Η «σκατένια» σχέση μεταξύ καλλιτέχνη και κριτικού

marco goecke Facebook Twitter
«Ακόμα δεν έχω απελευθερωθεί από την οργή που ένιωσα». Φωτ.: Christophe Gateau/picture alliance via Getty Images/Ideal Image
0

ΗΤΑΝ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ η είδηση και φορτισμένη με ένα άρωμα «dada» ακρότητας, σαν αναβίωση της καλλιτεχνικής ελευθεριότητας του μεσοπολέμου ή του '60s underground: «Καλλιτέχνης περιλούζει κριτικό με περιττώματα σκύλου».

Ο διευθυντής του μπαλέτου στην Κρατική Όπερα του Ανόβερου, Μάρκο Γκέκε, «ο πιο σημαντικός χορογράφος στη Γερμανία» όπως είχε γράψει παλιότερα η Die Welt, επιτέθηκε φραστικά και εν συνεχεία πασάλειψε με περιττώματα σκύλου την Βίμπκε Χούστερ, τεχνοκριτικό μιας άλλης έγκριτης γερμανικής εφημερίδας, της Frankfurter Allgemeine Zeitung, στο διάλειμμα της πρεμιέρας μίας παράστασης μπαλέτου.

Το περίεργο ίσως είναι ότι δεν είχε «προειδοποιήσει» με τη συμπεριφορά του πως θα έφτανε ποτέ σε κάτι τόσο ακραίο.

Καναδυό άλλοι κριτικοί δήλωσαν εκ των υστέρων ότι στο παρελθόν είχαν λάβει από τον ίδιον e-mail όπου σε έντονο ύφος τους ζητούσε τον λόγο για την αρνητική κριτική τους σε παράσταση έργου του, αλλά μέχρι εκεί. 

Ο Γκέκε δήλωσε ειλικρινώς μετανοημένος και χαρακτήρισε «πραγματικά φριχτό» αυτό που έκανε στην κριτικό της FAZ, επίσης όμως παραπονέθηκε που τα μέσα «επικεντρώθηκαν στα περιττώματα σκύλου», ενώ σκοπός του ήταν να ξεκινήσει μια συζήτηση σχετικά με το τι μπορεί να είναι επιτρεπτό στην κριτική τέχνης.

Αναπόφευκτα, μόλις κατακάθισε λίγο το σοκ, ξεκίνησε η σπέκουλα. Αν επρόκειτο για γυναίκα καλλιτέχνη και άνδρα (λευκό μεσήλικα, κατά πάσα πιθανότητα), πώς θα εκλαμβανόταν μια τέτοια επίθεση; Θα βρομούσε και πάλι, πιστεύω εγώ.

Το περιστατικό πάντως δείχνει, πέρα από τον βίαιο και αγρίως εξευτελιστικό τρόπο που επέλεξε να διαμαρτυρηθεί ο 50χρονος καλλιτέχνης, το βάρος που μπορεί να έχει ακόμα μια κριτική σε συγκεκριμένες μορφές τέχνης. 

Παρότι όμως η Κρατική Όπερα του Ανόβερου ανακοίνωσε ότι τερματίζει το συμβόλαιό της μαζί του, ο συγκεκριμένος οργανισμός θα εξακολουθήσει να στεγάζει έργα του, όπως δήλωσε η καλλιτεχνική διευθύντριά του Λάουρα Μπέρμαν, τονίζοντας ότι δεν πιστεύει στην κουλτούρα του cancel. Επίσης θα διατηρήσει τη θέση του χορογράφου που κατέχει στον εξίσου επιφανή οργανισμό του Χοροθεάτρου της Ολλανδίας (Nederlands Dans Theater), το οποίο σε ανακοίνωσή του δηλώνει ότι ο συμπεριφορά του ήταν «αντίθετη με τις αξίες μας», η συγγνώμη του όμως αναγνωρίζεται ως ειλικρινής.

Μάλιστα, η «πέτρα του σκανδάλου» αφορά μπαλέτο του για τον συγκεκριμένο θεατρικό οργανισμό με τίτλο «In the Dutch Mountains», για το οποίο η άτυχη κριτικός έγραψε ότι κάνει τους θεατές να νιώθουν είτε ότι «τρελαίνονται» είτε ότι «πεθαίνουν από πλήξη». 

Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν χθες μαζί του οι New York Times, ο Γκέκε δήλωσε ειλικρινώς μετανοημένος και χαρακτήρισε «πραγματικά φριχτό» αυτό που έκανε στην κριτικό της FAZ, επίσης όμως παραπονέθηκε που τα μέσα «επικεντρώθηκαν στα περιττώματα σκύλου», ενώ σκοπός του ήταν να ξεκινήσει μια συζήτηση σχετικά με το τι μπορεί να είναι επιτρεπτό στην κριτική τέχνης.

Οι κριτικοί δεν θα πρέπει να γράφουν με «προσωπικό και κακόβουλο τρόπο», είπε. «Ακόμα δεν έχω απελευθερωθεί από την οργή που ένιωσα», συμπλήρωσε, πριν ρίξει κι άλλο λάδι στη φωτιά, δηλώνοντας: «Αν ήμουν γυναίκα και η κριτικός ήταν άνδρας, όλο αυτό θα αντιμετωπιζόταν τελείως διαφορετικά». 

Κακά τα ψέματα, η σχέση μεταξύ κριτικού και καλλιτέχνη είναι προβληματική από τη φύση της, ασχέτως πλαισίου. Όπως είχε γράψει πριν από μερικά χρόνια, ο προσφάτως εκλιπών κριτικός τέχνης του New Yorker, Peter Schjeldahl, «η φιλία δεν είναι εφικτή ανάμεσα σ΄ έναν καλλιτέχνη και σ' έναν κριτικό. Ο ένας θέλει από τον άλλον κάτι –το χάρισμα του καλλιτέχνη, την οξύνοια του κριτικού– που ανήκει αυστηρά στο κοινό στο οποίο ο καθένας τους απευθύνεται με τη δουλειά του. Είναι σαν δύο ηλεκτρικές σκούπες που ρουφάνε η μία την άλλη».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Η τέχνη του να πεθαίνεις»: Το κείμενο της δεκαετίας γράφτηκε στο τέλος της

Ιδέες / «Η τέχνη του να πεθαίνεις»: Το κείμενο της δεκαετίας γράφτηκε στο τέλος της

Ο γνωστός κριτικός τέχνης του New Yorker – και παλαιότερα της Village Voice - Peter Schjeldahl, διαγνώστηκε με προχωρημένο στάδιο καρκίνου και αποχαιρέτησε τους αναγνώστες του περιοδικού αλλά και την ζωή του την ίδια με ένα συγκλονιστικό κείμενο που φέρει τον τίτλο “The Art of Dying”. Μεταφέραμε κάποια αποσπάσματα που λειτουργούν ως πολύτιμα μαθήματα ζωής από έναν μελλοθάνατο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ