Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις) Facebook Twitter
Κάποιοι ηθοποιοί ακολουθούν μια πιο «φωναχτή», καταγγελτική και παθιασμένη κατεύθυνση, ενώ άλλοι κινούνται σε πιο χαμηλούς τόνους, αποποιούμενοι κάθε διδακτική παρόρμηση, ελισσόμενοι μεταξύ δραματικού και κωμικού. Φωτ.: Mike Rafail
0



ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ
μιλήσουμε για το Ιράν;

Πώς μπορούμε να μιλήσουμε για αυτό το «ατέρμονα πολύπλοκο ζήτημα» χωρίς να υποπέσουμε σε αυτάρεσκες, ηθικoπλαστικές αναλύσεις που θα επιβεβαιώνουν, εμμέσως πλην σαφώς, την αδιαμφισβήτητη ηθική (και θρησκευτική) ανωτερότητά μας;  

Πόσα στοιχεία, νούμερα και μαρτυρίες χρειαζόμαστε, ώστε ν’ αποφανθούμε για τις βαρβαρότητες που διαπράττονται εκεί; Πόσα μερόνυχτα χρειαζόμαστε για να τ’ αναλύσουμε; Με ποιον τρόπο ενδείκνυται να εκδηλώσουμε την οργή και τη θλίψη μας;

Φαίνεται πως ό,τι και να πούμε για το Ιράν, δεν θα είναι ποτέ αρκετό...

Αλλά, τότε, για τι πράγμα να μιλήσουμε σε ένα συνέδριο για το Ιράν, αν όχι για το Ιράν;  

Να, ο κύριος Κρίστενσεν, για παράδειγμα, καθηγητής Ανθρωπιστικών Επιστημών και εκπρόσωπος μιας ακτιβιστικής οργάνωσης που βοηθάει μουσουλμάνους μετανάστες στην Ευρώπη, παίρνοντας πρώτος τον λόγο, σπεύδει να καταρρίψει την πλάνη της παντοδυναμίας μας. Μετά τον τραγικό θάνατο της μητέρας του σε τροχαίο, ο κ. Κρίστενσεν, όπως μας εξηγεί, είδε να διαλύεται μπροστά του η ναρκισσιστική φούσκα που περιέβαλλε τον ως τότε αδηφάγο βίο του. Ξαφνικά, του αποκαλύφθηκε η ύπαρξη μιας ανώτερης δύναμης. Μιας δύναμης πέρα και πάνω από εμάς, μιας δύναμης που έχει τον τελικό λόγο για τη μοίρα των ατόμων και των εθνών. Και τώρα, επιμένει, αν δεν αποδεχθούμε τη δύναμη αυτή, αν εξακολουθήσουμε να απαιτούμε έναν «βολικό» Θεό που θα μας κάνει τα χατίρια και θα εξουδετερώνει όλα τα δεινά για χάρη μας, τότε δεν θα μπορέσουμε ποτέ να κατανοήσουμε τους Ιρανούς.

Το κείμενο του Βιριπάγιεφ, ακριβώς επειδή δεν μπορεί να μιλήσει για το «πραγματικό» Ιράν, εκτοξεύεται σε μια ιλιγγιώδη σπειροειδή κίνηση προς το φαντασιακό «Ιράν», ενεργοποιώντας έναν ποταμό ερωτημάτων που κάθε παράτολμη σύγκριση με το «άλλο» δύναται να ξυπνήσει εντός μας.

Χωρίς θρησκευτική συνείδηση, με άλλα λόγια, είμαστε χαμένοι: ενισχύοντας τον συλλογισμό του κ. Κρίστενσεν, ο κ. Λάρσεν, καθηγητής Θεολογίας, ανεβαίνει κι αυτός στο βήμα για να εξυμνήσει την ανακουφιστική επίδραση του Θεού στην οντολογική μοναξιά μας: «Πάντα υπάρχει κάτι πιο σημαντικό από αυτό που μας συμβαίνει. Κι αυτό είναι πάντα μαζί μας, σαν... παρέα. Η αίσθηση μιας μόνιμης παρουσίας, ενός πράγματος μεγαλύτερης σημασίας: αυτό συνδέει όλες τις θρησκείες σε όλο τον κόσμο, κι αν δεν βιώσουμε αυτό το αξίωμα της θρησκευτικής συνείδησης, τότε είναι αδύνατον να λύσουμε οποιοδήποτε ζήτημα σχετικά με το Ισλάμ», τονίζει ο κ. Λάρσεν.

Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις) Facebook Twitter
Ελευθερία Αγγελίτσα. Φωτ.: Mike Rafail

Έξαλλη θα εκτοξευθεί από τη θέση της η κ. Άστριντ Πέτερσεν, μετά βίας περιμένοντας τον κ. Λάρσεν να ολοκληρώσει. Πώς είναι δυνατόν, θα διαμαρτυρηθεί η βραβευμένη με Πούλιτζερ συγγραφέας, να παρηγορούμαστε στην ιδέα ενός Θεού που μας κάνει παρέα, την ώρα που αμέτρητες γυναίκες (και άνδρες) εξευτελίζονται, μαστιγώνονται, ακόμη και θανατώνονται στο Ιράν; «Ας κατέβουμε από τα ουράνια, πίσω στην αληθινή, τρομακτική ζωή μας», επιμένει η κ. Πέτερσεν, η οποία προχωρά στην παράθεση των τεσσάρων οικουμενικών δικαιωμάτων, κανένα από τα οποία δεν γίνεται σεβαστό στο Ιράν: το δικαίωμα στη ζωή, το δικαίωμα στη γνώση, το δικαίωμα να επιλέγει κανείς ελεύθερα τις ιδέες του και, τέλος, τον σεξουαλικό προσανατολισμό του. «Να ζεις, να μαθαίνεις τον κόσμο, να σκέφτεσαι ελεύθερα και ν’ αγαπάς: αυτό είναι όλο», συνοψίζει εμφατικά η κ. Πέτερσεν.

Αμέσως μετά, η κ. Έμμα Σμιτ-Πούλσεν, πρόεδρος της οργάνωσης InterAction, σύζυγος του πρωθυπουργού της Δανίας και πρώην τηλεπερσόνα, θα μιλήσει για την πρόσφατη παραμονή της σε ένα μικροσκοπικό χωριουδάκι στο Περού. Εκεί όπου για πρώτη φορά συνάντησε «μια κοινότητα αληθινά ευτυχισμένων ανθρώπων». Ό,τι κι αν έκαναν, όσα προβλήματα κι αν είχαν, όσο κι αν λιμοκτονούσαν, οι κάτοικοι του χωριού αυτού δεν έχαναν ποτέ τη χαρούμενη διάθεσή τους. Ήταν «σαν να μοιραζόντουσαν κάποιου είδους κοινό μυστικό κι αυτό το μυστικό τούς έκανε ευτυχισμένους». Οι Ιρανοί, θεωρεί η κ. Πούλσεν, επίσης «φανερώνουν αυτήν τη γνώση στο βλέμμα τους [...] έχουν το μυστικό στη νοοτροπία τους. Αντίθετα, όταν κοιτάζω στα δικά μας μάτια, πολύ σπάνια το βλέπω», καταλήγει.

Ειρωνευόμενος τη σύζυγο του πρωθυπουργού και τον θαυμασμό της για τους φτωχούς Περουβιανούς χωρικούς, ο Μάγκνους Τόμσεν, δημοσιογράφος και πολιτικός αναλυτής, θα ταχθεί σθεναρά υπέρ της Δανίας, υποστηρίζοντας ότι «ζούμε σε μια υπέροχη χώρα», σε μια υπέροχη ήπειρο, στην οποία έρχονται αυτοί με το μυστικό από τη Συρία και το Ιράν και ανατινάζουν, βιάζουν και πατάνε με τ’ αυτοκίνητά τους εμάς τους «φαλιρισμένους Ευρωπαίους που δεν έχουμε κανένα μυστικό στα μάτια μας». Σταματήστε, λοιπόν, τα παράπονα, σεβαστείτε τους οικείους σας, αναλάβετε τις ευθύνες σας και θα καταλάβετε ότι «αυτό είναι ευτυχία» και ότι, ναι, «είμαστε ευτυχισμένοι!».

Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις) Facebook Twitter
«Κι όσο περισσότερο από τον εαυτό μου έδινα, τόσο πιο πλήρης και γεμάτη νόημα γινόταν η ζωή μου... Ήθελα μονάχα ένα πράγμα: περισσότερη και περισσότερη αγάπη, αγάπη, μόνον αγάπη!». Φωτ.: Mike Rafail

«Τι οφείλουμε να κάνουμε, όταν μια κλίκα φανατικών διευθύνει το Ιράν κρατώντας σε υποτέλεια έναν ολόκληρο λαό;»: για τον Γκούσταβ Γιένσεν, φιλόσοφο και συγγραφέα, όλες μας οι απόπειρες είναι καταδικασμένες – απλούστατα επειδή εμείς οι άνθρωποι δεν είμαστε ελεύθερα όντα. «Τα πάντα είναι επικαθορισμένα, οι γονείς μας μάς συνέλαβαν χωρίς τη συγκατάθεσή μας [...] Είμαστε απλώς σακιά παραγεμισμένα με τα γονίδια των προγόνων μας». Τι είδους δικαιώματα μπορούν να έχουν, συνεπώς, τέτοιου είδους σακιά;

Τι να πει και ο πάτερ Αυγουστίνος; Ο επιφανής πάστορας ανεβαίνει μαινόμενος στο βήμα για να υπερασπιστεί το όνομά του, που στιγματίστηκε προσφάτως, όταν απαγόρευσε στο πανκ-ροκ συγκρότημα Black Mass να δώσει συναυλία στον ναό του. «Κάθε πράγμα έχει τον χώρο του. Κάθε πράγμα έχει το νόημά του, τον σκοπό για τον οποίο προορίζεται. Έχουμε χάσει τα μυαλά μας;! Δεν έχει νόημα ν’ αγαπάς χωρίς αγάπη, να προσεύχεσαι δίχως προσευχή: φοβούμενοι την παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, λέμε το ζεστό “κρύο”, το μπλε “κίτρινο”, το α “η” και το η “το”», μας προειδοποιεί.

Περί πνευματικότητας θα μιλήσει και ο φημισμένος Δανός μαέστρος Πασκουάλ Άντερσεν. Για τον κ. Άντερσεν, η αναζήτηση της αλήθειας συνιστά τον σκοπό της ύπαρξης. Η αλήθεια αυτή, όμως, δεν κατοικεί εκεί όπου νομίζουμε, ούτε εκμαιεύεται με τεχνητούς τρόπους: «Η ανακάλυψη των μορίων και των ατόμων, των έξυπνων τηλεφώνων, η ικανότητα να πετάμε ως τον Άρη, να επιμηκύνουμε το προσδόκιμο ζωής, να μαθαίνουμε πόσο κάνει ένα κι ένα ή πέντε tips για τη σωστή διοίκηση μιας επιχείρησης, τίποτε απ’ όλα αυτά δεν πρόκειται να μας βοηθήσει ν’ αποκτήσουμε αληθινή γνώση», απαντά ο κ. Άντερσεν σε ερώτηση μέλους του κοινού σχετικά με τον ρόλο της εκπαίδευσης.

Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις) Facebook Twitter
Ιδιαιτέρως απολαύσαμε τον Άρη Λάσκο ως «σκανδαλώδη» πάστορα που τα βάζει με το σατανοσυγκρότημα Black Mass αλλά και με όλη τη woke νοοτροπία. Φωτ.: Mike Rafail

Τελευταία παίρνει τον λόγο η Σιρίν Σιραζί, ξακουστή Ιρανή ποιήτρια, βραβευμένη με Νόμπελ λογοτεχνίας. Έχοντας περάσει τα τελευταία είκοσι χρόνια σε κατ’ οίκον περιορισμό, καταδίκη που της επιβλήθηκε από το καθεστώς όταν δημοσίευσε την πρώτη ποιητική συλλογή της, η Σιραζί θέτει την έννοια της προσωπικής ελευθερίας σε διαφορετικό πλαίσιο. Ανακαλώντας την πιο αποκαλυπτική εμπειρία του βίου της, η ποιήτρια αφηγείται πώς το μεγαλείο του έρωτα –που την κατέκλυσε σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών– της χάρισε τέτοιους θησαυρούς, τέτοια απαράμιλλη χαρά, ώστε κάθε ανασφάλεια, κάθε φόβος για την απώλεια της ανεξαρτησίας της ηττήθηκαν ολοσχερώς. «Κι όσο περισσότερο από τον εαυτό μου έδινα, τόσο πιο πλήρης και γεμάτη νόημα γινόταν η ζωή μου... Ήθελα μονάχα ένα πράγμα: περισσότερη και περισσότερη αγάπη, αγάπη, μόνον αγάπη!».

Εννέα ομιλητές, πληθώρα απόψεων, θέσεων, κοσμοθεωριών, που ξεπερνούν τα στενά χωροχρονικά όρια ενός κράτους, μιας ηπείρου, μιας εποχής. Ένας ιδιότυπος «αγώνας λόγου» στη διάρκεια του οποίου κάθε συμμετέχων φιλοδοξεί να αποδείξει το κύρος και την ανωτερότητα της δικής του οπτικής, της δικής του αντίληψης για τον κόσμο και τα πράγματα. Το κείμενο του Βιριπάγιεφ, ακριβώς επειδή δεν μπορεί να μιλήσει για το «πραγματικό» Ιράν, εκτοξεύεται σε μια ιλιγγιώδη σπειροειδή κίνηση προς το φαντασιακό «Ιράν», ενεργοποιώντας έναν ποταμό ερωτημάτων που κάθε παράτολμη σύγκριση με το «άλλο» δύναται να ξυπνήσει εντός μας: Υπάρχει Θεός; Τι είναι θρησκευτική συνείδηση; Ζούνε καλύτερα όσοι πιστεύουν; Τι είναι γνώση; Υπάρχει ελεύθερη βούληση; Πώς πραγματώνεται; Τι είναι αλήθεια; Πόσες αλήθειες υπάρχουν; Πού βρίσκεται η πραγματική ευτυχία; Ποια η αξία της παράδοσης; Πώς πρέπει να ζούμε; Ποιος ο σκοπός του ανθρώπου; Ποιο το νόημα της ζωής;

Η αγωνιώδης προσπάθεια να απαντηθούν τα διαχρονικά και βαρυσήμαντα αυτά ερωτήματα μοιάζει, αν μη τι άλλο, με ρητορικό άθλο∙ ο Βιριπάγιεφ, όμως, καταφέρνει να συνθέσει ένα αρμονικό, πολυπρισματικό, γοητευτικό σύνολο, συνδέοντάς τα ευρηματικά με τον σύγχρονο διάλογο περί ξενοφοβίας, πατριαρχίας, woke ατζέντας, τρομοκρατίας, χορτοφαγίας κ.ο.κ. Μόνον στο τέλος φανερώνει την αμηχανία του, επιλέγοντας ως διέξοδο αυτήν που «όλα τα νικά» – ποιαν άλλη; Την αγάπη: «Μείνε εκεί που είσαι και περίμενε / Έρχεται για σένα», μάς υπόσχεται η Σιρίν στο ποίημά της, «ζητάς πολλά, φωνάζεις δυνατά, κάνεις πολύ θόρυβο/ Μείνε σιωπηλός / Τότε θα μάθεις την αγάπη».

Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις) Facebook Twitter
Εξαιρετικός ο Βασίλης Τρυφουλτσάνης, ο αλλοπαρμένος μαέστρος που καλπάζει, υπό τους ήχους του «Hallelujah» του Λέοναρντ Κοέν, προς μια δική του διάσταση, κουνώντας ολοένα και πιο εκστασιασμένος τα χέρια του στον αέρα. Φωτ.: Mike Rafail

Το κείμενο του Βιριπάγιεφ βρίσκει γόνιμη υποδοχή στους κόλπους της Ορχήστρας των Μικρών Πραγμάτων. Ο σκηνοθέτης Χρήστος Θεοδωρίδης, η σκηνογράφος (Τίνα Τζόκα) και ο σχεδιαστής φωτισμών (Τάσος Παλαιορούτας), αρνούμενοι τον άχαρο «ρεαλισμό» μιας συνεδριακής αίθουσας, βυθίζουν γλυκά τον σκηνικό χώρο στη μελαγχολία: επιλέγουν υποβλητικό φωτισμό, κροκί βελούδινες καρέκλες, αφαιρούν κάθε «βάθρο», κάθε επισημότητα, έτσι ώστε ο εκάστοτε ηθοποιός που παίρνει θέση μπροστά στο μικρόφωνο να μοιάζει ευάλωτος, εκτεθειμένος, ανοιχτός σε όλα τα ενδεχόμενα, απρόβλεπτος. Και πράγματι, κάθε «ομιλία» είναι έτσι σμιλεμένη σκηνοθετικά και υποκριτικά (ως προς τον ρυθμό του λόγου, τη χροιά της φωνής, την κίνηση, τη μουσική υπόκρουση), ώστε να δημιουργεί την αίσθηση μιας «μικρής» περφόρμανς και όχι μιας ακαδημαϊκής «εισήγησης».   

Κάποιοι ηθοποιοί ακολουθούν μια πιο «φωναχτή», καταγγελτική και παθιασμένη κατεύθυνση, ενώ άλλοι κινούνται σε πιο χαμηλούς τόνους, αποποιούμενοι κάθε διδακτική παρόρμηση, ελισσόμενοι μεταξύ δραματικού και κωμικού. Όλοι, πάντως, κατορθώνουν να πλάσουν έναν «χαρακτήρα» με ιδιαίτερο ύφος και προσωπικότητα. Ιδιαιτέρως απολαύσαμε τον Άρη Λάσκο ως «σκανδαλώδη» πάστορα που τα βάζει με το σατανοσυγκρότημα Black Mass αλλά και με όλη τη woke νοοτροπία, εγκαλώντας μας με ντεμι-μελοδραματικό στόμφο να επιστρέψουμε στο καθήκον και στη μελέτη της παράδοσης. Στον αντίποδα, ο Μιχάλης Πητίδης, ο κ. Λάρσεν της «θρησκευτικής συνείδησης», εκφέρει τον λόγο του με μια γάργαρη καθαρότητα, προσφέροντας, με τη μελιστάλαχτη, καθησυχαστική φωνή του, μια παράξενα σαγηνευτική ανακούφιση.

Εξαιρετικός ο Βασίλης Τρυφουλτσάνης, ο αλλοπαρμένος μαέστρος που καλπάζει, υπό τους ήχους του «Hallelujah» του Λέοναρντ Κοέν (εδώ τραγουδισμένο από τον Ρούφους Γουεϊνράιτ), προς μια δική του διάσταση, κουνώντας ολοένα και πιο εκστασιασμένος τα χέρια του στον αέρα, σαν να διευθύνει μια αόρατη ορχήστρα ή σαν πουλί που πετά προσηλωμένο προς ένα οραματικό κρεσέντο, διατυμπανίζοντας τον θρίαμβο της πνευματικής ζωής έναντι της εγκόσμιας.    

Υπάρχει Θεός, δεν υπάρχει Θεός, έχουμε επιλογή, δεν έχουμε επιλογή, ν’ αγωνιστούμε ή να προσευχηθούμε; Η ώρα περνά, τα διλήμματα αυξάνονται, και, καθώς προσπαθούμε, ελαφρώς καταπονημένοι, να καταλάβουμε γιατί γράφτηκε το έργο, ποια ήταν η στόχευσή του (ότι υπάρχουν παντού χιλιάδες αντιφάσεις/εκδοχές/απόψεις, αλλά, τελικά, σημασία έχει ν’ αγαπάς;), η παράσταση, στα τελευταία λεπτά της, προτείνει πανηγυρικά τη δική της απάντηση: οι σύνεδροι (μαζί και ο συντονιστής), αναστατωμένοι από το ποιητικό ξέσπασμα της πιστής ποιήτριας, ξεχνούν τους ρόλους, τους διαπληκτισμούς, τις διαφορές τους, κι ενώνονται σ’ ένα συντονισμένο χορευτικό κύμα που σαρώνει την αίθουσα ρυθμικά, παρασύροντάς μας σε κείνη τη Χώρα όπου τα σώματα βρίσκουν την ελευθερία τους πέρα από τις φλυαρίες και τις ιδεολογίες, στην καθαρή ηδονή της συνεύρεσης και της επαφής, ενός συλλογικού παλμού που μας ξεσηκώνει.      

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ