Τι έιδαμε στην παράσταση του Γιαν Φαμπρ - Προμηθέας Τοπίο ΙΙ, στο Θέατρο Παλλάς

Τι έιδαμε στην παράσταση του Γιαν Φαμπρ - Προμηθέας Τοπίο ΙΙ, στο Θέατρο Παλλάς Facebook Twitter
0

Με έναν αλυσοδεμένο-σταυρωμένο Προμηθέα στο κέντρο της σκηνής κι έναν εκρηκτικό ήλιο στον ορίζοντα, όπως στο Sunshine του Ντάνι Μπόιλ, ο Φαμπρ μας υπενθύμισε από την έναρξη της παράστασης τις εξόδους κινδύνου του θεάτρου, θέλοντας να ενεργοποιήσει το ένστικτο του φόβου απέναντι στην πύρινη λαίλαπα που θα επακολουθούσε για τα επόμενα 105 λεπτά, σαρκάζοντας την ταυτοσημία της φωτιάς με την επικινδυνότητα και τις αστικές απαγορεύσεις.

Ο επαναστάτης -με αιτία- Προμηθέας έδωσε την πρώτη σπίθα πολιτισμού στους ανθρώπους, οι τελευταίοι έφτασαν τον πολιτισμό στα όριά του, κακοποιώντας τον, και ο Φαμπρ αναζητά τον σούπερμαν-υπερήρωα που θα τον επανεφεύρει. «Πού είναι ο ήρωάς μας;», «Είμαστε απελπισμένοι;», αναρωτιούνται στην αρχή της παράστασης οι ηθοποιοί, αφορίζοντας παράλληλα τους πατέρες της δυτικής ψυχολογίας με τον πιο εύγλωττο τρόπο: «Άντε γαμήσου, Σίγκμουντ Φρόιντ», «Άντε γαμήσου, Καρλ Γιουνγκ». Για τον Φαμπρ η περίπτωση «Προμηθέας» είναι πέρα από κάθε ψυχαναλυτική προσέγγιση, καθώς η επαναστατικότητά του δεν μπορεί ν’ αποκωδικοποιηθεί με την εργαλειοθήκη της.

 

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Ήφαιστος, η Αθηνά, ο Ερμής, ο Επιμηθέας, η Ιώ, η Πανδώρα και οι λοιποί πρωταγωνιστές της αισχύλειας τραγωδίας, στην εμπρηστική διασκευή της από τον Jeroen Olyslaegers, ξεδιπλώνουν μέσα από οκτώ μονολόγους τις περφόρμανς τους για τον ασεβή Τιτάνα. Την ίδια ώρα οι ηθοποιοί, ένας θίασος από αλχημιστές και ξωτικά με στολή αποφοίτων κολεγίου, τρίβουν ξεβράκωτοι τα γεννητικά τους όργανά με ορμή, προκειμένου να δημιουργήσουν φωτιά, συνουσιάζονται επί σκηνής, καταπίνουν φωτιές, παίζουν με τσεκούρια ή ψιθυρίζουν στα μικρόφωνα φλογοβόλα τσιτάτα από το «Rings of Fire» του Τζόνι Κας και το «Light my fire» των Doors. Σχεδόν ταυτόχρονα πετούν ο ένας στον άλλο κουβάδες με άμμο ή αδειάζουν στη μούρη τους πυροσβεστήρες, για να σβήσουν την εσωτερική τους φλόγα και την όποια πυροδότηση ανα-δημιουργίας.

Highlight της παράστασης οι ηθοποιοί ως μαύρα κουνελάκια-τυμπανιστές, στη λεπτή διαχωριστική γραμμή μεταξύ Χιου Χέφνερ και Ντούρασελ, να τραγουδούν σε επωδό το «Χάρε Κρίσνα».

Ο Προμηθέας του Φαμπρ ήταν ένα φαντασμαγορικό πολυθέαμα πρωτοποριακής κοπής, πιο παγανιστικό από το Όργιο της Ανεκτικότητας που παρουσίασε κατά την προηγούμενη επίσκεψή του στην Αθήνα, το 2009. Αντικατόπτριζε μ’ ευστοχία τον ολοκληρωτικά χαοτικό χαρακτήρα της εποχής και συνάμα ήταν αριστοτεχνικά καλοκουρδισμένος κι εξαντλητικά δουλεμένος από ερμηνευτική, χορογραφική και τεχνική σκοπιά.

―Αλέξανδρος Ρουκουτάκης

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Κοτσιφάκης

Χορός / Γιώργος Κοτσιφάκης: «Θέλω και στη ζωή να κάνω όσα συμβαίνουν στη σκηνή»

Του είπαν «δεν θα γίνει χορευτής με τίποτα» – σήμερα θεωρείται από τους καλύτερους χορευτές της Ευρώπης. Ξεκίνησε την καριέρα του συμμετέχοντας στο «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, και σήμερα κάνει διεθνή περιοδεία με το «My fierce ignorant step».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ