Τζίμης Πανούσης: Ποιους βάζω στο απυρόβλητο; Κανέναν, ούτε τη μάνα μου

Τζίμης Πανούσης: Ποιους βάζω στο απυρόβλητο; Κανέναν, ούτε τη μάνα μου Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Διαμαντής Σωτηρόπουλος
0

— Για πόσο καιρό ακόμα Τζιμάκος;

Κανονικά είναι Τζιπάκος. Επειδή έχω τζιπ. Γεννήθηκα με τζιπ. Είμαι τζιποκένταυρος. Πάντως το Τζιμάκος δεν μου το έδωσε ο κόσμος - όπως συνέβη με το Γιωργάκη. Η πρώτη μου εμφάνιση στη δισκογραφία το 1978, με μια παράνομη κασέτα, έγινε με την επωνυμία «Ο Τζιμάκος και οι Μουσικές Ταξιαρχίες».

 

— Γίνεται ενοχλητικό κάποια στιγμή αυτό;

Μου αρέσει γιατί υπάρχει μια καλώς εννοούμενη οικειότητα με τον κόσμο, που είναι από τα καλά της δουλειάς που κάνω. Είναι γεγονός ότι πολλοί παίρνουν θάρρος και θράσος, αλλά δεν με πειράζει, είναι μέσα στα κόλπα της δουλειάς αυτό. Να σου πω ότι το κοινό είναι μαγικό μόνο όταν είναι όλοι μαζί. Έναν έναν αμά τους πάρεις και μιλήσεις μαζί τους σου φαίνονται περίεργοι. Όταν όμως είναι όλοι μαζί, κάτι γίνεται μεταξύ τους και μεταξύ μας, κάτι αμφίδρομο και είναι αυτοί που σε βοηθάνε να ανοίξεις τη στρόφιγγα της σάτιρας που εγώ την υπηρετώ και είναι μια δουλειά που την έχουμε πάρει από τους τσαγκάρηδες, από τους παππούδες μας και την υπηρετούμε ακόμη. Το κάνουμε με το σωστό τρόπο, αλλά έχει πολλά ρίσκα, βωμολοχίες, όρια πολύ αυστηρά που τα βάζει το κοινο. Θα σε φτύσει, αν δει ότι το κοροϊδεύεις και γίνεσαι χυδαίος. Τη σχέση με το κοινό, όταν λειτουργεί ως «κοινό», όχι μόνο τη σέβομαι αλλά είναι το μόνο πράγμα στο οποίο μπορώ να ακουμπήσω για να συνεχίσω.

— Όλοι μαζί όμως είναι συχνά αγέλη..

Όχι. Εκεί γελάμε πολύ και αυτό το γέλιο είναι η βαλβίδα στη χύτρα ταχύτητος που όλοι βράζουμε μέσα, αυτή που έλεγε ο Μαρξ ότι θα πεταχτεί το καπάκι της κάποια στιγμή. Έχει κυλίσει περίεργα αυτό το καπάκι, το έχει πάρει ο διάολος αλλά κάποια στιγμή , κατά τας γραφάς, τα πράγματα θα γίνουν έτσι. Αυτό ελπίζω, γι' αυτό και σήμα της εκπομπής είναι το Bandiera Rossa.

— Ποιο είναι το κοινό που σας ακούει στον City;

Koίτα. Το ραδιόφωνο το αγαπώ πολύ, γι' αυτό και ξαναγύρισα μετά από τρία χρόνια που κάθισα στον πάγκο και με ενοχλούσε. Κατ' αρχάς, πρέπει να σου πω ότι σιχαίνομαι την τηλεόραση επειδή ο τρόπος που γίνεται εκεί η δουλειά είναι άσχημος. Δεν υπάρχει η ελευθερία που υπάρχει στο ραδιόφωνο, δεν μπορείς να αναφερθείς στον ιδιοκτήτη... Εδώ για να καταλάβεις παίζω από την προσωπική δισκοθήκη της Γιάννας, προχθές έπαιζα Πρόδρομο Τσαουσάκη, ένα σαρανταπεντάρι που μου έδωσε χέρι με χέρι. Ξεπουλάω Chanel, ξέρεις...

Ένας βασικός όρος, απαράβατος, που έχουμε οι καλλιτέχνες της σάτιρας είναι ο όρκος του Απόλλωνα. Είναι ένας άγραφος νόμος που έχει μόνο ένα άρθρο: Δεν συνεργαζόμαστε με την εξουσία. Αν συνεργάζεσαι δεν κάνεις σάτιρα. Και αυτό που είναι τώρα της μόδας, κυρίως στην τηλεόραση, το να σατιρίζουμε ανώδυνα πρόσωπα και να πιάνουμε τον κάθε πεθαμένο και να τον ξεκατινιάζουμε, δεν είναι σωστό. Όχι ότι έχω πρόβλημα, αλλά πρώτα θα σατιρίσεις τον πρωθυπουργό, την εξουσία.

— Δηλαδή στο ραδιόφωνο δεν υπάρχουν τέτοιου είδους παρεμβάσεις;

Όχι, έχεις το λόγο μου, ποτέ. Επί 15 χρόνια που κάνω ραδιόφωνο, έχω δουλέψει τον Κόκκαλη, τον Λαμπράκη, τον Αλαφούζο, ποτέ κανένας δεν μου είπε το παραμικρό. Άλλωστε γι αυτό με παίρνουν κιόλας, για να πω αυτό που θέλω να πω. Ειλικρινά ποτέ δεν υπήρχε καμία παρέμβαση στις εκπομπές μου.

— Eχετε αγωνία για τις ακροαματικότητες;

Όχι, γιατί εισπράττω θετικά μηνύματα, όχι μόνο για την εκπομπή μου, αλλά για όλο το σταθμό. Όταν μπαίνω σε μια δουλειά μπαίνω σε μια ομάδα, δουλεύουμε όλοι μαζί και αυτό συμβαίνει εδώ. Για πρώτη φορά έχω καθημερινή παρουσία σε δουλειά, είμαι εδώ έξι ώρες κάθε μέρα. Έχω δουλέψει για δυόμισι χρόνια στην Εθνική Τράπεζα, πήγαινα για διευθυντικό στέλεχος. Αλλά πρήστηκα, έβγαλα μια μπάλα στο κεφάλι, αρρώστησα και διαγνώστηκε αλλεργία στη δουλειά. Από τότε, τώρα ξαναδουλεύω για πρώτη φορά κανονικά. Πάντα δούλευα Σαββατοκύριακα που υπολειτουργεί ο σταθμός. Τώρα που έρχομαι καθημερινά έχω επαφή με τα παιδιά του σταθμού, της εφημερίδας δίπλα, των περιοδικών και μου αρέσει πολύ αυτό. Λειτουργούμε πραγματικά ως ομάδα, κάνουμε όλοι μαζί εισηγήσεις, ακόμη και για τις διαφημίσεις του σταθμού. Και φυσικά μου αρέσει που μπορώ και εγώ σαν άνθρωπος να φεύγω τα Σαββατοκύριακα και να πηγαίνω να μποτιλιάρομαι στην Εθνική...

— Διάβασα ότι παίρνετε 10.000 ευρώ το μήνα.

Παίρνω πολύ περισσότερα.

— Ελπίζω. Και καθαρά βέβαια, με ασφάλιση...

Το έχω φροντίσει, γιατί στο Σκάι που ήμουν είχα κάτι προβλήματα - γι' αυτό έφυγα εξάλλου. Είχα αρρωστήσει βαριά για δυο μήνες, είχα πάθει εγκεφαλικό και ήμουν στον Ευαγγελισμό ετοιμοθάνατος. Γυρνώντας, διαπίστωσα ότι αυτό το δίμηνο με είχαν απολύσει και με είχαν ξαναπροσλάβει. Και αυτό κλόνισε τις σχέσεις μας με το μαγαζί.

— Νιώσατε σοκαρισμένος ή πικραμένος;

Όχι, καθόλου. Προτάσεις για ραδιόφωνο είχα πάντα, αλλά όπως σου είπα και πριν θέλω να νιώσω ότι δουλεύω με μια ομάδα. Ο City ξεκινούσε τώρα, ήταν και πολλοί φίλοι μου εδώ, μου άρεσε καλύτερα. Πρέπει να σου πω ότι είχα μια πρόταση για τριπλάσια λεφτά από αυτά που παίρνω εδώ, από το ραδιόφωνο του γνωστού εφοπλιστή. Με φόβισε όμως γιατί πρώτον σκέφτηκα ότι τα σάβανα δεν έχουν τσέπες -είναι γνωστό αυτό, ε;- και όσο και να ακουστεί περίεργο -και θα διαβαστεί άσχημα- δεν έχω κάνει τίποτα στη ζωή μου με γνώμονα μόνο τα λεφτά. Όχι ότι δεν πληρώνομαι. Πληρώνομαι και ζητάω πολλά χρήματα για να κατεβάσω όσο το δυνατόν το ποσό της υπεραξίας που μου παίρνει ο εργοδότης. Παρ' όλα αυτά, δεν θα πάρω απόφαση με βάση μόνο το οικονομικό.

— Η σάτιρα είναι πάνω από όλα;

Με τη σάτιρα έχω γεννηθεί, έχω μεγαλώσει. Τώρα που είμαι στην Άνδρο έχω ζήσει τα αποκριάτικα έθιμα, τα χοιροσφάγια, που βρίζουν τις γυναίκες. Η βωμολοχία είναι ένα πράγμα ιερό, αρκεί να έχεις τρόπο να το πεις.

— Ποιος είναι αυτός ο τρόπος;

Είναι επίπονος και δύσκολος. Είναι σαν τους λαϊκούς δρόμους στη μουσική που δύσκολα θα φύγεις από αυτούς, αλλά και δύσκολα θα τους μάθεις. Μου έχει τύχει να πάρω τον καλύτερο ντράμερ του εξωτερικού και να μην μπορεί να παίξει ένα απλό ζεϊμπέκικο. Θέλω να σου πω ότι ένας βασικός όρος, απαράβατος, που έχουμε οι καλλιτέχνες της σάτιρας είναι ο όρκος του Απόλλωνα. Είναι ένας άγραφος νόμος που έχει μόνο ένα άρθρο: Δεν συνεργαζόμαστε με την εξουσία. Αν συνεργάζεσαι δεν κάνεις σάτιρα. Και αυτό που είναι τώρα της μόδας, κυρίως στην τηλεόραση, το να σατιρίζουμε ανώδυνα πρόσωπα και να πιάνουμε τον κάθε πεθαμένο και να τον ξεκατινιάζουμε, δεν είναι σωστό. Όχι ότι έχω πρόβλημα, αλλά πρώτα θα σατιρίσεις τον πρωθυπουργό, την εξουσία. Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που βλέπω σε συναδέλφους -σε εισαγωγικά- είναι ότι αν τους ακούσεις είναι σαν να κυβερνάει το ΠΑΣΟΚ. Ακόμη δεν έχουν καταλάβει ότι κυβερνάει η Νέα Δημοκρατία και αυτός είναι ένας από τους λόγους που επέστρεψα στη σάτιρα. Εντάξει, το ΠΑΣΟΚ τελείωσε, πέθανε, να το σατιρίσουμε, αλλά κυρίως να σατιρίσουμε τον μπουχέσα που μας κυβερνάει τώρα. Είναι απαράδεκτος και έχει το προφίλ του σοβαρού. Δεν μπορώ να μη σατιρίσω τον Αλογοσκούφη ή τον Ρουσόπουλο. Κατ' αρχάς, όπου ακούς «όπουλος», εσύ μακριά...

— Είναι προσωπική συμβουλή αυτή;

Βέβαια, οι Πελοποννήσιοι είναι Τουρκαλβανοί γιατί ο Αλάριχος κατ' εντολή του Μεγάλου Θεοδοσίου είχε κατέβει και είχε σφάξει κάθε ζώσα ψυχή. Για 400 χρόνια δεν υπήρχε τίποτα και μετά κατέβηκαν οι Τουρκαλβανοί και βγήκε ο Παπαδόπουλος και οι άλλοι που μας κυβερνάνε.

— Πάντως ο Καραμανλής βάλλεται έντονα μετά τη ΔΕΘ.

Καιρός ήταν. Είναι ντροπή, αυτή η κυβέρνηση που έχει κάνει τέτοια αίσχη με τα ομόλογα, με τη γυναίκα του που της έκανε μεταγραφή στην Ιατρική. Σεμνόνητα και Ταπεινότητα Α.Ε. Το ότι πέρασε μπροστά το ΠΑΣΟΚ είναι σαν να κλέβεις εκκλησία. Και γι' αυτό είναι υπεύθυνος ο Γιωργάκης. Τώρα βέβαια περιμένουμε τις επόμενες μέρες να κάνει και άλλη γκάφα, ξέρεις, μετά από αυτή με το ποδήλατο. Και έτσι θα ξαναβγεί ο Καραμανλής. Τον κρατάνε βέβαια, γιατί έχει συμβούλους πρώην Κνίτες και τον κρατάνε κλεισμένο.

— Πώς αναλύετε τις δημοσκοπήσεις που δείχνουν προβάδισμα του ΠΑΣΟΚ;

Έχω σπουδάσει και έχω δουλέψει με τα γκάλοπ. Αν τα δεις προσεκτικά, θα καταλάβεις ότι είναι λίγο πλασματικό το αποτέλεσμα. Δεν έχει περάσει μπροστά το ΠΑΣΟΚ, αλλά είναι κοντά . Το μεγάλο πρόβλημα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, επειδή δεν τραβάει ο ξύλινος λόγος του Αλέξη. Δεν κάνει γι' αυτή τη δουλειά. Πάντως, όλο το πανηγύρι για τις εκλογές είναι ένα εργαλείο των αμερικανοτσολιάδων του καπιταλισμού. Γιατί αν οι εκλογές μπορούσαν να αλλάξουν τα πράγματα, θα ήταν παράνομες. Τώρα με την Ολυμπιακή τα τρώνε όλα γιατί τους έχουμε κάνει εκλογική παροχή. Έχουν πάρει τα πράγματα και τα πουλάνε. Και πώς θα τελειώσει; Αν δεν κάψουν ένα αεροπλάνο...

— Παρακαλώ;

Δεν λέω να το κάψουν. Ας κάψουν πέντε, αλλά δεν πρόκειται να γίνει κάτι. Ταξίδεψα πρόσφατα με υδροπλάνο ιδιωτικής εταιρείας και είδα που ο πιλότος μας κουβάλαγε ο ίδιος τις βαλίτσες. Πώς να το κάνουμε, μερικά πράγματα πρέπει να ανήκουν στο Δημόσιο. Δεν μπορείς να αφήσεις στους καραγκιόζηδες την υγεία και την παιδεία. Είδαμε ότι στην Κίνα βάλανε μελαμίνες στα γάλατα για να βγάλουν λεφτά. Αυτός είναι ο καπιταλισμός. Μαζεύεται το μετοχικό συμβούλιο και αποφασίζει πώς θα βγάλει περισσότερα κέρδη για το αφεντικό. Έτσι έγινε και με το Σαμίνα, είπαν όχι στον τεχνικό έλεγχο στις μπουκαπόρτες: «Δεν μας συμφέρει, τι θα παρουσιάσουμε στους μετόχους, λάδωσε και τον υπάλληλο που θα κάνει τον έλεγχο». Λαδώνεις τον υπάλληλο, πνίγεται ο κόσμος, πηδάει ο Σφηνιάς. Ο σφηνωμένος καπιταλισμός είναι αυτός. Ο πηδηχτός.

— Είστε υπέρ του ακτιβισμού, των Ρομπέν των Φτωχών;

Μου αρέσει πολύ, ήμουν και εγώ, έχω κάνει Ρομπέν των Χαζών. Οι φτωχοί, οι χαζοί, μαζί όλοι πρέπει να είναι. Τέτοια πράγματα πρέπει να γίνονται. Έτσι λύνονται τα θέματα,αλλά και με τις πορείες, τις διαδηλώσεις. Δεν λύνονται με τις μη κυβερνητικές οργανώσεις. Έλεος, δεν υπάρχει πιο γελοίο ανέκδοτο: μη κυβερνητικές οργανώσεις με χρηματοδότηση από το κράτος. Είναι ντροπή. Και αυτό το παραμύθι για την οικολογία μου τη δίνει.

— Δηλαδή;

Όλη αυτή η μοντερνιά «μην πετάξεις το μπουκάλι, μη βάλεις τη λάμπα, κλείσε την τηλεόραση». Ο καπιταλισμός μας δημιουργεί τύψεις ότι εμείς φταίμε για τη μόλυνση του περιβάλλοντος, ενώ αυτός μας βομβαρδίζει με πλουτώνιο και φταίει ο καημένος που άφησε την τηλεόραση και την τοστιέρα να περιμένουν. Είναι αυτή η οικολογία Αλ Γκορ, Αλ Αφούζου, Αλ Καπόνε. Τη σιχαίνομαι. Πιστεύω ότι τα θέματα είναι πολιτικά. Τι Greenpeace και πράσινα άλογα, που παίρνουν και στο λαιμό τους πολύ νεολαία. Τι να κάνω, να σώσω την αρκούδα; Σταμάτησε πρώτα την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο και μετά σώσε την αρκούδα. Αλλά πώς θα τη σώσεις αν δεν έχεις να φας;

— Προκλητικό ακούγεται αυτό, κυρίως στη χώρα μας που έχει υποφέρει από τις μεγάλες πυρκαγιές...

Δεν είναι καθόλου προκλητικό και πρέπει να σου πω ότι ο Καραμανλής, που έκαψε όλη την Ελλάδα, ξαναβγήκε εξαιτίας του συστήματος των Πράσινων Οικολόγων. Αυτοί του έδωσαν την αυτοδυναμία.

— Την άφησε να καεί εννοείτε;

Ναι, αφού έβαλε την αγροφυλακή με τα νεροπίστολα να σβήσει τις φωτιές. Δεν δουλεύει τίποτα. Δεν είναι υπό διάλυση τα πράγματα, είναι ήδη διαλυμένα. Και εμείς λέμε να φυτέψουμε δεντράκια... Δεν γίνονται έτσι τα πράγματα, χρειάζονται ριζικές αλλαγές. Ο καπιταλισμός είναι αντιοικολογικός από τη φύση του. Καλός και κακός καρκίνος δεν υπάρχει.

— Εσείς έχετε να προτείνετε κάτι στο κοινό σας;

Εγώ δεν προτείνω τι να κάνεις, παρ' όλα αυτά, πάντα με μηνύουν λες και βγαίνω με προκηρύξεις. Κάνω μια συγκεκριμένη δουλειά σε συγκεκριμένο χώρο, ο άλλος έρχεται να με δει πληρώνοντας το εισιτήριό του. Υποτιμάνε τόσο πολύ τον κόσμο, ότι δηλαδή κάθεται και πληρώνει λεφτά για να ακούει έναν υβριστή, ένα χυδαίο.

— Πόσες φορές έχετε οδηγηθεί στο δικαστήριο;

Άπειρες.

— Γεμάτος ο τοίχος χαρακιές;

Όχι, δεν το κάνω αυτό. Το κάνω μόνο με τις κοπέλες στο πέος μου. Το οποίο δεν είναι πολύ χαραγμένο, δεν θα το έλεγες χαρακωμένο. Περιχαρακωμένο ναι.

— Πόσο σας έχει κουράσει όλο αυτό;

Είναι γελοίο, γυρνάμε πάλι στα αυτονόητα: Τι είναι η σάτιρα, τι είναι ελευθερία της έκφρασης... Η σάτιρα δεν κάνει διακρίσεις, δεν είναι ρατσιστική. Δεν μπορώ να μη σατιρίσω την Κουτσίκου επειδή είναι ανάπηρη. Και τον ανάπηρο και τον ομοφυλόφιλο τους θεωρώ ισότιμους με τους άλλους. Και τον εαυτό μου και το διευθυντή μου και τη μάνα μου και τον πατέρα μου θα σατιρίσω. Ο αυτοσαρκασμός είναι βασικό στοιχείο της σάτιρας. Δεν έχει καμία δουλειά εδώ ο πολιτικός ορθολογισμός που λέει, για παράδειγμα, δεν σατιρίζουμε τους μαύρους. Γιατί όχι, δεν είναι άνθρωπος; Έχει δήλωση σχετική και ο Αλογοσκούφης οn camera. Σβήστηκε ένα μόνιτορ πίσω του και λέει «σβήστε αυτό το πράγμα γιατί είναι αράπης, δεν είναι άνθρωπος». Αυτό είναι βαθιά πεποίθησή του, από τη στιγμή που του βγαίνει αυθόρμητα. Είναι ρατσιστής, ακροδεξιός, που λέει ότι σώζει την Ελλάδα. Και έχουν βρει την καραμέλα της οικονομικής κρίσης. Έρχονται οι Κινέζοι δηλαδή και εμποδίζουν τον Αλογοσκούφη να μαζέψει το ΦΠΑ και το ΙΚΑ από τους εργοδότες. Ξέρεις τα γαλάζια παιδιά, τα golden boys που λέει και ο Πολύδωρας.

— Ποιοι είναι οι πιο χρήσιμοι για τη σατιρά σας; Υπάρχει top-ten;

Α, αυτοί αλλάζουν συνέχεια. Παλαιότερα ήταν ο Γιακουμάτος, τώρα δεν τον ξέρει ούτε η μάνα του. Είναι τόσο μέτριοι. Σιχαίνομαι τον εαυτό μου που αναγκάζομαι να ασχοληθώ με ανθρώπους ημιμαθείς, κάτω του μετρίου, που σε άλλη περίπτωση ούτε που θα μιλούσαμε γι' αυτούς. Τι να ασχολείσαι με τον Τζουμάκα, τον Παπουτσή... Όλοι αυτοί δεν θα βρίσκουν δουλειά ούτε ως σεκιουριτάδες μετά, όταν τους ξεχάσουμε. Βέβαια έχουν ένα δικαιολογητικό που τα παίρνουν γιατί η δουλειά του πολιτικού είναι λάντζα. Δεν είναι χαζός ο κόσμος που διαλέγει τον ηλίθιο για να τον εκπροσωπήσει. Όπως διαλέγει απορρυπαντικό, έτσι διαλέγει πολιτικούς. Πολύ σωστά ψηφίζει ο κόσμος, πολύ σωστά κάνει και κατρακυλά ο ΣΥΡΙΖΑ . Πιστεύω ότι το παιχνίδι θα παιχτεί με ένα 25% αναποφάσιστων μέχρι την τελευταία στιγμή.

— Θα έχουμε πρόωρες εκλογές;

Οι εκλογές θα γίνουν το Μάιο - ασχολούμαι με τα αστρολογικά και τα ξέρω αυτά. Τα βλέπω και σε ένα χάλκινο με κάτι νερά, τα έχω μάθει αυτά από τη γιαγιά μου που ήταν από τη Σμύρνη, λέω και καφέ. Τι πίνεις; Γαλλικό; Α, τέτοιο δεν λέω, λέω όμως φρέντο, που είναι ελληνική εφεύρεση.

— Τι είπε λοιπόν το χάλκινο;

Είπε ότι ο Καραμανλής θα διώξει από μόνος του κανά δύο για να πάει σε εκλογές το Μάιο, για να τους πάει με λίστα, να μη βγει κανένας. Αυτό που διαφαίνεται στο άμεσο μέλλον είναι συνεργασία, συμπαιγνία να το πούμε, ΠΑΣΟΚ με ΣΥΡΙΖΑ.

— Ρυθμιστικός παράγοντας υπάρχει; Μπορεί να είναι το ΚΚΕ;

Κοίτα, το ΚΚΕ είναι ένα παλαιολιθικό κόμμα. Εγώ την αγαπώ την Αλέκα, έχω γράψει και τραγούδι γι' αυτήν. Την θεωρώ Τσιτσιολίνα της Ελλάδας .

— Τηρουμένων των αναλογιών,πάντα...

Ναι, είναι πιο όμορφη η δικιά μας. Έχει γεράσει πολύ η Τσιτσιολίνα, η δικιά μας μου αρέσει, μου αρέσουν τα ταγεράκια της. Είναι όμως στον κόσμο της. Έχουν μια δικαιολογία όμως εκεί στον Περισσό, το λέω τώρα εκ του περισσού. Παθαίνουν ζημιά γιατί το 902 παίζει συνέχει τηλεμάρκετινγκ που είναι η πιο χυδαία έκφραση του καπιταλισμού. Οπότε το μυαλό τους έχει χαλάσει, βλέπουν συνέχεια εικόνες του Στάλιν και έχω πληροφορίες ότι υπάρχει ταριχευμένο μουστάκι του Στάλιν στην τσάντα της Αλέκας. Έχεις προσέξει ότι κρατάει συνέχεια την ίδια τσάντα; Σερβιέτα αποκλείεται να έχει, άρα είναι το μουστάκι του Στάλιν.

— Αντί για σταυρουδάκι από τίμιο ξύλο;

Είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα. Το ΚΚΕ το βλέπω ως μια δράκα Ιεχωβάδων, είναι τέτοιου επιπέδου. Βέβαια, από πλευράς σάτιρας έχει τρομερό ενδιαφέρον, από την άλλη, μην ξεχνάς ότι έχουν εκμεταλλευτεί όλους τους αγώνες του 90% του ελληνικού λαού. Βέβαια αυτοί είναι ξεκάθαροι, είναι αυτοί που είναι. Οι χειρότεροι είναι της λεγόμενης ανανεωτικής Αριστεράς που είναι το βαθύ κράτος. Αν δεις τις βασικές θέσεις των υπουργείων, είτε ΠΑΣΟΚ είτε ΝΔ είτε ΛΑΟΣ βγει, πάλι αυτοί είναι που θα έχουν το know how. Και απ' ό,τι μαθαίνω, ο Γιωργάκης έχει πρώην Κνίτες στο επιτελείο του.

— Εσείς πηγαίνετε να ψηφίσετε;

Βεβαίως, ως ενεργός πολίτης πηγαίνω πάντα. Μάλιστα είχα βρει μια τρύπα στον εκλογικό νόμο που δεν καθόριζε το χρόνο που μπορείς να μείνεις μέσα στο παραβάν και καθόμουν με τις ώρες. Στους Αμπελοκήπους που ψήφισα είχα πάρει και το ταπεράκι μαζί μου, γιατί εγώ σκεφτόμουν και αυτό είναι ιερό δικαίωμα, δεν μπορεί κανείς να σε διακόψει. Έκλεισε το τμήμα, τους πήραν τους αντιπροσώπους. Υπάρχουν τρόποι. Να το σκίσεις και να το πετάξεις μέσα. Και το σαλάμι και το ψάρι. Θα γίνουν πολλά σε αυτές τις εκλογές. Ο κόσμος δεν θα τσιμπήσει σε αυτή την οικολογική πατάτα. Οικολογία και φιλανθρωπία είναι τα δεκανίκια του καπιταλισμού, ο οποίος είναι ετοιμοθάνατος, αλλά έχει αρκετά χρόνια ακόμη μπροστά του. Ελπίζω τα παιδιά μας να πάνε στην κηδεία του.

— Έπρεπε να παραιτηθεί τελικά η Μάρα Ζαχαρέα;

Διαφωνώ με την απομάκρυνσή της, γιατί πιστεύω ακράδαντα ότι είναι καλύτερο να δουλεύει η Μάρα παρά να μας δουλεύει ο Ρουσόπουλος. Και να σου πω την αλήθεια, όλο αυτό είναι ρατσιστικό και αντιφεμινιστικό. Όλα αυτά γίνονται επειδή είναι γυναίκα. Είναι βαθιά φαλλοκρατικό αυτό που συνέβη. Αν η Μάρα ήταν υπουργός και δούλευε ο Ρουσόπουλος στο ραδιόφωνο, θα του έλεγαν τίποτα; Αν ήταν γκέι, ακόμη χειρότερα...

— Ποιους βάζετε στο απυρόβλητο;

Κανέναν, ούτε τη μάνα μου. Δεν υπάρχει κάτι που δεν σατιρίζεται, ακόμη και ο Χριστόδουλος. Ο Χριστόδουλος μάζευε πολυελαίους Baccarat και Gucci. Δεν μπορώ να μην τον σατιρίσω επειδή πέθανε. Ούτε ο πεθαμένος δεν δικαιώνεται. Έτσι είναι η σάτιρα, έτσι γίνεται, με όλες τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει.

— Ο Ιερώνυμος είναι το άλλο άκρο;

Χαίρομαι που βγήκε ο Ιερώνυμος γιατί είναι ο πρώτος αρχιεπίσκοπος ΕΜΟ. Είναι στενοχωρημένος γιατί απ' ό,τι έχω ακούσει έγινε παπάς επειδή είχε μια ερωτική απογοήτευση. Φαίνεται σοβαρός, δεν μιλάει πολύ. Το άλλο πράγμα ήταν τραγικό, κατέβηκε ο διάολος και μας έφαγε. Βέβαια είχαμε ψωμί για σάτιρα.

— Εκτός από το ραδιόφωνο τι άλλο ετοιμάζετε;

Έχω τελειώσει ένα διπλό DVD της παράστασης Της πατρίδας μου η σημαία, που θα κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο με δώρο μια εφημερίδα που έχω φτιάξει. Ξεκινάω τώρα και ένα CD και ξεκινάω παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη Παρασκευοσαββατοκύριακα για δυο μήνες.

— Τι περιμένετε από τη δίκη που γίνεται σήμερα, την ημέρα που κυκλοφορεί η LifO;

Δικάζομαι για την περσινή παράσταση, για το Vasileros Bromas, για την αφίσα με την κότα. Δικάζομαι για προσβολή θρησκεύματος και διάφορα τρελά, τα οποία θα καταπέσουν, εκτός αν είναι κανένας δικαστής που συχνάζει στο Βατοπέδι.

— Είναι και οικονομικά εξοντωτικό όλο αυτό;

Είναι πολλά τα έξοδα. Όσα χαλάει η Βανδή σε τουαλέτες. Επειδή εγώ φοράω ένα τισερτάκι, τα πληρώνω σε δικαστικά έξοδα. Τα έχω κανονίσει σωστά.

— Τι σας φοβίζει;

Έχω πολλές φοβίες την ώρα που βγαίνω στην παράσταση, στο ραδιόφωνο, είναι κάτι διαφορετικό. Μετά ακούω και εγώ ως ακροατής τον εαυτό μου και δεν ντρέπομαι να σου πω ότι μου αρέσει. Είναι κάτι άλλο, δεν είμαι εγώ. Ξέρεις, αν μπερδέψεις τη σκηνή με τη ζωή, είναι πολύ άσχημο. Μου έχει τύχει και το ξέρω. Αυτό που έκανε ο Νταλάρας, που μπέρδεψε τη δημόσια εικόνα με την πραγματική ζωή.

— Πώς ξεφύγατε εσείς από αυτό;

Κοίτα, πήγα να μπερδέψω τα τρελά που γίνονται στη δουλειά. Έχω κάνει τέρατα σε χάπενινγκς, σε δρόμους. Αν το μπερδέψεις είναι πρόβλημα. Έτσι και αρρώστησα. Αντέδρασε ο οργανισμός μου, όπως και τότε στην τράπεζα που πρήστηκα. Μου αρέσει μια ρήση του συναδέλφου σοφιστή Γοργία, «το μυστικό της μακροζωίας είναι να μην υπολογίζεις τη γνώμη των άλλων». Εγώ είμαι το εντελώς αντίθετο, σκέφτομαι και το βλέμμα που θα μου ρίξει ο άλλος, αν θα βήξει το κοινό ή δεν θα με κοιτάξει. Αυτό είναι θάνατος. Όταν κάνω εκπομπή έχω τρομερό άγχος .

— Δεν είστε ατρόμητος λοιπόν, όπως φαίνεστε;

Είναι πολύ δύσκολη δουλειά. Εγώ νομίζεις δεν στενοχωριέμαι που τα είπα τόσο χοντρά για τον Αλογοσκούφη... Να πούμε και κανένα αστείο, γιατί τα είπαμε πολύ σοβαρά.

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε πρώτη φορά το 2008 στην έντυπη LifO

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Πουλικάκος: «Eίτε προφίλ, είτε ανφάς / ούτως ή άλλως, θα τον φας»»

Συνέντευξη / Δημήτρης Πουλικάκος: «Eίτε προφίλ, είτε ανφάς / ούτως ή άλλως, θα τον φας»»

Μια απολαυστική συζήτηση επί παντός –ή σχεδόν– επιστητού με τον αντιπροσωπευτικότερο εν ζωή «πρέσβη» της εγχώριας αντικουλτούρας, με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου του «Φρυκτωρίες ή Πόσο ζουν οι μύγες»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Τζίμης, τα media κι η μοναξιά μας σε μια Αθήνα που δίνει πολλά, αλλά όλα μισά

The Lifoteam Picks / Ο Τζίμης, τα media κι η μοναξιά μας σε μια Αθήνα που δίνει πολλά, αλλά όλα μισά

Ο θάνατος του Τζίμη Πανούση, το τέλος μιας εποχής στη σάτιρα, την πολιτική και τα Μέσα, το θλιβερό φαινόμενο του να σε κοιτούν ως εξωγήινη μορφή ζωής, αν αποφασίσεις να γράψεις ή να διαβάσεις σε ανοιχτό χώρο κάπου στην Αθήνα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ