O Αιαυτός
Θέατρο Σφενδόνη
Το τέλος της εποχής των ηρώων και το τέλος του Αίαντα αφηγείται ο «Αιαυτός» του Δημήτρη Δημητριάδη, ένα έργο με έξι ρόλους που υποδύονται στη σκηνή του θεάτρου Σφενδόνη δύο πρόσωπα, ο Ανδρέας Κωνσταντίνου και ο Γιάννης Παπαδόπουλος, σε σκηνοθεσία Χάρη Φραγκούλη. Μια ανέκδοτη αντιτραγωδία, εμπνευσμένη από τον «Αίαντα» του Σοφοκλή, που τοποθετείται σε έναν έρημο, άχρονο τόπο, με τον μυθικό ήρωα να αναζητά την κάθαρση, ενώ έρχεται αντιμέτωπος με θεούς και ανθρώπους. Η ανθρώπινη φύση, ο ηρωισμός, ο ανδρισμός, η πατρίδα και η οικογένεια είναι ο ερειπιώνας μέσα στον οποίο ο ήρωας αναζητά μια αλήθεια που δεν θα βρει ποτέ, συνεπώς ούτε και η λύτρωση.
Η παλιότερη από τις επτά σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή, στην ποιητική μεταγραφή του Δημήτρη Δημητριάδη και στην τελετουργική αυτή παράσταση, φωτίζει τα ανθρώπινα πάθη, τη σκληρότητα, τη ματαιοδοξία, τον πόθο, δείχνοντας τον άνθρωπο μόνο, να ουρλιάζει προς το κενό που άφησαν οι θεοί σε έναν τόπο θυσίας του ανθρώπινου σώματος.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
Ανεξάρτητα κράτη
Θέατρο Χώρα
Ωμός ρεαλισμός, σκληρή γλώσσα και αιχμηρό χιούμορ είναι τα χαρακτηριστικά των «Ανεξάρτητων κρατών», του έργου που έγραψαν ο Αντώνης Τσιοτσιόπουλος και ο Γιώργος Παλούμπης –και σκηνοθετεί ο δεύτερος–, αντλώντας έμπνευση από την κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα της Ελλάδας στο μεταίχμιο των δεκαετιών του '70 και '80. Δημοσιογραφικό δράμα που εξετάζει τα πρόσωπα και τον ρόλο των εξουσιών, τη μεταφορά και την απόκρυψη των αληθινών γεγονότων, και ρίχνει μια λοξή ματιά σε ένα πραγματικό γεγονός: τον Δεκέμβριο του 1977 ο γιατρός Βασίλης Τσιρώνης, μετά από καταδίωξη της αστυνομίας, κλείνεται στο διαμέρισμά του στο Φάληρο μαζί με την οικογένειά του, αρνείται να παραδοθεί και κατόπιν τετράμηνης πολιορκίας το κηρύσσει «ανεξάρτητο κράτος». Όταν, μερικούς μήνες αργότερα, φτάνει στα δημοσιογραφικά γραφεία η είδηση του θανάτου του, μια νεαρή δημοσιογράφος σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον, υπό τη βαριά σκιά του κρατικού και παρακρατικού μηχανισμού, αποφασίζει να μάθει την αλήθεια για τις συνθήκες του θανάτου του γιατρού.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
Δυο γυναίκες χορεύουν
Θέατρο Διάνα
Η Κατιάνα Μπαλανίκα και η Ιωάννα Ασημακοπούλου σκηνοθετούνται από τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη στη δραματική κομεντί του Καταλανού συγγραφέα Ζουζέπ Μαρία Μπενέτ Ζουρνέτ «Δυο γυναίκες χορεύουν». Δυο γυναίκες αναγκάζονται να συνυπάρξουν, με τη νεότερη να γίνεται φροντίστρια της μεγαλύτερης. Στη συνάντηση και τη συμβίωση αυτή φέρνουν φόβους, καχυποψίες, αγκυλώσεις από το διαφορετικό παρελθόν και υπόβαθρο της καθεμιάς, ενώ αρχικά μοιάζει ακατόρθωτο το να συνεννοηθούν.
Αυτές οι διαφορές που φαινομενικά τις χωρίζουν είναι που θα τις οδηγήσουν σε αποκαλύψεις και σε μια πρωτόγνωρη συνεννόηση. Θα συνδέσουν φόβους και μοναξιές, θα δημιουργήσουν ένα πεδίο ειλικρίνειας και εκμυστηρεύσεων αποκαλύπτοντας γεγονότα και χαρακτήρες, θα προκαλέσουν ανατροπές και θα οδηγήσουν στη συμφιλίωση και στην αποδοχή· μέσα από ανατροπές καθεμιά θα θελήσει να πάρει τη ζωή της πίσω. Χάρη σε αυτήν τη σχέση θα δουν καθαρά πόσο θάνατο έχει η ζωή και πόση ζωή έχει ο θάνατος και θα αποφασίσουν να «χορέψουν» στον δικό τους ρυθμό, με βήματα πιο σίγουρα και συμφιλιωμένα με το παρόν.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
Κόκκινες γραμμές ή λέξεις που κάνουν τζιζ
Θέατρο του Νέου Κόσμου
Η Ευαγγελία Γατσωτή γράφει μια χιουμοριστική αλληγορία για τις νέες αφηγήσεις της ξενότητας στον ψηφιακό κόσμο της παγκοσμιοποίησης και της ποπ κουλτούρας με τίτλο «Κόκκινες γραμμές ή λέξεις που κάνουν τζιζ» και την παρουσιάζει στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.
Ένα ζευγάρι φίλων συγκατοικεί με έναν άγνωστο στο πλαίσιο ενός προγράμματος παροχής φιλοξενίας (couch surfing). Ο επισκέπτης, αν και γίνεται δεκτός με ενθουσιασμό, τεστάρει τα όρια της ανοχής των οικοδεσποτών. Οι τρεις τους οφείλουν να χρησιμοποιούν μια ΑΙ εφαρμογή που θέτει τους κανόνες της συμβίωσης και διασφαλίζει ότι καμία από τις «κόκκινες γραμμές» δεν θα παραβιαστεί και τίποτε πολιτικά μη ορθό δεν θα ειπωθεί.
Σε σκηνοθεσία Αγγελικής Γκιργκινούδη, η ομάδα Vice Versa, σε αυτήν τη σουρεαλιστική sci-fi δραμεντί, διερευνά με πρωτότυπο τρόπο τις νέες αφηγήσεις της πολιτικής ορθότητας, των έμφυλων ταυτοτήτων και της κουλτούρας του cancel.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
Prima Facie
Θέατρο Πορεία
Στο θέατρο Πορεία ο Γιώργος Οικονόμου σκηνοθετεί τη Λένα Παπαληγούρα στον μονόλογο «Prima Facie», ένα βραβευμένο με Olivier και Tony έργο, γραμμένο από την Αυστραλή θεατρική συγγραφέα και νομικό Suzie Miller. Πρόκειται για την ιστορία της Tessa, μιας νέας και λαμπρής, φιλόδοξης δικηγόρου, που επιβιώνει σε ένα ανδροκρατούμενο και βαθιά συντηρητικό σύστημα, έχοντας εξελιχθεί σε κορυφαία συνήγορο υπεράσπισης ανδρών που κατηγορούνται για σεξουαλική επίθεση. Όταν βρίσκεται ανυπεράσπιστη έχοντας δεχτεί σεξουαλική κακοποίηση, διαπιστώνει ότι οι κανόνες του παιχνιδιού που και η ίδια κατά καιρούς χρησιμοποίησε μπορεί να μην την προστατεύσουν. Η άποψή της για το νομικό σύστημα αλλάζει, καθώς συνειδητοποιεί ότι οι νόμοι είναι φτιαγμένοι από άντρες και πως η ηθική γύρω από τα όρια της σεξουαλικής κακοποίησης καθορίζεται αποκλειστικά και μόνο από τις απόψεις της πατριαρχικής εξουσίας γι' αυτό το ζήτημα.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
Συνέδριο για το Ιράν
ΠΛΥΦΑ
Τι σημαίνει να ζεις; Υπάρχει απάντηση στο παντοτινό αυτό ερώτημα; Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων προσκαλεί το κοινό στο ΠΛΥΦΑ, σε μια παράσταση-συνέδριο, μέσα από την οποία οι θεατές θα έρθουν σε επαφή με εννέα ομιλητές που, προσπαθώντας να εξηγήσουν τον κόσμο γύρω τους, βρίσκονται αντιμέτωποι με τον κόσμο μέσα τους.
Το έργο του Ιβάν Βιριπάγεφ «Το Συνέδριο για το Ιράν», σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη, μας μεταφέρει σε ένα συνεδριακό αμφιθέατρο στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, όπου εννέα μέλη της εγχώριας πνευματικής ελίτ συναντιούνται για να συζητήσουν το περίπλοκο ιρανικό ζήτημα και τη διένεξη μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Πολύ γρήγορα, όμως, το «Συνέδριο για το Ιράν» μετατρέπεται σε ένα «Συνέδριο για το Εμείς» και σε μια σύγκρουση διαφορετικών αντιλήψεων σχετικά με το σύμπαν, την ανθρώπινη ύπαρξη και το αιώνιο ζήτημα για το ποιο είναι τελικά το νόημα της ζωής.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
Καλά, εσύ σκοτώθηκες νωρίς
Σύγχρονο Θέατρο
Η Σοφία Καραγιάννη σκηνοθετεί την ομάδα GAFF στο δραματοποιημένο αφήγημα του Χρόνη Μίσσιου «Καλά, εσύ σκοτώθηκες νωρίς», μια γνήσια λαϊκή αφήγηση που ξεπερνά το όριο του αριστερού απομνημονεύματος. Σε έναν κόσμο όπου η ακεραιότητα και η αφοσίωση εξαφανίζονται, τα λόγια του συγγραφέα είναι μια υπενθύμιση ότι υπήρξε μια γενιά που έζησε χωρίς να αφήσει στιγμή τα ιδανικά της.
Άμεσο, σκληρό, τρομερά συναισθηματικό, το κείμενο προκαλεί το ενδιαφέρον του θεατή αφηγούμενο την Ιστορία παράλληλα με τα ανθρώπινα πάθη και τις επιθυμίες όσων έζησαν μέσα σε μπουντρούμια, με την αγωνία της εκτέλεσης, στιγμές εγγύτητας και ανθρωπιάς, ξεσπάσματα των αδικαίωτων και ιστορίες που έμειναν στο περιθώριο. Τέσσερις άντρες αλλάζουν ρόλους, γίνονται θύτες και θύματα, θυμούνται και παίρνουν θέση στο πολιτικό σκηνικό της εποχής τους, ζουν και πεθαίνουν χωρίς να συναντήσουν τους δικούς τους ανθρώπους, μετρούν τραύματα, απώλειες πληγές του χρόνου.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
Στρακαστρούκες
Θέατρο Μικρό Γκλόρια
Βρισκόμαστε ακριβώς δέκα λεπτά πριν χτυπήσουν οι καμπάνες για την Ανάσταση σ' ένα χωριό της Κρήτης. Ο Κωσταντής κρατάει στη μια του χούφτα καραμελάκια που σκάνε στο στόμα και στην άλλη αυτοσχέδιες στρακαστρούκες. Στην κλειστή κοινωνία της επαρχίας που κανείς δεν του απλώνει το χέρι ο ήρωάς μας ανοίγει την καρδιά του με σπαρακτικό χιούμορ λίγο πριν κάνει το μεγάλο μπαμ. Οι καμπάνες όμως χτυπούν νωρίτερα. Η βασανιστική καθημερινότητα ενός εφήβου που οι συμμαθητές του τού κάνουν τη ζωή μαρτύριο και ο πατέρας του τού φέρεται προσβλητικά και με σκληρότητα ξεδιπλώνεται, φέρνοντας στο προσκήνιο μια ζωή βουτηγμένη στον φόβο, τις ενοχές, σε αναζήτηση ταυτότητας. Ο ηθοποιός και τραγουδοποιός Δημήτρης Σαμόλης στο πρώτο του θεατρικό έργο βάζει στο μικροσκόπιο την «αγία ελληνική οικογένεια», τη ζωή στην επαρχία και τον εκφοβισμό σε μια καθηλωτική, γεμάτη τρυφερότητας αφήγηση.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα
Θέατρο Σταθμός
Η παράσταση του Κωνσταντίνου Ντέλλα «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα» συνδέει τη μαγεία με τη μαγειρική, πατώντας σε έναν μυστικό γυναικείο κώδικα της περιοχής της Θεσσαλίας. Εμπνευσμένη από τη θεσσαλική λαογραφία, με μια σκηνική φόρμα σύγχρονη που επανασυστήνει αλλιώς αυτό το υλικό, φέρνει στη σκηνή τρεις γυναικείες μορφές που υποδύονται τρεις άντρες ηθοποιοί, εντυπωσιακά μεταμορφωμένοι: πρόσωπα με ρυτίδες που έχει χαράξει ο χρόνος, σώματα βασανισμένα από τη χειρωνακτική εργασία, «αφρόντιστα», αόρατα κάτω από τα μαύρα ρούχα, ασήμαντα όταν δεν έχουν εκπληρώσει την αποστολή τους, που είναι η «αναπαραγωγή». Με εκφραστικά εργαλεία τις πρώτες ύλες της τελετουργικής διαδικασίας, τη μεταμφίεση, τη μάσκα και τον συντονισμό λόγου και σώματος, οι τρεις ηθοποιοί επιδίδονται σε ένα καταιγιστικό storytelling που ταξιδεύει από τις «Μεταμορφώσεις» του Οβιδίου και τα «Φαρσάλια» του Λουκανού μέχρι τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία του Θωμά Ψύρρα.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.
HIV
Θέατρο 104
Ο Θανάσης Τριαρίδης έγραψε έναν μονόλογο για ένα κορίτσι που βιάστηκε και δολοφονήθηκε, για το όνειρό του που μπορεί να μείνει ζωντανό. Τον σκηνοθετεί η Δήμητρα Κατσανίκα και ερμηνεύει η Λίλα Παντελίδου. Το «HIV» γράφτηκε το 2017 στην Αντίς Αμπέμπα της Αιθιοπίας, όταν ο συγγραφέας θέλησε να μιλήσει για τα περισσότερα από 40 εκατομμύρια γυναικών του καιρού μας που έχουν απαχθεί για να καταλήξουν, μέσω του trafficking, σεξουαλικές σκλάβες. Τέτοια είναι η ιστορία της Επίφανι Γκούντμαν, ενός κοριτσιού που γεννήθηκε στη Νιγηρία, απήχθη και έγινε θύμα trafficking, σεξουαλική σκλάβα στις πιάτσες της Ευρώπης και αυτοκτόνησε στην Αθήνα το 2013, δέκα μέρες μετά την προώθηση των προσωπικών της στοιχείων και της φωτογραφίας της στον Τύπο για «να ενημερωθούν οι πελάτες της πως έχει AIDS…». Η Επίφανι Γκούντμαν είναι φανταστικό πρόσωπο. Η ιστορία της είναι αληθινή.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.