Φιλίπ Φαλαρντό:Ο Λαζάρ από την Ίο

Φιλίπ Φαλαρντό:Ο Λαζάρ από την Ίο Facebook Twitter
0

Ουσιαστικά, κινήθηκα απλά για τη διασκευή του θεατρικού και το σενάριο. Ο κεντρικός χαρακτήρας με συγκίνησε και στη συνέχεια έπρεπε να σκεφτώ ποιους ήρωες έπρεπε να επινοήσω ή να προσθέσω. Η ευχή μου ήταν να ενσωματώσω τον Λαζάρ στην ιστορία μέσα από την οπτική των μαθητών του. Σημαντικό για μένα ήταν, επίσης, να εντοπίσω μια δραματική ένταση, γιατί το μονόπρακτο γράφτηκε ποιητικά: εκεί ο Μπασίρ Λαζάρ μιλούσε στα παιδιά διδάσκοντάς τα, και αμέσως γυρνούσε από την άλλη μεριά και απευθυνόταν στη νεκρή σύζυγό του, παραμένοντας στον ίδιο χρόνο και χώρο. Στη διασκευή όλα έγιναν κινηματογραφικά. Οι ερωτήσεις που έθεσα για τις αιτίες με οδήγησαν στις επιλογές, κυρίως με το αγόρι, που έδωσε μια συναισθηματική ώθηση από την αρχή και είναι ένας χαρακτήρας τελείως απών από το θεατρικό. Εγώ τον εφηύρα.

Στις πρώτε πέντε γραφές του σεναρίου η σκηνή της δασκάλας που ανακαλύπτεται απαγχονισμένη στην τάξη δεν υπήρχε. Προστέθηκε μερικές μέρες μετά το πέμπτο draft. Κι αυτό γιατί συνειδητοποίησα πως δεν συνέβαιναν και πολλά στην ταινία και, ούτως ή άλλως, όλα τα γεγονότα στην υπόθεση τα μαθαίναμε από την αφήγηση. Πάνω απ’ όλα, αν ο θεατής ήθελε να νιώσει κάτι στο φινάλε, όπως το βίωσαν τα παιδιά, έπρεπε να μοιραστεί μαζί τους το σοκ που αισθάνθηκαν με τη δική τους ματιά. Όταν κάνεις μια ταινία για κάποιον που αυτοκτόνησε, το κέντρο βάρους είναι οι ζωντανοί που ενέχονται και, στην περίπτωσή μας, η ενοχή που κουβαλάει το παιδί και ο τρόπος χειρισμού της τάξης συνολικότερα. Ο νεκρός δεν με νοιάζει καθόλου. Σέβομαι την απόφαση ενός ανθρώπου που αφαιρεί τη ζωή του, αλλά εδώ σημασία έχει η αντίδραση του Λαζάρ, ο οποίος έχει χάσει τη γυναίκα του κι ενώνεται μέσω του θανάτου με τους μαθητές του στην τάξη. Διότι η τάξη, το «σπίτι» της δασκάλας η οποία έφυγε βίαια, μολύνθηκε από την πράξη της.

Όταν έκανα την έρευνα για την ταινία, κάθισα στα τελευταία θρανία μιας τάξης και θυμήθηκα πόσο μου άρεσε η εποχή που ήμουν κι εγώ μαθητής. Εξεπλάγην, γιατί συνειδητοποίησα πόσο δυνατό, θεμελιώδες και πλούσιο είναι το συναίσθημα του να μαθαίνεις κάτι καινούργιο κάθε μέρα της ζωής σου επί τόσα χρόνια. Δεν ισχύει δηλαδή μόνο από την πλευρά του καθηγητή αλλά και από την πλευρά των παιδιών. Θέλησα να μιλήσω γι’ αυτή την εμπειρία, καθώς το θεατρικό την έθιξε επιφανειακά. Γυρίζοντας το φιλμ, το κύριο ζητούμενό μου ήταν πώς θα καδράρω τον λόγο μέσα στην τάξη, τη λεκτική ανταλλαγή, τη διδασκαλία, τον διάλογο.

Με τον πρωταγωνιστή της ταινίας, τον Μοχάμεντ Φελάγκ, ας πούμε πως συναντηθήκαμε στα μισά της διαδρομής. Είναι άνθρωπος του θεάτρου, του λόγου και του θεάματος και έμαθε τα γαλλικά του στην Αλγερία. Με τη φετφά στο κεφάλι του, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη χώρα, όπως πολλοί ακόμη καλλιτέχνες. Αγαπάει τη γλώσσα, γράφει κωμικούς μονολόγους και μυθιστορήματα. Καθώς αναζητούσα κάποιον που να έχει μια ιδιαίτερη σχέση με τη γλώσσα, βρήκα, νομίζω, τον σωστό στο πρόσωπο του Φελάγκ, καθώς επίσης και τον πιο ταιριαστό, όσον αφορά την προσωπικότητά του, μια και ο Λαζάρ είναι ένα περίπου μη ρεαλιστικό πρόσωπο. Εμφανίζεται από το πουθενά και το ίδιο μαγικά εξαφανίζεται. Ήθελα να του φερθώ σαν να ήταν ένας λογοτεχνικός χαρακτήρας: όταν πραγματικά εμπνέεται, μιλάει λυρικά, στοιχείο που διατήρησα από το θεατρικό. Στην τάξη, ο Μπασίρ Λαζάρ ζωντανεύει και, σαν ψάρι έξω από τη γυάλα, ενθουσιάζεται με κάτι που δεν έχει ακριβώς ξανακάνει.

Προκειμένου να προστατευτούν τα παιδιά από παιδόφιλους εκπαιδευτές, το ζήτημα της φυσικής επαφής μεταξύ δασκάλων και παιδιών έχει πάει πολύ πιο μακριά από τη σωστή απαγόρευση της σφαλιάρας και της βέργας. Λυπάμαι που ακούγομαι απαισιόδοξος, αλλά, κατά τη γνώμη μου, ο παιδεραστής θα βρει πάντα τον τρόπο να πλησιάσει ένα παιδί. Το λέω ως ανέκδοτο, αλλά είναι αληθινό και λυπηρό: όταν αφήνω το παιδί μου στο σχολείο και κάθομαι να παρατηρήσω τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά στο προαύλιο και με τι ασχολούνται, δεν μπορώ να σταθώ κοντά στα κάγκελα πάνω από πέντε λεπτά, γιατί θα έρθει η αστυνομία που θα με έχει περάσει για ανώμαλο και θα με συλλάβει. Με αυτό τον κανονισμό, τρόπον τινά, δίνουμε στα παιδιά τα εφόδια να μηνύσουν έναν ενήλικο όποτε θέλουν, για οποιαδήποτε αφορμή. Όταν φοιτούσα εγώ στο δημοτικό, το 1984, και ισχυριζόμουν πως ο δάσκαλός μου με χτύπησε, με χλεύαζαν.

Έγραψα το πρώτο draft στην  Ίο. Ο καλός καιρός είναι ένας καλός λόγος! Επίσης, είναι ήσυχα εκεί, πριν από την τρέλα των φεστιβάλ. Πηγαίνω πολλά χρόνια στο νησί.

Η πορεία στα Όσκαρ είναι τελείως σουρεαλιστική. Τον Σεπτέμβριο η χώρα σου υποβάλλει το φιλμ, σου κάνουν κάποιες συνεντεύξεις εκεί, όλα ξεχνιούνται. Μετά, κάποιο περιοδικό γράφει για σένα, το «Hollywood Reporter» σου δίνει ευνοϊκή κριτική και κανονίζονται προβολές για τον Δεκέμβριο. Αρχίζεις να αναρωτιέσαι για μια πιθανότητα που δεν έχεις σκεφτεί ποτέ στη ζωή σου. Μετά ανακοινώνονται οι υποψηφιότητες, πρώτα η εννιάδα, που είναι μαρτυρική, και κατόπιν η τελική πεντάδα. Θυμάσαι αυτό που λένε, πως κανείς δεν θυμάται τον τέταρτο στους Ολυμπιακούς Αγώνες, και αγωνιάς, και το χειρότερο έρχεται όταν συνειδητοποιείς πως μάλλον θέλεις να κερδίσεις το Όσκαρ. Και μισείς τον εαυτό σου που θέλεις να το κερδίσεις! Και μετά από τις 42 ακριβώς συνεντεύξεις που έδωσα, είμαι εξαντλημένος και θέλω να πάω για ύπνο, έχοντας ζήσει ένα όνειρο που όμως ξέρω πως δεν ονειρεύτηκα ποτέ...

Όταν ο Ασγκάρ Φαραντί πήρε το Όσκαρ για τον Χωρισμό, σηκώθηκα όρθιος και χειροκρότησα θερμά, διότι, όντως, αυτός το άξιζε. Κάθισα στην καρέκλα μου και μια βαθιά θλίψη με κυρίευσε για μισή ώρα. Ευτυχώς, δίπλα μου καθόταν η φίλη μου και μου είπε: «Snap out of it!».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM