Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ μέσα από τη μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher

Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Henk Schiffmacher | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage
0

Οι άνθρωποι «στολίζουν» το σώμα τους με τατουάζ για έναν σωρό λόγους εδώ και αιώνες: Για να προστατευθούν από τη μαγεία, να διεκδικήσουν και να υπογραμμίσουν τη συμμετοχή τους σε μια πληθυσμιακή ομάδα ή μια συμμορία, να τιμήσουν τους αγαπημένους τους, να δείξουν την πίστη τους ή τα πιστεύω τους, ή απλά να διακοσμήσουν τον εαυτό τους.

Το βιβλίο ενός εμβληματικού καλλιτέχνη του τατουάζ, με τίτλο «Tattoo: 1730s-1970s. Henk Schiffmacher’s Private Collection», εκδίδεται από την Taschen. 10.000 αριθμημένα αντίγραφα της πρώτης έκδοσης του βιβλίου των 440 σελίδων, με σκληρό εξώφυλλο, θα κυκλοφορήσουν στην τιμή των 175 δολαρίων.

Ο γνωστός παγκοσμίως καλλιτέχνης του τατουάζ και κάτοχος αυτής της συλλογής που περιλαμβάνει περισσότερες από 700 εικόνες τατουάζ και τους ανθρώπους που τα έχουν στο σώμα τους, καταγράφει την ιστορία της δερματοστιξίας από τον 18ο μέχρι τον 20ό αιώνα.

Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter

Ο Schiffmacher μοιράζεται επίσης τις δικές του αναμνήσεις από το διάσημο στούντιό του και τις συναντήσεις του με διασημότητες πελάτες του όπως ο Kurt Cobain και η Lady Gaga. Η παρατήρηση που έχει να κάνει σήμερα είναι ότι τα τατουάζ γίνονται όλο και περισσότερο mainstream στην Ευρώπη και παγκοσμίως.

Ο Schiffmacher μετακόμισε στο Άμστερνταμ τη δεκαετία του 1970, μια εποχή που περιγράφει στο βιβλίο του ως την αναγέννηση του τατουάζ στη Δύση. Εμπνεύστηκε από την Αμερικανίδα φωτογράφο Diane Arbus, ξεκίνησε να τεκμηριώνει τη ζωή των ναυτικών και των ανθρώπων που ήταν πελάτες στα καταστήματα τατουάζ της πόλης και «ερωτεύτηκε» τα ειλικρινή και αυθόρμητα τατουάζ που έκαναν, χωρίς να φοβούνται την κριτική.

TATTOO. 1730s-1970s
Η έκδοση της Taschen

Ο Schiffmacher άρχισε να δημιουργεί τατουάζ ο ίδιος, αρχικά χρησιμοποιώντας το σώμα του ως καμβά. Είχε μια πολύ ρομαντική εικόνα στο μυαλό του για τα τατουάζ και πίστευε ότι τα χρήματα που έβγαζε έπρεπε με κάποιο τρόπο να τα δώσει πίσω στην κοινότητα των ανθρώπων που ασχολούνταν με τη δερματοστιξία. Έτσι άρχισε να αγοράζει αναμνηστικά τατουάζ και να τα βάζει σε μια συλλογή, ώστε η τέχνη να διατηρηθεί και να γίνει ορατή και προσβάσιμη στο κοινό.

Αυτή η συλλογή αποτελεί τη βάση για το βιβλίο, το οποίο χωρίζεται σε διάφορες ενότητες που εντοπίζουν τις παραδόσεις των τατουάζ. Το κείμενο ξεκινά με τους Μαορί της Νέας Ζηλανδίας, των οποίων τα περίπλοκα τατουάζ προσώπου με μαύρο μελάνι φανερώνουν κοινωνική τάξη, καταγωγή, γνώση και δεξιότητες. Παρά τις αποικιακές προσπάθειες για την καταστολή της πρακτικής, οι αυτόχθονες την έχουν κρατήσει ζωντανή για αιώνες.

«Η συλλογή μου είναι ένα μνημείο του παλιού κόσμου», λέει ο Schiffmacher, «είτε πρόκειται για έναν δράκο στο παλιό ιαπωνικό στιλ, είτε για τατουάζ της Florence Nightingale, ή για ένα "Homeward Bound" σε έναν ναύτη κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, οι εικόνες, καθώς και οι άνθρωποι με τατουάζ, έχουν τη δική τους ιστορία».

Άλλα κεφάλαια του βιβλίου επικεντρώνονται στις παραδόσεις τατουάζ της Ιαπωνίας, της Ευρώπης και της Αμερικής. Το τατουάζ έγινε όλο και πιο αποδεκτό στην Αγγλία ήδη από τη βικτοριανή εποχή. Στα τέλη του 20ού αιώνα, με τατουάζ στολίστηκαν όχι μόνο κατάδικοι και ναυτικοί, αλλά και μέλη της βασιλικής οικογένειας και σεβαστοί επαγγελματίες.

Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Γυναίκα Μαορί το 1900 | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage
Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Τατουάζ σε έναν Αμερικανό ναύτη 1930 | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage)
Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Ένας Ιάπωνας αγγελιοφόρος φωτογραφημένος από τον Felice “Felix” Beato, 1864−1867 | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ