Η Τάνια Τσανακλίδου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO Facebook Twitter
Αγαπώ πάρα πολύ τη φύση. Αγαπώ το χώμα, τα δέντρα, με θεραπεύουν οι μυρωδιές του δάσους. Μου αρέσει να καλλιεργώ πράγματα. Με ηρεμεί. Φωτο: Παντελής Ζερβός / LIFO

Η Τάνια Τσανακλίδου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO

0

Ήρθα από τη Θεσσαλονίκη το 1973. Είκοσι ενός χρονών. Στο Παγκράτι μένω τα τελευταία δεκαοχτώ χρόνια. Μου αρέσει πολύ η γειτονιά μου. Τελευταία και τα Εξάρχεια. Ανακάλυψα εκεί ένα απίστευτο καφενείο, τη Μουριά. Απίστευτο καφενείο. Έχει ένα άρωμα αρχοντιάς. Περπατάω στον Κεραμεικό. Τρελαινόμουνα και στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Τώρα δεν πάω γιατί δεν θέλω να δω το μουσείο. Φοβάμαι μη μου τραυματίσει την εικόνα. Εκνευρίζομαι που κουβαλάνε τα μάρμαρα του Παρθενώνα για να τα τοποθετήσουν εκεί. Με πειράζει που ό,τι δεν χάλασε ο καιρός το χαλάμε εμείς.

• Είμαι σπιτόγατος. Αυτό που σιχαίνομαι στην Αθήνα είναι η μετακίνηση με το αυτοκίνητο. Ό,τι γίνεται με τα πόδια με ευχαριστεί, όταν πρέπει να πάρω το αυτοκίνητο γίνομαι κομμάτια.

• Έχω ένα σπίτι στο Πήλιο και όποτε δεν δουλεύω την κοπανάω από την Αθήνα και ζω εκεί. Γύρω στους έξι μήνες το χρόνο, όταν είμαι τυχερή, γιατί δεν είμαι και πάντα. Όταν κάποια πράγματα νομίζεις ότι τα γεύτηκες, πρέπει να φύγεις, αλλά είναι καλό να μένεις και να γεύεσαι.

Αγαπώ πάρα πολύ τη φύση. Αγαπώ το χώμα, τα δέντρα, με θεραπεύουν οι μυρωδιές του δάσους. Μου αρέσει να καλλιεργώ πράγματα. Με ηρεμεί. Μου στοίχισε πάρα πολύ το καλοκαίρι που καήκαμε. Όταν καίγεται ένα δάσος, διαλύομαι. Αισθάνομαι σαν να με βουτάς μέσα στη λάσπη και δεν μπορώ να αναπνεύσω.

Δεν αναπολώ τίποτα. Τίποτα απολύτως. Δεν κοιτάω πίσω. Τώρα, που νιώθω πιο σοφή. Παλιότερα δεν ήμουνα έτσι. Όσο πιο σοφός είσαι τόσο πιο πολύ αποδεσμεύεσαι από το παρελθόν.

• Όταν ερμηνεύω ένα τραγούδι, κεντράρω στο λόγο. Μπορεί να χάνει κάτι ορισμένες φορές, αλλά συνήθως κερδίζει. Εάν μείνεις στο σολφέζ του κομματιού, τότε λες όλες τις λέξεις χωρίς να έχουν καμία σημασία. Το τραγούδι αυτό είναι μελοποιημένος λόγος, δεν είναι μουσική στην οποία μπήκαν κάποια λόγια.

• Δεν αναπολώ τίποτα. Τίποτα απολύτως. Δεν κοιτάω πίσω. Τώρα, που νιώθω πιο σοφή. Παλιότερα δεν ήμουνα έτσι. Όσο πιο σοφός είσαι τόσο πιο πολύ αποδεσμεύεσαι από το παρελθόν. Δεν με τραβάει η αλλαγή για την αλλαγή, αλλά με γοητεύει από παιδί μια ανίχνευση πέρα των ορίων. Βαριέμαι να κάνω τα ίδια πράγματα. Δεν με ενδιαφέρει. Δεν με ενδιαφέρει η καριέρα. Βέβαια, το λέω τώρα. Δεν χτίζω καριέρα ούτε συνεχίζω την ωραία παράδοση. Να, τώρα θα κάνω θέατρο και μόνο θέατρο.

Η Τάνια Τσανακλίδου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO Facebook Twitter
Είμαι σπιτόγατος. Αυτό που σιχαίνομαι στην Αθήνα είναι η μετακίνηση με το αυτοκίνητο. Φωτο: Παντελής Ζερβός / LiFO

• Πολλές φορές νιώθω απίστευτα κουρασμένη και άλλες τόσες έχω μηδενίσει το κοντέρ. Φτου κι απ' την αρχή. Έχω κουράσει επίσης. Πάω μετά στο χωριό και ξεχνάω. Είναι το πιο βασικό. Ξεχνάω εγώ τον εαυτό μου, τις μανιέρες μου και τα καλούπια μου. Γυρνάω καινούργια. Δεν νομίζω ότι το διαφορετικό είναι αυτό που ελκύει τον κόσμο. Τι θα πει διαφορετικό; Δηλαδή θα έπρεπε να γινόμαστε διαρκώς καραγκιόζηδες; Δεν κάνω αυτή τη δουλειά για το κοινό, την κάνω για πάρτη μου. Εγώ καθορίζω το δρόμο.

Είναι κάποιοι άνθρωποι που αισθάνονται το ίδιο με μένα και σε αυτούς έχω κάτι να πω. Ακριβώς επειδή δεν χαϊδεύω τα αυτάκια τους. Πάρα πολύ εύκολα τους σοκάρω και τους τραβάω το χαλί κάτω από τα πόδια. Θέλω να είναι σε εγρήγορση. Γι' αυτό και δεν εμφανίζομαι σε μεγάλα μαγαζιά, γι' αυτό και δεν δουλεύω με χορούς και με τα πούλμαν. Εμένα η αγέλη δεν με ενδιαφέρει. Νιώθω παράξενα όταν βρίσκομαι μέσα της. Με αναστατώνει φοβερά.

• Ήμουνα παλιά σ' ένα κοσμικό μαγαζί. Μια μέρα το κοινό δεν μου άρεσε καθόλου. Ακύρωσα τον εαυτό μου, κατέβασα τα ρολά και δεν τους έδωσα τίποτα. Ήμουνα δυστυχής, κομμάτια πεταμένα. Με πλησιάζει ένα παιδί και μου λέει: «Κυρία Τσανακλίδου, έκανα οικονομίες δύο μήνες για να 'ρθω να σας ακούσω». Δεν φαντάζεσαι πόσο ντράπηκα. Μου 'γινε μάθημα. Τώρα, αν καμιά φορά είναι κάπως το κοινό ή εγώ είμαι κάπως, κάθομαι και σκέφτομαι πως υπάρχει ένας που έκανε θυσία να έρθει να με δει και δεν έχω δικαίωμα να τον φτύσω.

Είμαι πολύ ρομαντική. Έχω ένα όνειρο. Να πάω σ' ένα μεγάλο κτήμα και να χτίσω ένα κοινόβιο. Να έχει μια μεγάλη κουζίνα. Να μαγειρεύουμε εκεί όλα μου τα αδέρφια με παιδιά και συζύγους και γύρω γύρω να έχουμε μικρά σπιτάκια. Είναι απαραίτητο να ιδιωτεύεις. Να παίζουμε μπιρίμπα μέρα νύχτα. Έτσι ονειρεύομαι τα γεράματά μου, σε ένα ωραίο κοινόβιο με ανθρώπους και ζώα.

• Πολλές φορές έχω τραγουδήσει για έναν. Φέτος ίσως είναι από τις λίγες φορές που δεν τραγουδώ για κάποιον. Έστηνα πάντα τα προγράμματά μου, τις παραστάσεις μου για κάποιον. Φέτος δεν είχα για κανένα. Περιέργως με ελευθέρωσε. Στον έρωτα θέλω να κατακτήσω τον άλλον.

Δεν με ενδιαφέρει καθόλου ένας που με ερωτεύτηκε. Θέλω να τον ερωτευτώ και αφού συμβεί αυτό θα κάνω όλα τα παλαβά πράγματα για να τον κατακτήσω. Αν βέβαια κάνεις τη σαχλαμάρα να αλλάξεις τον εαυτό σου, αρχίζεις και υιοθετείς συμπεριφορές που σου επιβάλλουν οι άλλοι. Δεν είσαι ελεύθερος. Η ελευθερία για μένα είναι η μεγαλύτερη αξία. Μετά έρχονται όλα τ' άλλα.

• Δεν ονειρεύτηκα ποτέ τον εαυτό μου νύφη, όπως τα περισσότερα κοριτσάκια. Δεν μου αρέσει ούτε να πηγαίνω στους γάμους και να βλέπω αυτήν τη γελοία σκηνή να ταΐζει ο ένας τον άλλον τούρτα. Θα 'θελα να παντρευτώ χωρίς δεξίωση σε ένα ξωκλήσι.

Είμαι πολύ ρομαντική. Έχω ένα όνειρο. Να πάω σ' ένα μεγάλο κτήμα και να χτίσω ένα κοινόβιο. Να έχει μια μεγάλη κουζίνα. Να μαγειρεύουμε εκεί όλα μου τα αδέρφια με παιδιά και συζύγους και γύρω γύρω να έχουμε μικρά σπιτάκια. Είναι απαραίτητο να ιδιωτεύεις. Να παίζουμε μπιρίμπα μέρα νύχτα. Έτσι ονειρεύομαι τα γεράματά μου, σε ένα ωραίο κοινόβιο με ανθρώπους και ζώα.

• Έχω ένα σκύλο, τον Μηνά, με τον οποίο έχω δεθεί τρομερά. Απέκτησα και μια τρομερή ευαισθησία με τα αδέσποτα. Στο τέλος δεν βγαίνω για ανκόρ αν δεν ρίξουν λεφτά σε ένα κουτί που έχω για τα αδέσποτα. Έχουμε μαζέψει ήδη €5.000.

Η Τάνια Τσανακλίδου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO Facebook Twitter
Στον έρωτα θέλω να κατακτήσω τον άλλον. Δεν με ενδιαφέρει καθόλου ένας που με ερωτεύτηκε. Θέλω να τον ερωτευτώ και αφού συμβεί αυτό θα κάνω όλα τα παλαβά πράγματα για να τον κατακτήσω. Φωτο: Παντελής Ζερβός / LiFO

• Είμαι μάγκας, και νομίζω αρκετά. Ο καφές που πίνω μου αξίζει. Τον κέρδισα. Ήμουνα τυχερή, όμως είμαι και αγωνίστρια. Είμαι 55 χρονών και έχω κάτι να πω. Όπως κάθε άνθρωπος που έχει ζήσει με γενναιοδωρία, που δεν τσιγκουνεύτηκε στη ζωή του, που δεν φοβήθηκε να τσαλακωθεί. Είμαστε βλάκες αν δεν τον ακούμε. Όταν ήμουνα νέα σπάνια άκουγα, νόμιζα ότι όλα τα ήξερα. Όταν έμαθα ότι δεν τα ξέρω, ξεκλείδωσα σαν άνθρωπος. Δεν αισθάνομαι διδάσκαλος, ούτε παράγων. Δεν είμαι σνομπ. Είμαι γαϊδούρα. Δεν πάω όταν με καλούνε, πηγαίνω μόνη μου. Θέλω να είμαι αόρατη.

• Είμαι μοναχική, μπορώ να διαλυθώ αν δεν περάσω τουλάχιστον δύο ώρες τη μέρα χωρίς να μιλήσω σε άνθρωπο. Τρελαίνομαι για τον καναπέ. Όποτε περνάω καταθλίψεις, εκεί βουλιάζω με τον Μηνά. Αλλά και αυτό φυσιολογικό είναι.

• Το μότο μου είναι μια φράση του Ευριπίδη από τις Βάκχες, «Αιωνίως θητεύω στο κάλλος». Γύρω από αυτό τριγυρίζει και η δική μου ζωή, στην αναζήτηση του κάλλους. Διαβάζω, περπατάω, έχω αισθήματα, συγκινούμαι, πέφτω σε αντιφάσεις, μετανιώνω, συγχωρώ, αγαπάω και σιχαίνομαι. Δεν παράτησα τίποτα από αυτά που με κάνουν άνθρωπο.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ