Έχουμε 2021, ο κόσμος καίγεται κι ακόμα στήνουμε παντού άσχημα αγάλματα

diana statue Facebook Twitter
Η εκδήλωση έγινε ανήμερα των γενεθλίων της αδικοχαμένης «θλιμμένης πριγκίπισσας» η οποία θα έκλεινε τα 60 αν ζούσε, στο μπρούτζινο και υπερφυσικού μεγέθους άγαλμα όμως που αποκαλύφτηκε χθες μοιάζει για πάντα νέα.
0



ΠANTA BΡΙΣΚΕΙ ΤΡΟΠΟΥΣ να εισβάλλει πανηγυρικά στην επικαιρότητα η αβάσταχτα παρακμιακή (πλην όμως πεισματικά δημοφιλής διεθνώς, ας όψεται και το καταραμένο The Crown) βρετανική μοναρχία και οι παραφυάδες της. Όπως συνέβη χθες με τελετουργικό τρόπο κατά τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος της Νταϊάνα παρουσία των δύο γιων της που συναντήθηκαν, όπως διαβάσαμε, μετά από πολύ καιρό (νομίζω ότι προτιμώ τελικά τον θεσμικό μοιρολάτρη Γουίλιαμ από τον υπονομευτή, και καλά, του θρόνου Χάρι που ζήτησε πολιτικό άσυλο στο Χόλιγουντ). 

Η εκδήλωση έγινε ανήμερα των γενεθλίων της αδικοχαμένης «θλιμμένης πριγκίπισσας» η οποία θα έκλεινε τα 60 αν ζούσε, στο μπρούτζινο και υπερφυσικού μεγέθους άγαλμα όμως που αποκαλύφτηκε χθες μοιάζει για πάντα νέα (παρότι φορά μια διαχρονικά στεγνή και συντηρητική ενδυμασία) ενώ πλαισιώνεται από τρία παιδάκια (για κάποιο περίεργο λόγο το ένα εξ αυτών είναι κρυμμένο πίσω της και δεν διακρίνεται εύκολα). Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση του παλατιού, τα παιδιά «αντιπροσωπεύουν το οικουμενικό αντίκτυπο του φιλανθρωπικού έργου της Πριγκίπισσας».  

Οι Τάιμς του Λονδίνου βαθμολόγησαν το άγαλμα με δύο (στα πέντε) αστέρια παραλληλίζοντάς το με τα φτηνά σουβενίρ της συχωρεμένης που πουλάνε οι μικροπωλητές, ενώ σύμφωνα με τον Telegraph πρόκειται για περίπτωση «αγνού κιτς» με μια υφή «σοβιετικού vibe».

Η εντύπωσή μου ήταν ότι η όλη σύνθεση μοιάζει σα να κρέμεται κάπου ανάμεσα σε θρησκευτική απεικόνιση (η Παναγία με φούστα-μπλούζα) και σε παιδαγωγικό μνημείο σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Μου θύμισε λίγο και «το μνημείο του Έλληνα δασκάλου» εδώ κοντά στην Μιχαλακοπούλου πίσω από το Χίλτον, όπου συνωστίζονται τέσσερις μικροί μαθητές οι οποίοι ατενίζουν με προσήλωση την κεντρική φιγούρα της σύνθεσης, έναν άνδρα με κοστούμι που στο ένα χέρι κρατά ένα σχολικό εγχειρίδιο και με το άλλο δείχνει μια επιγραφή: «Κλείσε στην ψυχή σου την Ελλάδα, και θα αισθανθής μέσα σου να λαχταρίζη κάθε είδος μεγαλείου». 

Θα προτιμούσα σίγουρα ένα μνημείο της Νταϊάνα που να μπορούσε με κάποιον τρόπο να μεταφέρει σε γλυπτό άγαλμα εκείνη την διάσημη «παπαρατσική» φωτογραφία που την έδειχνε από μακριά με μαγιό να απολαμβάνει επιτέλους την ζωή καθισμένη στην άκρη του βατήρα της θαλαμηγού του Ντόντι, αλλά κατανοώ ότι πέρα από τις τεχνικές δυσκολίες δεν είναι αυτή η εικόνα που θα επιθυμούσαν να διαιωνιστεί μέσω ενός μπρούτζινου μνημείου τα παιδιά της και το Παλάτι.   

Οι κριτικές των επιφανών βρετανικών εφημερίδων υπήρξαν αμείλικτες πάντως. Οι Τάιμς του Λονδίνου βαθμολόγησαν το άγαλμα με δύο (στα πέντε) αστέρια παραλληλίζοντάς το με τα φτηνά σουβενίρ της συχωρεμένης που πουλάνε οι μικροπωλητές, ενώ σύμφωνα με τον Telegraph πρόκειται για περίπτωση «αγνού κιτς» με μια υφή «σοβιετικού vibe». Πιο σκληρός όλων όμως ήταν ο τεχνοκριτικός του Guardian, Τζόναθαν Τζόουνς ο οποίος έγραψε ότι το άγαλμα «στέκει σε μια αμήχανη, άκαμπτη, άψυχη πόζα και έχει ένα πρόσωπο που είναι πιο ανδροπρεπές από αυτό που θυμάμαι» και χαρακτηρίζεται από έναν «επίπεδο, επιφυλακτικό ρεαλισμό και μια άγαρμπη απόπειρα οικειότητας».  

Πέρα από τις γλαφυρές κακίες για το συγκεκριμένο άγαλμα όμως, το κείμενο του Τζόουνς στον Guardian επιχειρεί να θίξει κι ένα ζήτημα που μου φαίνεται αρκετά ενδιαφέρον και καίριο και έχει να κάνει με μια έξαρση παγκοσμίως – και ενώ ο κόσμος κυριολεκτικά καίγεται –  των αγαλμάτων, των προτομών και των πάσης φύσεως μνημείων αμφιλεγόμενης ιστορικής αξίας και μηδενικού καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος: 

…Από την άλλη, κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι τα περισσότερα αγάλματα που αναγείρονται στις μέρες μας είναι καλύτερα απ’ αυτό. Έχουμε κολλήσει άσχημα με αυτή την αρχαϊκή μορφή τέχνης… Απαιτούμε αγάλματα για τους καλούς και τους άξιους, δυστυχώς όμως η τέχνη εδώ και έναν αιώνα περίπου έχει ξεχάσει πώς να τα δημιουργεί. Αν μπορούσαμε μόνο με κάποιον τρόπο να επικοινωνούσαμε με τον Τζαν Λορέντζο Μπερνίνι στη Ρώμη του 17ου αιώνα και να του ζητούσαμε να δημιουργήσει κάτι τόσο θερμό και ζωντανό σαν την προτομή της ερωμένης του Κονστάντζα Μποναρέλι… Αυτό πραγματικά θα ήταν το εικαστικό αντίστοιχο του Έλτον Τζον να τραγουδά το Candle in the Wind. Αντιθέτως, έχουμε αυτό το απαίσιο μνημείο που μαζί με όλους τους μπρούτζινους ποδοσφαιριστές θα υπενθυμίζει στις μελλοντικές γενιές ότι στις αρχές του 21ου αιώνα οι άνθρωποι ξόδευαν χρήμα, κόπο και ατέρμονες συζητήσεις γύρω από ανόητα, αποστειρωμένα, ασήμαντα έργα τέχνης. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ