ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Πρέπει να το πιστέψεις για να το δεις

Πρέπει να το πιστέψεις για να το δεις Facebook Twitter
Μπορεί, όμως, φωτογραφίες σαν αυτές που τραβούσε σε διάφορες εύφλεκτες εστίες ανά τον πλανήτη ο Μπεχράκης να είναι μια έκκληση για προσοχή, ένα θαυμαστικό που εμπεριέχει ίσως και μικρότερα ερωτηματικά, αλλά στόχος του κυρίως είναι να σου δηλώσει «κοίτα τι γίνεται εκεί έξω!».
0

Με αφορμή τον πρόωρο θάνατο του διακεκριμένου Έλληνα φωτορεπόρτερ Γιάννη Μπεχράκη και την κοινοποίηση κάποιων από τις πιο ισχυρές εικόνες που είχε απαθανατίσει σε διάφορα σκηνικά, πεδία και μέτωπα, ανέκυψε ξανά ένας διαχρονικός προβληματισμός για τον ρόλο και την επίδραση του φωτορεπορτάζ αιχμής, ειδικά στην εποχή της κατακλυσμιαίας ροής πληροφορίας και της ψηφιακής πανσπερμίας εικόνων που κατακλύζουν καθημερινά τις οθόνες μας.


Πώς αντιλαμβανόμαστε –και κυρίως, ίσως, πώς αφομοιώνουμε– στις μέρες μας το έργο του φωτογράφου-πολεμικού ανταποκριτή;

Πώς επεξεργαζόμαστε διανοητικά και συναισθηματικά και αισθητικά το φωτορεπορτάζ, τη «φωτογραφία ντοκιμαντέρ» ή τη φωτογραφία κρίσης ή σύγκρουσης, όπως αποκαλείται, σε καιρούς που υπάρχει διαρκής πρόσβαση σε τέτοιες εικόνες από τις εκατοντάδες εστίες ανθρωπιστικών κρίσεων και πολεμικών συγκρούσεων στον πλανήτη;

Ενισχύουν αυτές οι συνταρακτικές (όπως νωχελικά τις αποκαλούμε) εικόνες τη συνειδητοποίησή μας ή λειτουργούν απλά ως ένα φευγαλέο «reality check» (λιγότερο ή περισσότερο εντυπωσιακό), καθώς «σκρολάρουμε» στα social media;

Οι εμβληματικές εικόνες έχουν ακόμα μεγάλη ισχύ, ίσως μεγαλύτερη και απ' ό,τι πριν από την ψηφιακή επέλαση, επειδή ακριβώς φτάνουν παντού, ανά πάσα στιγμή. Αυτό που δεν έχει αλλάξει είναι η αμφιλεγόμενη υφή τους ως απόλυτων και στεγνών ντοκουμέντων, ως φορέων της Αλήθειας.


Οι σύγχρονοι προβληματισμοί έρχονται να προστεθούν στους παλιότερους που τριγυρίζουν το πεδίο του φωτογραφικού ρεπορτάζ από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα, ήδη από την εποχή που ο Καρτιέ-Μπρεσόν συνέλαβε την έννοια της «αποφασιστικής στιγμής», και έχουν να κάνουν με διάφορες ενστάσεις περί στησίματος και χειραγώγησης της εικόνας προκειμένου να δημιουργηθεί ένα όσο το δυνατόν πιο εντυπωσιακό, διεγερτικό και συχνά «κραυγαλέο» εφέ.


Μάλλον, όμως, δεν έχει πλέον νόημα (αν είχε ποτέ) η ιερή αναζήτηση μιας υπερβατικής αυθεντικότητας στην εικόνα που καταγράφει κρίσιμες και οριακές περιστάσεις και στόχο έχει να μεταδώσει μια βαθύτερη αίσθηση του επείγοντος.

Με έναν τρόπο, όλες οι φωτογραφίες είναι στημένες και ο φωτορεπόρτερ είναι θηρευτής που αναζητά το ιδανικό στιγμιότυπο, την πιο φορτισμένη συμβολικά (και αισθητικά συχνά) φωτογραφική ευκαιρία.

Στημένη, όμως, δεν σημαίνει ψεύτικη. Όλες οι διάσημες εικόνες είναι «μολυσμένες», καθώς δίνουν εκ προοιμίου έμφαση στη δραματική αναπαράσταση της στιγμής. Αυτή η αισθητική δραματοποίηση των γεγονότων ήταν πάντα και παραμένει αναπόσπαστο τμήμα του επαγγελματικού φωτορεπορτάζ.

Εξάλλου, πρόκειται σαφώς για υβριδικό είδος που συμπεριλαμβάνει στοιχεία δημοσιογραφίας, φωτογραφίας, ιδεολογικής προσέγγισης και εικαστικής αντίληψης.


Οι εμβληματικές εικόνες έχουν ακόμα μεγάλη ισχύ, ίσως μεγαλύτερη και απ' ό,τι πριν από την ψηφιακή επέλαση, επειδή ακριβώς φτάνουν παντού, ανά πάσα στιγμή.

Αυτό που δεν έχει αλλάξει είναι η αμφιλεγόμενη υφή τους ως απόλυτων και στεγνών ντοκουμέντων, ως φορέων της Αλήθειας.


«Οι φωτογραφίες αποκαλύπτουν και αποκρύπτουν συγχρόνως» είχε γράψει στο βιβλίο του Believing is seeing (ο τίτλος αποτελεί μια αντιστροφή του κλασικού αξιώματος, σύμφωνα με το οποίο «πρέπει να το δεις για να το πιστέψεις») ο διάσημος ντοκιμαντερίστας Έρολ Μόρις, ο οποίος πιστεύει ότι η φωτογραφική κάμερα δεν είναι ποτέ ολοκληρωτικά ούτε camera obscura ούτε camera lucida. «Η αλήθεια στη φωτογραφία είναι μια φευγαλέα και παραπλανητική ιδέα. Ενδεχομένως να μην υφίσταται καν τέτοιο πράγμα».


Μπορεί, όμως, φωτογραφίες σαν αυτές που τραβούσε σε διάφορες εύφλεκτες εστίες ανά τον πλανήτη ο Μπεχράκης να είναι μια έκκληση για προσοχή, μια πρόσκληση για μια διακοινοτική εμπειρία, μια διακήρυξη του επείγοντος, ένα θαυμαστικό που εμπεριέχει ίσως και μικρότερα ερωτηματικά, αλλά στόχος του κυρίως είναι να σου δηλώσει «κοίτα τι γίνεται εκεί έξω!».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Shortcut
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η συναρπαστική ομιλία του Γιάννη Μπεχράκη για τη Σιέρα Λεόνε στο ΤΕDx

Lifo Picks / Η συναρπαστική ομιλία του Γιάννη Μπεχράκη για τη Σιέρα Λεόνε στο ΤΕDx

Δραπέτευσε από ενέδρα ενόπλων στη Sierra Leone. Τον πυροβόλησαν. Κρύφτηκε τραυματισμένος μέσα στη ζούγκλα. Ευχήθηκε να πεθάνει. Όμως επιβίωσε. Ο Γιάννης Μπεχράκης την Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2014 είχε μοιραστεί στη σκηνή την εμπειρία του, δίνοντας μία από τις δυνατότερες ομιλίες του ΤΕDx Athens.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ