Ήρωας, μάρτυρας ή ασθενής;  

Ήρωας, μάρτυρας ή ασθενής;   Facebook Twitter
Το γεγονός είναι ότι την ώρα που ο Άαρον Μπούσνελ γινόταν στάχτες, ο αριθμός των νεκρών στη Γάζα ξεπερνούσε τις τριάντα χιλιάδες αμάχους, εκ των οποίων σχεδόν οι μισοί παιδιά. Φωτ.: via X
0


«ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΑΡΟΝ ΜΠΟΥΣΝΕΛ.
Είμαι εν ενεργεία μέλος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ και δεν θα είμαι πλέον συνένοχος σε γενοκτονία. Πρόκειται να επιδοθώ σε μια ακραία πράξη διαμαρτυρίας – αλλά σε σύγκριση με αυτό που βιώνουν οι άνθρωποι στην Παλαιστίνη, δεν είναι καθόλου ακραίο…». Αυτά ήταν τα τελευταία λόγια του ένστολου νεαρού Αμερικανού πριν αυτοπυρποληθεί προχθές έξω από την πρεσβεία του Ισραήλ στην Ουάσιγκτον (τα μεγάλα διεθνή μέσα μόλις και μετά βίας δημοσίευσαν το συμβάν). Ή μάλλον τα προτελευταία. «Λευτεριά στην Παλαιστίνη», ακούγεται να αναφωνεί καθώς περιλούζεται με πετρέλαιο, ανάβει φωτιά και τυλίγεται στις φλόγες. 

Παρακολουθώντας το σύντομο πλην συνταρακτικό χρονικό της τελετουργικής του αυτοκτονίας στο βίντεο που κυκλοφορεί παντού στο ίντερνετ, πιο πολύ μου έχει χαραχτεί στο μυαλό ο αστυνομικός που μάταια προσπαθεί να τον σώσει με τον πυροσβεστήρα, ενώ πλάι του στέκεται ένας πράκτορας ασφαλείας της πρεσβείας, ο οποίος εξακολουθεί να σημαδεύει με το όπλο του τη φλεγόμενη μάζα. «Δεν χρειάζομαι όπλα», ακούγεται να ουρλιάζει ο αστυνομικός, «χρειάζομαι πυροσβεστήρες!». 

Τι τον οδήγησε λοιπόν στο «απονενοημένο» διάβημα αν όχι κάποιου τύπου ψυχικής ασθένειας; Ένα σύνδρομο οσιομάρτυρα; Μια κρίση υπερευαισθησίας; Μια βαθιά υπαρξιακή απελπισία; Μια αίσθηση ιερού καθήκοντος; 

Ο 24χρονος Μπούσνελ υπηρετούσε στις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις εδώ και τέσσερα χρόνια σχεδόν. Το προφίλ του στο LinkedIn δείχνει ότι αποφοίτησε από τη βασική εκπαίδευση «πρώτος στην τάξη» και σύμφωνα με τις πρώτες μαρτυρίες φίλων και γνωστών το προφίλ του – «κοινωνικός, προσηνής, ευδιάθετος, θετικός, κλπ» – δεν είχε σχέση με αυτό ενός μονήρη, εμμονικού ψυχάκια που συνδέουμε ίσως με τέτοιες «ακραίες» πράξεις. 

Τι τον οδήγησε λοιπόν στο «απονενοημένο» διάβημα αν όχι κάποιου τύπου ψυχικής ασθένειας; Ένα σύνδρομο οσιομάρτυρα; Μια κρίση υπερευαισθησίας; Μια βαθιά υπαρξιακή απελπισία; Μια αίσθηση ιερού καθήκοντος;  Ή απλά αποφάσισε ότι μόνο έτσι θα μπορούσε να ευαισθητοποιήσει το κοινό για το αίσχος που συντελείται στη Γάζα;  

Κι αν ήταν «τρελός», το ίδιο δεν ισχύει και για τόσες άλλες περιπτώσεις στην πρόσφατη ιστορία που επέλεξαν αυτή την έσχατη μορφή ακτιβισμού και αυτοθυσίας; Για τον 21χρονο Γιαν Πάλαχ που κάηκε τον Γενάρη του 1969 στο κέντρο της Πράγας διαμαρτυρόμενος για την σοβιετική εισβολή στη χώρα του. Ή για τον 22χρονο Έλληνα φοιτητή Κώστα Γεωργάκη, που αυτοπυρπολήθηκε ενάμιση χρόνο αργότερα στη Γένοβα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη συνεχιζόμενη δικτατορία στην Ελλάδα. Ή για τον συμπατριώτη του Μπούσνελ, τον 23χρονο φοιτητή Τζορτζ Γουίν τζούνιορ που το 1970 αυτοπυρπολήθηκε στο Σαν Ντιέγκο, σε μια δραματική εκδήλωση διαμαρτυρίας για τον πόλεμο στο Βιετνάμ. Όλοι τους τόσο νέοι… 

Πόσο όμως ευαισθητοποιούν πραγματικά το κοινό τέτοιες θυσίες ανθρώπων που είχαν όλη τη ζωή μπροστά τους; Ήδη εμφανίζονται απόψεις σύμφωνα με τις οποίες η πράξη του Μπούσνελ αναπόφευκτα θα συνδεθεί στη συνείδηση του κοινού με την ψυχοπαθολογία των άκρων και συνεπώς δεν βοηθάει «πολιτικά» στον αγώνα των Παλαιστινίων.    

Το γεγονός είναι ότι την ώρα που ο Άαρον Μπούσνελ γινόταν στάχτες, ο αριθμός των νεκρών στη Γάζα ξεπερνούσε τις τριάντα χιλιάδες αμάχους, εκ των οποίων σχεδόν οι μισοί παιδιά. Δύο εκατομμύρια Παλαιστίνιοι έχουν εκτοπιστεί ενώ ο μισός πληθυσμός βρίσκεται στα πρόθυρα της πείνας, καθώς το Ισραήλ συνεχίζει να στερεί από την πολιορκημένη Λωρίδα της Γάζας τρόφιμα, νερό και φάρμακα, καταδικάζοντας έτσι χιλιάδες ανθρώπους σε αργό και βασανιστικό θάνατο.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ