Έπεσε «Σύρμα»!

Έπεσε «Σύρμα»! Facebook Twitter
Το δίκτυο
0

Αν μουέλεγαν πριν λίγο καιρό ότι κάποια άλλησειρά θα έμπαινε σφήνα στην «ΑγίαΤριάδα» του HBO-Sopranos,Deadwood,SixFeetUnder-δύσκολα θα το πίστευα. Το «buzz»όμως για το TheWire,την «μπατσική» (αλλά μόνο κατ'επίφαση) σειρά του ίδιου καναλιού, πουμπήκε ήδη στον πέμπτο και έσχατο κύκλοτης, είχε γίνει εκκωφαντικό, καιαισθανόμουν σχεδόν υποχρεωμένος ναερευνήσω. Και πράγματι, βλέποντας τονπρώτο κύκλο σ' ένα διήμερο μαραθώνιο,δικαιολόγησα απολύτως όλο το hypeκαι δόξασα τους δημιουργούς της σειράς,που κατάφεραν τη μεγαλύτερη μαγκιά στηνιστορία των τηλεοπτικών σειρών: μιαπαραγωγή τόσο πολυδύναμη και πολυμορφική,τόσο καλοφτιαγμένη και συναρπαστική,με τους πιο πολυδιάστατους χαρακτήρεςπου έχει δει κανείς οπουδήποτε καισυγχρόνως όλα όσα θα ήθελε να μάθεικανείς (αλλά βαριόταν να ρωτήσει) γιατην παράλυση των θεσμών στις σύγχρονεςκοινωνίες, τη γραφειοκρατία, τη διαπλοκή,τα μικροπολιτικά τερτίπια, την παθολογίατης εξουσίας, τον τρόπο που λειτουργείτο σύστημα γενικά στην εποχή του ύστερουκαι ξέσαλου καπιταλισμού. Αντίθετα απότο γνωστό αξίωμα, ένας χιμπατζής ακόμακι ένα εκατομμύριο χρόνια να βαράει ταπλήκτρα της γραφομηχάνης, δενθα γράψει ποτέτον Άμλετ.Κατ' αναλογία, ακόμα κι ένα εκατομμύριοχρόνια να παρακολουθείς τα πάνελ τηςελληνικής τηλεόρασης δεν θα μάθειςτίποτα για τίποτα... Αν αναφέρεις σεκάποιον τους όρους «υπεύθυνη τέχνη»,«εκπαιδευτική τηλεόραση» ή«κοινωνικό δράμα» -που θα μπορούσαννα περιγράφουν το TheWireσ' έναν ιδανικόκόσμο-, έχει ήδη ξενερώσει πριν τελειώσειςτη φράση σου. Κάποτε όμως τέτοιοι όροιπρέπει να επιστρέψουν στην αυθεντικήέννοιά τους και να ξεφύγουν από τουςπληκτικούς συνειρμούς που τους έχουμεπαρασύρει εμείς.

Υποθέτωδεν είναι και έγκλημα να χαζεύει κανείςτα Lostκαι τα PrisonBreakκαι τις άλλες xanaxσαχλαμάρες που δεν καταλήγουν πουθενά,αλλά δεν είναι χάσιμο χρόνου όταν τηνίδια ώρα μπορείς να βλέπεις κάτι τόσοσυναρπαστικό όσο το TheWire,που σε συνδέειμε τις διάφορες κρίσεις, πάθη καιδιλήμματα της εποχής μας; Παίζεις καιμαθαίνεις. Αυτόδεν είναι το νόημα; Η σειρά διαδραματίζεταιστη Βαλτιμόρη, την πιο παρηκμασμένηίσως πόλη της Ανατολικής Aκτήςτων ΗΠΑ, και παρουσιάζει όλες τις υφέςτου κοινωνικού, οικονομικού και πολιτικούιστού μιας σύγχρονης μεταβιομηχανικήςμεγαλούπολης, υπό το ηθικό (όχι ηθικολογικό)πρίσμα της μεγάλης λογοτεχνίας ή τουσπουδαίου κινηματογράφου. Κι όλα αυτάμεταμφιεσμένα στη συναρπαστικότερηαστυνομική σειρά, απαλλαγμένη από κάθεείδους στερεότυπο.

Κάθεεπεισόδιο είναι κι ένα διαφορετικόκεφάλαιο και κάθε κύκλος είναι κι έναδιαφορετικό βιβλίο σε διαφορετικόθεματικό πλαίσιο: οι ναρκοσυμμορίεςστα γκέτο (τα «projects»),το λαθρεμπόριο στους «ντόκους»του λιμανιού (με κεντρικούς χαρακτήρεςένδοξους συμπατριώτες μας όπως ο ΣπύροςΒόντας, που έχει το πατρικό επίθετο τηςμάνας μου, αλλά και ο μυστηριώδης αρχηγόςτου κυκλώματος που αναφέρεται απλά ως«ο Έλληνας»), το εκπαιδευτικόσύστημα, το δήμο...

Απότην αρχή ήδη (η σειρά ξεκίνησε το 2002)υπάρχουν έντονοι παραλληλισμοί τηςματαιότητας του περίφημου «πολέμουεναντίον των ναρκωτικών» με τονπόλεμο στο Ιράκ, ενώ ο πρώτος παρουσιάζεταιουσιαστικά ως πόλεμος ενάντια στιςεξαθλιωμένες κατώτερες τάξεις (τολούμπεν υποπρολεταριάτο, που θα λέγαμε),με τις καρτούν σταυροφορίες λαϊκιστώνπολιτικών που τους αρκεί μόνο να φαίνεταιστην τηλεόραση ότι γίνονται συλλήψεις«εμπόρων του θανάτου», άσχετα ανείναι ταλαίπωρα βαποράκια με μικροποσότητες- να βλέπει ο κόσμος «ναρκωτικά στοτραπέζι». Όπως λέει κι ένας από τουςηρωικούς (μοναχικούς) μπάτσους τηςσειράς, «αν ακολουθήσεις τα ναρκωτικάπού θα πας; Σε βαποράκια. Αν ακολουθήσειςόμως το χρήμα δεν ξέρεις πού θα φτάσεις,γι' αυτό και δεν σ' αφήνουν να τοακολουθήσεις».

Ησειρά είναι πνευματικό παιδί του«συνάδελφου» (πρώην) αστυνομικούρεπόρτερ Ντέιβιντ Σάιμον σε συνεργασίαμε τον (πρώην) υπαστυνόμο Εντ Μπερνς,ενώ υπό την αιγίδα τους γράφουν για τοTheWireμια ομάδα εκλεκτώνσεναριογράφων, μεταξύ των οποίων και οΤζορτζ Πελεκάνος. «Βαρεθήκαμε τοκαλό και το κακό» λέει ο Σάιμον. «Κιο κόσμος το έχει βαρεθεί, γιατί ξέρειτι παίζεται. Το εγχείρημα του TheWireέχει να κάνει με τους θεσμούς -τοκαθεστώς γραφειοκρατίας, την μπίζνατου εγκλήματος, τις κουλτούρες εθισμού,τον ωμό καπιταλισμό ακόμη- και τηνεπίδραση που έχουν αυτοί στην προσωπικότητακαι την ψυχοσύνθεση των ατόμων. Φοβάμαιότι είναι μια θυμωμένη σειρά». Και ρομαντική όμως, που έχει να κάνει με τοθράσος και την «επιμονή της ελπίδας»,που λέει κι ο Ομπάμα, και διαθέτειχαρακτήρες (μπάτσους, συμμορίτες,νομικούς, δασκάλους) που λογικά θα 'πρεπενα 'χουν ρίξει λευκή πετσέτα, αλλάεπιμένουν είτε από ναρκισσισμό είτεαπό γνήσιο παλιομοδίτικο ιδεαλισμό.Περιμένω με ανυπομονησία τον τελευταίοκύκλο της σειράς, με σκηνικό τα γραφείατης εφημερίδας «BaltimoreSun»και βασικό ζήτημα, σύμφωνα με τουςδημιουργούς της, το εξής: «Τι έκανανοι δημοσιογράφοι όταν η Ρώμη καιγόταν;»Ιδού το ερώτημα.

ΤοTheWireκυκλοφορεί προςενοικίαση σε «επιλεγμένα»(κυριολεκτικά φοβάμαι στη συγκεκριμένηπερίπτωση, αλλά αξίζει τον κόπο να τοψάξει κανείς) βιντεοκλάμπ καιμε ελληνικούςυπότιτλους.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ