Απαράβατος Σόρος

Απαράβατος Σόρος Facebook Twitter
Είχαμε κι εμείς τους φόβους μας ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία μπορεί να κάνει μετάσταση και να κλιμακωθεί σε κάτι άλλο, ακόμα φρικτότερο και πολύ πιο οικουμενικό, αν όμως έχει και ο Τζορτζ Σόρος την ίδια δυσοίωνη αίσθηση, τα πράγματα μοιάζουν να είναι πολύ σκούρα, πραγματικά.
0



ΠΑΜΕ ΓΙΑ ΤΡΙΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ
, είπε στο Νταβός ο Τζορτζ Σόρος, αυτή η ποικιλοτρόπως εμβληματική και σχεδόν μεσσιανική φιγούρα που προκαλεί ένα περίεργο δέος στα πλήθη, που τον έχουν αναγάγει σε σατανικό υπερήρωα των πιο μαζικών θεωριών συνωμοσίας.

Είχαμε κι εμείς τους φόβους μας ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία μπορεί να κάνει μετάσταση και να κλιμακωθεί σε κάτι άλλο, ακόμα φρικτότερο και πολύ πιο οικουμενικό, αν όμως έχει και ο Τζορτζ Σόρος την ίδια δυσοίωνη αίσθηση, τα πράγματα μοιάζουν να είναι πολύ σκούρα, πραγματικά. «Η ρωσική εισβολή απειλεί να γίνει η αρχή του τρίτου παγκοσμίου πολέμου» δήλωσε χθες στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (ή Μαυσωλείο) του Νταβός, γεγονός που θα σημάνει «το τέλος του πολιτισμού όπως τον ξέρουμε» (αλλιώτικα, βέβαια, ξέραμε τον πολιτισμό πριν τα κάνει όλα ίσωμα η τεχνολογία και το ίντερνετ, αλλά, άμα γίνει ο πλανήτης σκηνικό του Μαντ Μαξ, στην καλύτερη περίπτωση, τίποτε από όλα αυτά δεν θα έχει σημασία). 

Σπανίως στη σύγχρονη ιστορία έχει συγκεντρώσει πάνω του ένα πρόσωπο τόσο πολλές και τόσο αντικρουόμενες ιδιότητες: χρηματιστής, επενδυτής, δισεκατομμυριούχος, φιλάνθρωπος, ευεργέτης, οικονομολόγος,[...]

Είπε επίσης ότι «η εισβολή στην Ουκρανία δεν ήρθε από το πουθενά», ότι «ο κόσμος έχει εμπλακεί σε μια σύγκρουση ανάμεσα σε δύο διαμετρικά αντίθετα συστήματα διακυβέρνησης» (της ανοιχτής και της κλειστής κοινωνίας), ότι η «η παλίρροια άρχισε να αλλάζει κατεύθυνση εις βάρος των ανοιχτών κοινωνιών μετά την 11η Σεπτεμβρίου» και ότι πλέον «τα καταπιεστικά καθεστώτα επελαύνουν», με τη Ρωσία και την Κίνα να αποτελούν τις «μέγιστες απειλές» όχι μόνο για τη Δύση αλλά για την ανθρωπότητα γενικώς. Και, σε κάθε περίπτωση, ακόμα κι αν δεν επαληθευτούν τα χειρότερα σενάρια, πάμε για παγκόσμια οικονομική ύφεση οξυτάτης μορφής και δεν μας σώζει τίποτα (ούτε καν η δική του θεωρία περί της έμφυτης «αντανακλαστικότητας» των αγορών).    

Κάτι έχουμε αντιληφθεί σχετικώς. Άλλο όμως να τα λέμε και να τα γράφουμε μεταξύ μας και άλλο να τα λέει χύμα μια τόσο ποικιλοτρόπως εμβληματική και σχεδόν μεσσιανική φιγούρα σαν τον Σόρος, που προκαλεί ένα δέος τόσο σ’ εκείνους που τον συγκαταλέγουν στη «σωστή πλευρά της ιστορίας» όσο και στα πλήθη που τον έχουν αναγάγει σε (υπερ)ήρωα των πιο επικών και μαζικών θεωριών συνωμοσίας. Σπανίως στη σύγχρονη ιστορία έχει συγκεντρώσει πάνω του ένα πρόσωπο τόσο πολλές και τόσο αντικρουόμενες ιδιότητες: χρηματιστής, επενδυτής, δισεκατομμυριούχος, φιλάνθρωπος, ευεργέτης, οικονομολόγος, φιλόσοφος, ινστρούχτορας των πάντων, γκουρού, αλλά και κερδοσκόπος, διαφθορέας, αρχιμασόνος, νεφελίμ, σιωνιστής, σατανάς, αντίχριστος (Εβραίος, βασικά). 

Και, φυσικά, επίσης ανθέλληνας, φιλότουρκος, φιλοσκοπιανός. Ο περιούσιος εχθρός του περιούσιου γένους. Μέχρι κάποια εποχή, μάλιστα, μέχρι και πολύ πρόσφατα, μπορούσες να δεις στο ελληνικό ίντερνετ να κλίνεται ελληνοπρεπώς το επίθετό του: ο Σόρος, του Σόρου, αλλά και (μεταφορικά) οι «Σόροι», για όσους μοιράζονται και επιχειρούν να εφαρμόσουν αντίστοιχες ιδέες, αντιλήψεις και πρακτικές. Στο βιβλίο του, πάντως, με τίτλο Το στοίχημα για την Ευρώπη (εκδόσεις Πατάκης, 2014) έλεγε ότι «οι άνθρωποι που εξαπάτησαν την Ε.Ε. εκ μέρους της Ελλάδας δεν είναι εκείνοι που υφίστανται τις συνέπειες. Οι ένοχοι έχουν πιθανώς καταθέσει τα χρήματά τους στην Ελβετία».  

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ