Κραυγές και ψίθυροι για κάτι που μας εκθέτει διεθνώς

Κραυγές και ψίθυροι για κάτι που μας εκθέτει διεθνώς Facebook Twitter
Ένα από τα απολαυστικά στιγμιότυπα αυτής της απρόσμενα επεισοδιακής συνέντευξης τύπου ήταν η έκφραση του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, ο οποίος καθόταν ακριβώς δίπλα στην Ίνγκεμποργκ Μπέγκελ.
0

ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΟΜΟΛΟΓΟΥΝ ούτε στον εαυτό τους μάλλον, έχει όμως κανείς την αίσθηση ότι κάποιοι από τους πλέον ένθερμους ακόλουθους του πρωθυπουργού, από εκείνους και εκείνες που μοιάζουν να έχουν «παντρευτεί» άνευ όρων αυτή την κυβέρνηση και να έχουν αποδώσει στον ίδιο μια αίσθηση πεπρωμένου, κλονίστηκαν, λιγάκι έστω, εντός τους από το προχθεσινό άναρθρο σχεδόν ξέσπασμά του κατά την κορύφωση του γνωστού επεισοδίου με την Ολλανδή δημοσιογράφο.

Τι κι αν πήγαν να ρίξουν όλο το φταίξιμο σ’ αυτή την ιδιοσυγκρασιακή κυρία με το επιδεικτικό λουκ και τους κακούς τρόπους; Τι κι αν της απέδωσαν χυδαίους χαρακτηρισμούς που δεν συνάδουν στην αστική ανατροφή και στη φιλελεύθερη προδιάθεσή τους (μόνο το «παστρικιά» δεν είδα από όλο το vintage μισογυνικό ρεπερτόριο); Τι κι αν έπεισαν ακόμα και το εαυτό τους ότι «και λίγα της είπε», η καρδούλα τους το ξέρει. 

Εντελώς αντικειμενικά και με όρους δημόσιας εικόνας, δεν ήταν αντίδραση αυτή ψύχραιμου και προετοιμασμένου ηγέτη. Στην καλύτερη περίπτωση ήταν σαν άσκηση αυτοσχεδιασμού που έμοιαζε να λειτουργεί με κάποιον τρόπο στις πρόβες ή στον καθρέπτη, την ώρα της παράστασης όμως τίποτα δεν πήγε σωστά. Ούτε το timing, ούτε η εκφορά, ούτε τίποτα. Αυτό δεν αλλάζει όσο κι αν οι εθνεγερτικοί τόνοι που αναδύθηκαν εν εξάλλω από μέσα του βρήκαν υποτίθεται ανταπόκριση στα πατριωτικά ένστικτα του κοινού.  

Δεν είναι ζήτημα ευπρέπειας, κάθε άλλο. Ζήτημα ουσίας είναι και ευκαιρίας που χάθηκε. Το μόνο που κατάφερε με τον τρόπο της ήταν να υποβαθμίσει και να θέσει υπό αμφισβήτηση ένα ζήτημα υπαρκτό που μας εκθέτει διεθνώς αλλά εμείς αποφεύγουμε να αναγνωρίσουμε ακόμα και την ύπαρξή του.  

Κι εκείνη όμως, τι διάολο; Σα να ήταν βαλτή μέσω της δικής της ξεκούδουνης παράστασης για να κάψει ένα τόσο σοβαρό ζήτημα όσο αυτό των βίαιων (και παράνομων, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο) επαναπροωθήσεων (pushbacks) προσφύγων για τις οποίες διαβάζουμε τακτικά σε διάφορα επιφανή και mainstream διεθνή μέσα, εδώ όμως ομερτά και σιλάνς. 

Ήταν εντελώς αχαρακτήριστος και αντιδημοσιογραφικός και άκυρος ο τρόπος που το έθεσε χωρίς να κάνει καν κάποιο ερώτημα, αποδίδοντας μόνο χαρακτηρισμούς στον ερωτώμενο, λες και ήταν μέλος σε κάποιο προεκλογικό πάνελ όπου έχουν εγκαταλειφθεί προ πολλού οι αβρότητες και η αντιπαράθεση στοιχειών και απλώς ο ένας υποψήφιος κατηγορεί τον άλλον ως κατά συρροή ψεύτη.

Δεν είναι ζήτημα ευπρέπειας, κάθε άλλο. Ζήτημα ουσίας είναι και ευκαιρίας που χάθηκε. Το μόνο που κατάφερε με τον τρόπο της ήταν να υποβαθμίσει και να θέσει υπό αμφισβήτηση ένα ζήτημα υπαρκτό που μας εκθέτει διεθνώς αλλά εμείς αποφεύγουμε να αναγνωρίσουμε ακόμα και την ύπαρξή του.  

Μια από τις πιο γλαφυρές λεπτομέρειες πάντως, ένα από τα απολαυστικά στιγμιότυπα αυτής της απρόσμενα επεισοδιακής συνέντευξης τύπου, ήταν η έκφραση του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, ο οποίος καθόταν ακριβώς δίπλα στην Ίνγκεμποργκ Μπέγκελ την ώρα που εκείνη πήρε το μικρόφωνο για να εγκαλέσει τον Έλληνα πρωθυπουργό. Ένα κοντινό πλάνο στο πρόσωπό του, στο βλέμμα του ουσιαστικά, αφού μόνο τα μάτια αφήνει ακάλυπτα η μάσκα, αποκαλύπτει πληθώρα αλληλοσυγκρουόμενων συναισθημάτων καθώς στρέφει το κεφάλι και κοιτάζει τη δημοσιογράφο πλάι του με ένα μίγμα σύγχυσης, τρόμου, δέους και γνήσιας και αγνής έκπληξης.

Σα να διαταράχτηκε βίαια κι από το πουθενά η συνήθης εθιμοτυπική νιρβάνα, σα να βρέθηκε ξαφνικά στην πρώτη γραμμή μιας αντιπαράθεσης για την οποία δεν τον είχε προειδοποιήσει κανείς ότι μπορεί να συμβεί.   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αρθούρος Ρεμπώ

Τι διαβάζουμε σήμερα / Η ουσία και η διαδικασία στην «υπόθεση Ίνγκεμποργκ Μπόιχελ»

Σήμερα: Στο Τζιμπουτί θυμούνται τον Ρεμπώ • • • η ουσία και η διαδικασία • • • επαναφορά της δωρεάν ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής • • • το κινητό του δικαστή προδίδει • • • «ξέρεις τι σιχαίνομαι περισσότερο;» • • • από μοντέλο διάσημη ζωγράφος
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ