Το τoπ 10 ελληνικών όχι και τόσο φεμινιστικών τραγουδιών

Το τoπ 10 ελληνικών όχι και τόσο φεμινιστικών τραγουδιών Facebook Twitter
Τα περισσότερα τραγούδια προέρχονται από τους χώρους του κινηματογράφου και της επιθεώρησης, αυτό όμως δεν τα εμπόδισε να διαγράψουν αυτόνομη τροχιά και να σημειώσουν μεγάλη επιτυχία που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας.
18

Η Κατρίν Ντενέβ επιτέθηκε στον φεμινισμό, υποστηρίζοντας τη σεξουαλική ελευθεριότητα και το «καμάκι» των ανδρών, για να λάβει τη σκληρή απάντηση των φεμινιστριών: «Τα γουρούνια και οι σύμμαχοί τους εύλογα ανησυχούν». Δεν ξέρουμε τι γίνεται χονδρικά στη Γαλλία − στο αφιέρωμα στη France Gall αναφέρθηκα στο μάλλον σεξιστικό άσμα «Les Sucettes» του Serge Gainsbourg. Πάντως, αν η Ντενέβ παρακολουθούσε το ελληνικό τραγούδι του 20ού αι., θα έμενε άναυδη από την αντιφεμινιστική ροπή του και την ανάδειξη έως και μιας ερωτικής αναξιοπρέπειας πάντα απ' τη μεριά των ευαίσθητων γυναικείων υπάρξεων.

Πάμε να δούμε το top 10 των ελληνικών τραγουδιών όπου η γυναίκα μοιάζει να μην πλάστηκε «κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν του άνδρα» και του απευθύνεται σαν να του τα δίνει όλα για όλα. Λεπτομέρεια κοινή στα τραγούδια: η γυναίκα απολαμβάνει τη θέση της αυτή δίπλα στον άνδρα και οι στίχοι, ακόμα και οι πιο ανάλαφροι, μεταδίδουν έναν υφέρποντα φετιχισμό. Έχει ενδιαφέρον η παράθεση των τραγουδιών σε εποχές που οι κοινωνικοί ρόλοι των φύλων παρέμεναν εντελώς διαχωρισμένοι στην Ελλάδα και οποιαδήποτε παρέκκλιση σήμαινε έως και επαναστατική πράξη.

Τα περισσότερα τραγούδια προέρχονται από τους χώρους του κινηματογράφου και της επιθεώρησης, αυτό όμως δεν τα εμπόδισε να διαγράψουν αυτόνομη τροχιά και να σημειώσουν μεγάλη επιτυχία που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας.

Έχει ενδιαφέρον η παράθεση των τραγουδιών σε εποχές που οι κοινωνικοί ρόλοι των φύλων παρέμεναν εντελώς διαχωρισμένοι στην Ελλάδα και οποιαδήποτε παρέκκλιση σήμαινε έως και επαναστατική πράξη.


10.

Μαρίκα Παπαγκίκα – Σάλα σάλα

1926, παραδοσιακό Μικράς Ασίας

 

Το «Σάλα σάλα» το έχουν τραγουδήσει οι πάντες και αποτελεί ακόμα μία από τις πιο εξωστρεφείς στιγμές του ελληνικού τραγουδιού. Μας ήρθε από τα τουρκικά παράλια και τη μικρασιατική παράδοση, γνωρίζοντας δεκάδες στιχουργικές παραλλαγές. Εδώ το ακούμε από τη θρυλική Μαρίκα Παπαγκίκα, τη σημαντικότερη Ελληνίδα τραγουδίστρια στις ΗΠΑ των αρχών του 20ού αι., σε μια ηχογράφηση του 1926. Η ηρωίδα φτάνει στο σημείο να ζητήσει από το αρσενικό αντικείμενο του πόθου της να τη σκοτώσει προκειμένου να γλιτώσει απ' τα βάσανά της. Στις μετέπειτα ηχογραφήσεις, όταν το «Σάλα σάλα» τραγούδησαν άνδρες κυρίως, όπως ο Γιάννης Πάριος, οι στίχοι αυτοί δεν είχαν θέση πια στο τραγούδι.


9.

Σοφία Βέμπο – Ο άνθρωπός μου

1956, Μενέλαου Θεοφανίδη - Μίμη Τραϊφόρου/ Δημήτρη Βασιλειάδη

 

Ένα πολύ ιδιαίτερο ελληνικό ταγκό γραμμένο για την επιθεώρηση, ερμηνευμένο με περισσή θεατρικότητα από τη Σοφία Βέμπο. Είναι απορίας άξιον, αυτό δηλαδή μας λέει και η ηρωίδα αυτοπροσώπως, που παραμένει κοντά σ' έναν άνθρωπο που της κάνει τον βίο αβίωτο. Ευτυχώς που η όμορφη μελωδία, μαζί βέβαια με την ερμηνεία της Βέμπο και τα χορωδιακά φωνητικά, καλύπτει τεχνηέντως τον σχεδόν μαζοχιστικό χαρακτήρα του τραγουδιού. Λεπτομέρεια: Στο τραγούδι αυτό έκανε την πρώτη της σκηνική εμφάνιση η Γιώτα Γιάννα, συνοδεύοντας με τη φυσαρμόνικά της τη Σοφία Βέμπο!


8.

Μάρθα Καραγιάννη – Ο άντρας που θα παντρευτώ

1968, Μίμη Πλέσσα - Λευτέρη Παπαδόπουλου

 

Από το μιούζικαλ «Γοργόνες και μάγκες» (1968) του Γιάννη Δαλιανίδη, ένα τρισχαριτωμένο άσμα που ερμήνευσε καταλλήλως η ηθοποιός Μάρθα Καραγιάννη, εκφράζοντας το όνειρο κάθε μικροαστής κοπέλας των χρόνων του '60: την εξεύρεση ενός άνδρα από σόι, όμορφου και καλοντυμένου, που όλη της η ελευθερία δίπλα του θα περιορίζεται στο να πίνει και να καπνίζει, να φοράει παντελόνια και να οδηγεί καμιά φορά και το αυτοκίνητό του. Το κομμάτι ακόμα παίζεται, κλείνοντας το «ελληνάδικο» πρόγραμμα στα μεγάλα κλαμπ.


7.

Κατερίνα Στανίση – Σ' έχω κάνει Θεό

1999, Πάνου Καπίρη - Φώντα Θεοδώρου
 

 

Ο τίτλος τα λέει όλα! Η Κατερίνα Στανίση, η απόλυτη έκφραση της ορίτζιναλ λαϊκής καψούρας, περνάει δύσκολα... Παρακαλάει να τον ξαναδεί μόνο μια φορά για να τον κάνει Θεό και να τον παρακαλέσει να γυρίσει. Με το τραγούδι, που έχει πάρει καλτ διαστάσεις, ταυτίστηκε ένα μεγάλο μέρος των λαϊκών γυναικών κι έγινε αιτία για να ανοίξουν αμέτρητα μπουκάλια και να σκορπιστούν χιλιάδες λουλούδια στις νυχτερινές πίστες. Λίγα χρόνια μετά την κυκλοφορία του το τραγούδι γνώρισε μια απίστευτη συμφωνική διασκευή από τον Σταύρο Ρωσσόπουλο με τη σοπράνο Ειρήνη Καράγιαννη για τις ανάγκες της ταινίας «Ιλουστρασιόν» (2006).


6.

Χάρις Αλεξίου - Είμαι τρελή τα είπαμε

1988, Χρήστου Νικολόπουλου - Λευτέρη Παπαδόπουλου

 

Η Χάρις Αλεξίου, στο πικ της καριέρας της, στο άλμπουμ «Η νύχτα θέλει έρωτα» του 1988, τραγούδησε το εξής: «Χτύπα με, φίλε, χτύπα με/ πάρε μαχαίρι, τρύπα με/ είμαι τρελή τα είπαμε/ χτύπα και ξαναχτύπα με». Τουλάχιστον εδώ ο στιχουργός Λευτέρης Παπαδόπουλος δεν την έβαλε να απευθύνεται στο αντικείμενο του πόθου της αλλά σε ένα τρίτο πρόσωπο, έναν φίλο της ενδεχομένως. Αν η ηρωίδα του τραγουδιού στεκόταν απέναντι στο «αίσθημα», ποιος ξέρει αν θα είχε το θάρρος να ξεστομίσει τέτοιες βαριές κουβέντες...


5.

Βίκυ Μοσχολιού - Το χαστούκι

1980, Θεόδωρου Παπαδόπουλου - Μίμη Τραϊφόρου/ Γιώργου Γιαννακόπουλου

 

Ακόμη ένα παλιό τραγούδι που αντιμετωπίζει τη γυναίκα ως υποχείριο του άνδρα σχεδόν. «Να πάθω δεν μπορώ ζημιά/ μ' ένα χαστούκι παραπάνω» τραγούδησε πρώτη η Σοφία Βέμπο το 1952, για να την ακολουθήσουν η σύγχρονή της Ελίζα Μαρέλι και αρκετές δεκαετίες μετά η Βίκυ Μοσχολιού και η Ελένη Δήμου. Η εκτέλεση αυτή είναι από τον μεγάλο δίσκο της Μοσχολιού «Το τραμ το τελευταίο και άλλα αρχοντορεμπέτικα» που ενορχήστρωσε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης.


4.

Δούκισσα - Θέλω τα ώπα μου

1966, Γιάννη Σπανού - Αλέκου Σακελλάριου

 

Το πρωτοτραγούδησε η ηθοποιός Άννα Φόνσου στην ταινία «Όλοι οι άνδρες είναι ίδιοι» (1966), στη δισκογραφία όμως πέρασε την ίδια χρονιά με τη φωνή της αείμνηστης Δούκισσας. Εδώ η ηρωίδα είναι ξεκάθαρα μαζοχίστρια: «Θέλω τα χάδια μου και τη σφαλιάρα μου από τον άνθρωπο που αγαπώ». Τι να πει κανείς... Τίποτε άλλο, πέραν του ότι το τραγούδι συνεχίζει να ακούγεται και να σκορπίζει το κέφι μισό αιώνα απ' τη δημιουργία του κι ας έχουν αλλάξει κατά πολύ οι νοοτροπίες.


3.

Σωτηρία Λεονάρδου - Μπουρνοβαλιά

1983, Σταύρου Ξαρχάκου - Νίκου Γκάτσου

 

Από το σάουντρακ του θρυλικού κινηματογραφικού «Ρεμπέτικου» (1983) του Κώστα Φέρρη η Σωτηρία Λεονάρδου αποδίδει την κλασική «Μπουρνοβαλιά», παίρνοντας τη θέση του άνδρα που εκφράζει τον θαυμασμό του στη γυναίκα. Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: οι στίχοι του Γκάτσου «Το κορμάκι το φιδίσιο/ μην το γέρνεις μπρος και πίσω/ το κορμάκι το φιδίσιο/ κράτα το και λίγο ίσιο» συστήνουν ή όχι σεξουαλική παρενόχληση εν έτει 2018;


2.

Τόλης Χάρμας, Βασίλης Αυλωνίτης, Μίμης Φωτόπουλος - Είμαι άντρας και το κέφι μου θα κάνω

1956, Μάνου Χατζιδάκι - Αλέκου Σακελλάριου - Χρήστου Γιαννακόπουλου

 

Από την ταινία «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο» (1955) του Αλέκου Σακελλάριου ένα τραγούδι σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι που στη δισκογραφία πέρασε επίσης με τη φωνή του Πάνου Γαβαλά και του Γρηγόρη Μπιθικώτση. Εδώ το ακούμε από τη σεκάνς της ταινίας με τον τραγουδιστή Τόλη Χάρμα και τους πρωταγωνιστές Βασίλη Αυλωνίτη και Μίμη Φωτόπουλο. Οι στίχοι που έγραψαν από κοινού ο Σακελλάριος και ο Γιαννακόπουλος είναι το ζενίθ του φαλλοκρατισμού: «Πάρ' το απόφαση πως δε σου πέφτει λόγος/ η γυναίκα πρέπει να 'ναι πάντα υπό/ και υποτάξου κι εξηγήσου αναλόγως/ σ' ό,τι πιω, σ' ό,τι χορέψω, σ' ό,τι πω».


1.

Λίτσα Διαμάντη - Άσε με να σ' αγαπάω

1977, Σπύρου Παπαβασιλείου - Μάρως Μπιζάνη

 

Στο Νο 1 μια μεγάλη λαϊκή επιτυχία της Λίτσας Διαμάντη που είχε δημιουργήσει θόρυβο για τον αντιφεμινιστικό της χαρακτήρα. Οι στίχοι, γραμμένοι από μια γυναίκα, τη συχωρεμένη Μάρω Μπιζάνη, ειδικά στο ρεφρέν προξένησαν θύελλα αντιδράσεων από τις φεμινίστριες της εποχής: «Άσε με να με σκοτώνεις και να λέω ανασαίνω/ άσε με εσύ να φταις κι εγώ συγγνώμη να ζητάω/ άσε με, άσε με, άσε με να σ' αγαπάω»... Η ιστορία λέει πως σε μια φεμινιστική διαδήλωση στο Σύνταγμα, κατά την οποία οι διαμαρτυρόμενες γυναίκες έκαψαν τα σουτιέν τους, μπροστάρισσα ήταν η γνωστή πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου Αλίκη Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου, ενώ στα πλακάτ έβλεπες στίχους από το συγκεκριμένο άσμα της Διαμάντη μαρκαρισμένους με ένα μεγάλο Χ.

Μουσική
18

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θηλυκοί Μπελάδες: Μια φεμινιστική έκθεση εποχής στο Ίδρυμα της Βουλής

Πρόσωπα / Θηλυκοί Μπελάδες: Μια φεμινιστική έκθεση εποχής στο Ίδρυμα της Βουλής

Η θέση των γυναικών στην Ελλάδα μέσα από φωτογραφίες, πρωτοσέλιδα εφημερίδων, έντυπα, χειρόγραφα, αφίσες και οπτικοακουστικά τεκμήρια σε μία έκθεση που «ξαφνιάζει» ευχάριστα, προβληματίζει και εμπνέει
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ