Under Control

Under Control Facebook Twitter
0

Η επιλογή σκηνοθέτη για την πρώτη ταινία που φτιάχτηκε ποτέ για τη ζωή του Ian Curtis δεν θα 'ταν ποτέ εύκολη υπόθεση. Ο τραγουδιστής των Joy Division, που κρεμάστηκε μόλις στα 24 του χρόνια, άφησε πίσω του τη φήμη του θρύλου και μια μεγάλη μερίδα φανατικών θαυμαστών έτοιμων να απορρίψουν μια ταινία που δεν θα ταίριαζε με την εικόνα του ειδώλου τους. Φαινομενικά ο Ολλανδός φωτογράφος Anton Corbijn ήταν άπειρος - τοControl ήταν μόλις η πρώτη του ταινία. Kι όμως ο Corbijn ήταν ο πιο κατάλληλος για να σκηνοθετήσει μια ταινία για τον Ian Curtis: εκτός από τα ροκ διαπιστευτήριά του (έγινε γνωστός ως φωτογράφος ροκ προσωπικοτήτων -ένας τίτλος που ο ίδιος απεχθάνεται- και σκηνοθέτης των βίντεο κλιπ των U2 και των Depeche Mode), ο Corbijn όχι μόνο φωτογράφισε τους Joy Division δύο φορές, αλλά τους αγαπούσε τόσο πολύ που εξαιτίας τους μετακόμισε από την Ολλανδία στην Αγγλία το 1979.

Eίστε φωτογράφος σχεδόν 35 χρόνια. Στο παρελθόν έχετε κάνει ταινίες μικρού μήκους και video, αλλά ποτέ μια ταινία μεγάλου μήκους. Πώς πήρατε την απόφαση;
Ήθελα να κάνω μια ταινία εδώ και χρόνια, αλλά δεν είχε έρθει η κατάλληλη στιγμή. Ήμουν αφοσιωμένος στη φωτογραφία. Περίμενα να έρθει το σωστό σενάριο - μέχρι τώρα ποτέ δεν είχα νιώσει πως θα μπορούσα να κάνω ένα φιλμ καλύτερο ή διαφορετικό από οποιονδήποτε άλλο. Όταν με πλησίασαν για να σκηνοθετήσω το Control, ήξερα πως είναι η σωστή ταινία για μένα γιατί έχω ένα συναισθηματικό δεσμό με την ιστορία, που στο μυαλό μου τουλάχιστον θα αναπλήρωνε τα όποια μειονεκτήματα της ταινίας. Αν αρχίσεις μια ταινία πρέπει να καθαρίσεις το γραφείο σου για τουλάχιστον έναν χρόνο - θέλω να πω πως δεν είναι μια εύκολη απόφαση. Η αγάπη μου για τους Joy Division ήταν ο λόγος που μετακόμισα στην Αγγλία το 1979 και το να φτιάξω μια ταινία για τη ζωή του Ian Curtis ήταν κατά κάποιο τρόπο ένας τρόπος να κλείσει ένας κύκλος για μένα.

Θεωρείτε πως ρισκάρατε με αυτή την ταινία; Το φιλμ ήταν ασπρόμαυρο, είχατε άγνωστο πρωταγωνιστή και διευθυντή φωτογραφίας. Είναι πολλά ρίσκα όλα αυτά, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως αυτή είναι η πρώτη σας ταινία.
Το να κάνεις μια ταινία πάντα έχει ρίσκο, αλλά ήμουν πολύ παθιασμένος με το θέμα της και ήμουν αποφασισμένος να την κάνω να πετύχει. Το πρόβλημα ήταν κυρίως στο να βρούμε λεφτά για την ταινία για όλους τους λόγους που προανέφερες, αλλά ένιωθα πως όλες μου οι επιλογές ήταν πολύ τεκμηριωμένες. Έτσι κι αλλιώς ο κύριος λόγος που η ταινία είχε επιτυχία με τους κριτικούς ήταν ο πρωταγωνιστής Sam Riley, το ύφος της ταινίας, η ιστορία και η σκηνοθεσία, οπότε αισθάνομαι δικαιωμένος που πήρα αυτά τα «υποτιθέμενα» ρίσκα. Η δημιουργία της ταινίας ήταν η δυσκολότερη δουλειά που έχω κάνει, αλλά και αυτή που μου έχει δώσει τη μεγαλύτερη επιβράβευση.

Είναι αλήθεια ότι επενδύσατε 1 εκατομμύριο λίρες για να γίνει η ταινία;
Το πραγματικό ποσό που έβαλα για την ταινία είναι διαφορετικό, αλλά έτσι κι αλλιώς αν δεν είχαμε πληρώσει για το γύρισμα δεν θα μπορούσαμε να γυρίσουμε την ταινία, οπότε η επιλογή μου ήταν να κάνω ή να μην κάνω την ταινία. Φυσικά οι πάντες (φίλοι, δικηγόροι κ.λπ.) με συμβούλεψαν να μην επενδύσω δικά μου λεφτά, αλλά αν είσαι καλλιτέχνης συχνά πρέπει να βάζεις λεφτά στην τέχνη σου. Το μόνο αρνητικό όλης αυτής της ιστορίας ήταν πως αναγκάστηκα να γίνω και παραγωγός της ταινίας και πως αισθάνθηκα πολύ πιεσμένος.

Έχετε συναντήσει και φωτογραφήσει τον Ian Curtis αρκετές φορές. Τι αναμνήσεις έχετε απ' αυτόν;
Χμμμ.. ήταν ένας τύπος που μιλούσε μάλλον απαλά - κρατούσε πάντα μια απόσταση απ' τους γύρω του. Κάνοντας την έρευνα για την ταινία ανακάλυψα πολλά περισσότερα για τον Ian - συνειδητοποίησα πως υπήρχε και μια άλλη persona, την οποία δεν είδα ποτέ.

Πώς φάνηκε η ταινία στους αληθινούς Joy Division;
Τα εναπομείναντα μέλη των Joy Division, οι New Order δηλαδή, υποστήριξαν πολύ την ταινία. Όχι μόνο όταν τους έπαιρνε ο σεναριογράφος συνέντευξη -πριν αρχίσει το γύρισμα δηλαδή- αλλά και αφού είδαν μια πρώτη βερσιόν. Την υποστηρίζουν από τότε, έγραψαν τη μουσική επένδυση κι ήρθαν και στις Κάννες για την πρεμιέρα. Είπαν μάλιστα πως η ταινία ήταν μια πολύ ακριβής αναπαράσταση της ζωής τους.

Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι το πόσο «ανθρώπινος» έμοιαζε ο Curtis στην ταινία. Ίσως επειδή είναι συνδεδεμένος με ένα rock ‘n' roll lifestyle, αλλά στην ταινία σας η έμφαση ήταν σε μια ιστορία αγάπης.
Χμμ... Δεν νομίζω πως η ζωή είναι απλά μια συλλογή όμορφων στιγμών και η ταινία δείχνει πως κάτι πολύ όμορφο μπορεί να μεγαλώσει σε πολύ άχαρες περιστάσεις. Το rock 'n' roll lifestyle είναι πολύ βαρετό θέμα για ταινία, έτσι κι αλλιώς - αυτή η ταινία είναι μια ιστορία αγάπης με καταπληκτική μουσική. Η έμφαση στην ταινία -όπως και στις φωτογραφίες μου- είναι πάντα οι άνθρωποι. Ο Ίαν έγινε είδωλο επειδή πέθανε νέος με τραγικό τρόπο και άφησε πίσω του καταπληκτική μουσική. Δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου υλικό των Joy Division και ειδικά του Ίαν να μιλάει, ας πούμε σε μια συνέντευξη, οπότε αυτό τον κάνει ακόμα πιο μυστηριώδη και πιο εικονικό.

Γιατί πιστεύετε πως αυτοκτόνησε ο Curtis;
Κανείς δεν ξέρει στ' αλήθεια και δεν θα ήθελα να κάνω υποθέσεις όσον αφορά το γιατί, αλλά η επιληψία, τα ναρκωτικά και οι σοβαρές τους επιπτώσεις έπαιξαν σίγουρα μεγάλο ρόλο. Ο καθένας πρέπει να δει την ταινία και να αποφασίσει από μόνος του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ