Γυμνός απροσπέλαστος λόγος

Γυμνός απροσπέλαστος λόγος Facebook Twitter
Ντίμετερ Γκότσεφ
0

Γεννήθηκε στη Βουλγαρία το 1943. Από το 1962 μετακόμισε στην τότε Ανατολική Γερμανία, όπου σπούδασε Κτηνιατριακή (!) και Θεατρικές Σπουδές. Το θέατρο τον κέρδισε: μαθητής αρχικά του Μπένο Μπεσόν, βρήκε στο πρόσωπο του Χάινερ Μίλερ τον μέντορα που του άνοιξε νέους δρόμους σκέψης και αντιμετώπισης του θεάτρου. Η ζωή του υπήρξε περιπετειώδης: έφυγε το 1979 από την Ανατολική Γερμανία σε ένδειξη συμπαράστασης προς τον εξόριστο ποιητή και στιχουργό Βόλφ Μπίρμαν. Για λίγα χρόνια ξαναγύρισε στη Βουλγαρία - όπου σκηνοθετούσε τακτικά ήδη από το 1972. Αλλά όταν ανέβασε τον Φιλοκτήτη του Μίλερ στη Σόφια το 1983, του απαγόρευσαν να εργαστεί ξανά στην πατρίδα του. Εκείνη την κρίσιμη στιγμή η υποστήριξη του Μίλερ ήταν καθοριστική, γιατί ο Γκότσεφ μπόρεσε να απασχοληθεί κανονικά και να διακριθεί επανειλημμένως, σκηνοθετώντας παραστάσεις σ' όλα τα μεγάλα θέατρα του γερμανόφωνου χώρου. Ακολουθώντας τη φιλοσοφία του «φτωχού θεάτρου», του οποίου πολύτιμη ύλη είναι το έμψυχο υλικό, με τη συγκέντρωση και τη σοβαρότητα που χαρακτηρίζουν τη δουλειά του, ο εξηνταπεντάχρονος Γκότσεφ κατόρθωσε να αναγνωριστεί ακόμη και από θεατές και κριτικούς που γαλουχήθηκαν από την ποπ κουλτούρα. Κρατώντας αποστάσεις από το άγρια ειρωνικό σημερινό θέατρο, εξακολουθεί να ψάχνει και να αναδεικνύει την ουσία της ανθρώπινης κατάστασης, τη γυμνή αλήθεια.

Ο Μίλερ πρότεινε ανοιχτές φόρμες και πολλαπλά επίπεδα σήμανσης στην αρχαία τραγωδία - υπέγραψε, όπως έγραψε ο Λέμαν, μια δραματουργία-μοντάζ. Η αρχαία τραγωδία πάλι έχει μια συγκεκριμένη φόρμα που δεν μπορεί να ειδωθεί ανεξάρτητα από το περιεχόμενο.

Το υλικό που βρήκε ο Μίλερ στην αρχαία ελληνική τραγωδία γονιμοποίησε το σύνολο του έργου του. Οι μεταφράσεις του, των Περσών, του Προμηθέα, αποδεικνύουν αυτήν τη μοναδική σχέση. Υπάρχουν πολλές μεταφράσεις στη γερμανική αλλά είναι μπαρόκ, στοιχείο που καθιστούσε τον αρχαίο τραγικό λόγο σχεδόν απροσπέλαστο. Ο Μίλερ κατάφερε, μένοντας πιστός στην ουσία και με γυμνό λόγο, να φωτίσει πάρα πολλά επίπεδα. Μας βοήθησε να καταλάβουμε καλύτερα τον Αισχύλο. Όταν ασχολείσαι με τις αισχυλικές τραγωδίες (φόρμα και περιεχόμενο μαζί) είναι σαν να μπαίνεις σ' έναν αρχαιολογικό χώρο, όπου σκάβεις, κι όλο να σκάβεις, κι όλο βρίσκεις. Είναι κείμενα ανεξάντλητα κι αυτό ο Μίλερ το έδειξε καλά.

Διάβασα ότι έχει κρατήσει τις δομές της πολύ επιτυχημένης παράστασης του Βερολίνου, αλλά έχετε προσθέσει και νέα στοιχεία. Ποια είναι αυτά;

Παρ' ότι κράτησα κάποιες δομές της δραματουργίας που ανακαλύψαμε στην προηγούμενη παράσταση, η συγκεκριμένη έχει στηθεί με εντελώς καινούργια ματιά. Για να είμαι πιο συγκεκριμένος, στο Βερολίνο, ένας ηθοποιός είχε αναλάβει το Χορό και δύο τον Αγγελιοφόρο. Εδώ, ο Χορός είναι πολυπρόσωπος και αποτελείται από γυναίκες και ο ρόλος του Αγγελιοφόρου έχει μοιραστεί σε τέσσερις ηθοποιούς. Ακόμη, εισάγω ένα επιπλέον πρόσωπο, έναν Τρελό, όχι επειδή είμαστε πιο έξυπνοι απ' τον Αισχύλο αλλά επειδή ήθελα μια γέφυρα από την αρχαιότητα στο σήμερα. Είναι μια απολύτως αυτόνομη φιγούρα που διατρέχει τη δράση, και ως βασικό χαρακτηριστικό του έχει ότι δεν αναμειγνύεται με το «σύστημα» του πολέμου.

Γιατί προτιμήσατε ένα Χορό γυναικών από το Χορό των γερόντων;

Το θέμα που πραγματεύεται το έργο είναι η ήττα, οι ηττημένοι. Επειδή οι άνδρες λείπουν στον πόλεμο, στην πόλη έχουν μείνει μόνον οι γυναίκες. Και οι γυναίκες δίνουν μια πολύ συναισθηματική διάσταση στη στιγμή. Θέλησα μέσα από τα σώματα των γυναικών να εκφραστεί η μοναξιά τους.

Κατά μία ανάλυση, μέσω της ήττας των Περσών, το έργο αναφέρεται στην νίκη της ισορροπίας. Ποια είναι η γνώμη σας;

Δεν νομίζω ότι η ισορροπία νικά. Η νίκη της Ελλάδας δεν αφορά τον τρόπο που καταλήγει το έργο. Μέσα από τον πόλεμο όλο το σύστημα στην Περσία αναστατώνεται, αλλά στο τέλος, αν και ηττημένος, ο Ξέρξης ανακτά τη δύναμή του και αποκαθιστά την εξουσία του με τη βοήθεια της Άτοσσας. Ακόμη και για τον τρόπο που λειτουργούν οι δυνάμεις της συντήρησης, σήμερα που τα ακροδεξιά κόμματα ανεβαίνουν στην Ευρώπη, παρέχουν υλικό οι Πέρσες. Πιο συγκεκριμένα, με τον τρόπο που ανακαλείται ο μεγάλος νεκρός βασιλιάς, ο Δαρείος, που ανακαλείται πολύ συνειδητά, για να γιορτασθεί το παλιό, ενδυναμώνοντας έτσι το καθεστώς. Το βέβαιο είναι ότι η παράσταση δεν τελειώνει μέσα στην αρμονία. Ούτως ή άλλως, δεν είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος. Θα υιοθετούσα αυτό που είχε πει κάποτε ο Μίλερ: «Είμαι πεσιμιστής. Πιστεύω ακράδαντα στο Τέταρτο Παγκόσμιο Πόλεμο».

Ποια είναι η σχέση σας με το παρελθόν; Ο Μίλερ επέμεινε στη σημασία της μνήμης, στην ανάγκη «να συνδιαλεγόμαστε με τους νεκρούς».

Δεν υπάρχει μέλλον χωρίς παρελθόν. Το παρελθόν είναι για μένα κάτι πολύ ζωντανό, γι' αυτό και συνεχίζω το διάλογο μαζί του. Αλλά και για έναν ακόμη λόγο: έχω πρόβλημα με τη σύγχρονη θεατρική γραφή. Γιατί; Απλώς γιατί δεν είναι τόσο καλή όσο του Μίλερ ή του Αισχύλου.

Έχετε πει ότι η κρίση, σαν κι αυτή που βρίσκεται σε εξέλιξη, είναι κατά μία έννοια χρήσιμη. Από την άλλη, η απελπισία και η έλλειψη θετικής προοπτικής έχει οδηγήσει πολλούς δημιουργούς σ' έναν άνευ προηγουμένου κυνισμό.

Στην κρίση βλέπουμε πιο συγκεκριμένα. Όσο για τον κυνισμό, εγώ πιστεύω ότι μπορεί να είναι πολύ δημιουργικός. Για μένα σημαίνει καθαρή οπτική, είναι ένα μαχαίρι με το οποίο κάνεις ανατομία, ένας τρόπος που δίνει μεγάλη ενεργεία στο πως αντιμετωπίζει κανείς τα πράγματα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά

Θέατρο / Γεράσιμος Ευαγγελάτος: «Δεν με συγκινούν οι άνθρωποι όπως παλιά»

Με τρυφερότητα αλλά και αυστηρότητα, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, στο νέο του θεατρικό έργο «Blue Train», κοιτάζει τη γενιά του, ταξιδεύοντας μέσα από ματαιώσεις και χαμένες βεβαιότητες, ψάχνοντας έναν δρόμο ελευθερίας και αμοιβαιότητας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ