Κάμπος – Παραλία: Τα ντέρμπι του ατέλειωτου καλοκαιριού στο νησί, κάποτε

Κάμπος – Παραλία: Τα ντέρμπι του ατέλειωτου καλοκαιριού στο νησί, κάποτε Facebook Twitter
Το «el classico» του καλοκαιριού ήταν αδιαμφισβήτητα ο εβδομαδιαίος (περίπου) αγώνας μεταξύ Κάμπου και Παραλίας.
0

ΥΠΗΡΧΕ ΣΠΟΡΑΔΙΚΑ ΤΟ ματς Ελλάδα-Ιταλία, σε μια αλάνα πέρα από το κάμπινγκ, τα χρόνια πριν πλακώσουν στο νησί οι, μεσόκοποι σε συντριπτικό ποσοστό, Βρετανοί.

Τα Ιταλάκια έμεναν με τους γονείς τους σ’ εκείνα τα εντυπωσιακά για εμάς τότε αυτοκινούμενα τροχόσπιτα που έμοιαζαν να έχουν όλες τις ανέσεις, και κάποιες βραδιές, όταν είχε περάσει η ώρα του οικογενειακού δείπνου (που δεν ήταν και νωρίς, για καμιά από τις δύο κουλτούρες) μπορούσες να δεις Έλληνες και Ιταλούς γονιούς να εισβάλλουν από κοινού στον αγωνιστικό χώρο με απειλητικές διαθέσεις.

Οπότε, αν μη τι άλλο, υπήρχε μια σύνδεση στην κοινή εξάρτηση από τους ενήλικους κηδεμόνες. Από την εφηβεία και μετά, οι ελληνοϊταλικές σχέσεις θα αναπτύσσονταν σε άλλα πεδία, εξωγηπεδικά κυρίως και χωρίς γονεϊκές παρεμβάσεις.

Αμφίρροπα ματς, σε κάθε περίπτωση, που εκτός των άλλων έκαναν κι εμάς να νιώθουμε κανονικοί ντόπιοι, ως συμμετέχοντες σε έναν τοπικό θεσμό / διαχωρισμό που υπήρχε πριν από εμάς και που τον χειμώνα διεξαγόταν και χωρίς εμάς.

Σε πιο επίσημο επίπεδο (κανόνισμα δυο μέρες πριν, τουλάχιστον) υπήρχε το ντέρμπι Ντόπιοι - Αθηναίοι που διεξαγόταν τακτικά, συχνά όμως αναδείκνυε μια υφέρπουσα εχθροπάθεια, όχι ακριβώς ταξικού, αλλά ας πούμε «πολιτισμικού» τύπου. Και ένα παράπονο, εκ μέρους κάποιων ντόπιων παιδιών, που ήδη ασφυκτιούσαν στο στενό, επαρχιακό περιβάλλον και πίστευαν ότι εγκαταλείφθηκαν εκεί από κάποιο συμπαντικό σφάλμα, ενώ θα μπορούσες (ή θα έπρεπε) να είσαι εσύ στη θέση τους.

Δεν σου άφηναν όμως και τόσο ανεξίτηλο στίγμα αυτές οι τριβές, αφού ήξερες (ήταν νόμος) ότι μετά το τέλος του καλοκαιριού, θα επέστρεφες στην Αθήνα, στο σχολείο και στους «κανονικούς» σου φίλους και για εννέα μήνες δεν θα ξαναέβλεπες ούτε τα παιδιά αυτά, αλλά ούτε και τους περιστασιακούς συμπαίκτες σου, τους υπόλοιπους «Αθηναίους» που ζούσαν διασκορπισμένοι σε όλη την πρωτεύουσα.  

Το «el classico» όμως του καλοκαιριού ήταν αδιαμφισβήτητα ο εβδομαδιαίος (περίπου) αγώνας μεταξύ Κάμπου και Παραλίας, παρότι τα όρια –όχι εθνικά, ούτε «τοπικιστικά» πλέον, μόνο γεωγραφικά και λίγο «γεωπολιτικά» ίσως– ανάμεσα στις δύο πλευρές ήταν ασαφή και συχνά αυθαίρετα. Αυτό συνέβαινε κυρίως επειδή ο διαχωρισμός δεν ήταν οριζόντιος, αλλά κάθετος, προκαλώντας συχνά σύγχυση στους «Αθηναίους» που ρωτούσαν με απορία τους γονείς τους, που κατά κανόνα είχαν, ο ένας από τους δύο τουλάχιστον, ντόπια καταγωγή, πώς γίνεται να ανήκουν στον «κάμπο» ενώ το σπίτι ήταν πλάι στη θάλασσα ή τι δουλειά είχαν στην «παραλία» ενώ έμεναν ψηλά στο βουνό.

Οι γονείς που είχαν μεγαλώσει εκεί, όπως και τα ντόπια παιδιά, απορούσαν με αυτούς τους χωροταξικούς προβληματισμούς. Η «παραλία» εκτείνεται από το λιμεναρχείο και τα ζαχαροπλαστεία στο λιμάνι μέχρι μέσα, πίσω από την πλατεία με τις διοικητικές υπηρεσίες και μέχρι ψηλά στο νεκροταφείο. Ο «κάμπος» ξεκινάει από το παλιό καρνάγιο, φτάνει μέχρι την πλαζ και το κάμπινγκ και απλώνεται μέχρι πίσω, βαθιά στον κάμπο.

Αμφίρροπα ματς, σε κάθε περίπτωση, που εκτός των άλλων έκαναν κι εμάς να νιώθουμε κανονικοί ντόπιοι, ως συμμετέχοντες σε έναν τοπικό θεσμό / διαχωρισμό που υπήρχε πριν από εμάς και που τον χειμώνα διεξαγόταν και χωρίς εμάς. Εξάλλου, τότε ακόμα δεν υπήρχαν και πολλοί «ξένοι» (δηλαδή χωρίς ίχνη ντόπιας καταγωγής) παραθεριστές, συνεπώς κάθε τόσο όλοι –κι εμείς και οι μόνιμοι– στην ίδια ερώτηση που μας έκανε κάποια γιαγιά στον δρόμο έπρεπε να απαντήσουμε: «Εσύ αφέντη μου τίνος είσαι;»     

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ