Η Ελλάδα της Μαρίνας Σάττι

Η Ελλάδα της Μαρίνας Σάττι Facebook Twitter
Mου φαίνεται ακατανόητο όχι μόνο να αντιπαθεί κανείς, αλλά να μη συμπαθεί αντανακλαστικά τη Μαρίνα Σάττι και ό,τι αυτή εκπροσωπεί για τις νεότερες γενιές αυτής της χώρας.
0

ΣΠΑΝΙΩΣ ΠΑΙΡΝΕΙΣ «ΕΘΝΙΚΗ» μυρωδιά εδώ και πολλά χρόνια από τα τραγούδια που εκπροσωπούν τις χώρες τους στην Eurovision, συνεπώς έχει χαθεί σε μεγάλο βαθμό η παλιά απόλαυση που πρόσφερε το έντονα φολκλορικό περιτύλιγμα του θεσμού πριν από την αγρίως παγκοσμιοποιημένη μορφή που παρουσιάζει εσχάτως.

Τα περισσότερα κομμάτια θα μπορούσαν να είναι από οπουδήποτε και απευθύνονται στην κρίση ενός κοινού που πλέον δυσκολεύεται να ξεχωρίσει ένα τραγούδι από ένα διαφημιστικό τζινγκλ. Ωστόσο, το φεστιβάλ τραγουδιού της Eurovision παραμένει ένας ισχυρός ετήσιος αντιπερισπασμός και μια οικεία τελετουργία που έχει ήδη γαλουχήσει γενιές και γενιές, χαρίζοντάς μας στην πορεία την αίσθηση –ή την ψευδαίσθηση– ότι ανήκουμε δικαιωματικά στις «μεγάλες δυνάμεις» του διαγωνισμού και κάθε χρόνο διεκδικούμε την πρωτιά ως μόνιμο φαβορί που το μεγαλείο του έχει κλονιστεί από τα διάφορα στραπάτσα, αλλά δεν το βάζει κάτω.

«Η Ελλάδα είναι ο μισοτελειωμένος φραπές και η πλαστική καρέκλα», είχε δηλώσει η Μαρίνα Σάττι προ διμήνου, προκαλώντας κρίση αναφυλαξίας και ευσεβισμού σε πάσης φύσεως εθνικούς τοποτηρητές, δεξιούς και αριστερούς. Εξακολουθεί να είναι και αυτά η Ελλάδα – παρότι πλέον η πλαστική καρέκλα κι ο φραπές έχουν αποκτήσει μια μυθική, μια vintage, μια εξωτική διάσταση – όπως και ένα σωρό άλλα πράγματα.

Ίσως φταίει η αποσπασματική, υβριδική του υφή αλλά όσες φορές (όχι πολλές πάντως) κι αν έχω ακούσει το «Ζάρι» της Μαρίνας Σάττι, δεν μου κολλάει στο μυαλό κάποιο κομμάτι του – είτε ευχάριστα είτε ενοχλητικά. Δεν έχει σημασία. Μια χαρά είναι, ειδικά για την περίσταση: και σύγχρονο στον αμφίθυμο οίστρο του και ψαγμένο με τον τρόπο του και ενδεικτικό της περιπετειώδους και ενδιαφέρουσας διαδρομής της ερμηνεύτριας του στο σύγχρονο τραγούδι.

Γενικά, μου φαίνεται ακατανόητο όχι μόνο να αντιπαθεί κανείς, αλλά να μη συμπαθεί αντανακλαστικά τη Μαρίνα Σάττι και ό,τι αυτή εκπροσωπεί για τις νεότερες γενιές αυτής της χώρας (από τους millennials και πέρα, η ίδια έχει κλείσει τα 37)  που είχαν και έχουν την ατυχία να λειτουργούν σε ένα περιβάλλον που ισχύουν οι κανόνες της Μεταπολίτευσης σε συνδυασμό με τους όρους της Κρίσης.

«Η Ελλάδα είναι ο μισοτελειωμένος φραπές και η πλαστική καρέκλα», είχε δηλώσει η Μαρίνα Σάττι προ διμήνου, προκαλώντας κρίση αναφυλαξίας και ευσεβισμού σε πάσης φύσεως εθνικούς τοποτηρητές, δεξιούς και αριστερούς. Εξακολουθεί να είναι και αυτά η Ελλάδα –παρότι πλέον η πλαστική καρέκλα κι ο φραπές έχουν αποκτήσει μια μυθική, μια vintage, μια εξωτική διάσταση– όπως και ένα σωρό άλλα πράγματα.

Ο φρέντο ας πούμε (δική μας πατέντα κι αυτή, σύμφωνα με τον αστικό θρύλο) που έστειλε τον φραπέ στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Τα εκκλησάκια-μινιατούρες με το καντήλι κατά μήκος των μεγάλων λεωφόρων και των εθνικών δρόμων. Οι πιτσιρικάδες με τις κουκούλες και τις ραγισμένες οθόνες κινητών. Ο υπαίθριος βίος που συντηρείται και τον χειμώνα με τις σόμπες στις καφετέριες. Τα στενά κουστούμια των γιάπηδων τρίτης γενιάς. Τα αυτοκόλλητα των ακτοπλοϊκών εταιρειών στο πίσω παρμπρίζ. Ο Αλβανός που δούλεψε τριάντα χρόνια γκαρσόνι και τελικά κατάφερε να πάρει ο ίδιος το μαγαζί. Οι τουρίστες που περιφέρονται σαν ζαλισμένα κοτόπουλα. Το (τ)ραπ άσμα που ακούγεται ξαφνικά στη διαπασών από διερχόμενο αμάξι. Κι άλλα πολλά…

Κι ας είναι να μας φέρει ό, τι θέλει μετά – τα, τα, τα.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ