Καλοκαίρι στο τέλος του κόσμου 

Καλοκαίρι στο τέλος του κόσμου  Facebook Twitter
Τα όμορφα καλοκαίρια όμορφα καίγονται. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
0

ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΟΥΣΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ λεύκωμα της πύρινης λαίλαπας των τελευταίων ημερών (η Αποκάλυψη πάντα προσφέρει περιεχόμενο αισθητικού μεγαλείου) μια χαρακτηριστική εικόνα της σουρεάλ δυστοπίας που μας κατακλύζει ήταν κι αυτή με τον αστυνομικό που φαινόταν χθες να προσπαθεί να πείσει γονατιστός ηλικιωμένη μοναχή να εγκαταλείψει το μοναστήρι στη Μάνδρα που το είχαν ζώσει οι φλόγες.

Μέσω λοξών συνειρμών θυμήθηκα την περίπτωση του Τόμας Μέρτον (1915-1968), του πολυγραφότατου θεολόγου, συγγραφέα, στοχαστή και μοναχού (του καθολικού τάγματος των Τραπιστών), ο πνευματισμός του οποίου υπήρξε βαθιά έμπνευση για τον ιερωμένο κεντρικό (και τραγικό) χαρακτήρα της προ πενταετίας συγκλονιστικής ταινίας First Reformed («Ακρότητες» στην ελληνική της διανομή) του Πολ Σρέιντερ με τον Ίθαν Χοκ.  

Ένα καλοκαίρι είχαμε σ’ αυτήν τη ζωή –και τι καλοκαίρι, το ιδανικό ελληνικό θέρος της υπαίθριας ζωής– και έχει γίνει πια βραχνάς, πηγή άγχους, νεκρή φύση σε κιτρινισμένο καμβά.

Διόλου τυπικός θεοσεβούμενος, ο Μέρτον είχε προειδοποιήσει κάποτε ότι θα έρθει η μέρα που ο καπιταλισμός «θα σου πουλάει ακόμα και τη βροχή» – τη βροχούλα που, όπως έγραφε, «πέφτει χωρίς νόημα, σαν φιλοδώρημα και σαν ομιλία από τους ουρανούς και δεν πουλάει τίποτα ούτε κρίνει κανένα».

Ο Μέρτον πέθανε πολύ πριν από τις δραματικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και μόνο να εικάσουμε μπορούμε τι θα έλεγε σήμερα που κάθε καλοκαίρι μοιάζει όλο και περισσότερο με πρόβα Αποκάλυψης.

Τα όμορφα καλοκαίρια όμορφα καίγονται. Τα μυθικά (κυριολεκτικά) καλοκαίρια, τα «καλοκαίρια της αγάπης» έχουν μεταλλαχτεί σε disaster porn ή μάλλον σε ριάλιτι τρόμου. Η κάψα είναι φονική και δεν υπάρχει καταφύγιο παρά μόνο στον κλιματισμό (πόσο μισούσα τα κλιματιστικά μέχρι και πρόσφατα και πόσο στην ανάγκη τους έχω πέσει λόγω συνθηκών – και ηλικίας, υποθέτω). 

Ό,τι κι αν λένε οι αρνητές, όσο παρήγορος κι αν μπορεί είναι ο κυνισμός τους, τα ακραία καιρικά φαινόμενα είναι πολύ πιο έντονα, πιο συχνά, πιο ισχυρά και αφορούν τους πάντες και τα πάντα. Και δεν πρόκειται για καταστροφολογία από τη στιγμή που η καταστροφή είναι πλέον ορατή και εκτυλίσσεται σε απευθείας μετάδοση. Ένα καλοκαίρι είχαμε σ’ αυτήν τη ζωή –και τι καλοκαίρι, το ιδανικό ελληνικό θέρος της υπαίθριας ζωής– και έχει γίνει πια βραχνάς, πηγή άγχους, νεκρή φύση σε κιτρινισμένο καμβά.

Και πού 'σαι ακόμα, λέει. Η τελευταία φάση του Ελ Νίνιο μόλις ξεκίνησε να επηρεάζει τον καιρό, μετά από μια παραπλανητικά ψυχρή και υγρή άνοιξη (ο βροχερός Ιούνιος που περάσαμε είναι σα να συνέβη σε άλλη ζωή). Του χρόνου που θα φανεί η επίδρασή του, θα έχουμε πιθανότατα την πιο ζεστή χρονιά στην ιστορία και σε μερικά χρόνια μπορεί να νοσταλγούμε τους «ήπιους» καύσωνες σαν τον τωρινό.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ