«ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ; Θα ξεκινήσουμε το γύρισμα επιτέλους;», λέει ενοχλημένη η σημερινή Φέι Ντάναγουεϊ από τον «άβολο», όπως δηλώνει, καναπέ που κάθεται, έχοντας απέναντί της την κάμερα του Λοράν Μποζερό, σκηνοθέτη αυτού του βιογραφικού ντοκιμαντέρ (ή ντοκιμαντέρ «κληρονομιάς», όπως αποκαλείται εσχάτως αυτό το είδος) για το HBO που φέρει ως τίτλο απλά το μικρό της όνομα. Ή μάλλον το μεσαίο της όνομα. Όπως λέει και η ίδια κάποια στιγμή προς το τέλος της ταινίας, είναι άλλο πρόσωπο η Φέι Ντάναγουεϊ και άλλο η Ντόροθι Φέι, όπως είναι το όνομα με το οποίο βαπτίστηκε σ’ ένα μικρό χωριό της Φλόριντα πριν από 83 χρόνια.
Λίγο αργότερα, η κάμερα συνεχίζει να ρολάρει όταν της φέρνουν ένα πλαστικό μπουκάλι εμφιαλωμένο νερό κι εκείνη το κοιτάζει με βδελυγμία και διαμαρτύρεται ως γνήσια ντίβα: «Ποτήρι νερό ζήτησα, όχι μπουκάλι». Είναι διακριτό όμως ένα αμυδρό μειδίαμα στο πρόσωπό της, που ίσως υποδηλώνει έναν αυτοσαρκασμό που έχει να κάνει με τη φήμη της ως μία από τις πιο «δύσκολες» σταρ στην ιστορία του σινεμά.
Ο Λίαμ Ο’ Νιλ αποτελεί το μόνιμο στήριγμα στη ζωή της τις τελευταίες δεκαετίες και είναι αυτός που εκφέρει την πιο σημαδιακή ατάκα αυτού του ντοκιμαντέρ: «Η Φέι Ντάναγουεϊ ξεκίνησε ως νορμάλ άτομο που προσπάθησε να γίνει διάσημο και πλέον είναι ένα διάσημο άτομο που προσπαθεί να γίνει νορμάλ».
Αμέσως μετά σχεδόν, εμφανίζεται ένα απόσπασμα από μια παλιά εκπομπή του Τζόνι Κάρσον γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ‘70, όπου ο παρουσιαστής ρωτάει την Μπέτι Ντέιβις με ποιον ή ποια ηθοποιό δεν θα συνεργαζόταν ποτέ ξανά κι εκείνη απαντά χωρίς να το σκεφτεί: «Με την Φέι Ντάναγουεϊ. 100%. Και όποιον άλλο ρωτήσεις θα σου πει το ίδιο ακριβώς».
Ήταν όμως «δύσκολη» –χαρακτηρισμός που έχει αποδοθεί πολύ περισσότερο σε γυναίκες παρά σε άντρες ηθοποιούς– ή «τελειομανής»; Ή μήπως πολλές από τις «δυσκολίες» που εμφάνιζε εντός και εκτός πλατό είχαν (και έχουν) να κάνουν με τη διπολική διαταραχή με την οποία έχει διαγνωστεί εδώ και μερικές δεκαετίες και συχνά της κόστισε βαριά τόσο σε επαγγελματικές όσο και σε ερωτικές / συναισθηματικές σχέσεις σε ολόκληρη την διαδρομή της.
Μια διαδρομή που, ας μην ξεχνάμε, περιλαμβάνει μερικές από τις πιο σημαντικές και αριστουργηματικές ταινίες του λεγόμενου Νέου Χόλιγουντ: «Μπόνι και Κλάιντ», «Τσάιναταουν», «Το Δίκτυο», για το οποίο κέρδισε το Όσκαρ και τα ξημερώματα, μετά την απονομή, ο φωτογράφος Τέρι Ο’ Νιλ την απαθανάτισε στην πισίνα του ξενοδοχείου Μπέβερλι Χιλς σε μια από τις πιο εμβληματικές χολιγουντιανές εικόνες όλων των εποχών.
Ο Ο’Νιλ θα γινόταν αργότερα ο σύζυγός της αλλά, όπως παραδέχεται η ίδια στο ντοκιμαντέρ, ο έρωτας της ζωής της ήταν μάλλον ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, με τον οποίο είχε μια πολύ έντονη σχέση που κράτησε γύρω στα δύο χρόνια. «Αυτό είναι το όριο μου μάλλον – δύο χρόνια», λέει. Ο γιος που έκανε με τον φωτογράφο πάντως, ο Λίαμ Ο’ Νιλ, αποτελεί το μόνιμο στήριγμα στη ζωή της τις τελευταίες δεκαετίες και είναι αυτός που εκφέρει την πιο σημαδιακή ατάκα αυτού του ντοκιμαντέρ: «Η Φέι Ντάναγουεϊ ξεκίνησε ως νορμάλ άτομο που προσπάθησε να γίνει διάσημο και πλέον είναι ένα διάσημο άτομο που προσπαθεί να γίνει νορμάλ».
Ενδιαφέρον είναι επίσης το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα αρνείται να αποδεχτεί την camp φήμη που απέκτησε υποδυόμενη την Τζόαν Κρόφορντ στο cult αριστούργημα (ή ανοσιούργημα, όπως το πάρει κανείς) Mommy Dearest του 1981, ταινία που η ίδια θεωρεί ότι εκτροχίασε εντελώς την καριέρα της. Κι όμως, υπήρξε πολύ καλή και αργότερα, σε «μικρές» αλλά ιδιαίτερες ταινίες όπως το Barfly και το Arizona Dream, μεταξύ άλλων.
Οι μόνοι ηθοποιοί πάντως που εμφανίζονται για να μιλήσουν στο ντοκιμαντέρ είναι δύο περιπτώσεις που έχουν πιο «δύσκολη» και «αμφιλεγόμενη» φήμη ως προσωπικότητες κι από την ίδια ακόμα: ο Μίκι Ρουρκ και η Σάρον Στόουν.
FAYE | Official Trailer | HBO