Ο Νάσος Δάφνης εμπνέεται από ένα Atari ST

 Ο Νάσος Δάφνης εμπνέεται από ένα Atari ST Facebook Twitter
0

Στην γκαλερί Richard Taittinger, στη Νέα Υόρκη εκτίθενται τα έργα του Νάσου Δάφνη,  Pixel Fields. Πρόκειται για έργα του καλλιτέχνη που δεν έχουν εκτεθεί ξανά και δημιουργήθηκαν  από το 1988-1992 με την βοήθεια ενός Atari ST.

O Δάφνης με αιχμή του δόρατος την εισαγωγή νέων μέσων, όπως ήταν ο υπολογιστής δημιούργησε γραφικά και σχήματα pixelated, χρησιμοποιώντας παράλληλα την πιο παραδοσιακή μορφή της ζωγραφικής στη δεκαετία του 80.

«Γεννήθηκα στις Κροκεές, ένα μικρό χωριό κοντά στην Σπάρτη, κάτω  από τον Ταΰγετο. Ήρθα στην Αμερική το 1930 σε ηλικία 16 χρονών. Τότε για πρώτη φορά είδα ζωγραφική διαφορετική από τις εικόνες που έβλεπα στην εκκλησία του χωριού μου. Οι οικονομικές δυσκολίες εκείνης της εποχής, επισκίασαν κάθε επιθυμία μου να ασχοληθώ με τη ζωγραφική. Όμως η σκέψη μου ήταν γεμάτη με χρώματα και θέματα από τη μυθολογία, με γραμμές του ορίζοντα να τέμνονται από παραστάσεις δέντρων.»

ΔΑΦΝΗΣΟ Νάσος Δάφνης έζησε όλα του τα χρόνια στο Μανχάταν και πέθανε το 2010 σε ηλικία 96 ετών.

Τα πρώιμα έργα του είναι βασισμένα στις αναμνήσεις του από την Ελλάδα, είναι ναΐφ, ωστόσο διακρίνει κανείς το ένστικτό του στο χρώμα και τη φόρμα. Μοιραζόταν το ατελιέ του με το Θόδωρο Στάμο και αργότερα αφού είχε υπηρετήσει στον στρατό, και χρησιμοποιώντας τα προνόμια που είχαν οι βετεράνοι πήγε στις αρχές της δεκαετίας του '50 για σπουδές σε Γαλλία, Ιταλία, αλλά και Ελλάδα. Επηρεάστηκε από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό που κυριαρχούσε στην Ευρώπη και άρχισε να ζωγραφίζει με βασικά χρώματα και άσπρο μαύρο, γεωμετρικές φόρμες που χαρακτηρίζουν το έργο του.  Ο περίφημος γκαλερίστας Λίο Καστέλι όταν πρωτόδε τα έργα του Δάφνη σημείωσε δίπλα στο όνομά του: Piet Mondrian. Τη δεκαετία του 60 άρχισε να ασχολείται με τα σφαιρικά σχήματα, ενώ αργότερα έγινε ένας από τους σημαντικούς εκπροσώπους της γεωμετρικής αφαίρεσης στην Αμερική.

Θα ήταν μεγάλη παράλειψη να αναφερθεί κάποιος στον Δάφνη, χωρίς να επισημάνει την μεγάλη του αγάπη στην ανθοκομία. Λάτρευε τις παιώνιες και διασταύρωνε τα δέντρα τους δημιουργώντας νέα υβριδικά είδη, τα οποία ονόμασε Ηφαιστος, Πλούτωνας, Νίκη αλλά και Γκογκέν. Είναι μια ιδιότητα που υπάρχει παντού σε κάθε λεξικό τέχνης: καλλιεργητής δέντρων παιώνιας.

 Ο Νάσος Δάφνης εμπνέεται από ένα Atari ST Facebook Twitter
Nassos Daphnis, 7-90, 1990, oil on canvas, 24¼ x 30 inches.COURTESY RICHARD TAITTINGER GALLERY
 Ο Νάσος Δάφνης εμπνέεται από ένα Atari ST Facebook Twitter
Nassos Daphnis, ‘Pixel Fields,’ 2015, installation view.CHARLIE RUBIN/COURTESY RICHARD TAITTINGER GALLERY
 Ο Νάσος Δάφνης εμπνέεται από ένα Atari ST Facebook Twitter
Nassos Daphnis, 6-88, 1988, enamel on canvas, 45 x 55 inches.COURTESY RICHARD TAITTINGER GALLERY
 Ο Νάσος Δάφνης εμπνέεται από ένα Atari ST Facebook Twitter
Nassos Daphnis, ‘Pixel Fields,’ 2015, installation view.
 Ο Νάσος Δάφνης εμπνέεται από ένα Atari ST Facebook Twitter
Nassos Daphnis, ‘Pixel Fields,’ 2015, installation view.
 Ο Νάσος Δάφνης εμπνέεται από ένα Atari ST Facebook Twitter
Nassos Daphnis, 6-87 THE EXPLOSION, 1987, enamel on canvas, 76¼ x 92¼ inches.CHARLIE RUBIN/COURTESY RICHARD TAITTINGER GALLERY
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ