Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter

Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel

2

Επιτέλους η Γαλλία αναγνωρίζει την καλλιτεχνική αξία και το ταλέντο της Camille Claudel, της γλύπτριας με την εκθαμβωτική ομορφιά και ερωμένης του πιο διάσημου γλύπτη, του Auguste Rodin. Η κάποτε παραγνωρισμένη τέχνη της βγαίνει από την αφάνεια με το άνοιγμα ενός νέου μουσείου - με το όνομά της- που εγκαινιάζεται σήμερα στη μικρη γαλλική πόλη Nogent-sur-Seine. Το μουσείο θα φιλοξενεί το μεγαλύτερο μέρος των γλυπτών της που αντανακλούν την αξία της ως καλλιτέχνη, αλλά αφηγούνται ταυτόχρονα και την τραγική ιστορία της ζωής της.

Η Claudel που ήταν το δεύτερο παιδί μια γαλλικής αστικής οικογένειας γεννήθηκε το 1864 στη πόλη Fère-en-Tardenois στη βόρεια Γαλλία και σπούδασε γλυπτική στο μοναδικό σχολείο της εποχής της όπου μπορούσαν να μαθητεύσουν γυναίκες. Δάσκαλός της ήταν ο γλύπτης Alfred Boucher, ο οποίος βέβαιος για το ταλέντο της τη στήριξε, την ενθάρρυνε, τη δίδαξε και κυρίως τη σύστησε στον μεγαλύτερο γλύπτη της εποχής, τον Auguste Rodin. Δούλεψε σαν βοηθός στο στούντιο του και έγινε η ερωμένη, το μοντέλο και η μούσα του για 10 ολόκληρα  χρόνια.

Η Claudel δεν μιμήθηκε ούτε στιγμή τον Rodin- κάποιοι έλεγαν ότι συνέβη το αντίθετο. Το έργο της έδειχνε αναμφισβήτητα μεγαλύτερο πάθος από το πιο κλασικό, αριστοκρατικό ύφος του μέντορά της. Όταν η σχέση τους τελείωσε, γιατί η Κλωντέλ ήθελε να είναι κάτι περισσότερο από προστατευόμενή του, η γλύπτρια αγωνίστηκε να σταθεί στα πόδια της και να βρει αναγνώριση ως καλλιτέχνης. Η εμμονή της όμως με τον Rodin στάθηκε καθοριστική και η επίδρασή του καταστροφική.

Μέχρι το 1911 έζησε απομονωμένη σε ένα μικρό στούντιο στο Παρίσι, καταστρέφοντας συστηματικά τα έργα της, καθώς ζούσε με τον φόβο ότι «ο Rodin και η συμμορία του» θα έρθουν και θα κλέψουν τις ιδέες της.

Μέχρι το 1911 έζησε απομονωμένη σε ένα μικρό στούντιο στο Παρίσι, καταστρέφοντας συστηματικά τα έργα της, καθώς ζούσε με τον φόβο ότι «ο Rodin και η συμμορία του» θα έρθουν και θα κλέψουν τις ιδέες της. Σύντομα η μητέρα της την έκλεισε σε ψυχιατρικό ίδρυμα όπου έζησε τα τελευταία 30 χρόνια της ζωής της (πέθανε το 1943). Κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού της δεν δούλεψε ποτέ ξανά (λέγεται ότι της δόθηκαν υλικά, αλλά αρνήθηκε να δουλέψει ούσα βέβαιη ότι ο Rodin θα έχει πρόσβαση στα έργα της) και δεν είχε σχεδόν κανέναν επισκέπτη. Η μητέρα της δεν την επισκέφθηκε ποτέ και ο ποιητής αδερφός της Paul Claudel την επισκέφθηκε 12 φορές.

Η Claudel κατέστρεψε αρκετή από τη δουλειά της, αλλά περίπου 90 έργα της σώθηκαν. Το Camille Claudel museum -που χτίστηκε γύρω από το σπίτι του 18ου αιώνα, στο οποίο μεγάλωσε η Claudel- φιλοξενεί τα μισά από αυτά και αποτελεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων της στο κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι τα εγκαίνια του μουσείου ταυτίζονται χρονικά με τα εκατό χρόνια από το θάνατο του Rodin που γιορτάζονται με εκθέσεις σε μουσεία σε όλη της γαλλική επικράτεια συμπεριλαμβανομένου και του Grand Palais στο Παρίσι.

Η επιμελήτρια του μουσείου Cécile Bertran, μιλώντας για την γλύπτρια την χαρακτήρισε πολύ σημαντική: «Ακόμη και στην σύντομη καριέρα της, έδωσε με το έργο της τεράστια ώθηση από τον νατουραλισμό στον εξπρεσιονισμό». Και συνέχισε λέγοντας ότι: «Σε μια εποχή που οι γυναίκες καλλιτέχνες του παρελθόντος αρχίζουν τελικά να αποτελούν αντικείμενα μελέτης και να αναδεικνύονται, αυτό το μουσείο τοποθετεί το έργο της Claudel στο ίδιο επίπεδο με εκείνο των ανδρών καλλιτεχνών και αποτίει φόρο τιμής στη μοναδική ιδιοφυία της».

Περισσότερες πληροφορίες για το Camille Claudel museum εδώ

Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
La Valse or Les Valseurs, 1889-1895. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Etude pour la tête d’Hamadryade, circa 1895-1908. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
L’Abandon, circa 1886-1905. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Les Causeuses, circa 1893-1905. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
La Fortune, 1902-1905. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Persée et la Gorgone, circa 1897-1902. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Tête de jeune fille au chignon, circa 1886. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Les Causeuses or La Confidence, circa 1896. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Tête d’esclave, circa 1887. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Auguste Rodin, 1888-1898. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
L’Âge mûr, 1890-1907. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
La Petite Châtelaine, circa 1892-1893. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Femme accroupie, circa 1884-1885. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Florence Jeans, 1886, Η Claudel φαίνεται επίσης πώς σχεδίαζε. Μερικά σχέδια της απεικονίζουν τον Rodin και τη γυναίκα του. Φωτογραφία: Yves Bourel © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Paul Claudel à 20 ans, 1888. Ο Paul Claudel, ο ποιητής και διπλωμάτης αδερφός της γλύπτριας σε σχέδιό της. Ο Paul Claudel επισκέφθηκε την αδερφή του στα 30 χρόνια του εγκλεισμού της 12 φορές. Φωτογραφία: Yves Bourel © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Η Camille Claudel.
Εικαστικά
2

Μαρούσα Θωμά

Γεννήθηκε στη Λέσβο. Υπεύθυνη του Lightbox στο LIFO.gr.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ