Μόνο ένας στους πέντε Ευρωπαίους καταναλωτές διαβάζει τους όρους πριν προχωρήσει σε ηλεκτρονική συναλλαγή

Μόνο ένας στους πέντε Ευρωπαίους καταναλωτές διαβάζει τους όρους πριν προχωρήσει σε ηλεκτρονική συναλλαγή Facebook Twitter
0

Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εκτίθενται όλο και περισσότερο σε παραπλανητικές διαφημίσεις και προωθητικές ενέργειες κατά τη χρήση του Διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και πέφτουν όλο και πιο συχνά σε παγίδες εγγραφής σε συνδρομητικές υπηρεσίες.


Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Δικτύου των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή (ΕΚΚ) που διενεργήθηκε σε έξι ευρωπαϊκές χώρες, διαπιστώθηκε ότι οι καταναλωτές σε Σουηδία, Νορβηγία, Φινλανδία, Ολλανδία, Βέλγιο και Αυστρία -οι οποίες ανέφεραν το μεγαλύτερο αριθμό προβλημάτων με παγίδες συνδρομής εντός του δικτύου ΕΚΚ- έχουν περιορισμένη γνώση των δικαιωμάτων τους όταν πρέπει να αντιμετωπίζουν την αγορά ανεπιθύμητων προϊόντων ή συμβάσεων παγίδων.


Το αποτέλεσμα ήταν, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ότι οι καταναλωτές, τα τελευταία τρία χρόνια επιβαρύνθηκαν, κατά μέσο όρο, με 116 ευρώ ετησίως, επειδή δεν άσκησαν τα δικαιώματά τους. Μάλιστα, περισσότερα χρήματα δαπάνησαν λόγω παραπλανητικής εγγραφής σε συνδρομητική υπηρεσία, οι άνδρες καταναλωτές απ ό,τι οι γυναίκες.

Σχετικά με το θέμα, η αναπληρώτρια Συνήγορος Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας Αθηνά Κοντογιάννη δηλώνει: «Οι διαδικτυακές παγίδες εγγραφής σε συνδρομητικές υπηρεσίες εξελίσσονται, τα τελευταία τρία χρόνια, σε ένα από τα προβλήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι καταναλωτές, λόγω και της οικονομικής κρίσης, είναι πιο ευάλωτοι σε στοχευμένες προσφορές, δωροκουπόνια και δωρεάν παροχές, με βάση το καταναλωτικό προφίλ που διαμορφώνεται από τις ιστοσελίδες που επισκέπτονται στο Διαδίκτυο και από τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Μόνο 1 στους 5 Ευρωπαίους καταναλωτές που συναλλάσσονται με ηλεκτρονικά καταστήματα διαβάζει τους όρους των ιστοσελίδων πριν προχωρήσει σε συναλλαγή. Η προσπάθεια εντοπισμού μιας διαδικτυακής παγίδας από τους καταναλωτές, καθώς και η γνώση των δικαιωμάτων τους σε περίπτωση παραπλανητικών ή επιθετικών εμπορικών πρακτικών αποτελεί το κλειδί για την αποφυγή ανεπιθύμητων χρεώσεων από συναλλαγές που δεν έγιναν με τη βούλησή τους.

Είναι σημαντικό οι καταναλωτές να υιοθετήσουν πιο κριτική προσέγγιση σε δελεαστικές προσφορές ή δωρεάν δοκιμές προϊόντων ή υπηρεσιών, ώστε να μην καταλήγουν να πληρώνουν για ανεπιθύμητα αγαθά ή να εγγράφονται συνδρομητές σε υπηρεσίες που δεν ζήτησαν.


Λόγω λοιπόν της αύξησης των σχετικών αναφορών, το Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή ενημερώνει για να ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές και να τους επιστήσει την προσοχή σχετικά με τις παγίδες εγγραφής σε συνδρομητικές υπηρεσίες.


Τι είναι οι παγίδες με την εγγραφή σε συνδρομητικές υπηρεσίες;
Επιθετικές πρακτικές πωλήσεων που προσφέρουν δωρεάν δοκιμή προϊόντων ή μεγάλες προσφορές εμφανίζονται όλο και περισσότερο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στις ιστοσελίδες, πολλές φορές με τη μορφή των αναδυόμενων διαφημίσεων.

Αυτές οι διαφημίσεις αιφνιδιάζουν τους καταναλωτές και τους παρασύρουν, σε κάποιες περιπτώσεις, στο να πραγματοποιούν αγορές προϊόντων ή υπηρεσιών χωρίς τη βούλησή τους.


Ποιοι είναι οι πιο συχνοί τρόποι παραπλάνησης .Η δωρεάν συμμετοχή σε κάποιο διαγωνισμό με σημαντικής αξίας έπαθλο (π.χ. ακριβό κινητό τηλέφωνο, tablet, κουπόνι αγορών σε σούπερ μάρκετ) ή ένα διαδικτυακό τεστ νοημοσύνης ή η δωρεάν δοκιμή ενός διαδικτυακού παιχνιδιού ή η υποβολή αίτησης για δωρεάν δείγματα καλλυντικών μπορεί, τελικά,  να κοστίσουν ακριβά στον καταναλωτή, αν υποκρύπτουν εγγραφή σε συνδρομητική υπηρεσία.

Συνήθως, ζητείται από τον καταναλωτή να δώσει τα στοιχεία της κάρτας του ή /και τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου, προκειμένου να επωφεληθεί από την προσφορά ή να ολοκληρωθεί η συμμετοχή του στο διαγωνισμό ή για να λάβει το αποτέλεσμα του τεστ. Τα στοιχεία αυτά χρησιμοποιούνται είτε για την αποστολή χρεώσιμων μηνυμάτων πολυμεσικών υπηρεσιών, π.χ. 5ψήφια, στο κινητό του καταναλωτή είτε οδηγούν σε χρέωση μηνιαίας συνδρομής ή εφάπαξ πληρωμής στην κάρτα του.

Άλλοτε πάλι η δωρεάν εγγραφή του καταναλωτή, π.χ. σε διαδικτυακό παιχνίδι, σε ηλεκτρονική πλατφόρμα υπηρεσιών αναψυχής ή σε υπηρεσία antivirus, συνοδεύεται από ψιλά γράμματα, μέσω, μάλιστα, παραπομπής σε άλλη σελίδα, ότι, με τη λήξη δοκιμαστικής περιόδου, π.χ. ενός μήνα, αν δεν προβεί σε διαγραφή από την έως τότε δωρεάν υπηρεσία, τότε η εγγραφή του μετατρέπεται αυτομάτως σε χρεώσιμη συνδρομητική υπηρεσία, π.χ. δύο ετών.

Βασικοί τομείς που εμφανίζονται οι παγίδες αυτές είναι η αγορά καλλυντικών και συμπληρωμάτων διατροφής ή σκευασμάτων υγείας, τα προϊόντα τεχνολογίας και οι υπηρεσίες γνωριμιών.


Το κοινό χαρακτηριστικό σε όλες αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι ο καταναλωτής παγιδεύεται, μέσω διαδικτύου ή τηλεφωνικά, σε επαναλαμβανόμενες μηνιαίες πληρωμές συνδρομής, συνήθως για όχι υψηλά ποσά, με δέλεαρ κάποια δωρεάν ή χαμηλού κόστους αρχική παροχή.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Προτιμώ να δώσω τον σκύλο, παρά να είναι μαζί σου»: Όταν χωρίζεις (και) από το κατοικίδιό σου

Living / «Προτιμώ να δώσω τον σκύλο, παρά να είναι μαζί σου»: Όταν χωρίζεις (και) από το κατοικίδιό σου

Ποιο είναι το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τα ζώα συντροφιάς; Ιστορίες –με αίσιο και μη τέλος– για ανθρώπους που χώρισαν εκτός από τους συντρόφους τους και από το κατοικίδιό τους.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
ΕΠΕΞ CHECK «Ο τρόπος που βλέπω το ντύσιμο καθορίστηκε απ’ τον αυτισμό μου»

Living / «Δεν ήμουν το παράξενο παπί, απλώς δεν ήμουν ποτέ πάπια»: Όταν μια γυναίκα της μόδας διαγνώστηκε με αυτισμό στα 50

Για τη Ζ. τα ρούχα δεν είναι απλώς αισθητική επιλογή – είναι μια γλώσσα. Η διάγνωση της νευροδιαφορετικότητάς της την έκανε να ξαναδεί τη ζωή της, την αφοσίωσή της στα υλικά και την υφή τους μέσα από αυτό το πρίσμα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο μήνας μπαίνει, ο μισθός φεύγει: Tips και κόλπα για να εξοικονομήσετε χρήματα

Living / Ο μήνας μπαίνει, ο μισθός φεύγει: Tips και κόλπα για να εξοικονομήσετε χρήματα

Με αφορμή το ο νέο microtrend «no buy challenge» του TikTok, τέσσερις άνθρωποι εξιστορούν τι έκοψαν και πώς, για να εξοικονομήσουν χρήματα και να κάνουν τους μικρούς οικονομικούς τους στόχους πραγματικότητα.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Το πελώριο φίλτρο του νερού της Αθήνας και του Πειραιά | Σπάνιες εικόνες

Ρεπορτάζ / Το πελώριο φίλτρο νερού που λύτρωσε τους Αθηναίους πριν από έναν αιώνα

Την ώρα που η συζήτηση για το νερό έχει ανοίξει για τα καλά στον δημόσιο διάλογο, μας δημιουργήθηκε η απορία από πού διανέμεται στα σπίτια μας το πόσιμο νερό και τι ακριβώς γίνεται εκεί. Η ιστορική εγκατάσταση της ΟΥΛΕΝ, και σήμερα της ΕΥΔΑΠ, από την κατασκευή της μέχρι σήμερα ξεδιψάει και ποτίζει την πρωτεύουσα που ολοένα μεγαλώνει και ζεσταίνεται.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Ο υπερτουρισμός ως προέκταση της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης

Living / Ο υπερτουρισμός ως προέκταση της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης

Η πρόκληση του υπερτουρισμού, που προκαλεί φθορές στην πολιτιστική κληρονομιά και την τοπική κοινωνία, απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό που να συνδυάζει τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις με βιώσιμες πρακτικές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Αγορά εργασίας: Γιατί οι επιχειρήσεις έχουν έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού;

Good Business Directory Vol.5 / Αγορά εργασίας: Γιατί οι επιχειρήσεις έχουν έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού;

Κορυφαίοι ακαδημαϊκοί, στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου και νέοι εξηγούν τις αιτίες αυτού του μεγάλου προβλήματος, τις προεκτάσεις και τις πιθανές λύσεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ