Το κορίτσι στη βιτρίνα

Το κορίτσι στη βιτρίνα Facebook Twitter
Στο multiverse του διαδικτύου, το «ημίγυμνο» κορίτσι από την Τεχεράνη απέκτησε διαστάσεις που υπερέβαιναν –  ή καθιστούσαν δευτερεύουσες – τις πραγματικές συνθήκες του περιστατικού.
0


ΠΑΡΟΤΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΜΑΖΙΚΑ σε μια «επιμελημένη» μορφή – μια μοναχική χρωματισμένη φιγούρα στο βάθος ενός ασπρόμαυρου φόντου – που πολύ γρήγορα μεταλλάχτηκε ακόμα περισσότερο μέσω εικονογραφήσεων, memes και καρτούν, η εικόνα φαινόταν αληθινή (και άμεσα εμβληματική) πριν τεκμηριωθεί από τα σχετικά βίντεο που ακολούθησαν.

Η νεαρή φοιτήτρια που βγήκε από τα ρούχα της και περιφερόταν σαν υπνοβάτισσα μόνο με τα εσώρουχα της στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Αζάντ στην Τεχεράνη, έγινε παγκόσμιο viral και το γενναίο ακτιβιστικό της performance, όπως τουλάχιστον εξελήφθη από τη δυτική κοινή αντίληψη, έγινε το μείζον μιντιακό γεγονός των τελευταίων ημερών. Η αληθινή ισχύς όμως της εικόνας του κοριτσιού που αποφάσισε να αψηφήσει θεούς και δαίμονες βρισκόταν στο πόσο ευάλωτη, αποτραβηγμένη και χαμένη στο πλήθος (ή και στον εαυτό της ίσως) φαινόταν. Δεν κρατούσε πανό, δεν στεκόταν αγέρωχη, δεν έκανε καμιά ηρωική χειρονομία, πριν την μαζέψουν διά της βίας οι αρχές. 

Όλοι βρήκαν την ευκαιρία να προβάλλουν  πάνω της –κυριολεκτικά στο σώμα της, το μόνο της όπλο έναντι στο σκοταδιστικό καθεστώς– τις προκαταλήψεις, τις ατζέντες, τις ευαισθησίες τους.

Κάποιοι έσπευσαν να εκδηλώσουν την καχυποψία τους σε ό,τι αφορά το timing αυτής της παράτολμης πράξης στην καρδιά του πιο ισχυρού εχθρού του Ισραήλ, προβαίνοντας ακόμα και σε «εγκληματολογική» ανάλυση των εικόνων, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αποδείξουν ότι αυτό που συνέβη δεν ήταν παρά ένας στημένος αντικατοπτρισμός, προγραμματισμένος να μεταθέσει την ασταθή έτσι κι αλλιώς προσοχή του κοινού από τη σφαγή στη Γάζα και το Λίβανο στον μπαμπούλα της πατριαρχικής, ισλαμικής θεοκρατίας.     

Και όλοι βρήκαν την ευκαιρία να προβάλλουν  πάνω της –κυριολεκτικά στο σώμα της, το μόνο της όπλο έναντι στο σκοταδιστικό καθεστώς– τις προκαταλήψεις, τις ατζέντες, τις ευαισθησίες τους. Στο multiverse του διαδικτύου, το «ημίγυμνο» κορίτσι από την Τεχεράνη απέκτησε διαστάσεις που υπερέβαιναν –ή καθιστούσαν δευτερεύουσες– τις πραγματικές συνθήκες του περιστατικού.  

Μάθαμε όμως ότι το κορίτσι όμως έχει όνομα: Άχου Νταριαΐ. Ότι προ ημερών της είχαν επιτεθεί μέλη της ομάδας Μπασίτζ, του εθελοντικού παραστρατιωτικού κλάδου των Φρουρών της Επανάστασης που είχε ιδρύσει ο Αγιατολάχ Χομεϊνί, μέσα στην ίδια πανεπιστημιούπολη που την είδε όλος ο πλανήτης να περιφέρεται επιδεικνύοντας την περιφρόνηση της στους θανάσιμα αυστηρούς ενδυματολογικούς κώδικες που ισχύουν για τις γυναίκες στην πατρίδα της.

Το κορίτσι είναι μια διαζευγμένη μητέρα δύο παιδιών. Το κορίτσι είναι μια γυναίκα που ενδεχομένως δεν άντεξε άλλο την καταπίεση, που έφτασε στα όρια της και είτε αποπειράθηκε να προβεί σε μια συνειδητή αντικαθεστωτική εκδήλωση είτε αποφάσισε ότι δεν την νοιάζουν πια οι συνέπειες, ότι δεν τη νοιάζει πια τίποτα, που είναι ίσως το πιο απελευθερωτικό ένστικτο του κόσμου. Μπορεί να είναι όμως και το πιο επικίνδυνο. Αν επιζήσεις, μπορεί να καταλήξεις σε λευκό κελί, είτε στο Ιράν είτε οπουδήποτε, ειδικά αν είσαι γυναίκα.    

Ήδη χθες, η Φατεμέχ Μοχατζερανί, η πρώτη γυναίκα κυβερνητική εκπρόσωπος στο Ιράν, χαρακτήρισε τη νεαρή Ιρανή, ένα «διαταραγμένο άτομο, που «λαμβάνει θεραπεία» σε ψυχιατρική δομή. Το πιο ανησυχητικό όμως –παρότι δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τις πραγματικές συνθήκες, πιανόμαστε από σπαράγματα αλήθειας και κάνουμε εικασίες– αν κρίνουμε από την εμπειρία ανάλογων περιπτώσεων γυναικών που «τρελάθηκαν» εδώ στην πεφωτισμένη Δύση, είναι ίσως η δήλωση του πρώην συζύγου της, ο οποίος σε βίντεο που δημοσίευσε είπε ότι η νεαρή φοιτήτρια «χρειάζεται θεραπεία που πρέπει να ολοκληρωθεί πριν αυτή προβεί στα επόμενα βήματα».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ