Αυτό είναι το μοναδικό βίντεο-κλιπ στο οποίο παίζει ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Αυτό είναι το μοναδικό βίντεο-κλιπ στο οποίο παίζει ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης Facebook Twitter
Ο Μίκης μάς είχε έρθει ορεξάτος και άκουγε πρόθυμα τις οδηγίες του Ταρνανά. Το πλάνο που πλησιάζει και πιάνει το συρματόπλεγμα τραβήχτηκε τρεις φορές, γιατί χάναμε συνεχώς το φως.
0

Το μοναδικό official music video τραγουδιού του Μίκη Θεοδωράκη, στο οποίο έπαιζε ο ίδιος, υποδυόμενος μάλιστα κάποιο ρόλο και όχι απλά εμφανιζόμενος, γυρίστηκε τον Μάιο του 1994 από τον Ανδρέα Ταρνανά. Ήταν η ''χρυσή περίοδος'' των βίντεο-κλιπ, όταν οι δισκογραφικές εταιρείες στην Ελλάδα καλοπλήρωναν για να προβληθεί το προϊόν τους, η δουλειά δηλαδή του εκάστοτε καλλιτέχνη τους. Επίσης, ήταν η ίδια εποχή που ο Μίκης Θεοδωράκης, όντας 69 ετών, ακόμη έγραφε μουσική και κύκλους τραγουδιών ή διηύθυνε συναυλίες με έργα του, ενώ το άλλο Ιερό Τέρας, ο Μάνος Χατζιδάκις, όδευε προς το βιολογικό του τέλος.

Στα τέλη του ΄93 - αρχές του ΄94 είχε κυκλοφορήσει από την Polygram το διπλό CD με τίτλο ''Σαράντα τραγούδια για παιδάκια και παιδιά''. Ένας δίσκος - ντοκουμέντο, αφού περιείχε τις πρώτες εφηβικές μελοποιήσεις του Μίκη Θεοδωράκη σε Έλληνες ποιητές και στο πλαίσιο δημιουργίας του λεγόμενου ''παιδικού τραγουδιού'', μία ενδιαφέρουσα και άγνωστη ίσαμε τότε πτυχή του Θεοδωράκη. Η Polygram, λοιπόν, ανάθεσε στην εταιρεία Multi Media που έδρευε κάπου στο Ψυχικό, τη δημιουργία ενός βίντεο-κλιπ ως promo του εν λόγω δίσκου και η Multi Media με τη σειρά της έδωσε τη σκηνοθεσία στον συνεργάτη της, Ανδρέα Ταρνανά.

Ο Ταρνανάς, όμως, ήταν και καθηγητής μου στη σχολή κινηματογράφου. Μια μέρα μπαίνει στο μάθημα και μας λέει: ''Πρόκειται να σκηνοθετήσω το μοναδικό βίντεο-κλιπ του Μίκη Θεοδωράκη! Ποιος θα ήθελε να γράψει το σενάριο σαν άσκηση;'' Άλλο που δεν ήθελα εγώ ως 20χρονος φοιτητής, ονειρευόμενος ανέκαθεν το συνταξίδεμα μουσικής και εικόνας. Πήρα τα ''Σαράντα τραγούδια για παιδάκια και παιδιά'', μελέτησα το κομμάτι που μας ενδιέφερε (ήταν ο ''Κόκορας'' σε ποίηση Βασίλη Ρώτα που αποδιδόταν από παιδική χορωδία) και μέσα σε δύο μέρες είχα φτιάξει ένα πρώτο σεναριακό σχεδίασμα.

Λάτρης του γυναικείου φύλου ο Μίκης, επίσης, σα να τον βλέπω τώρα μπροστά μου στην πρώτη του συνάντηση με την ''συμπρωταγωνίστρια'' του, την Κατερίνα, στο υπαίθριο πλατό μας. Κοντοστάθηκε, την κοίταξε και είπε: ''Αυτά είναι! Ομορφιές''! Η συγκεκριμένη στιγμή βιντεοσκοπήθηκε και έγινε η εξόδιος σκηνή του κλιπ!

Η ιδέα, η οποία άρεσε στον σκηνοθέτη και τη δουλέψαμε μαζί, ήταν, εφόσον θα είχαμε το αβαντάζ της συμμετοχής του Θεοδωράκη στο βίντεο-κλιπ μας, να τον βάλουμε να υποδυθεί έναν σπουδαίο Έλληνα ζωγράφο. Ο Ταρνανάς έλεγε τον Λύτρα, εγώ τον Γύζη, μα εκ του αποτελέσματος ο Μίκης υποδύθηκε τον Γεώργιο Ιακωβίδη! Υπάρχουν, αν προσέξει κανείς, τα πλάνα εκείνα που ζωντάνεψαν λεπτομέρειες από τον περίφημο πίνακα του Ιακωβίδη, ''Παιδική Συναυλία''. Ταυτόχρονα, έτσι αξιοποιήσαμε ως κομπάρσους και τους μικρούς Πομάκους, που ζούσαν με τις οικογένειες τους πέριξ της Τεχνόπολης στο Γκάζι.

Όλα καλά, αλλά είχαμε κι ένα πρόβλημα: Λεφτά πολλά δεν υπήρχαν κι έπρεπε να βρούμε την απαραίτητη αισθαντική γυναικεία παρουσία δίπλα στον ''ηθοποιό'' Μίκη Θεοδωράκη. Ούτε λόγος, δηλαδή, για να παίρναμε κάποιο μοντέλο ή κάποια γνωστή ηθοποιό. Είχα μια φίλη από το σχολείο στο Κερατσίνι, όμορφη και δροσερή σαν την Άνοιξη - διότι την Άνοιξη τελικά θα υποδυόταν, εν είδει Μούσας του ζωγράφου μας. Κι αυτή ήταν η Κατερίνα Παρασκευοπούλου. Όταν έδειξα μια - δυο φωτογραφίες της στον Ταρνανά, αναφώνησε: ''Μα είναι ίδια η Μπριζίτ Μπαρντό! Θα σκίσουμε!''

Θυμάμαι την αναχώρηση μας με την Κατερίνα από την Αμφιάλη για το χώρο του γυρίσματος, την Τεχνόπολη, τις πρώτες πρωινές ώρες. Οδηγούσε ο πατέρας της, ο Διονύσης, αριστερός από κούνια, ο οποίος καμάρωνε σα γύφτικο σκερπάνι που η κόρη του θα έπαιζε σε βίντεο-κλιπ δίπλα στον Μίκη Θεοδωράκη! Γενικά όλοι είχαν ένα τεράστιο ενθουσιασμό! Όλοι, πλην εμού ίσως, που τότε άκουγα φανατικά ξένη rock μουσική και δε σκάμπαζα πολλά από Θεοδωράκη, ούτε ένιωθα κάποιο δέος που είχα συλλάβει το σενάριο του ενός και μοναδικού βίντεο-κλιπ του.

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Αυτό είναι το μοναδικό βίντεο-κλιπ στο οποίο παίζει ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης Facebook Twitter
Λάτρης του γυναικείου φύλου ο Μίκης, επίσης, σα να τον βλέπω τώρα μπροστά μου στην πρώτη του συνάντηση με την ''συμπρωταγωνίστρια'' του, την Κατερίνα, στο υπαίθριο πλατό μας. Κοντοστάθηκε, την κοίταξε και είπε: ''Αυτά είναι! Ομορφιές''!

Το δέος ήρθε όμως αμέσως μόλις έφτασε και το αυτοκίνητο με τον Θεοδωράκη. Ο Μίκης βγήκε από το όχημα - νόμισα πως ήταν ο πιο ψηλός άντρας που έβλεπα στη ζωή μου με το 1,95 ύψος του - και τότε συνέβη κάτι μαγικό: Οι οδηγοί από τα διερχόμενα αυτοκίνητα επί της Πειραιώς τον αναγνώρισαν και έγινε το έλα να δεις από τα κορναρίσματα, τα σφυρίγματα και τις επευφημίες. Εκεί ένιωσα για πρώτη φορά τι θα πει να είσαι αναγνωρίσιμος και δημοφιλής καλλιτέχνης! ''Γεια σου, ρε μεγάλε'' ακούστηκε από τον οδηγό μίας νταλίκας, η οποία πήγαινε σα χελώνα, εφόσον μέσα σε ένα λεπτό είχε δημιουργηθεί κυκλοφοριακό κομφούζιο. Ο Μίκης γύρισε, χαμογέλασε και τον χαιρέτισε θριαμβικά, υψώνοντας τη γροθιά του!

Το γύρισμα κράτησε ένα πεντάωρο περίπου. Ο Μίκης μάς είχε έρθει ορεξάτος και άκουγε πρόθυμα τις οδηγίες του Ταρνανά. Το πλάνο που πλησιάζει και πιάνει το συρματόπλεγμα τραβήχτηκε τρεις φορές, γιατί χάναμε συνεχώς το φως. Του άρεσε ιδιαίτερα η σκηνή - κλειδί του κλιπ, εκεί που κάνει ότι ζωγραφίζει στο καβαλέτο του, περιτριγυρισμένος από τα μικρά παιδάκια. Του άρεσε εξίσου που ο σκηνοθέτης είχε δώσει στα παιδιά να κρατάνε μουσικά όργανα. Εκείνο όμως που του άρεσε περισσότερο και έκανε σχετικές ερωτήσεις ήταν το έντονο πομάκικο στοιχείο της περιοχής. Η αλήθεια είναι πως τότε διέμεναν στο Γκάζι περισσότερες οικογένειες Πομάκων συγκριτικά με σήμερα, κάπως γκετοποιημένες.

Λάτρης του γυναικείου φύλου ο Μίκης, επίσης, σα να τον βλέπω τώρα μπροστά μου στην πρώτη του συνάντηση με την ''συμπρωταγωνίστρια'' του, την Κατερίνα, στο υπαίθριο πλατό μας. Κοντοστάθηκε, την κοίταξε και είπε: ''Αυτά είναι! Ομορφιές''! Η συγκεκριμένη στιγμή βιντεοσκοπήθηκε και έγινε η εξόδιος σκηνή του κλιπ! Όσο για την Κατερίνα, μάς είχε έρθει ντυμένη α λα ''Αναστασία''! Το ομότιτλο τολμηρό σήριαλ του Γιώργου Κορδέλλα έκανε θραύση στην τηλεόραση και η Μυρτώ Αλικάκη δημιουργούσε ερήμην της ενδυματολογική μόδα: Όλα τα κοριτσόπουλα της εποχής άρχισαν να βγαίνουν, υιοθετώντας τα καπελίνα και τα μακριά στενά της φορέματα! Πάλι καλά, διότι χρήματα δεν υπήρχαν από την παραγωγή ούτε και για ενδυματολόγο.

Όσο δεν είχε δική του σκηνή, ο Μίκης καθόταν υπομονετικά σε ένα παγκάκι της Τεχνόπολης και συζητούσε με τον άνθρωπο που τον είχε φέρει στο γύρισμα. Και σαν τελείωσαν τα πλάνα του, σηκώθηκε, χαιρέτισε έναν - έναν όλους όσοι ήμασταν συντελεστές και μέλη του συνεργείου, μπήκε στο αυτοκίνητο και χάθηκε. Εκείνη τη θερμή χειραψία του Ψηλού θα την έχω στη μνήμη μου πάντα έντονα.

 

Λίγες εβδομάδες αργότερα, το βίντεο - κλιπ του ''Κόκορα'' των Μίκη Θεοδωράκη - Βασίλη Ρώτα δόθηκε προς διανομή στα κανάλια της παντοδύναμης ιδιωτικής τηλεόρασης. Κανένα μεγάλο κανάλι δεν δέχτηκε να το παίξει με το σκεπτικό πώς είναι ''κουλτουριάρικο'' και πως δεν ''περνάει'' το τραγούδι επειδή είναι παιδικό. Παρ' όλα αυτά, κάνα δυο φορές τό'χα πετύχει μεσ' στα μαύρα μεσάνυχτα από το τότε ΤΗΛΕ CITY του Καρατζαφέρη.

Με αφορμή τα σημερινά ενενηκοστά γενέθλια του σημαντικότερου εν ζωή Έλληνα μουσικοσυνθέτη, επικοινώνησα με τον παλιό μου δάσκαλο και σκηνοθέτη του κλιπ, Ανδρέα Ταρνανά. Πρόθυμα παραχώρησε στο LIFO.gr το σχεδόν ανέκδοτο οπτικοακουστικό υλικό του μοναδικού, από ιστορικής άποψης, βίντεο - κλιπ, στο οποίο έπαιξε ο Μίκης Θεοδωράκης αυτοπροσώπως. Τον ευχαριστούμε! Θα μου επιτρέψετε να αφιερώσω τούτη τη δημοσίευση στην φίλη μου, Κατερίνα Παρασκευοπούλου, τη γυναικεία παρουσία στο πλάι του Μίκη, που τότε ήταν κι αυτή 20 ετών και σήμερα είναι μία ώριμη γυναίκα και μητέρα.

 

Χρόνια σου Πολλά, Μίκη! Να είσαι πάντα γερός και υγιής!

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM