Σπάνιες Γαίες, Κβαντική Μηχανική και Κάνοντας τα πράγματα πιο άγρια

Σπάνιες Γαίες, Κβαντική Μηχανική και Κάνοντας τα πράγματα πιο άγρια Facebook Twitter
0
Σπάνιες Γαίες, Κβαντική Μηχανική και Κάνοντας τα πράγματα πιο άγρια Facebook Twitter
Σπάνιες Γαίες (Rare Earths): To ντοκιμαντέρ που γύρισε ο Christian Shidlowski ερευνά την ύπαρξη μιας μορφής ορυκτών με την ονομασία Σπάνιες Γαίες

Συγχρόνως με τα μπαράκια, τα καφέ και τα φαγάδικα πέριξ της Μητροπόλεως, που ήταν γεμάτα από τους εξοδούχους νεολαίους του Σαββατόβραδου, κάποιοι άλλοι νεολαίοι ήταν κλεισμένοι για ένα τρίωρο στο μικρό κομψό κινηματοθέατρο του Ινστιτούτου Θερβάντες και παρακολουθούσαν ταινίες επιστημονικού ενδιαφέροντος. Αυτό κι αν έχει ενδιαφέρον από στατιστικής άποψης, αν υποτεθεί πως το κοινό απαρτίζεται από φοιτητές θετικών επιστημών και γενικώς φοιτητές ή μεγάλες προσωπικότητες σαν τη συγγραφέα Ζυράνα Ζατέλη, η οποία - μαθαίνω - έδωσε το παρών και τις δύο πρώτες μέρες του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών της Αθήνας. Ποιες ήταν όμως οι ταινίες που είχαμε την ευκαιρία να δούμε;

Σήμερα όλες οι επιστημονικές προσπάθειες εστιάζουν στην κατασκευή ενός κβαντικού υπολογιστή, ικανού να επιλύσει τρομερά ζητήματα στις ανθρώπινες τηλεπικοινωνίες και όχι μόνο! Εντυπωσιάστηκα, δε μπορώ να πω, αν και...στούρνος παιδιόθεν στα φυσικομαθηματικά!

 

Το 47λεπτο ντοκιμαντέρ Εξημερώνοντας τον κόσμο της Κβαντικής Μηχανικής (Taming the Quantum World) από τη Δανία διέθετε κινηματογραφικότητα, χιούμορ και μέσα από τη χρήση του animation επιχειρούσε να κάνει προσβάσιμο το, ομολογουμένως δύσκολο για τον μέσο θεατή, θέμα του. Σε δραματοποιημένες σκηνές γυρίσαμε στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αι., τότε που ο Δανός φυσικός Νιλς Μπορ και ο Άλμπερτ Αϊνστάιν διαφωνούσαν για την εξέλιξη και τη χρησιμότητα της Κβαντικής Μηχανικής στην οικουμένη. Τελικά, σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ ή, σωστότερα, με τις μαρτυρίες των κορυφαίων επιστημόνων, ο Νιλς Μπορ είχε δίκιο, αφού σήμερα όλες οι επιστημονικές προσπάθειες εστιάζουν στην κατασκευή ενός κβαντικού υπολογιστή, ικανού να επιλύσει τρομερά ζητήματα στις ανθρώπινες τηλεπικοινωνίες και όχι μόνο! Εντυπωσιάστηκα, δε μπορώ να πω, αν και...στούρνος παιδιόθεν στα φυσικομαθηματικά!

 

Σπάνιες Γαίες, Κβαντική Μηχανική και Κάνοντας τα πράγματα πιο άγρια Facebook Twitter

 

Το θέμα του 52λεπτου γερμανικού ντοκιμαντέρ Σπάνιες Γαίες (Rare Earths), που γύρισε ο Christian Shidlowski, μου ήταν λίγο-πολύ γνωστό, αφού είχα παρακολουθήσει κάτι ανάλογο στο βρετανικό BBC. Συγκεκριμένα, την ύπαρξη μιας μορφής ορυκτών με την ονομασία Σπάνιες Γαίες, πρωτάκουστα σε πολλούς, μα στην πραγματικότητα απαραίτητα στην καθημερινότητα όλων μας, αφού μ' αυτά κατασκευάζονται κινητά τηλέφωνα και απλές μπαταρίες μέχρι ανεμογεννήτριες! Κι ενώ η Ευρώπη και οι ΗΠΑ εξάντλησαν τους πόρους τους, το μονοπώλιο φαίνεται να έχουν οι Κινέζοι με το φτηνό εργατικό δυναμικό τους, κάτι που σίγουρα θα εκτοξεύσει στο μέλλον την Κίνα ως μοναδική και αδιαφιλονίκητη υπερδύναμη! Παρά τις τεκμηριωμένες καταθέσεις στην κάμερα πολλών αρμόδιων επιστημόνων, έχω την αίσθηση πως το ντοκιμαντέρ ξέφυγε από τη βασική αρχή Η επιστήμη στην υπηρεσία της ανθρωπότητας και αναλώθηκε σε μία κινδυνολογία ''δυτικού τύπου'' για την επικράτηση των Κινέζων, λες και διανύουμε την εποχή ενός σύγχρονου ψυχρού πολέμου!

 

 

Τελευταία ταινία της δεύτερης μέρας προβολών του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών της Αθήνας ήταν το 57λεπτο τηλεοπτικό Κάνοντας τα πράγματα πιο άγρια (Making stuff wilder) από τις ΗΠΑ. Σ' αυτό, το λιγότερο κινηματογραφικό από τα δύο προηγούμενα, αλλά με το περισσότερο χιούμορ λόγω της περσόνας του χαρισματικού παρουσιαστή του, μάθαμε πως η βλέννα ενός πετρόχελου, η προβοσκίδα ενός ελέφαντα, το σώμα ενός βοδιού, η φονική μέθοδος συντήρησης ενός σαρκοβόρου φυτού και τέλος οι θαλάσσιοι ιοί μπορούν να οδηγήσουν στη δημιουργία μηχανών ρομπότ, συσκευών και πρώτων υλών χρήσιμων για τον άνθρωπο! Όταν ο άνθρωπος εν ολίγοις εμπνέεται από τη φύση και αξιοποιεί τις γνώσεις του για το κοινό όφελος. Εξ αιτίας της ''καταγωγής'' του - τηλεοπτικό προϊόν, άρα προορισμένο για ένα πιο λαϊκό κοινό -, οι θεματικές ενότητες του ντοκιμαντέρ παρουσιάζονται εύληπτες και κατανοητές, κάτι που ανήκει στα θετικά του και κάνει τη θέαση του πραγματικά απολαυστική.

 

* Σήμερα, Κυριακή 2/11, το πρόγραμμα ξεκινά στις 19.00 και θα προβληθούν οι ταινίες Γαλιλαίος: Η Μάχη στην αυγή της σύγχρονης επιστήμης (Ελλάδα, 40΄), Το μεγάλο μυστήριο του Καθεδρικού Ναού (ΗΠΑ, 57΄) και Αρχαίος Υπολογιστής (ΗΠΑ, 52΄)

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM
15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / 15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Πάμελα Άντερσον, Αριάν Λαμπέντ, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, σινεφίλ τέρατα και όλη η νέα ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της χρονιάς στην 65η διοργάνωση που για δέκα μέρες (31/10-10/11) θα μεταμορφώσει τη Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ