Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας

Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
0

Είναι δύσκολο να καταλήξει κανείς με σιγουριά στο πώς οι πράσινοι εξωτικοί παπαγάλοι βρέθηκαν από την Ασία και την Αφρική στην Αθήνα. Σίγουρα τους έχετε προσέξει εδώ και χρόνια σε διάφορα σημεία της πόλης, από τον Εθνικό Κήπο μέχρι το Πάρκο Τρίτση και τον Λυκαβηττό. Υπάρχουν αναφορές για μεταφορά τους από την Ινδία με κοντέινερ που έσπασε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού, άλλοι θεωρούν ότι έχουν δραπετεύσει από τα κλουβιά των pet shops και των ιδιοκτητών τους, μια και τα συγκεκριμένα είδη εκφράζουν έντονη δυσφορία στον εγκλεισμό. Πραγματικότητα ή αστικός μύθος, όπως και να 'χει, οι ευπροσάρμοστοι «μετανάστες» έχουν πλέον εγκλιματιστεί στην πόλη μας, αναπαράγονται και την ομορφαίνουν.

Αυτή η εικόνα με τους έντονους συμβολισμούς ενέπνευσε τον Κύπριο καλλιτέχνη Σωκράτη Σωκράτους για να δημιουργήσει τον δικό του εξωτικό κήπο στην ταράτσα της γκαλερί The Breeder στο Μεταξουργείο, έναν κήπο που θα λειτουργήσει ως «κάλεσμα», το επόμενο διάστημα, για τους παπαγάλους, ώστε να αφήσουν τον Εθνικό Κήπο και τις άλλες φωλιές τους και να μετεγκατασταθούν εκεί, με τον ίδιο να αναλαμβάνει τα καθήκοντα του «γητευτή». Η εγκατάσταση αυτή δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της μεταμόρφωσης όλων των ορόφων της Breeder, με αφορμή τον ερχομό της documenta 14 στην Αθήνα, καθώς ο επιμελητής Milovan Farronato, διευθυντής του Fiorucci Art Trust, έχει προβεί σε «αλχημική κατάληψη» του κτιρίου, με τη συμμετοχή δεκάδων ξένων και Ελλήνων καλλιτεχνών στην εντυπωσιακά πολυσήμαντη συλλογική έκθεση με όνομα το σχεδόν-παλίνδρομο «SI SEDES NON IS» («Αν καθίσεις, μην φύγεις» και «αν δεν καθίσεις, φύγε»).

«Η προηγούμενη δουλειά του καλλιτέχνη "Six Open Gates and a Closed One" αποκάλυπτε πώς ο Εθνικός Κήπος της Αθήνας είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας. Ο Εθνικός Κήπος ιδρύθηκε από τη Βασίλισσα Αμαλία ως σύμβολο της μοναρχίας της. Είχαν τοποθετηθεί μόνο ελληνικά φυτά σε αυτόν για ευνόητους λόγους. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, ο κήπος λειτούργησε ως σύμβολο ενότητας του έθνους. Σήμερα παρουσιάζει τη γνωστή εικόνα εγκατάλειψης, ενώ διαθέτει και πολλά "παράσιτα", ξένα φυτά που φυτρώνουν μόνα τους. Παράλληλα, οι εξωτικοί παπαγάλοι έχουν οικειοποιηθεί τα πεύκα που δεν υπάρχουν στις χώρες τους και φτιάχνουν φωλιές με πευκοβελόνες. Ο Σωκράτης τους καλεί να φωλιάσουν εδώ» εξηγεί η διευθύντρια της Breeder Νάντια Γεραζούνη. Είναι σαφές ότι το έργο του Σωκράτους αποτελεί ένα εύστοχο σχόλιο για το μεταναστευτικό, ωστόσο ο καλλιτέχνης κυριολεκτεί κιόλας, μια και όντως οι παπαγάλοι έχουν ήδη ανταποκριθεί στο «μαγικό κάλεσμά» του και απομένει να δούμε το αποτέλεσμα. Τα υλικά που έχει χρησιμοποιήσει στον κήπο είναι πεύκα, φρέσκα εξωτικά φρούτα, καθώς και νέα γλυπτά από μέταλλα και γύψο που φιλοτεχνήθηκαν ειδικά για την εγκατάσταση, κατά τις προσφιλείς τεχνικές του.

Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Είναι σαφές ότι το έργο του Σωκράτους αποτελεί ένα εύστοχο σχόλιο για το μεταναστευτικό, ωστόσο ο καλλιτέχνης κυριολεκτεί κιόλας, μια και όντως οι παπαγάλοι έχουν ήδη ανταποκριθεί στο «μαγικό κάλεσμά» του και απομένει να δούμε το αποτέλεσμα. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Εντωμεταξύ, η documenta 14 έχει ξεκινήσει για τα καλά και τις προηγούμενες ημέρες πήραμε μια ωραία πρώτη γεύση για το τι σημαίνει πραγματικά αυτή η διοργάνωση για την πόλη μας. Επισκέπτες από όλη την Ευρώπη κατέκλυσαν τις εκθέσεις, τους δρόμους και τα πάρτι, δίνοντας μια διονυσιακή νότα άλλων εποχών στην Αθήνα που τόσο τη χρειάζεται. Και καθώς όλοι προσπαθούμε να βρούμε έναν «μπούσουλα» για το τι να πρωτοδούμε από τις αναρίθμητες δράσεις που θα παρουσιάζονται το επόμενο διάστημα, η Breeder έγινε το «στανταράκι» της έναρξης: Την προηγούμενη Πέμπτη, όσοι βρέθηκαν στη μεταμεσονύκτια μάζωξη των εγκαινίων της έκθεσης σίγουρα δεν περίμεναν ότι θα εξελισσόταν σε ένα μεγάλο street party. Η Νάντια Γεραζούνη συμπληρώνει: «Καλλιτεχνικά νομίζω ότι η documenta θα έχει αντίκτυπο στη νεότερη γενιά καλλιτεχνών. Θα μπορέσουμε να κρίνουμε τα επόμενα χρόνια ποια ερεθίσματα θα πάρουν οι νέοι καλλιτέχνες. Για την Breeder ήταν τέλεια ευκαιρία να εκμεταλλευτούμε όλους τους χώρους του κτιρίου, από τον δρόμο μέχρι το roof terrace. Είναι σημαντικό να μας βλέπουν γνωστοί καλλιτέχνες και συνεργάτες μας από το εξωτερικό, στον φυσικό μας χώρο, στη βάση μας. Ανυπομονώ για τους επόμενους μήνες».

Παράλληλα, στην είσοδο της γκαλερί υπάρχει ένα ακόμα έργο του Σωκράτη Σωκράτους: ένα χαλί από γαρύφαλλα που σχολιάζει τον κόσμο της εξουσίας και των χρημάτων, καθώς και την ιδέα του θανάτου, αφού κυκλοφορεί έντονα, εδώ και δεκαετίες, η φήμη ότι το αγαπημένο λουλούδι των μπουζουκιών είναι «κλοπιμαίο» από τα νεκροταφεία. Στα εγκαίνια υπήρχε ένα βουνό από 36.000 γαρύφαλλα (που πλέον έχουν αποδεκατιστεί). Πρόκειται στην ουσία για ένα παλιότερο έργο του καλλιτέχνη, που είχε παρουσιαστεί αρχικά στην Κύπρο, και τροποποιήθηκε για να υποδέχεται τους επισκέπτες της γκαλερί τους επόμενους μήνες και να τους καλεί να πατήσουν άφοβα πάνω του για να εισέλθουν σε έναν κόσμο «απόκρυφων εναλλακτικών απόψεων μέσω μαγικών, μυστικιστικών και ιεροτελεστικών πρακτικών, που αποσκοπούν στο να εξερευνήσουν τις εναλλακτικές μορφές αθανασίας και αρχετυπικών αληθειών που διέπουν την ανθρωπότητα».

 

Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Παράλληλα, στην είσοδο της γκαλερί υπάρχει ένα ακόμα έργο του Σωκράτη Σωκράτους: ένα χαλί από γαρύφαλλα που σχολιάζει τον κόσμο της εξουσίας και των χρημάτων, καθώς και την ιδέα του θανάτου, αφού κυκλοφορεί έντονα, εδώ και δεκαετίες, η φήμη ότι το αγαπημένο λουλούδι των μπουζουκιών είναι σε μεγάλο βαθμό «κλοπιμαίο» από τα νεκροταφεία. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

SI SEDES NON IS

The Breeder (Ιάσωνος 45, Μεταξουργείο, 210 3317527)

Έως 26/8, Τρ.-Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-18:00

Είσοδος Ελεύθερη

www.thebreedersystem.com

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ