Λώρας: Ο αργός, βασανιστικός θάνατος ενός ιστορικού μπαρ

Λώρας: Ο αργός, βασανιστικός θάνατος ενός ιστορικού μέρους Facebook Twitter
Το μαγαζί δεν προσβάλλει μόνο το όνομα που γράφει η πινακίδα του αλλά και την πιο στοιχειώδη κοινή αισθητική του ετερόκλητου πλήθους που περνά καθημερινά από την πλατεία.
0

ΟΤΑΝ ΣΤΑ ΤΕΛΗ ΤΗΣ προ-προηγούμενης δεκαετίας αποφάσισε να αποστρατευτεί ο κύριος Λώρας από τη νύχτα και από το μικρό ιστορικό μπαρ που διατηρούσε στην πλατεία Μαβίλη και που έφερε το όνομά του, το μαγαζί είχε μείνει λίγο καιρό κλειστό, για πρώτη φορά από το 1967 που εγκαταστάθηκε στο νούμερο 7 της οδού Δ. Σούτσου.

Είχα βρει τότε (το 2010 αν θυμάμαι καλά) πεταμένα πλάι σ’ ένα κάδο σκουπιδιών πλησίον της πλατείας όλα σχεδόν τα γράμματα της επιγραφής. 

Έλειπε μόνο το Ρ για κάποιο μυστηριώδη λόγο, αλλά αποφάσισα να τα μαζέψω έτσι κι αλλιώς, ως ενθύμιο του θρυλικού μαγαζιού, βέβαιος ότι ακόμα κι αν εξακολουθούσε να λειτουργεί με το παλιό του όνομα, η πινακίδα και η γραμματοσειρά θα ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό. Μετέφερα τα γράμματα στο μπαλκόνι και τα άφησα εκεί ως μνημείο ή ως «ρευστή εγκατάσταση» αλλάζοντας κάθε τόσο θέση στα τέσσερα γράμματα: ΣΑΛΩ, ΑΛΩΣ κ.λπ.

Φεύγοντας νύχτα σχεδόν, μερικά χρόνια αργότερα από εκείνο το διαμέρισμα, εγκατέλειψα και τα γράμματα μαζί με το σπίτι. Η μετακόμιση δεν είναι το φόρτε μου και κάθε φορά που συμβαίνει, μένει πίσω ένα μεγάλο κομμάτι από το mise-en-scène του χώρου. 

Εδώ και χρόνια, εκτός από τις παραβάσεις και τις συχνές καταγγελίες για υπερτίμηση, αγένεια και φριχτή συμπεριφορά ενάντια στην ιδιοκτησία του μαγαζιού, ο «Λώρας» είχε καταντήσει κωλάδικο – και το λέω με κάθε σεβασμό στα αυθεντικά και συνειδητοποιημένα κωλάδικα της ευρύτερης περιφέρειας.

Τελικά η πινακίδα αποκαταστάθηκε με την ίδια γραμματοσειρά, αυτό όμως ήταν και το μοναδικό στοιχείο που θα ακολουθούσε τον στοιχειωμένο (από τα φαντάσματα του «ναυάρχου», του «γιατρού» και των λοιπών χαρακτήρων που πλαισίωναν τον αρχιτελετάρχη της μπάρας κυρ Νίκο τις νύχτες) χώρο στη νέα του, βασανιστικά καθοδική πορεία από τότε μέχρι σήμερα που βρίσκεται και πάλι κλειστό.

Το λουκέτο μπήκε εδώ και ενάμιση μήνα περίπου, αφού, σύμφωνα με τις μαρτυρίες, αφαιρέθηκε η άδεια λειτουργίας του καταστήματος από τις υπηρεσίες του δήμου εξαιτίας κατά συρροή παραβάσεων, που είχαν να κάνουν με ηχητική ρύπανση, κατάληψη πεζοδρομίων και άλλες καταπατήσεις σχετικών νόμων και διατάξεων. 

Βασικά, εδώ και χρόνια, εκτός από τις ανωτέρω παραβάσεις και τις συχνές καταγγελίες για υπερτίμηση, αγένεια και φριχτή συμπεριφορά ενάντια στην ιδιοκτησία του μαγαζιού, ο «Λώρας» είχε καταντήσει κωλάδικο – και το λέω με κάθε σεβασμό στα αυθεντικά και συνειδητοποιημένα κωλάδικα της ευρύτερης περιφέρειας.

Δεν είναι διόλου νοσταλγική η παρατήρηση. Ουδείς από τους παλιούς ή από τους νεότερους θαμώνες δεν είχε την ψευδαίσθηση ότι θα μπορούσε να διατηρηθεί ή να αναβιώσει με κάποιο τρόπο το ύφος και η ατμόσφαιρα του μαγαζιού από τη στιγμή που έλειπε η ψυχή και το πνεύμα του. Η παρακμή του όμως υπήρξε συντριπτική και τραυματική ως θέαμα.

Ας είχε αλλάξει η πινακίδα τουλάχιστον. Εδώ και τόσα χρόνια, το μαγαζί δεν προσβάλλει μόνο το όνομα που γράφει η πινακίδα του (ο ίδιος ο κύριος Νίκος είναι ακόμα εν ζωή) αλλά και την πιο στοιχειώδη κοινή αισθητική του ετερόκλητου πλήθους που περνά καθημερινά από την πλατεία.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ