Live

Post Malone: ο χιπ-χοπ «rockstar» της νέας εποχής

Post Malone: ο χιπ-χοπ «rockstar» της νέας εποχής Facebook Twitter
Ο Post Malone δεν είναι ένας τυπικός ράπερ. Θεωρείται μια «ανωμαλία» στον χώρο του χιπ-χοπ.
1

Η μουσική αρθρογραφία έχει αλλάξει δραματικά στο εξωτερικό τελευταία. Έχει γίνει πλέον μια πολύπλοκη διαδικασία που αρκετές φορές ξεπερνάει το προσωπικό γούστο κάθε συντάκτη και τολμάει να αγγίξει ελαφρά μέχρι και ακαδημαϊκά μονοπάτια, ειδικά όσον αφορά το mainstream. Δεν χρειάζεται να περιμένεις να διαβάσεις βιβλία, υπάρχουν ήδη άρθρα στο Ίντερνετ που αναλύουν διάφορα μουσικά φαινόμενα. Εν μέρει, όμως, αυτό είναι που καθιστά πολλές φορές τη νέα μουσική τόσο συναρπαστική για τον σύγχρονο ακροατή: τον κάνει να ασχολείται περισσότερο μαζί της και ταρακουνάει λίγο την ασφαλή κοσμοθεωρία σου, όπως γινόταν παλιότερα, ακόμα κι αν η ίδια η μουσική φαίνεται αθώα. Οι ποπ σταρ που ξεπετάγονται σήμερα δρουν σε έναν πιο σύνθετο κόσμο όπου κάθε τραγούδι τους ή ακόμη και το στυλ τους μπορεί να συμβολίζει χίλια δυο πράγματα που άλλες εποχές θα περνούσαν απαρατήρητα ή θα ήταν ανάξια λόγου.


Ήδη, όσα γράφονται για τον νεαρό ράπερ που σαρώνει και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού αυτήν τη στιγμή αποτελούν ένα καλό παράδειγμα. Ο Post Malone δεν είναι ένας τυπικός ράπερ. Θεωρείται μια «ανωμαλία» στον χώρο του χιπ-χοπ. Είναι λευκός, έχει μακριά ράστα μαλλιά και δεν φοράει καμιά αλυσίδα. Επίσης, έχει αρκετά τατουάζ, σαν να έχει ξεπηδήσει από κάποια stoner ή hardcore punk μπάντα – το μουσικό του background, εξάλλου, είναι τέτοιο. Μοιάζει περισσότερο με χίπη παρά με ρασταφάρι, όπως μάλλον θα ήθελε.

Ήταν απένταρος, δεν μπορούσε να αγοράσει ούτε τσιγάρα. Τελειοποιήθηκε στην κιθάρα, παίζοντας το διάσημο βιντεοπαιχνίδι «Guitar Hero». Πλέον έχει τόσα λεφτά, που συλλέγει κιθάρες. Έχει στην κατοχή του τη μοναδική Louis Vuitton Fender Telecaster στον κόσμο.


Το «Rockstar» που λέει παρέα με τον 21 Savage έσπασε το ρεκόρ στα περισσότερα streams στην Apple Music μέσα στη μία εβδομάδα που κυκλοφόρησε (έκανε πάνω από 25 εκατομμύρια) και έχει ανέβει στο Νο 1 των τσαρτ σχεδόν σε όλο τον κόσμο, χωρίς να έχει καν βίντεο ακόμα.

 

Post Malone feat. 21 Savage - Rockstar


Ο Post Malone είναι ένας μουσικός-φαινόμενο της ψηφιακής εποχής που διανύουμε. Γεννήθηκε στις Συρακούσες της Νέας Υόρκης το 1995. Το πραγματικό του όνομα είναι Austin Richard Post. Όταν ήταν 9 χρονών η οικογένειά του μετακόμισε στο Τέξας. Στα 15 του έκανε μια αποτυχημένη οντισιόν για την post-hardcore μπάντα Crown the Empire. Έναν χρόνο μετά άρχισε να ασχολείται με την παραγωγή και έφτιαξε το πρώτο του mixtape. Εξομολογείται στο Noisey ότι βρήκε το ψευδώνυμό του μέσα από μια εφαρμογή, όπως το My Rap Name, όπου βάζει κάποιος το αληθινό του όνομα και αυτό μετατρέπεται σε ραπ ψευδώνυμο. Με το σχολείο δεν τα πήγαινε ποτέ καλά κι έτσι παράτησε το πανεπιστήμιο με την πρώτη ευκαιρία. Αποφάσισε να ακολουθήσει τον κολλητό του Jason Stokes που επιδίωκε να κάνει καριέρα στα βιντεοπαιχνίδια στο Λος Άντζελες. Ήταν απένταρος, δεν μπορούσε να αγοράσει ούτε τσιγάρα. Τελειοποιήθηκε στην κιθάρα, παίζοντας το διάσημο βιντεοπαιχνίδι «Guitar Hero». Πλέον έχει τόσα λεφτά, που συλλέγει κιθάρες. Έχει στην κατοχή του τη μοναδική Louis Vuitton Fender Telecaster στον κόσμο.


Έκανε την πρώτη του επιτυχία με το κομμάτι «White Iverson» το 2015. Το ηχογράφησε δύο μέρες αφότου το έγραψε, το ανέβασε αμέσως στη σελίδα του στο SoundCloud και έγινε αμέσως viral. Το βίντεο του τραγουδιού που κυκλοφόρησε αργότερα μετράει μέχρι στιγμής 390 εκατομμύρια views στο YouΤube. Κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά το ντεμπούτο άλμπουμ του «Stoney» και άρχισε να ανοίγει τις περιοδείες του Justin Bieber. Αργότερα μπήκε και στην ομάδα του Kanye West. Το «Rockstar» είναι η πρώτη γεύση από το δεύτερο άλμπουμ του που ονομάζεται «Beerbongs and Bentleys».

 

Post Malone - White Iverson

Για τον σύγχρονο μουσικό Τύπο, όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται. Σε διάφορα άρθρα τους οι δημοσιογράφοι και οι μουσικοκριτικοί αναρωτιούνται κατά πόσο ένας λευκός μεσοαστός ράπερ αποτελεί πρόβλημα για τη χιπ-χοπ μουσική ή ένα βήμα μπροστά και πέρα από τις φυλετικές διακρίσεις. Διαβάζουμε συχνά τελευταία τον όρο «ιδιοποίηση» της μαύρης κουλτούρας από λευκούς μουσικούς με σκοπό κυρίως το κέρδος. Τίθεται, επομένως, θέμα αυθεντικότητας και ειλικρίνειας από τη μεριά του άμοιρου Post Malone, που έμπλεξε από μικρός σε δύσκολα τερέν με την προτίμησή του στο χιπ-χοπ. Δεν έχει μεγαλώσει μέσα στις συμμορίες των γκέτο και δεν έχει συναίσθηση του ρατσισμού, των προβλημάτων και, κυρίως, των εξαθλιωμένων συνθηκών ζωής των Αφροαμερικανών σήμερα. Επομένως, πώς μπορεί να υιοθετεί αυθαίρετα μια «μαύρη» αισθητική που δεν έχει ζήσει στο πετσί του, χωρίς να αποφύγει τη γελοιότητα;

Στην Ελλάδα, όπου η χιπ-χοπ μουσική παραμένει στο περιθώριο κι ας είναι τόσο δημοφιλής, αυτά μπορεί να μη σημαίνουν τίποτα. Μπορεί ακόμα όλα τα παραπάνω να ακούγονται εξωφρενικά και ως έναν βαθμό συντηρητικά και υπερβολικά πολιτικώς ορθά για τον μέσο ακροατή και σίγουρα τέτοιες αναλύσεις δεν μειώνουν καθόλου την απόλαυση ή την ευχαρίστηση που αντλεί κάποιος ακούγοντας το «Rockstar».

Στην Αμερική του Τραμπ ή στην Αγγλία του Brexit όμως έχει μεγάλη σημασία τι κοινό ακριβώς εκπροσωπεί ο Post Malone. Δεν βοηθάει και ο ίδιος, έχοντας κάνει μια σειρά από μπερδεμένες δηλώσεις. Λέει ότι ψήσισε Bernie Sanders, αλλά δεν θα είχε πρόβλημα να παίξει στην ορκωμοσία του Προέδρου Τραμπ. Παρ' όλα αυτά, έχει κάνει τατουάζ στο χέρι του το όνομα του John F. Kennedy.

Post Malone: ο χιπ-χοπ «rockstar» της νέας εποχής Facebook Twitter
Διαβάζουμε συχνά τελευταία τον όρο «ιδιοποίηση» της μαύρης κουλτούρας από λευκούς μουσικούς με σκοπό κυρίως το κέρδος. Τίθεται, επομένως, θέμα αυθεντικότητας και ειλικρίνειας από τη μεριά του άμοιρου Post Malone, που έμπλεξε από μικρός σε δύσκολα τερέν με την προτίμησή του στο χιπ-χοπ.


Για τον Eminem ή τον El-P, δύο άλλους πασίγνωστους λευκους ράπερ, δεν ισχύουν όλα αυτά επειδή ήδη ασκoύν εντονότατη κριτική στον Τραμπ κι έχουν αποδείξει ότι γι' αυτούς το χιπ-χοπ δεν είναι μια επιφανειακή φάση. Σε περιπτώσεις όπως αυτή του Kid Rock, που παρά το ραπ μουσικό παρελθόν του το γύρισε ξαφνικά στην country, ενώ μεγάλωσε σε μια πλούσια οικογένεια και πια υποστήριζει ανοιχτά τον τωρινό Αμερικανό Πρόεδρο, χτυπάνε αρκετά ευαίσθητα καμπανάκια. Βέβαια, ο όρος «ιδιοποίηση» έχει γίνει καραμέλα τελευταία και εξοργίζει τον απλό κόσμο που δεν φαίνεται να πολυπείθεται, μια και η επιρροή των Αφροαμερικανών στην ποπ κουλτούρα υπήρχε σχεδόν από πάντα.

Στη μουσική, τα πιο προφανή παραδείγματα ήταν συγκροτήματα όπως οι Rolling Stones και οι Beatles, που ναι μεν ανδρώθηκαν με τα μπλουζ, αλλά τα χρησιμοποίησαν περισσότερο ως έναυσμα για να διαμορφώσουν τη δική τους ξεχωριστή μουσική ταυτότητα. Ο Post Malone κάλλιστα μπορεί να ανήκει σε αυτή την κατηγορία σύμφωνα με το «Vulture» και να κάνει για το trap ό,τι ο Εlvis για το rock'n'roll, αλλά και πάλι είναι πολύ νωρίς για να κρίνει κάποιος.

Ένα άλλο, αρκετά πιο ενδιαφέρον άρθρο στην «Guardian» παρατηρεί ότι ο 22χρονος Τεξανός μαζί με τον Lil Uzi Vert και τον ακραία αμφιλεγόμενο XXXtentacion ανήκουν σε μια νέα γενιά ράπερ, των οποίων η μουσική είναι αρκετά μηδενιστική. Τα κομμάτια τους έχουν σκοτεινούς στίχους με αναφορές στη βία, στις γυναίκες και στα ναρκωτικά και δημιουργούν μια απειλητική ηχητική ατμόσφαιρα που απέχει μίλια από τα μελιστάλαχτα και άκακα τραγούδια του Sam Smith, ο οποίος κυριαρχεί στα τσαρτ, αλλά και το πολιτικό ραπ του Kendrick Lamar. Ο Tirhakah Love καταλήγει ότι εκεί οφείλεται εν μέρει και η επιτυχία του Post Malone. «Η στερεοτυπική μαύρη εγκληματικότητα, ο εκφοβισμός και η επαναστατικότητα πάντοτε ενθουσίαζαν τους λευκούς ακροατές, αλλά ποτέ τόσο που να θέλουν να λύσουν τέτοιου είδους κοινωνικά προβλήματα» γράφει. «Γι' αυτούς είναι απλώς ψυχαγωγία μέχρι να συνειδητοποιήσουν ότι το ίδιο βάναυσο σύστημα που επηρεάζει τους μαύρους καταδυναστεύει και τη δική τους ζωή. Τα ναρκωτικά, ο μισογυνισμός και η κουλτούρα του βιασμού λειτουργούν το ίδιο ύπουλα και στο δικό τους περιβάλλον, μερικές φορές ακόμη περισσότερο. Επομένως, δεν έχει να κάνει με τον μηδενισμό που εκφράζουν οι μαύροι αλλά με κάτι πιο βαθύ και καθολικό που βρίσκεται στην κορυφή των τσαρτ».

Post Malone: ο χιπ-χοπ «rockstar» της νέας εποχής Facebook Twitter
Ο Post Malone είναι ένας μουσικός-φαινόμενο της ψηφιακής εποχής που διανύουμε.
Μουσική
1

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ

σχόλια

1 σχόλια