Το μοναδικό φαινόμενο Nicki Minaj, της ατίθασης ράπερ που όλοι θέλουν για συνεργάτιδα Facebook Twitter
«Μπήκα σε αυτήν τη βιομηχανία λέγοντας ότι δεν θα κοιμηθώ με κανέναν άντρα για να πάρω αυτό που θέλω και πάντοτε θα γράφω τους δικούς μου στίχους, επειδή είμαι τόσο έξυπνη, που μπορώ να το κάνω. Και τα κατάφερα».

Το μοναδικό φαινόμενο Nicki Minaj, της ατίθασης ράπερ που όλοι θέλουν για συνεργάτιδα

1

Με αφορμή το ντοκιμαντέρ που βγαίνει στους βρετανικούς κινηματογράφους για τη ζωή της Grace Jones αυτή την εβδομάδα, έπεσα πάνω στα λόγια του συγγραφέα Paul Morley, που είχε αναλάβει να γράψει την αυτοβιογραφία της πριν από μερικά χρόνια. Έλεγε, λοιπόν, ότι για να αντιμετωπίσει ο κόσμος της βιομηχανίας του θεάματος την απειλή λόγω του απρόβλεπτου του χαρακτήρα της και την άρνησή της να παίξει το παιχνίδι της δημοσιότητας την έβαλε στο κουτάκι των «τρελών γυναικών» εντελώς πατροναριστικά.


Είναι ενδιαφέρουσα αυτή η παρατήρηση του Morley. Πάντοτε οι «ατίθασες» γυναίκες ή οι γυναίκες που εξέφραζαν ανοιχτά τις απόψεις τους ή τη δυσαρέσκειά τους χαρακτηρίζονταν κάπως. Αν και η μουσική βιομηχανία έχει αλλάξει αρκετά από την εποχή της Jones και σήμερα περισσότερες γυναίκες έχουν τον έλεγχο της καριέρας τους και της εικόνας τους (ή έτσι θέλουμε να νομίζουμε), αυτά τα λόγια δεν γίνεται να μη σου φέρουν στο μυαλό την περίπτωση της Nicki Minaj. Η συμπεριφορά της είναι απρόβλεπτη. Συχνά μπλέκει σε καβγάδες με συναδέλφους της μουσικούς επειδή λέει ελεύθερα τη γνώμη της χωρίς να σκέφτεται τις συμβάσεις ή την πολιτική ορθότητα.

Η Minaj είναι συνέχεια στην επικαιρότητα. Δεν μπορώ να σκεφτώ μια στιγμή όλα αυτά τα χρόνια που το όνομά της να μην απασχολεί τα μέσα. Η υπερπροβολή, όμως, δεν έχει να κάνει μόνο με τις φιλονικίες της αλλά και με τη μουσική της. Προκαλεί εντύπωση που όταν η Cardi B, που επίσης κατάγεται από το Τρίνινταντ, ανέβηκε στο No1 του Billboard, όλοι περίμεναν να δουν την αντίδραση της Minaj.

Σε ένα κατεξοχήν ανδροκρατούμενο είδος, είναι ίσως η μοναδική περίπτωση που κατάφερε να μεταπηδήσει με απόλυτη επιτυχία σε ένα ποπ κοινό. Και το έκανε αυτή πρώτη παρά ένας άντρας ράπερ. Είναι η μόνη γυναίκα από αυτόν το χώρο που γεμίζει στάδια.

Το μοναδικό φαινόμενο Nicki Minaj, της ατίθασης ράπερ που όλοι θέλουν για συνεργάτιδα Facebook Twitter
H Minaj μπορεί να έχει την ίδια αυθάδεια με τη Madonna, αλλά ταυτόχρονα έχει τη σπάνια ικανότητα να λέει αλήθειες.


Φέτος μπορεί να μην κυκλοφόρησε νέο άλμπουμ –αν και μπορεί να σκάσει από το πουθενά χωρίς να το περιμένει κανείς–, κατάφερε ωστόσο να σπάσει το ρεκόρ που είχε η Aretha Franklin εδώ και 40 χρόνια ως η γυναίκα με τα περισσότερα hits στο Billboard με 76 καταχωρίσεις. Η Franklin είχε 73. Κι αυτό συνέβη επειδή τον Μάρτιο κυκλοφόρησε τρία κομμάτια για να απαντήσει σε ένα τραγούδι που έγραψε εναντίον της η Remy Ma, μιας παλαίμαχης ράπερ από το Μπρονξ που επανήλθε στην επικαιρότητα πρόσφατα με το συγκεκριμένο κομμάτι. Επίσης, η Νίcki είναι τόσο περιζήτητη, που σχεδόν όλοι τη θέλουν ως γκεστ στα κομμάτια τους, για να τα «χρωματίσει». Μέχρι τον Αύγουστο, φέτος, συμμετείχε σε 16 κομμάτια καλλιτεχνών όπως οι Drake, Wayne, Calvin Harris, Katy Perry, Future, Jason Derulo, Gucci Mane, Yo Gotti and Major Lazer. Το άγγιγμα της είναι χρυσός.


Τελευταία η καριέρα των γυναικών μουσικών μετριέται στα πόσα ρεκόρ σπάνε. Η Minaj, όμως, έχει προ πολλού ξεπεράσει αυτό το στάδιο. Δεν είναι τυχαίο που θεωρείται η πιο πετυχημένη χιπ χοπ μουσικός όλων των εποχών. Ήδη λένε ότι είναι κάτι σαν τον Tupac Shakur και τον Notorious B.I.G. του 21ου αιώνα. Σε ένα κατεξοχήν ανδροκρατούμενο είδος, είναι ίσως η μοναδική περίπτωση που κατάφερε να μεταπηδήσει με απόλυτη επιτυχία σε ένα ποπ κοινό. Και το έκανε αυτή πρώτη παρά ένας άντρας ράπερ. Είναι η μόνη γυναίκα από αυτόν το χώρο που γεμίζει στάδια. Το 2012 κατάφερε να κλέψει την παράσταση δίπλα σε μεγαθήρια όπως ο Kanye West και ο Jay-Z. Οι ρίμες της για το κομμάτι «Monster» του πρώτου ανακηρύχθηκαν οι καλύτεροι στίχοι σε χιπ χοπ κομμάτι των τελευταίων χρόνων. Αν κάνει κάποιος μια μικρή έρευνα στο YouTube, θα δει ότι τις ραπάρουν οι πάντες μέχρι σήμερα, από την Adele μέχρι την πιτσιρίκα που παίζει την Eleven στο «Stranger Things».

 

H Nicki Minaj στο Monster του Κanye West

Αναρωτιούνταν στους «New York Times» τότε αν έχει την καλλιτεχνική δύναμη που απαιτείται για να ανοίξει τον δρόμο και σε άλλες γυναίκες που κάνουν ραπ. Το 2017, νομίζω, δεν υπάρχει πλέον αμφιβολία γι' αυτό.

Η Nicki Minaj γεννήθηκε το 1982 στο Τρίνινταντ και Τομπάγκο και οι γονείς της ήταν και οι δύο γκόσπελ τραγουδιστές. Μετανάστευσε στην Αμερική σε ηλικία 5 χρονών. Μεγάλωσε στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης. Είχε δύσκολη παιδική ηλικία. Ο πατέρας της ήταν αλκοολικός και χρήστης ουσιών και συχνά γινόταν βίαιος. Σε ένα ξέσπασμά του έκαψε το σπίτι τους.


Αυτή η εμμονή της να υιοθετεί προφορές και παιχνιδιάρικες περσόνες στη μουσική της αλλά και στην καθημερινή της ζωή καλλιεργήθηκε από το παιδικό της όνειρο να γίνει ηθοποιός. Κατάφερε μάλιστα να μπει σε ένα ειδικό λύκειο του Μανχάταν που αφορούσε τις εικαστικές και παραστατικές τέχνες. Στην αρχή κυνήγησε την καριέρα της ηθοποιού και για να τα βγάλει πέρα δούλευε σαν σερβιτόρα. Εκείνα τα πρώτα χρόνια την έδιωξαν από αρκετές δουλειές λόγω της ασυμβίβαστης συμπεριφοράς της, η ίδια όμως πιστεύει ότι η συμπεριφορά της ήταν που τη βοήθησε να ανέβει τόσο ψηλά. Τουλάχιστον εκεί το αποδίδει. Σε πρόσφατη συνέντευξή της είπε: «Μπήκα σε αυτήν τη βιομηχανία λέγοντας ότι δεν θα κοιμηθώ με κανέναν άντρα για να πάρω αυτό που θέλω και πάντοτε θα γράφω τους δικούς μου στίχους, επειδή είμαι τόσο έξυπνη, που μπορώ να το κάνω. Και τα κατάφερα. Έμεινα πιστή σε όσα υποσχέθηκα στον εαυτό μου. Δεν μπορεί να το πει αυτό οποιοσδήποτε. Έτσι, τα ίδια πράγματα που μπορεί να φαίνονταν άσχημα στην αρχή της καριέρας μου ή στην αρχή της ζωής μου –ίσως τα αφεντικά μου τότε να σκέφτηκαν ότι ήμουν υπερβολική– είναι που με έκαναν να ανοίξω τις πόρτες σε άλλες γυναίκες ράπερ, να βγάλουν δηλαδή λεφτά, να αποκτήσουν επιρροή και να δουν τη δουλειά τους να αποδίδει στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς. Γνωρίζω πολλά κορίτσια που θα αποκομίσουν τα οφέλη αυτής της "συμπεριφοράς". Και δεν με απέλυσαν επειδή φέρθηκα άσχημα, αντίθετα, πιστεύω, απολύθηκα επειδή εξέφρασα τις απόψεις μου. Ακόμη και σήμερα ο κόσμος αισθάνεται άβολα όταν οι γυναίκες εκφράζουν αυτά που πιστεύουν. Όλοι θέλουν από σένα μόνο να χαμογελάς στην κάμερα και να είσαι ήσυχη κι έτσι να πάρεις αυτό που θέλεις. Δεν είμαι τέτοιου είδους κορίτσι».

Το μοναδικό φαινόμενο Nicki Minaj, της ατίθασης ράπερ που όλοι θέλουν για συνεργάτιδα Facebook Twitter
Είναι συναρπαστικό πώς χρησιμοποιεί τον πισινό της και τη σεξουαλικότητα ως τόσο δυνατά χαρτιά γυναικείας ενδυνάμωσης.


Βέβαια τα πρώτα βήματά της στη μουσική ξεκίνησαν τελείως διαφορετικά: ως μέλος του ανδρικού γκρουπ Full Force το 2004. Ήταν μια σκοτεινή περίοδος για την ίδια και δεν μιλάει συχνά γι' αυτήν. Γρήγορα όμως αποχώρησε από το συγκρότημα για να επιδιώξει σόλο κατεύθυνση. Κυκλοφόρησε το πρώτο της mixtape, το «Playtime is over», ακριβώς πριν από δέκα χρόνια. Ήταν τυχερή επειδή την ανακάλυψε ο Lil Wayne. Σε αυτόν ισχυρίζεται ότι οφείλει εν μέρει την καριέρα της και είναι από τους μουσικούς που την επηρεάζουν ακόμη, μαζί με τη Foxy Brown και τον Jay-Z. Από τότε έχει κυκλοφορήσει τρία άλμπουμ με κοινό σημείο το ροζ χρώμα, τα «Pink Friday» (2010), «Pink Friday: Roman Reload» (2012) και «The pink print» (2014). Αν και έχει συνεργαστεί με τους πάντες, θα ήθελε να κάνει κάτι μαζί με τη Sia και, όσο περίεργο κι αν ακούγεται, με την Enya.

H Minaj μπορεί να έχει την ίδια αυθάδεια με τη Madonna, αλλά ταυτόχρονα έχει τη σπάνια ικανότητα να λέει αλήθειες. Δεν μπορείς ωστόσο παρά να της δώσεις δίκιο για το γεγονός ότι το 2013 ξεμπρόστιασε την περιοριστική φεμινιστική οπτική της Miley Cyrus, που δεν συμπεριλάμβανε τις Αφροαμερικανές γυναίκες, παρ' ότι τις κόπιαρε ασύστολα.


Θυμάμαι την πρώτη φορά που είδα τα ηδονοβλεπτικά βίντεό της για τα «Stupid Hoe» και «Beez in the trap». Δεν ήξερα αν έπρεπε να σοκαριστώ ή να ενθουσιαστώ από τις υπερσεξουαλικές εικόνες του γυναικείου κορμιού. Σου δημιουργούσαν μια εξάρτηση και δύσκολα μπορούσες να σταματήσεις να τα βλέπεις. Δεν ήξερες καν με τι διάθεση να τα προσεγγίσεις. Δεν κυκλοφορούσε τίποτα παρόμοιο εκείνη την εποχή. Με το θρυλικό πια «Anaconda» το τερμάτισε και τα πολλαπλά εγκεφαλικά αυξήθηκαν. Το μυστικό με τη Nicki είναι ότι αυτές οι εικόνες δεν λειτουργούν απαραίτητα για να ικανοποιήσουν το ανδρικό βλέμμα. Όταν τραγουδάει για τον μεγάλο της πισινό, δείχνει ότι έχει απόλυτη επίγνωση του τι μπορεί να προκαλέσει. Έχει να κάνει με τον απόλυτο έλεγχο που λέγαμε στην αρχή. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και σκληροπυρηνικές φεμινίστριες, παρά τις ενστάσεις τους, τελικά την παραδέχτηκαν. Περισσότερο, δε, έχει σχέση με το πόσο συντηρητικά αντιμετωπίζουμε ακόμα περιπτώσεις σαν της Minaj και πόσο εύκολα τις απορρίπτουμε ως στερεοτυπικές.

 

Nicki Minaj - Stupid Hoe


Είναι συναρπαστικό πώς χρησιμοποιεί τον πισινό της και τη σεξουαλικότητα ως τόσο δυνατά χαρτιά γυναικείας ενδυνάμωσης. Σε πάρτι, φίλες μου προσπαθούσαν να βρουν κενούς χώρους για να κάνουν twerking με τη μουσική της.


Αντέχεις ή δεν αντέχεις τα τραγούδια της, δεν μπορείς να παραβλέψεις το πόσο σπουδαία είναι. Ίσως η πιο σημαντική ποπ σταρ την εποχή που διανύουμε.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Nicki Minaj γύρισε βιντεοκλίπ στη γέφυρα του Γουέστμινστερ και προκαλεί οργισμένες αντιδράσεις

Πολιτισμός / Η Nicki Minaj γύρισε βιντεοκλίπ στη γέφυρα του Γουέστμινστερ και προκαλεί οργισμένες αντιδράσεις

Η διάσημη τραγουδίστρια που γύρισε τις σκηνές στη γέφυρα μία μέρα πριν την τρομοκρατική επίθεση στο Λονδίνο, επέλεξε τελικά να τις συμπεριλάβει στο νέο της βιντεοκλίπ
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ