Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό! Facebook Twitter
'Transmission', miart 2020. Μιλάνο

Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό!

0

Με μια αίσθηση φόβου, ανησυχίας και συγκατάβασης παρακολουθούμε αυτές τις μέρες τον COVID-19 να ρημάζει, εκτός των άλλων, την μία μετά την άλλη τις μεγάλες πολιτιστικές εκδηλώσεις και τις εικαστικές φουάρ στην Ευρώπη: Μεταξύ αυτών, την Εβδομάδα Τέχνης στο Μιλάνο (που μετατέθηκε για τον Σεπτέμβριο), την Art Paris που θα γίνει (αν γίνει) δύο μήνες αργότερα, τις εκθέσεις βιβλίου του Λονδίνου και της Λειψίας, την Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία που αναβλήθηκε επ' αόριστον και άπειρες άλλες εκθέσεις, εκδηλώσεις και φεστιβάλ.

Στον αέρα βρίσκονται επίσης παραδοσιακές ανοιξιάτικες φουάρ όπως η Art Brussels και η Art Cologne ενώ όσον αφορά στο "Berlin Gallery Weekend" ανακοινώθηκε μόλις ότι θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις, με τις κύριες εκδηλώσεις του, στις οποίες θα επιτρέπεται η είσοδος μόνο με προσκλήσεις, να μετατίθενται για τον Σεπτέμβριο.

Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς. οι οικονομικές επιπτώσεις από την εξάπλωση του ιού υπολογίζονται σε τρισεκατομμύρια ήδη. Ποιες θα είναι όμως οι άμεσες ή οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις του στο πολιτιστικό τοπίο;

Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς. οι οικονομικές επιπτώσεις από την εξάπλωση του ιού υπολογίζονται σε τρισεκατομμύρια ήδη. Ποιες θα είναι όμως οι άμεσες ή οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις του στο πολιτιστικό τοπίο;

 Αυτό αναρωτιέται ο Pablo Larios, αρχισυντάκτης ενός από τα πιο έγκυρα περιοδικά τέχνης στον κόσμο, του Frieze, στον τίτλο του χθεσινού άρθρου του που έχει ως υπότιτλο 'Γράμμα από την Ιταλία':

«Ήταν τα γενέθλια του Πιερ Πάολο Παζολίνι την Παρασκευή και το σαββατοκύριακο είδα ξανά την εκδοχή του στο 'Δεκαήμερο' του Βοκκάκιου που έχει ως φόντο την φονική εξάπλωση της Μαύρης Πανούκλας. Όπως με ενημέρωσε η θεωρητικός τέχνης και συνεργάτιδα του περιοδικού Barbara Casavecchia, η Triennale di Milano διοργανώνει αυτές τις μέρες ομιλίες, εκδηλώσεις και performances που μεταδίδονται σε streaming στο Instagram, με τίτλο 'Δεκαήμερο'».

Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό! Facebook Twitter
Πιερ Πάολο Παζολίνι, 'Δεκαήμερο' (1971)

«Από το Μιλάνο όπου βρίσκεται, μου έγραφε προχθές: 'Η Ιταλία, ως η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που έχει πληγεί τόσο σφοδρά από τον ιό, αντιμετωπίζει ένα δραστικό και πρωτοφανές εμπάργκο σε όλες τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, με αποτέλεσμα την ακύρωση φεστιβάλ, διαλέξεων, παραστάσεων, συναυλιών και πάσης φύσεως δημόσιων εκδηλώσεων μέχρι τις 4 Απριλίου, τουλάχιστον. Το δημόσιο σύστημα υγείας βρίσκεται κάτω από τρομακτική πίεση προκειμένου να διαχειριστεί την κατάσταση. Στη Ρώμη, ανακοινώθηκε ότι το μουσείο MACRO θα ξανανοίξει τις πόρτες του στις 24 Απριλίου με την έκθεση που έχει τίτλο 'Μουσείο για την Προληπτική Φαντασία' υπό την επιμέλεια του νέου του διευθυντή Luca Lo Pinto. Καλά νέα, για ένα σημαντικό δημόσιο ίδρυμα που επανέρχεται μετά από μεγάλο διάστημα διακοπής δραστηριοτήτων. Όλα αυτά με την έντονη υποσημείωση όμως ότι κάθε ημερομηνία είναι πολύ πιθανό να αλλάξει. Σ΄ αυτήν την αβεβαιότητα ζούμε πλέον'».

Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό! Facebook Twitter
Rirkrit Tiravanija, 'La Paura Mangia L’Anima' (Ο Φόβος Τρώει την Ψυχή), Fondazione Converso, 2020, Μιλάνο.

«Δεν είναι ξεκάθαρο πόσο ακριβώς θα επηρεάσει ο ιός τον κόσμο μας στις εβδομάδες και τους μήνες που έρχονται, αν και οι ενδείξεις είναι μάλλον δυσοίωνες. Προς το παρόν, το ερώτημα που μπορούμε να θέσουμε είναι το εξής: Πώς θα εξελισσόταν ο κόσμος της τέχνης αν – εξαιτίας κάποιας περιβαλλοντικής ή βιολογικής καταστροφής – τα ταξίδια σταματούσαν, έστω και προσωρινά;».

«Βραχυπρόθεσμα, αυτό θα αποτελούσε – και αποτελεί ήδη – μια καταστροφή για το εμπορικό κομμάτι της υπόθεσης. Όπως όμως έχω σημειώσει πολλές φορές γράφοντας περί 'κόπωσης από την διαρκή δικτύωση' στον χώρο [network fatigue], είναι αφορμή να ισχυροποιηθεί η τέχνη στο τοπικό και στο προσωπικό επίπεδο, αντί να εξαρτάται από έναν διαρκώς επιταχυνόμενο ρυθμό διηπειρωτικών ταξιδιών, εκδηλώσεων, εκθέσεων και καλλιτεχνικών φουάρ. Ρισκάροντας να θεωρηθώ εσωστρεφής και στενόμυαλος, το να κάτσουμε και λίγο ακίνητοι σ' ένα μέρος, μπορεί να αποβεί τελικά επωφελές για τον πολιτισμό εν γένει».

Με στοιχεία από το Frieze

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ