Αυτό είναι το μοναδικό βίντεο-κλιπ στο οποίο παίζει ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Αυτό είναι το μοναδικό βίντεο-κλιπ στο οποίο παίζει ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης Facebook Twitter
Ο Μίκης μάς είχε έρθει ορεξάτος και άκουγε πρόθυμα τις οδηγίες του Ταρνανά. Το πλάνο που πλησιάζει και πιάνει το συρματόπλεγμα τραβήχτηκε τρεις φορές, γιατί χάναμε συνεχώς το φως.
0

Το μοναδικό official music video τραγουδιού του Μίκη Θεοδωράκη, στο οποίο έπαιζε ο ίδιος, υποδυόμενος μάλιστα κάποιο ρόλο και όχι απλά εμφανιζόμενος, γυρίστηκε τον Μάιο του 1994 από τον Ανδρέα Ταρνανά. Ήταν η ''χρυσή περίοδος'' των βίντεο-κλιπ, όταν οι δισκογραφικές εταιρείες στην Ελλάδα καλοπλήρωναν για να προβληθεί το προϊόν τους, η δουλειά δηλαδή του εκάστοτε καλλιτέχνη τους. Επίσης, ήταν η ίδια εποχή που ο Μίκης Θεοδωράκης, όντας 69 ετών, ακόμη έγραφε μουσική και κύκλους τραγουδιών ή διηύθυνε συναυλίες με έργα του, ενώ το άλλο Ιερό Τέρας, ο Μάνος Χατζιδάκις, όδευε προς το βιολογικό του τέλος.

Στα τέλη του ΄93 - αρχές του ΄94 είχε κυκλοφορήσει από την Polygram το διπλό CD με τίτλο ''Σαράντα τραγούδια για παιδάκια και παιδιά''. Ένας δίσκος - ντοκουμέντο, αφού περιείχε τις πρώτες εφηβικές μελοποιήσεις του Μίκη Θεοδωράκη σε Έλληνες ποιητές και στο πλαίσιο δημιουργίας του λεγόμενου ''παιδικού τραγουδιού'', μία ενδιαφέρουσα και άγνωστη ίσαμε τότε πτυχή του Θεοδωράκη. Η Polygram, λοιπόν, ανάθεσε στην εταιρεία Multi Media που έδρευε κάπου στο Ψυχικό, τη δημιουργία ενός βίντεο-κλιπ ως promo του εν λόγω δίσκου και η Multi Media με τη σειρά της έδωσε τη σκηνοθεσία στον συνεργάτη της, Ανδρέα Ταρνανά.

Ο Ταρνανάς, όμως, ήταν και καθηγητής μου στη σχολή κινηματογράφου. Μια μέρα μπαίνει στο μάθημα και μας λέει: ''Πρόκειται να σκηνοθετήσω το μοναδικό βίντεο-κλιπ του Μίκη Θεοδωράκη! Ποιος θα ήθελε να γράψει το σενάριο σαν άσκηση;'' Άλλο που δεν ήθελα εγώ ως 20χρονος φοιτητής, ονειρευόμενος ανέκαθεν το συνταξίδεμα μουσικής και εικόνας. Πήρα τα ''Σαράντα τραγούδια για παιδάκια και παιδιά'', μελέτησα το κομμάτι που μας ενδιέφερε (ήταν ο ''Κόκορας'' σε ποίηση Βασίλη Ρώτα που αποδιδόταν από παιδική χορωδία) και μέσα σε δύο μέρες είχα φτιάξει ένα πρώτο σεναριακό σχεδίασμα.

Λάτρης του γυναικείου φύλου ο Μίκης, επίσης, σα να τον βλέπω τώρα μπροστά μου στην πρώτη του συνάντηση με την ''συμπρωταγωνίστρια'' του, την Κατερίνα, στο υπαίθριο πλατό μας. Κοντοστάθηκε, την κοίταξε και είπε: ''Αυτά είναι! Ομορφιές''! Η συγκεκριμένη στιγμή βιντεοσκοπήθηκε και έγινε η εξόδιος σκηνή του κλιπ!

Η ιδέα, η οποία άρεσε στον σκηνοθέτη και τη δουλέψαμε μαζί, ήταν, εφόσον θα είχαμε το αβαντάζ της συμμετοχής του Θεοδωράκη στο βίντεο-κλιπ μας, να τον βάλουμε να υποδυθεί έναν σπουδαίο Έλληνα ζωγράφο. Ο Ταρνανάς έλεγε τον Λύτρα, εγώ τον Γύζη, μα εκ του αποτελέσματος ο Μίκης υποδύθηκε τον Γεώργιο Ιακωβίδη! Υπάρχουν, αν προσέξει κανείς, τα πλάνα εκείνα που ζωντάνεψαν λεπτομέρειες από τον περίφημο πίνακα του Ιακωβίδη, ''Παιδική Συναυλία''. Ταυτόχρονα, έτσι αξιοποιήσαμε ως κομπάρσους και τους μικρούς Πομάκους, που ζούσαν με τις οικογένειες τους πέριξ της Τεχνόπολης στο Γκάζι.

Όλα καλά, αλλά είχαμε κι ένα πρόβλημα: Λεφτά πολλά δεν υπήρχαν κι έπρεπε να βρούμε την απαραίτητη αισθαντική γυναικεία παρουσία δίπλα στον ''ηθοποιό'' Μίκη Θεοδωράκη. Ούτε λόγος, δηλαδή, για να παίρναμε κάποιο μοντέλο ή κάποια γνωστή ηθοποιό. Είχα μια φίλη από το σχολείο στο Κερατσίνι, όμορφη και δροσερή σαν την Άνοιξη - διότι την Άνοιξη τελικά θα υποδυόταν, εν είδει Μούσας του ζωγράφου μας. Κι αυτή ήταν η Κατερίνα Παρασκευοπούλου. Όταν έδειξα μια - δυο φωτογραφίες της στον Ταρνανά, αναφώνησε: ''Μα είναι ίδια η Μπριζίτ Μπαρντό! Θα σκίσουμε!''

Θυμάμαι την αναχώρηση μας με την Κατερίνα από την Αμφιάλη για το χώρο του γυρίσματος, την Τεχνόπολη, τις πρώτες πρωινές ώρες. Οδηγούσε ο πατέρας της, ο Διονύσης, αριστερός από κούνια, ο οποίος καμάρωνε σα γύφτικο σκερπάνι που η κόρη του θα έπαιζε σε βίντεο-κλιπ δίπλα στον Μίκη Θεοδωράκη! Γενικά όλοι είχαν ένα τεράστιο ενθουσιασμό! Όλοι, πλην εμού ίσως, που τότε άκουγα φανατικά ξένη rock μουσική και δε σκάμπαζα πολλά από Θεοδωράκη, ούτε ένιωθα κάποιο δέος που είχα συλλάβει το σενάριο του ενός και μοναδικού βίντεο-κλιπ του.

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Αυτό είναι το μοναδικό βίντεο-κλιπ στο οποίο παίζει ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης Facebook Twitter
Λάτρης του γυναικείου φύλου ο Μίκης, επίσης, σα να τον βλέπω τώρα μπροστά μου στην πρώτη του συνάντηση με την ''συμπρωταγωνίστρια'' του, την Κατερίνα, στο υπαίθριο πλατό μας. Κοντοστάθηκε, την κοίταξε και είπε: ''Αυτά είναι! Ομορφιές''!

Το δέος ήρθε όμως αμέσως μόλις έφτασε και το αυτοκίνητο με τον Θεοδωράκη. Ο Μίκης βγήκε από το όχημα - νόμισα πως ήταν ο πιο ψηλός άντρας που έβλεπα στη ζωή μου με το 1,95 ύψος του - και τότε συνέβη κάτι μαγικό: Οι οδηγοί από τα διερχόμενα αυτοκίνητα επί της Πειραιώς τον αναγνώρισαν και έγινε το έλα να δεις από τα κορναρίσματα, τα σφυρίγματα και τις επευφημίες. Εκεί ένιωσα για πρώτη φορά τι θα πει να είσαι αναγνωρίσιμος και δημοφιλής καλλιτέχνης! ''Γεια σου, ρε μεγάλε'' ακούστηκε από τον οδηγό μίας νταλίκας, η οποία πήγαινε σα χελώνα, εφόσον μέσα σε ένα λεπτό είχε δημιουργηθεί κυκλοφοριακό κομφούζιο. Ο Μίκης γύρισε, χαμογέλασε και τον χαιρέτισε θριαμβικά, υψώνοντας τη γροθιά του!

Το γύρισμα κράτησε ένα πεντάωρο περίπου. Ο Μίκης μάς είχε έρθει ορεξάτος και άκουγε πρόθυμα τις οδηγίες του Ταρνανά. Το πλάνο που πλησιάζει και πιάνει το συρματόπλεγμα τραβήχτηκε τρεις φορές, γιατί χάναμε συνεχώς το φως. Του άρεσε ιδιαίτερα η σκηνή - κλειδί του κλιπ, εκεί που κάνει ότι ζωγραφίζει στο καβαλέτο του, περιτριγυρισμένος από τα μικρά παιδάκια. Του άρεσε εξίσου που ο σκηνοθέτης είχε δώσει στα παιδιά να κρατάνε μουσικά όργανα. Εκείνο όμως που του άρεσε περισσότερο και έκανε σχετικές ερωτήσεις ήταν το έντονο πομάκικο στοιχείο της περιοχής. Η αλήθεια είναι πως τότε διέμεναν στο Γκάζι περισσότερες οικογένειες Πομάκων συγκριτικά με σήμερα, κάπως γκετοποιημένες.

Λάτρης του γυναικείου φύλου ο Μίκης, επίσης, σα να τον βλέπω τώρα μπροστά μου στην πρώτη του συνάντηση με την ''συμπρωταγωνίστρια'' του, την Κατερίνα, στο υπαίθριο πλατό μας. Κοντοστάθηκε, την κοίταξε και είπε: ''Αυτά είναι! Ομορφιές''! Η συγκεκριμένη στιγμή βιντεοσκοπήθηκε και έγινε η εξόδιος σκηνή του κλιπ! Όσο για την Κατερίνα, μάς είχε έρθει ντυμένη α λα ''Αναστασία''! Το ομότιτλο τολμηρό σήριαλ του Γιώργου Κορδέλλα έκανε θραύση στην τηλεόραση και η Μυρτώ Αλικάκη δημιουργούσε ερήμην της ενδυματολογική μόδα: Όλα τα κοριτσόπουλα της εποχής άρχισαν να βγαίνουν, υιοθετώντας τα καπελίνα και τα μακριά στενά της φορέματα! Πάλι καλά, διότι χρήματα δεν υπήρχαν από την παραγωγή ούτε και για ενδυματολόγο.

Όσο δεν είχε δική του σκηνή, ο Μίκης καθόταν υπομονετικά σε ένα παγκάκι της Τεχνόπολης και συζητούσε με τον άνθρωπο που τον είχε φέρει στο γύρισμα. Και σαν τελείωσαν τα πλάνα του, σηκώθηκε, χαιρέτισε έναν - έναν όλους όσοι ήμασταν συντελεστές και μέλη του συνεργείου, μπήκε στο αυτοκίνητο και χάθηκε. Εκείνη τη θερμή χειραψία του Ψηλού θα την έχω στη μνήμη μου πάντα έντονα.

 

Λίγες εβδομάδες αργότερα, το βίντεο - κλιπ του ''Κόκορα'' των Μίκη Θεοδωράκη - Βασίλη Ρώτα δόθηκε προς διανομή στα κανάλια της παντοδύναμης ιδιωτικής τηλεόρασης. Κανένα μεγάλο κανάλι δεν δέχτηκε να το παίξει με το σκεπτικό πώς είναι ''κουλτουριάρικο'' και πως δεν ''περνάει'' το τραγούδι επειδή είναι παιδικό. Παρ' όλα αυτά, κάνα δυο φορές τό'χα πετύχει μεσ' στα μαύρα μεσάνυχτα από το τότε ΤΗΛΕ CITY του Καρατζαφέρη.

Με αφορμή τα σημερινά ενενηκοστά γενέθλια του σημαντικότερου εν ζωή Έλληνα μουσικοσυνθέτη, επικοινώνησα με τον παλιό μου δάσκαλο και σκηνοθέτη του κλιπ, Ανδρέα Ταρνανά. Πρόθυμα παραχώρησε στο LIFO.gr το σχεδόν ανέκδοτο οπτικοακουστικό υλικό του μοναδικού, από ιστορικής άποψης, βίντεο - κλιπ, στο οποίο έπαιξε ο Μίκης Θεοδωράκης αυτοπροσώπως. Τον ευχαριστούμε! Θα μου επιτρέψετε να αφιερώσω τούτη τη δημοσίευση στην φίλη μου, Κατερίνα Παρασκευοπούλου, τη γυναικεία παρουσία στο πλάι του Μίκη, που τότε ήταν κι αυτή 20 ετών και σήμερα είναι μία ώριμη γυναίκα και μητέρα.

 

Χρόνια σου Πολλά, Μίκη! Να είσαι πάντα γερός και υγιής!

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ