Το συγκρότημα «Λευκή Συμφωνία» ήταν ένα από τα πιο σημαντικά της δεκαετίας του ’80

Το συγκρότημα «Λευκή Συμφωνία» ήταν ένα από τα πιο σημαντικά της δεκαετίας του ’80 Facebook Twitter
Η Λευκή Συμφωνία σε φωτογράφηση το 1987.
0

Το συγκρότημα Λευκή Συμφωνία υπήρξε ένα από τα καλύτερα της δεκαετίας του '80 (και του '90). Μια μπάντα, που μετά από 35 χρόνια παρουσίας στη σκηνή υφίσταται ακόμη (έστω και μετά από ένα μεγάλο κενό διάστημα), δίνοντας συναυλίες (όπως εκείνη της 7ης Δεκεμβρίου στο Gagarin 205 και της 26ης Ιανουαρίου στο AN Club) και γράφοντας καινούριο υλικό, που, κάποια στιγμή, λογικά, θα μετατραπεί σε κάτι χειροπιαστό.

Προσφάτως, και με αφορμή την επανεμφάνιση των Λευκή Συμφωνία, ξανατυπώθηκαν δύο ξεχωριστά άλμπουμ τους από το παρελθόν, από τις εταιρείες Labyrinth of Thoughts / The Lab Records.

Το ένα είναι το παρθενικό τους «Μυστικοί Κήποι», που είχε κυκλοφορήσει από την EMI / Columbia το 1986 και το άλλο είναι τα «Χρώματα», που είχε τυπωθεί από την FM Records, δέκα χρόνια αργότερα, το 1996.

Οι εκδόσεις κόπηκαν σε 400 αντίτυπα (η κάθε μία) χρωματιστών βινυλίων και βάρους 150 γραμμαρίων, με νέο ανανεωμένο mastering (σε επιμέλεια από τον Νίκο Στυλίδη), συν innersleeves (με στίχους, φωτογραφίες κ.λπ.). Ευκαιρία, λοιπόν, να ξανακούσουμε τους δίσκους.

Η μπάντα εμφάνιζε πολλά ατού σε όλα τα επίπεδα: Έναν δυνατό frontman-τραγουδιστή, τον Θοδωρή Δημητρίου, πολύ καλές, ωραία παιγμένες μουσικές, έχοντας ταυτοχρόνως και στίχους εξαιρετικούς, γραμμένους μάλιστα στη γλώσσα μας.

Μυστικοί Κήποι

Είχα αγοράσει το πρώτο άλμπουμ της Λευκής Συμφωνίας με το που βγήκε, ενώ είχα δει το γκρουπ live εκείνη την εποχή (λίγο μετά τα μέσα του '80) μια-δυο φορές (τους θυμάμαι, σίγουρα, στο Club22, αλλά μάλλον τους είχα δει και στο Rodeo).

Από τότε, δε, είχα πολύ καλή γνώμη για την μπάντα, που εμφάνιζε πολλά ατού σε όλα τα επίπεδα:

Έναν δυνατό frontman-τραγουδιστή, τον Θοδωρή Δημητρίου (που έπαιζε και μελόντικα), πολύ καλές, ωραία παιγμένες μουσικές (ναι, σ' ένα dark wave ύφος, αλλά πολύ καλοβαλμένες και χωρίς εμφανείς αναφορές – και ας τους αποκαλούσαν τότε κάποιοι ως τους Έλληνες Cure), έχοντας ταυτοχρόνως και στίχους εξαιρετικούς, γραμμένους μάλιστα στη γλώσσα μας (και αυτό σημαντικό).

Το τονίζω, επειδή τότε δεν υπήρχαν πολλά σοβαρά γκρουπ, σ' αυτό το επίπεδο, και σ' αυτό το στυλ, που να τραγουδούσαν ελληνικά (εξαιρουμένων των Metro Decay).

Μάλιστα, και όσον αφορά στις γενικότερες απόψεις τους (για τις μουσικές και τα τραγούδια τους), αλλά και σε σχέση με τις επιρροές τους κ.λπ., έχω κρατήσει από εκείνη την εποχή δύο συνεντεύξεις των Λευκή Συμφωνία στο περιοδικό Μουσική, και απ' αυτές θα μεταφέρω, τώρα, εδώ, μερικά αποσπάσματα.

Το συγκρότημα «Λευκή Συμφωνία» ήταν ένα από τα πιο σημαντικά της δεκαετίας του ’80 Facebook Twitter
Από την ηχογράφηση του δίσκου Μυστικοί Κήποι το 1985.

Από την πρώτη:

«Επιδιώκουμε χρησιμοποιώντας και αναλύοντας τις φόρμες του ροκ να τις ανανεώσουμε μορφολογικά και αισθητικά και να τις προσαρμόσουμε στη μουσική μας, προσπαθώντας φυσικά να αποφύγουμε τον κίνδυνο των κλισέ και της επανάληψης. Πιστεύουμε ότι μόνο με πολύ ψάξιμο και πίστη σ' αυτό που κάνεις, μπορείς να δημιουργήσεις κάτι πρωτότυπο και ενδιαφέρον».

Και από τη δεύτερη:

«Έχουμε επιρροές από διάφορα είδη και εποχές του ροκ και παρόλο που σαν άτομα αρχικά ίσως είχαμε διαφορετικές επιρροές, η επαφή μας και η φιλία μας μέσα από το γκρουπ μάς έκανε, ανταλλάσσοντας τις μουσικές μας προτιμήσεις, να έχουμε πάνω-κάτω μια κοινή εκτίμηση γι' αυτά που μας αρέσουν και μας επηρεάζουν(...). Έτσι από τη μια ακούμε κομμάτια της δεκαετίας του '60, από Doors και πρώιμους Pink Floyd μέχρι τα πιο underground αμερικάνικα garage-punk και ψυχεδελικά γκρουπ, κι από την άλλη μας αρέσουν πολύ οι Echo and The Bunnymen, οι Joy Division, οι Cocteau Twins κι οι Medium Medium. Ο τρόπος που δουλεύουμε είναι συλλογικός. Τα πιο πολλά, αν όχι όλα μας τα κομμάτια δημιουργούνται τζαμάροντας στο στούντιο. Υπάρχει βέβαια μια βασική ιδέα από την οποία ξεκινάμε και φτιάχνουμε μιαν ακολουθία παίζοντας πάνω σε διάφορα θέματα, ώσπου το αποτέλεσμα να μας ικανοποιήσει».

Πολύ σοβαρά λόγια (εκείνης της εποχής, το ξανατονίζω), που δεν τα διάβαζες συχνά σε συνεντεύξεις ελληνικών συγκροτημάτων.

Το «Μυστικοί Κήποι» στην πρώτη έκδοσή του περιλάμβανε έξι κομμάτια (τρία ανά πλευρά), τα «Μυστικοί κήποι», «Η βροχή πέφτει δυνατά», «Λευκό φως», «Νεκροί άγγελοι», «Ένα μέρος να κρυφτώ» και «Ποιος θα διώξει μακρυά τη θλίψη», ενώ τώρα, στην έκδοση των Labyrinth of Thoughts / The Lab Records, χώρεσαν πολύ περισσότερα.

Στην πρώτη πλευρά του νέου δίσκου χαράχτηκαν τα έξι παλαιά tracks, συν ένα ανέκδοτο από το ίδιο στούντιο-σέσιον, το «Μελαγχολία» (το οποίο, δεν ξέρω γιατί, μου θυμίζει έντονα κάτι – ίσως να το θυμάμαι από τότε, από τα live), ενώ στη δεύτερη πλευρά παρουσιάζονται εφτά tracks, από ένα live του γκρουπ στις Φυλακές Κορυδαλλού, την Πρωτοχρονιά του 1986, που είχε μεταδοθεί ζωντανά, τότε, από το ραδιόφωνο της ΕΡΤ.

Το συγκρότημα «Λευκή Συμφωνία» ήταν ένα από τα πιο σημαντικά της δεκαετίας του ’80 Facebook Twitter
Συναυλία στο Ρόδον το 1989. Φωτο: lefkisymphonia.gr

Για τα κομμάτια της πρώτης πλευράς δεν χρειάζεται να πούμε κάτι ιδιαίτερο – έχει μιλήσει ο χρόνος. Όλα τα τραγούδια είναι εξαιρετικά και κυρίως διακριτά, δίχως να θυμίζει, εννοώ, το ένα το άλλο, με ωραία παιξίματα, ερμηνείες, ενοργανώσεις, τα πάντα.

Και οι πέντε μουσικοί που ακούγονται εδώ, οι τέσσερις βασικοί (Θοδωρής Δημητρίου φωνή, μελόντικα, Τάκης Μπαρμπαγάλας κιθάρες, Διογένης Χατζηστεφανίδης μπάσο, κιθάρα, Σπύρος Χαρίσης ντραμς, κρουστά), συν τον guest Πέτρο Πρωτόπαπα σε σαξόφωνο, φλάουτο, κάνουν τέλεια δουλειά, η οποία αναδεικνύεται περαιτέρω και από το νέο mastering. Προτιμήσεις δεν υπάρχουν, το ξαναλέω, αφού όλα τα τραγούδια είναι ένα κι ένα.

Στη β' πλευρά, λόγω του live φυσικά, που δεν προοριζόταν για να μετατραπεί σε δίσκο, η απόδοση είναι κατώτερη –όχι του γκρουπ, της εγγραφής–, δίχως τούτο να σημαίνει πως ακόμη και εδώ δεν φαίνονται οι αρετές των Λευκή Συμφωνία.

Τα περισσότερα tracks είναι γνωστά, είτε από τους «μυστικούς κήπους» («Μυστικοί κήποι», «Λευκό φως», «Νεκροί άγγελοι»), είτε από το επόμενο LP τους, το «Ηχώ του Πόθου», που είχε βγει στην ΕΜΙ, το 1988 (λέμε για το «Φωνές στο σκοτάδι» και για το «Κάποια μορφή θανάτου», που είναι το «Ηχώ του πόθου» από το φερώνυμο άλμπουμ), ενώ υπάρχουν και τα «άγνωστα» «Πανικός» και «Υγρό καρδιακό άρωμα».

 

Λευκή Συμφωνία - Μυστικοί κήποι (2019 remastered LP reissue)

Χρώματα

Το δεύτερο άλμπουμ των Λευκή Συμφωνία, που τώρα επανεκδίδεται, είναι το «Χρώματα», όπως προείπαμε.

Η έκδοση των Labyrinth of Thoughts / The Lab Records περιλαμβάνει τα δώδεκα τραγούδια της πρωτότυπης LP-έκδοσης από το 1996, όχι όμως με το αυθεντικό track list, επειδή, τώρα, τα τέσσερα επιπλέον tracks άλλαξαν τη σειρά (προκειμένου να χωρέσουν όλα).

Ποια είναι αυτά τα επιπλέον; Δύο («Σε καλώ», «Δεν έχεις χαθεί») είχαν μπει μόνο στη CD-έκδοση της FM Records, ενώ τα υπόλοιπα δύο («Ελεύθερη πτώση από τον ήλιο», «Κάτι πιο μεγάλο από τη ζωή»), που είχαν ηχογραφηθεί την ίδια εποχή (1996), σαν demo live studio-tracks, ακούγονται εδώ για πρώτη φορά.

Τα χρόνια έχουν περάσει. Το 1996 ήταν δέκα χρόνια μακριά από το 1986, ενώ διεθνώς, όσον αφορά στο rock, είχε μεσολαβήσει το grunge, που είχε ως συνέπεια τη σκλήρυνση του ήχου πολλών συγκροτημάτων (και ελληνικών), που είχαν ξεκινήσει την πορεία τους στα eighties.

Θυμηθείτε, ας πούμε, πώς ηχούσαν οι Last Drive και οι Villa 21 στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '80 και πώς ηχούσαν στις αρχές των nineties.

Λογικό λοιπόν ήταν, και όσον αφορά στους Λευκή Συμφωνία, να υπάρξει κάποια σχετική προσαρμογή του ήχου τους, που ήταν όμως πολύ περισσότερο λογική από εκείνη των γκρουπ που προαναφέρθηκαν. Σ' αυτό, πέραν των καθαρά οργανικών στοιχείων σε κάποια tracks, είχαν συμβάλει, κυρίως, τα λόγια και οι ερμηνείες του Δημητρίου, που εξακολουθούσαν να κατακρατούν το λυρικό πνεύμα της προηγούμενης δεκαετίας.

Το συγκρότημα «Λευκή Συμφωνία» ήταν ένα από τα πιο σημαντικά της δεκαετίας του ’80 Facebook Twitter
Το συγκρότημα «Λευκή Συμφωνία» ήταν ένα από τα πιο σημαντικά της δεκαετίας του ’80 Facebook Twitter
Η Λευκή Συμφωνία το 1996. Φωτο: lefkisymphonia.gr

Πέραν, τώρα, του Δημητρίου, και όσον αφορά στη line-up, από 'κείνη την παλαιά ομάδα στο συγκρότημα είχε απομείνει μόνον ο Διογένης Χατζηστεφανίδης, ενώ τη θέση του κιθαρίστα Μπαρμπαγάλα (που έπαιζε τότε με τους Red Mist ή εν πάση περιπτώσει προετοίμαζε τους Will-O-The Wisp) είχε πάρει αρχικώς ο George Berger και εν συνεχεία ο Σωτήρης Καστάνης (αυτός ακούγεται στα «Χρώματα»), με τον ντράμερ Γιάννη Βεναρδή να βρίσκεται στη θέση του Σπύρου Χαρίση (ο οποίος είχε φύγει από τη ζωή το 1993).

Μ' αυτήν ακριβώς τη σύνθεση οι Λευκή Συμφωνία γράφουν τα «Χρώματα», ένα πολύ καλό άλμπουμ – κάτι όχι αυτονόητο για ένα συγκρότημα με δεκαετή, τότε, πορεία στα πράγματα.

Στο LP ακούγονται εξαιρετικά τραγούδια, όπως τα «Κύμα», «Θα σε χρειαστώ», «Σε καλώ», «Δεν θα έχεις χαθεί» κ.λπ., ενώ και τα δύο unreleased tracks («Ελεύθερη πτώση από τον ήλιο», «Κάτι πιο μεγάλο από τη ζωή») είναι πάρα πολύ καλά, που σημαίνει πως η μπάντα βρισκόταν σε μεγάλη φόρμα εκείνα τα χρόνια.


Μάλλον σε ακόμη μεγαλύτερη και από τα eighties...

Όμως, στην ίδια υψηλή φόρμα βρίσκεται και η σημερινή Λευκή Συμφωνία (Θοδωρής Δημητρίου φωνή, Σωτήρης Καστάνης κιθάρα, Διογένης Χατζηστεφανίδης μπάσο, Θοδωρής Φοινίδης πλήκτρα, Βαγγέλης Τσιμπλάκης ντραμς), κάτι που αναμένουμε να αποτυπωθεί συν τω χρόνω και στη δισκογραφία...

 

Λευκή Συμφωνία - Όλα αυτά που σε σκοτώνουν (Χρώματα - 2019 remastered LP reissue)

www.labyrinthofthoughts.gr, https://www.thelabtshirtathens.com/the-lab-records/ 

Το συγκρότημα «Λευκή Συμφωνία» ήταν ένα από τα πιο σημαντικά της δεκαετίας του ’80 Facebook Twitter
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ