Επόμενος σταθμός: Βενετία

Επόμενος σταθμός: Βενετία Facebook Twitter
0
Επόμενος σταθμός: Βενετία Facebook Twitter
Φωτό: Νίκος Κατσαρός

Η ζωή και η καλλιτεχνική πορεία του εικαστικού Στέφανου Τσιβόπουλου μοιάζουν σαν να είχαν μια προδιαγεγραμμένη πορεία, πριν ακόμα γεννηθεί, μια καλλιτεχνική ταυτότητα που άργησε μεν να τη διαμορφώσει, μέσα από την οποία περνάει όμως ολόκληρο το παρελθόν της οικογένειάς του. Οι αλλόκοτες ιστορικοπολιτικές συγκυρίες που επηρέασαν τη δική τους ζωή κι έκαναν τον ίδιο να στραφεί προς μια τέχνη έντονα πολιτικοποιημένη, που κρατάει συγχρόνως και σαφείς αποστάσεις από την πολιτική. Τον συνάντησα στην γκαλερί Καλφαγιάν, όπου μου ξετύλιξε αυτή την τόσο ενδιαφέρουσα οικογενειακή σάγκα, που θυμίζει περισσότερο κινηματογραφικό σενάριο.


Γεννήθηκε το 1973 στην Πράγα, καρπός του μεγάλου έρωτα δύο νέων ανθρώπων, φαινομενικά τελείως διαφορετικών μεταξύ τους, που όμως τα προσωπικά τους δράματα ήταν αδύνατον να μην τον σημαδέψουν. Ο πατέρας του, ένας νέος άντρας που είχε αφήσει την Ελλάδα σε καιρό Ψυχρού Πολέμου για να ζήσει με τον πατέρα του, ο οποίος ήταν πολιτικός πρόσφυγας, ως φοιτητής γεωπονίας βρέθηκε να φλερτάρει στην περίφημη «Άνοιξη της Πράγας» μια συμφοιτήτριά του -τη μητέρα του Στέφανου-, μια νέα γυναίκα από το Ιράν που είχε καταλήξει στην Τσεχοσλοβακία (όπως λεγόταν τότε ακόμα), επειδή επέλεξε να επαναστατήσει εναντίον ενός αυταρχικού πατέρα, εγκαταλείποντας για πάντα την Τεχεράνη για να πάει να βρει στην Πράγα τον θείο της. Πρώην μυστικοσύμβουλος του Μοσαντέκ, μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος του Ιράν, που κατέληξε στην Πράγα, όπου έγινε καθηγητής πανεπιστημίου. Όταν ο Στέφανος Τσιβόπουλος γεννήθηκε, ο πατέρας του έπρεπε να επιστρέψει στην Ελλάδα για τη στρατιωτική του θητεία. Η μητέρα του, μπαχάι στο θρήσκευμα και όχι μουσουλμάνα, έχοντας στο μεταξύ χάσει και τους δυο της γονείς, δεν είχε άλλη επιλογή παρά να ακολουθήσει τον σύντροφό της σε μια νέα πατρίδα. Έτσι, βρέθηκε στη Λάρισα, στην πόλη καταγωγής του πατέρα του πρώτου παιδιού της.

Επόμενος σταθμός: Βενετία Facebook Twitter
«The future starts here», Ελευσίνα, καλοκαίρι 2012


Ο μικρός Στέφανος μεγάλωσε με μητρική του γλώσσα τα φαρσί. Όπως λέει και ο ίδιος, «τα νανουρίσματα, οι προσευχές, όλη η προσωπική σχέση μιας μάνας με το παιδί της χτιζόταν μέσω της περσικής γλώσσας. Τελικά, δεν έμαθα να μιλάω τα φαρσί και όσες δικαιολογίες κι αν μου αραδιάζει η μητέρα, ξέρω ότι ένιωθε την άρνηση του περιβάλλοντος για ό,τι αντιπροσώπευε και προσπαθούσε να περάσει στο παιδί της. Έτσι, το ζήτημα της γλώσσας μπαίνει από την αρχή στη ζωή μου ως ένα μεγάλο θέμα, το οποίο με ακολουθεί έκτοτε». Τον ρωτάω αν αυτό μεταπηδά και στο θέμα της ταυτότητας: «Όχι, η γλώσσα δεν είναι απαραίτητα και η ταυτότητα με την εθνολογική έννοια, αλλά κυρίως με την έννοια του εργαλείου που σε βοηθάει να εκφράζεις μια ταυτότητα».


Το 1976, με τη νομιμοποίηση του ΚΚΕ, ο παππούς και η γιαγιά του επέστρεψαν στην Ελλάδα και θυμάται να κάθεται στα γόνατα του ηλικιωμένου πρώην αντάρτη που του έδειχνε στις εφημερίδες φωτογραφίες του Μπρέζνιεφ, μιλώντας του με ενθουσιασμό για τη Σοβιετική Ένωση. Την ίδια στιγμή η μητέρα του είχε αναπτύξει ολοκληρωτική απέχθεια και άρνηση για τη δική της πατρίδα. Δεν ήθελε να θυμάται τίποτε από τη χώρα που άφησε στα 16 της κι έκτοτε δεν ξαναείδε. Είχε επιλέξει να αφοσιωθεί στους τρεις γιους που απέκτησε.


Στην αρχή, η διέξοδος του καλλιτέχνη εφήβου ήταν το θέατρο. Συμμετείχε στις παραστάσεις του ερασιτεχνικού του ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας άλλοτε ως ηθοποιός και άλλοτε ως σκηνογράφος. «Εκείνη η περίοδος με επηρέασε πάρα πολύ και όταν ξεκίνησα το βίντεο με απασχόλησε η έννοια της ηθοποιίας, του ρόλου δηλαδή του ηθοποιού ως μετασχηματιστή συναισθημάτων, και με ποιον τρόπο η προσωπική εμπειρία συμμετέχει σ' αυτήν τη διαδικασία. Πώς το πραγματικό και το φανταστικό χρησιμοποιούνται για να ερμηνεύσουν μια περσόνα». Εν τέλει, ανακάλυψε το ζωγραφικό του ταλέντο και αφιερώθηκε σε αυτό με στόχο να μπει στη Σχολή Καλών Τεχνών. Πέρασε και στης Αθήνας και στης Θεσσαλονίκης και επέλεξε την πρώτη. Ήταν 1991.


«Ζούσα στα Εξάρχεια και κάθε βράδυ ξεκινούσα με την παρέα μου ολονύκτιες περιηγήσεις της πόλης. Κοιμόμουν στις επτά το πρωί και ξυπνούσα με το που έπεφτε το σκοτάδι, στις έξι. Ζούσα σαν τον τυφλοπόντικα, αλλά ανακάλυπτα την πόλη, η οποία κατά βάθος δεν μου άρεσε. Στη σχολή δεν πατούσα». Σε εκείνες τις νυχτερινές βόλτες θα ανακάλυπτε και το άγαλμα του Τρούμαν, που χρόνια μετά θα τον χρησιμοποιούσε σε μια από τις δουλειές του. Στο τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς θέλησαν από τη σχολή να μάθουν ποιος είναι. «Θα με άφηναν μετεξεταστέο, αν δεν παρέδιδα τον Σεπτέμβρη δουλειά. Γύρισα στο πατρικό μου και όλο το καλοκαίρι δούλεψα, κάνοντας εντελώς δικά μου πράγματα. Όταν επέστρεψα, με εξέτασε ο ίδιος ο Κεσσανλής, ο οποίος έμεινε απολύτως ευχαριστημένος και με πέρασε στο 2ο έτος. Αλλά το κυριότερο ήταν ότι η σχολή μεταφέρθηκε στην Πειραιώς. Δεν υπήρχαν τοίχοι, δούλευα τελείως μόνος, άπλωνα μουσαμάδες, έχυνα χρώματα, είχα πλήρη ελευθερία. Ευτυχώς, γιατί δεν άντεχα άλλο τη συνθήκη του σχολείου, το σιχαινόμουν πια». Εκείνο που έπαιξε καθοριστικό ρόλο ήταν η έκθεση του 1993 «Everything interesting is new, everything new is interesting» της συλλογής του Δάκη Ιωάννου, που ουσιαστικά εγκαινίασε η ΑΣΚΤ. Αυτή η έκθεση άνοιξε και διεύρυνε τους ορίζοντές του: «Μέχρι εκείνη τη στιγμή ό,τι είχα στο μυαλό μου ήταν άναρθρες κραυγές και δράσεις που εξέφραζαν έναν κόσμο ιδεών, ούτε συναισθήματος, ούτε ταλέντου. Γενικότερα, ποτέ δεν με ενδιέφερε στην τέχνη η έννοια του ωραίου, η αισθητική. Με ενδιέφερε μόνο πώς θα εκφράσω την ανθρώπινη κατάσταση, τη συναισθηματική αγωνία του ανθρώπου».

Επόμενος σταθμός: Βενετία Facebook Twitter


Για τις μεταπτυχιακές του σπουδές επέλεξε το Άμστερνταμ. «Εκεί ακόνισα τα εργαλεία μου, απέκτησα τη δομή κι έβαλα τα θεμέλια πάνω στα οποία μπορούσα πια να χτίσω». Τελικά, στράφηκε προς τις βιντεο-εγκαταστάσεις: «Αυτό συνέβη σταδιακά, γιατί μέχρι το 2002 δεν ήταν τόσο διαδεδομένες οι ψηφιακές βιντεοκάμερες. Τότε ήταν που άρχισε να με απασχολεί πολύ η ιδέα του δημόσιου χώρου και η σχέση αρχιτεκτονικής και γλυπτικής. Είχε πολύ να κάνει με το πώς αυτό που αποκαλούμε mobile architecture ταυτίζεται με την ιδέα της γλυπτικής και με ποιον τρόπο η συνθήκη της ανθρώπινης κλίμακας με ένα οικοδόμημα μπορεί να δημιουργήσει νέες γνώσεις. Με απασχολούσαν πάρα πολύ οι εναλλακτικοί χώροι και πώς πραγματεύονται το οικονομικό και το πολιτικό κομμάτι των ανθρώπων. Αυτό με έφερε πιο κοντά στο μεταναστευτικό πρόβλημα». Το 2005 ήταν η χρονιά που έκανε το θεαματικό του ντεμπούτο με τέσσερις ατομικές εκθέσεις σε σημαντικά μουσεία και γκαλερί στην Ολλανδία και στην Αθήνα. Οι καθηγητές του του ζητούσαν όλο και πιο επιτακτικά να εισάγει στο έργο του την καταγωγή του, τις ρίζες του, να δουν την Ελλάδα του.


Θέματα όπως η μυθοπλασία και η πραγματικότητα, το ντοκουμέντο και η δημιουργία είναι πια τα χαρακτηριστικά, ή καλύτερα η αφετηρία της δουλειάς του Στέφανου Τσιβόπουλου. Μόλις πέρσι η υπερμεγέθης εγκατάσταση στο Ελαιουργείο της Ελευσίνας με τίτλο «The future starts here» αποτελούνταν από τέσσερις διαφορετικές δράσεις με κοινή θεματική την ιστορία του εργατικού κινήματος της Ελευσίνας και του πολιτικού κατεστημένου της Ελλάδας. Εξηγεί: «Δεν με ενδιαφέρει τόσο η ίδια η πολιτική όσο η ιστορία που δεν έχει καταγραφεί από κανέναν».


Καλλιτεχνικός «μετανάστης» μεταξύ Άμστερνταμ, Νέας Υόρκης και Αθήνας, επελέγη να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην επόμενη Μπιενάλε της Βενετίας, με μια εγκατάσταση με τίτλο «Ιστορία Μηδέν», όπου τρεις παράλληλες βιντεο-αφηγήσεις θα εξιχνιάζουν μέσα από μια αλληγορία την αξία και την υπεραξία του χρήματος. Πώς ερμηνεύουν οι γονείς του το καλλιτεχνικό του έργο; Απαντάει: «Δεν περίμεναν ποτέ ότι μέσα από την τέχνη θα περνούσε ολόκληρη αυτή η πολιτική προβληματική, που αποτελείται από κοινωνικά θέματα τα οποία απασχολούν και τους ίδιους. Ένας λόγος, όμως, που έχει συμβεί αυτό είναι και αυτοί οι δύο άνθρωποι. Η τόσο έντονη πολιτική συνθήκη που φέρουν μέσα τους. Το ότι εγώ γεννήθηκα, εξελίχθηκα και δημιουργήθηκα είναι γιατί οι πρόγονοί τους κουβαλούσαν όλα αυτά».

Επόμενος σταθμός: Βενετία Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ