Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void

Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void Facebook Twitter
Νικόλας Βεντουράκης, Unlikely Outcomes
0

— Πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη φωτογραφία; Υπήρξε κάτι που σε επηρέασε καθοριστικά προς αυτή την κατεύθυνση;

Θα μπορούσα να πω ότι ξεκίνησα από παιδί αλλά αυτό θα ήταν μισή αλήθεια και μισό ψέμα. Από τη μία είχα από πολύ μικρός μεγάλη αγάπη για το κινηματογράφο και με ενδιέφερε πάρα πολύ όχι μόνο η αφηγηματική διάσταση του, αλλά και το πώς γίνονταν οι ταινίες. Ταυτόχρονα είχα, μέσω του πατέρα μου, που είναι αρχιτέκτονας και έχει λατρεία για τη φωτογραφία, πρόσβαση σε βιβλία και περιοδικά ειδικού τύπου στα οποία ήταν συνδρομητής και από τη μητέρα μου σε μία ποικιλία πηγών και ερεθισμάτων γύρω από τη σύγχρονη τέχνη.


Από την άλλη και μέχρι τις σπουδές μου η φωτογραφία για μένα ήταν ένα εργαλείο καταγραφής και όχι εικαστικό μέσο. Το έβλεπα τελείως ερασιτεχνικά και δεν είχα σκοπό να εμβαθύνω στο αντικείμενο.

Αυτό φυσικά άλλαξε όταν πήγα στη σχολή και η μεγάλη μεταστροφή μου προς την εικαστική διάσταση της φωτογραφίας και τη σύγχρονη τέχνη έγινε όταν ήμουν στη Γερμανία για Erasmus στο Folkwang, όπου είχαμε καθηγητή τον Jörg Sasse, ο οποίος με έκανε να καταλάβω ότι ήξερα πραγματικά πάρα πολύ λίγα για τις δυνατότητες του μέσου, και μετά όταν επέστρεψα και άρχισα να παρακολουθώ το εργαστήριο του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

Η ικανοποίηση ως προς ένα έργο μου είναι κάτι τόσο εφήμερο που σχεδόν δεν καταγράφεται ως συναίσθημα. Με το που ολοκληρωθεί ένα έργο, ήδη σκέφτομαι στην καλύτερη περίπτωση το επόμενο και στη χειρότερη το τι θα μπορούσα να είχα κάνει διαφορετικά.

— Πότε αισθάνεσαι ικανοποιημένος με μια φωτογραφία σου;

Είναι λίγο κλισέ, αλλά η ικανοποίηση ως προς ένα έργο μου είναι κάτι τόσο εφήμερο που σχεδόν δεν καταγράφεται ως συναίσθημα. Με το που ολοκληρωθεί ένα έργο, ήδη σκέφτομαι στην καλύτερη περίπτωση το επόμενο και στη χειρότερη το τι θα μπορούσα να είχα κάνει διαφορετικά.

— Μένεις στο Λονδίνο. Τι σου έχει κάνει μεγαλύτερη εντύπωση τις τελευταίες φορές που έχεις γυρίσει στην Αθήνα;

Πλέον, καθότι το στούντιο μου είναι στην Αθήνα, περνάω πιο πολύ χρόνο εδώ σε σχέση με τη προηγούμενη δεκαετία. Αυτό που μου κάνει την πιο μεγάλη εντύπωση θα έλεγα ότι είναι το πόσο δύσκολο και αγχωτικό έχει γίνει το ζήτημα της στέγασης, είτε για επαγγελματικό χώρο είτε για οικιστικό. Είναι ένα μόνιμο θέμα συζήτησης, το οποίο ήταν χαρακτηριστικό του Λονδίνου π.χ., αλλά στην Αθήνα δεν το είχαμε. Η δυσκολία του να βρει κάποιος χώρο στο κέντρο της πόλης.

—Πες μου λίγα λόγια για το event στο Void.

Το event αυτό είναι ένας επίλογος της ατομικής μου έκθεσης που είχε γίνει στον ίδιο χώρο τον Σεπτέμβριο του 2019 και είναι μέρος της σειράς Unlikely Outcomes. Η συγκεκριμένη σειρά είναι ένα μόνιμο work-in-progress, ένα πειραματικό έργο με βάση την εικόνα, όπου ο καλλιτέχνης ερευνά τα όρια της αφήγησης μέσα στα πλαίσια της προσωπικής και της συλλογικής μνήμης.

Οι εικόνες του Unlikely Outcomes χρησιμοποιούνται και επαναχρησιμοποιούνται, ορίζοντας διαφορετικά χρονικά και χωρικά σημεία, με τον καλλιτέχνη να εστιάζει όχι στο τι είναι αυτό που αναπαρίσταται, όσο στην επιλογή του τρόπου της αναπαράστασής. Το event στις 16 Ιανουαρίου είναι μία συνεργασία με την επιμελήτρια σύγχρονης τέχνης, Μυρτώ Κατσιμίχα, και του μουσικού σχήματος Ramdat, όπου στοιχεία της σειράς που δεν είχαν δειχτεί στην ατομική έκθεση μετουσιώνονται και επαναπροσδιορίζονται.

Το Unlikely Outcomes: An Improvision μάς καλεί να κοιτάξουμε το απρόβλεπτο. Κάθε μέλος των Ramdat αναλαμβάνει να εκπροσωπήσει ένα από τα έργα της έκθεσης με στόχο τη δημιουργία μίας διαλογικής σύνθεσης που θα προκύψει επιτόπου. Μέσα από μια διαδραστική αλληλεπίδραση εικαστικών και ηχητικών στοιχείων διερευνώνται τα όρια των κατασκευασμένων μας αντιλήψεων μέσα από τη δημιουργία ενός έργου, το οποίο αντηχεί έναν χώρο και έναν χρόνο σε διαρκή κίνηση. H στιγμιαία ύπαρξή του μεταμορφώνει έναν κόσμο τον οποίο παράλληλα καταγράφει.

  

Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void Facebook Twitter
Melina Wicht, Unlikely Outcomes
Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void Facebook Twitter
Melina Wicht, Unlikely Outcomes

— Στο Void οι φωτογραφίες σου θα παρουσιαστούν δίπλα σε αυτές της Melina Wicht. Τι συνδέει τα έργα σας;

Σε πρώτη ανάγνωση δεν υπάρχει άμεση σύνδεση. Το έργο της Melina είναι πολύ προσωπικό, καθώς εμπνέεται από τη σχέση που είχε με την Ελλάδα –ως μισή Ελληνίδα, που έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στην Ελβετία– πριν έρθει στην Αθήνα και από τη νέα συνθήκη που έχει δημιουργηθεί τώρα, που έχει ζήσει έξι μήνες εδώ. Έχουν το δικό τους αυτόνομο χαρακτήρα και το εσωτερικό τους αφήγημα διαφέρει από τα δικά μου έργα.

Υπάρχει όμως μια κοινή λογική στο πώς έγινε η επιλογή και η εγκατάστασή των εικόνων που παρουσιάζει. Γι' αυτό τον λόγο και τα έργα της θα αποτελέσουν τη βάση για το encore των Ramdat. Ή την εισαγωγή. Αναμένω και εγώ να δω τι θα επιλέξουν.

— Τι έχεις μάθει μέσα από τη φωτογραφία, το οποίο αλλιώς δεν θα το γνώριζες;

Δεν ξέρω αν δεν θα το μάθαινα αλλιώς, αλλά θα έλεγα ότι άρχισα να καταλαβαίνω και να αποδέχομαι καλύτερα τους περιορισμούς που υπάρχουν εγγενώς στα πράγματα από τη φύση τους. Η φωτογραφία είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα όταν πλέον συνειδητοποιήσει κάποιος ποιες ιδέες δεν μπορεί να εκφράσει μέσα από αυτό το μέσο. Δεν κάνει τα πάντα και κάποια τα κάνει, αλλά όχι τόσο καλά.

— Υπάρχει κάποιο νέο project με το οποίο ασχολείσαι αυτήν τη στιγμή; Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Υπάρχουν πολλά που τρέχουν παράλληλα και ελπίζω ότι θα παρουσιαστούν μέσα στο 2020 στην Αθήνα. Πρόκειται για μία ομαδική έκθεση και για μία περιορισμένη έκδοση ενός portfolio από fine art prints. Αυτήν τη στιγμή βρίσκομαι και στη διαδικασία προετοιμασίας για την παραγωγή ενός έργου στο πλαίσιο της Industrial Biennale που θα γίνει στην Κροατία τον Ιούλιο.

Παράλληλα τρέχει το πρόγραμμα Lucy Art Residency στην Καβάλα, του οποίου είμαι καλλιτεχνικός διευθυντής, και φέτος είναι η τέταρτη χρονιά λειτουργίας του. Και τέλος, αν όλα πάνε καλά, θα γίνει το τρίτο και τελευταίο μέρος του A Hollow Place, ενός project που τρέχουμε μαζί με τον Christian Oxenius σε μια σπηλιά στο Θησείο.

Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void Facebook Twitter
Νικόλας Βεντουράκης, Unlikely Outcomes
Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void Facebook Twitter
Νικόλας Βεντουράκης, Unlikely Outcomes
Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void Facebook Twitter
Νικόλας Βεντουράκης, Unlikely Outcomes
Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void Facebook Twitter
Νικόλας Βεντουράκης, Unlikely Outcomes
Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void Facebook Twitter
Νικόλας Βεντουράκης, Unlikely Outcomes
Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void Facebook Twitter
Νικόλας Βεντουράκης, Unlikely Outcomes
Οι μυστηριώδεις φωτογραφίες του Νικόλα Βεντουράκη για ένα μόνο βράδυ στο Void Facebook Twitter
Νικόλας Βεντουράκης, Unlikely Outcomes

 

Unlikely οutcomes: An improvision

16/1, 20:00

Void (Τούσα Μπότσαρη 20)


Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ