Chris Eckman, σου χρωστάμε το σάουντρακ των περιπλανήσεών μας

Chris Eckman, σου χρωστάμε το σάουντρακ των περιπλανήσεών μας Facebook Twitter
Ο Αμερικανός Chris Eckman συνεχίζει να γράφει μουσικές που ξυπνούν εντός μας την ανάγκη της περιπλάνησης κι αποτελούν εδώ και δεκαετίες το πιο γοητευτικό σάουντρακ των αληθινών και φανταστικών ταξιδιών μας...
0



Έγραφα την περασμένη βδομάδα ότι το ελληνικό μουσικόφιλο κοινό συχνά επιβραβεύει με την αγάπη του μουσικούς και συγκροτήματα που δεν γνώρισαν στη χώρα τους την αποδοχή που θεωρεί ότι τους αξίζει. Εκ των πιο δημοφιλών και αγαπημένων είναι ο Αμερικανός Chris Eckman, ο οποίος ζει μόνιμα στη Λιουμπλιάνα – παρότι εμείς τον έχουμε «πολιτογραφήσει» δικό μας άνθρωπο. Τριάντα χρόνια μετά τη δημιουργία των Walkabouts, ο Eckman δήλωσε πέρσι ότι το συγκρότημα έκλεισε τον κύκλο του οριστικά. Ο ίδιος συνεχίζει να γράφει μουσικές που ξυπνούν εντός μας την ανάγκη της περιπλάνησης κι αποτελούν εδώ και δεκαετίες το πιο γοητευτικό σάουντρακ των αληθινών και φανταστικών ταξιδιών μας. Πιστός στο σταθερό ραντεβού του με τους Έλληνες φίλους του, ο Chris Eckman θα εμφανιστεί στις 13/2 στο six d.o.g.s, με τη συνοδεία «ενός ωδικού κήτους της πόλης», του δεκαμελούς συγκροτήματος Μητέρα Φάλαινα Τυφλή.


Σε γνωρίσαμε ως μέλος συγκροτήματος αμερικανικής μουσικής και τελευταία παρακολουθούμε την ενασχόλησή σου με την αφρικανική. Αναρωτιέμαι αν έχεις αντλήσει έμπνευση και από την ευρωπαϊκή μουσική, λόγω της πολύχρονης διαμονής σου στην Κεντρική Ευρώπη.

Φυσικά και αντλώ έμπνευση από την ευρωπαϊκή μουσική.Με ενδιαφέρει πολύ η μουσική παράδοση αρκετών ευρωπαϊκών λαών, όπως τα φάδος των Πορτογάλων, η μουσική των Ρομά, τα πρώτα ρεμπέτικα. Τα τελευταία χρόνια έχω συνεργαστεί με πολλούς Ευρωπαίους μουσικούς, ανάμεσά τους αρκετοί Έλληνες, με τους οποίους μελετήσαμε κι εξερευνήσαμε ποικίλα μουσικά είδη. Έχω δουλέψει επίσης με σχήματα της ηλεκτρονικής μουσικής, όπως οι Tosca από τη Βιέννη, ο Schneider TM και ο Mark Ernestus από το Βερολίνο. Το καινούργιο μου συγκρότημα, οι Distance, Light & Sky, έχουν έδρα τους το Βέλγιο. Επίσης, έχω συνεργαστεί με πιο παραδοσιακούς, folk μουσικούς. Οι στίχοι του προσωπικού δίσκου μου «Last side of the mountain» βασίζονται σε ποιήματα του Σλοβένου ποιητή Dane Zajc. Στον δίσκο αυτό οι περισσότεροι μουσικοί είναι Σλοβένοι και προέρχονται από την τοπική λαϊκή παραδοσιακή σκηνή, και η ορχήστρα εγχόρδων ήταν από την Πράγα. Οι Walkabouts, μάλιστα, έκαναν έναν ολόκληρο δίσκο, το «Train leaves at eight», με τραγούδια Ευρωπαίων τραγουδοποιών, όπως ο Θεοδωράκης. Δεν σταματώ ποτέ να μελετώ τη μουσική που υπάρχει γύρω μου.

Μου αρέσει να τραγουδάω, αλλά όχι πάντοτε. Είναι αληθινή απόλαυση για μένα να παίζω μόνο μέσα σ' ένα μουσικό σύνολο.


Ανακοίνωσες το τέλος των Walkabouts και παρουσιάζοντας το καινούργιο σου σχήμα, τους Distance, Light & Sky, είπες ότι είναι «ένα σουρεαλιστικό ménage à trois ανθρώπων που αγαπούν την αφήγηση ιστοριών (storytellers)». Πες μας κάτι παραπάνω για το καινούργιο σου γκρουπ. Θα κρατήσεις σ' αυτό κάποια στοιχεία από τους Walkabouts;
Κάθε μπάντα έχει τα δικά της χαρακτηριστικά, δεν προσπαθώ συνειδητά να διαμορφώσω ή να συγχωνεύσω εντός της στοιχεία από τα παλαιότερα πράγματα που έχω κάνει. Όταν συμβαίνει αυτό, οφείλεται στο ποιος είμαι, στη μουσική παράδοση που κουβαλάω εντός μου σε κάθε καινούργιο πρότζεκτ που ξεκινώ. Δεν με ενδιαφέρει να αποφύγω οπωσδήποτε το παρελθόν, αλλά ούτε να το επαναλάβω πιστά. Αυτό που μου αρέσει πολύ στους Distance, Light & Sky είναι ότι ο Eric και η Chantal νιώθουν πολύ άνετα μέσα στις δικές τους μουσικές καταβολές. Ξέρουν ποιοι είναι ως μουσικοί και αυτή τους η αυτοπεποίθηση τους δίνει την ελευθερία να εξερευνήσουν καινούργια πράγματα.


Έχουν μέλλον οι Dirtmusic ή έκλεισαν τον κύκλο τους; Πώς έγινε και διάλεξες ειδικά το Μάλι και όχι κάποια άλλη χώρα της Δυτικής Αφρικής; Έχεις στα σκαριά κάποιο νέο πρότζεκτ;
Περίεργο δεν είναι που με ρωτάς αν οι Dirtmusic ολοκλήρωσαν τον κύκλο τους, με δεδομένο ότι πριν από έναν χρόνο κυκλοφορήσαμε το τελευταίο μας άλμπουμ; Με τον Hugo Race σχεδιάζουμε ένα καινούργιο άλμπουμ των Dirtmusic για την επόμενη χρονιά. Τα τελευταία δέκα χρόνια ταξίδεψα πολλές φορές στο Μάλι, πριν αρχίσω ακόμα να γράφω μουσική εκεί. Υπάρχουν κι άλλες αφρικανικές χώρες με εξίσου πλούσιες μουσικές παραδόσεις, αλλά το Μάλι συνεχίζει να με ενδιαφέρει ιδιαίτερα επειδή η μουσική του είναι τόσο άμεσα συνδεδεμένη με το DNA, τις ρίζες της αφροαμερικάνικης μουσικής, ειδικότερα με τα μπλουζ. Με μαγεύει το γεγονός ότι η μουσική του Μάλι μοιάζει οικεία και συγχρόνως άγνωστη.

Chris Eckman, σου χρωστάμε το σάουντρακ των περιπλανήσεών μας Facebook Twitter
Κάθε μπάντα έχει τα δικά της χαρακτηριστικά, δεν προσπαθώ συνειδητά να διαμορφώσω ή να συγχωνεύσω εντός της στοιχεία από τα παλαιότερα πράγματα που έχω κάνει...


Παρότι έχεις το ταλέντο να ανακαλύπτεις και να αναδεικνύεις γυναικείες φωνές (Chantal Acda, Andrea Shroeder, Anita Lipnicka, Aminada Wassidjι Traorι), τα φωνητικά στα σχήματά σου είναι μοιρασμένα. Υπάρχει κάποια εξήγηση γι' αυτό; Θεωρείς τον εαυτό σου περισσότερο συνθέτη και μουσικό, και κατ' ανάγκη τραγουδιστή;
Μου αρέσει να τραγουδάω, αλλά όχι πάντοτε. Είναι αληθινή απόλαυση για μένα να παίζω μόνο μέσα σ' ένα μουσικό σύνολο. Παρότι τα τελευταία χρόνια έχω κάνει πολλές «σόλο» συναυλίες, προσπαθώ πάντοτε να έχω μαζί μου ένα-δυο άλλους μουσικούς κι αν είναι δυνατόν άλλον έναν τραγουδιστή. Μου αρέσει να συνεργάζομαι και να βιώνω άμεσα τον ήχο διαφορετικών οργάνων και φωνών. Και πράγματι, για πολύ-πολύ καιρό, θεωρούσα τον εαυτό μου πρώτα τραγουδοποιό και μόνο κατ' ανάγκη μουσικό και τραγουδιστή. Αλλά με κάποιο τρόπο αυτό έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια και τώρα όλο και περισσότερο μου ζητούν να τραγουδήσω και να παίξω σε δίσκους άλλων. Άρα φαντάζομαι ότι η όλη διαδικασία είναι ακόμα σε εξέλιξη.

Ο κίνδυνος με την ψηφιακή τεχνολογία είναι ότι πολύ συχνά βολευόμαστε με το εύκολο και τη δυνατότητα απεριόριστων επιλογών, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές αρχές του καλού ήχου – κι αυτό είναι κρίμα.


Αν δεν κάνω λάθος, προτιμάς τον αναλογικό εξοπλισμό ηχογράφησης (μήπως είσαι και πιστός του βινυλίου;) Πιστεύεις ότι η τεχνολογία ηχογράφησης και αναπαραγωγής της μουσικής μας δεν χρειάζεται να εξελιχθεί περισσότερο;
Ένας φίλος μου μηχανικός ήχου είπε κάποτε ότι η τεχνολογία της ηχογράφησης έχει πάρει την κάτω βόλτα από το 1957 και μετά. Συμφωνώ με αυτό από κάποιες απόψεις, αλλά δεν είμαι πουρίστας. Αναμφίβολα η ψηφιακή τεχνολογία μάς προσφέρει δυνατότητες, που δεν θα είχαμε αλλιώς. Τα άλμπουμ που έγραψα στην Αφρική δεν θα μπορούσαν ποτέ να έχουν γίνει 100% αναλογικά. Το κόστος θα ήταν απλώς υπερβολικά μεγάλο. Αλλά ο κίνδυνος με την ψηφιακή τεχνολογία είναι ότι πολύ συχνά βολευόμαστε με το εύκολο και τη δυνατότητα απεριόριστων επιλογών, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές αρχές του καλού ήχου – κι αυτό είναι κρίμα. Σε γενικές γραμμές, οι σύγχρονες μουσικές παραγωγές ακούγονται στα δικά μου αυτιά χειρότερες από δίσκους που γράφτηκαν πριν από 30 χρόνια.


Και ναι, αγαπώ το βινύλιο, ίσως λιγότερο λόγω του ήχου και περισσότερο λόγω της διαδικασίας της ακρόασής του. Δεν είναι φορητό. Δεν είναι βολικό, πρέπει να σηκωθείς να γυρίσεις τον δίσκο από την άλλη πλευρά, αναγκάζεσαι να σκεφτείς τι ακούς. Επίσης, η εικονογράφηση του εξωφύλλου είναι αρκετά σημαντική και δίνει μια οπτική διάσταση της μουσικής. Μου αρέσει γιατί σε αναγκάζει να αφοσιωθείς περισσότερο στη μουσική.


Τι σκοπεύεις να παρουσιάσεις στην αθηναϊκή συναυλία σου; Υπάρχει προοπτική ηχογράφησης μαζί με τους Μητέρα Φάλαινα Τυφλή;
Μαζί με τον Διαμαντή από τους Μητέρα Φάλαινα Τυφλή φτιάξαμε ένα setlist με τραγούδια μου, στα οποία περιλαμβάνονται και κομμάτια των Walkabouts και δικά μου. Και θα παίξουν επίσης μερικά δικά τους τραγούδια στη συναυλία. Δεν έχω ξανακάνει κάτι ανάλογο μέχρι τώρα. Νομίζω ότι θα είναι πολύ απολαυστικό.

Chris Eckman w/ Μητέρα Φάλαινα Τυφλή
Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου,
six d.o.g.s gig space, Αβραμιώτου 6-8, Μοναστηράκι,
210 321 0510,
21:30
€12,15

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ