Τρία σπάνια αριστουργήματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Τρία σπάνια αριστουργήματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Εικ. 1. Ο πάπυρος του Δερβενίου, το αρχαιότερο βιβλίο της Ευρώπης. Αποκατάσταση τμήματος του κειμένου ύστερα από συνένωση απανθρακωμένων κομματιών παπύρου. Δερβένι, κιβωτιόσχημος τάφος Α, 340-320 π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Α 122. Φωτ. Ο. Κουράκης. © ΥΠΠΟΑ/ΑΜΘ
0

Ο πάπυρος του Δερβενίου

Ο πάπυρος του Δερβενίου είναι ένα από τα πολυτιμότερα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, καθώς αποτελεί τον μοναδικό και αρχαιότερο αναγνώσιμο πάπυρο που βρέθηκε σε ελληνικό έδαφος. Το 2015 εγγράφηκε στον κατάλογο της Unesco «Μνήμη του Κόσμου» ως το αρχαιότερο βιβλίο της Ευρώπης. Βρέθηκε το 1962 στο νεκροταφείο του Δερβενίου, λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Θεσσαλονίκη, ανάμεσα στα υπολείμματα της νεκρικής πυράς του κιβωτιόσχημου τάφου Α.

Ο τάφος, στο εσωτερικό του οποίου βρέθηκαν περισσότερα από εκατό πολύτιμα αντικείμενα, ανήκε σε άνδρα της μακεδονικής αριστοκρατίας. Η καύση του παπύρου μαζί με τον νεκρό, ενδεχομένως για θρησκευτικούς λόγους, αποτέλεσε το «διαβατήριο» για τη διάσωσή του. Η μερική απανθράκωση του κυλίνδρου είχε ως αποτέλεσμα να διασωθούν διακόσια εξήντα έξι (266) σπαράγματα παπύρου, γεγονός μοναδικό για τον ελλαδικό χώρο, όπου το κλίμα δεν ευνοεί τη διατήρηση παπύρων.

Ο πάπυρος του Δερβενίου γράφτηκε το διάστημα 340-320 π.Χ., το βιβλίο που αντιγράφεται σε αυτόν όμως είναι πολύ παλαιότερο, πιθανότατα του τέλους του 5ου αι. π.Χ. Ο συγγραφέας του βιβλίου αυτού, το οποίο κινείται στα όρια μεταξύ θεολογίας και φιλοσοφίας και είναι γραμμένο σε αττική διάλεκτο, με πολλά ιωνικά στοιχεία ωστόσο, ήταν πιθανότατα ο Ευθύφρων από τα Πρόσπαλτα της Αττικής. Ο Ευθύφρων ήταν σύγχρονος του Σωκράτη και παρουσιάζεται από τον Πλάτωνα, στον ομώνυμο διάλογό του, ως μάντης και θεολόγος.

Τρία σπάνια αριστουργήματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το κείμενο που διασώθηκε στον απανθρακωμένο πάπυρο του Δερβενίου. Φωτ. Ο. Κουράκης. © ΥΠΠΟΑ/ΑΜΘ

Από τα σωζόμενα σπαράγματα του καμένου παπύρου κατέστη δυνατό να ανασυσταθούν 26 στήλες μόνο από το επάνω μέρος του κυλίνδρου, δηλαδή του βιβλίου που προέκυπτε από τη συνένωση πολλών φύλλων παπύρου. Το κείμενο διαιρείται σε δύο μέρη: στο πρώτο γίνεται μια περιγραφή των λατρευτικών πρακτικών που σχετίζονται με τη μεταθανάτια τύχη των ψυχών, ενώ στο δεύτερο υπάρχει ένας ορφικός ύμνος που συνόδευε τις τελετουργίες των μυστών, για τους οποίους προορίζει ο συγγραφέας το βιβλίο του.

Το περιεχόμενο του παπύρου έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία για τη μελέτη των θρησκευτικών, εσχατολογικών και κοσμογονικών δοξασιών των αρχαίων Ελλήνων. Παράλληλα, όμως, αποκαλύπτει τη διαχρονική αγωνία και ανάγκη του ανθρώπου να αντιμετωπίσει τον θάνατο και την επιθυμία του να κατανοήσει τη μεταθανάτια τύχη των ψυχών.

  

Μετάλλιο Αθηνάς από επίσημο μακεδονικό άρμα

Τρία σπάνια αριστουργήματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Χάλκινο διακοσμητικό εξάρτημα άρματος που απεικονίζει την Αθηνά στον τύπο της Προμάχου, δηλαδή με αιγίδα, κράνος και δόρυ. Θεσσαλονίκη, Διοικητήριο, 150-100 π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, ΜΘ 17540. Φωτ. Ο. Κουράκης. © ΥΠΠΟΑ/ΑΜΘ

Το χάλκινο μετάλλιο με προτομή Αθηνάς που βρέθηκε στην ανασκαφή της πλατείας Διοικητηρίου στη Θεσσαλονίκη αποτελεί ένα αριστουργηματικό δείγμα της ύστερης ελληνιστικής τέχνης (150-100 π.Χ.).

Η απόδοση της μορφής της Αθηνάς ξεχωρίζει για τον δυναμισμό και την ένταση, ενώ έξοχη αντίθεση αποτελεί η γαλήνια μορφή της Μέδουσας που κοσμεί το μπροστινό μέρος του κράνους της θεάς. Μαζί με άλλες 4 χάλκινες διακοσμητικές κεφαλές ζώων που απεικόνιζαν πάνθηρες και σκύλους, αποτελούσαν τα διακοσμητικά στοιχεία ενός άρματος. Σίγουρα επρόκειτο για ένα όχημα πολυτελείας, προορισμένο για επίσημες τελετές και παρελάσεις.

Αυτό το μοναδικής τέχνης αντικείμενο ανήκε πιθανότατα σε έναν επιφανή Μακεδόνα εταίρο ή κάποιο μέλος της βασιλικής οικογένειας.

Μαρμάρινες νεκρικές κλίνες του μακεδονικού τάφου της Ποτίδαιας

Τρία σπάνια αριστουργήματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Μαρμάρινη νεκρική κλίνη με ζωγραφική διακόσμηση που εμπνέεται από τον διονυσιακό κύκλο. Μακεδονικός τάφος Ποτίδαιας Χαλκιδικής, τέλη 4ου αι. π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, ΜΘ 9747. Φωτ. Ο. Κουράκης. © ΥΠΠΟΑ/ΑΜΘ

Το 1984 εντοπίστηκε στη θέση Πετριώτικα, νότια της αρχαίας Ποτίδαιας στη Χαλκιδική, ένας μονοθάλαμος μακεδονικός τάφος με δωρική πρόσοψη. Στο εσωτερικό του διασώθηκαν λίγα κτερίσματα που τον χρονολογούν γύρω στο 300 π.Χ. Το σημαντικότερο εύρημα του τάφου είναι δύο νεκρικές κλίνες, τοποθετημένες σε γωνία μεταξύ τους. Στη μαρμάρινη πρόσοψή τους αποδίδονται ανάγλυφα και γραπτά στοιχεία, κατά μίμηση των αληθινών ξύλινων κλινών.

Στα μέτωπα των κλινών η διακόσμηση χωρίζεται σε τρεις ζώνες. Στην ανώτερη παριστάνεται διονυσιακή σκηνή μέσα σε υπαίθριο ιερό της Αρτέμιδας, που δηλώνεται με βωμούς, κρήνες, ένα δέντρο και ένα άγαλμα της θεάς. Παριστάνονται ημίγυμνες ανακεκλιμένες μορφές (Αφροδίτη, Μαινάδες, Παπποσιληνός, Διόνυσος, Αριάδνη, Έρωτας), καθώς και ζώα (χήνα, ελαφάκι, λεοπάρδαλη). Στη μεσαία ζώνη εικονίζονται πέντε ζεύγη γρυπών που κατασπαράζουν ελάφια και στην κάτω ζευγάρια ζώων (λιοντάρια, ταύροι, πάνθηρες, αγριόχοιροι κ.ά.) δίπλα σε φυτικά κοσμήματα και κρατήρες. Στο κατώτερο μέρος των κλινών παριστάνονται δύο χαμηλά υποπόδια σε μαύρο βάθος.

Τα θέματα της άνω και κάτω ζώνης αποδόθηκαν αποκλειστικά σχεδόν με καστανό περίγραμμα και περιορισμένη χρήση άλλων χρωμάτων (κόκκινο, γαλάζιο, κίτρινο). Αντίθετα, στη μεσαία ζώνη τα κύρια στοιχεία αποδίδονται με λεπτή εγχάραξη και η τελική απόδοση σχεδόν αποκλειστικά με χρώμα.

Πρόκειται για εξαιρετικό δείγμα ζωγραφικής με την τεχνική της ξηρογραφίας. Ο ζωγράφος τους ήταν ένας αξιόλογος καλλιτέχνης που γνώριζε πολύ καλά την τεχνική του χρώματος, της προοπτικής, των συνιζήσεων και της φωτοσκίασης.

Τρία σπάνια αριστουργήματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τη διακόσμηση της κλίνης. Ημίγυμνη γυναικεία μορφή, η οποία πιθανώς αποδίδει τη θεά Αφροδίτη, εικονίζεται ανακεκλιμένη μπροστά από έναν πεσσό και συνοδεύεται από μια χήνα. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, ΜΘ 9747. Φωτ. Ο. Κουράκης. © ΥΠΠΟΑ/ΑΜΘ
Τρία σπάνια αριστουργήματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ένας Παπποσιληνός σε κατάσταση διονυσιακής μέθης εικονίζεται στο κέντρο της ανώτερης ζώνης της κλίνης. Στηρίζεται με δυσκολία στο αριστερό του χέρι, ενώ με το δεξί κρατά ένα ρυτό σε χειρονομία πρόποσης. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, ΜΘ 9747. Φωτ. Ο. Κουράκης. © ΥΠΠΟΑ/ΑΜΘ
Τρία σπάνια αριστουργήματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Λεπτομέρεια της μεσαίας ζωγραφικής ζώνης, όπου ζεύγος γρυπών επιτίθεται σε ελάφι, και της κατώτερης, όπου ζώα εναλλάσσονται με κρατήρες. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, ΜΘ 9747. Φωτ. Ο. Κουράκης. © ΥΠΠΟΑ/ΑΜΘ

 

 

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης είναι από τα μεγαλύτερα μουσεία της χώρας και το κεντρικό μουσείο της Βόρειας Ελλάδας. Οι συλλογές του περιλαμβάνουν πολυάριθμα αντικείμενα που χρονολογούνται από την προϊστορική εποχή μέχρι το τέλος της αρχαιότητας. Προέρχονται από ανασκαφές που διενεργήθηκαν σε όλη τη Μακεδονία από το 1912, καθώς και από περισυλλογές και παραδόσεις.

Επιμέλεια: M. Hulot

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM