Ματαίως για τον τέως

Ματαίως για τον τέως Facebook Twitter
Φυσιογνωμικά δικός μας έμοιαζε, όχι «ξένος». Ειδικά ως μεσήλικας και υπερήλικας έμοιαζε ξεκάθαρα με έναν τυπικό καλοβαλμένο, καλοζωισμένο, ευκατάστατο Έλληνα δεξιό.
0

ΜΕ ΤΟ ΠΟΥ ΕΣΚΑΣΕ η πρώτη αναγγελία θανάτου του πρώην βασιλιά (και τελευταίου Έλληνα μονάρχη), ένιωθε κανείς τις μηχανές να ανάβουν στα social media δευτερόλεπτα πριν από την εκκίνηση χιλιάδων αναρτήσεων. Η πίστα ήταν έτοιμη άλλωστε εδώ και μέρες που διεξάγονταν τα «δοκιμαστικά» ενός προαναγγελθέντος θανάτου.  

Και πώς είναι το σωστό; Έκπτωτος ή τέως; Γλύξμπουργκ ή Λήξμπουργκ (που έγραψε κάποιος ευπατρίδης Σεφερλής); Και η κηδεία; Πού και πώς; Και ποιοι.

Ο εκλιπών σήμαινε ακόμα κάτι σε πολλούς συμπατριώτες μας που έχουν το δικαίωμα να τον πενθήσουν –δημοκρατία έχουμε άλλωστε–, έχει όμως καμιά υποχρέωση να τον τιμήσει επίσημα η Ελληνική Δημοκρατία; Ε, ρε σόου που έχουμε να δούμε τις επόμενες μέρες και ερμηνείες του Συντάγματος που έχουμε να ακούσουμε.  

Πολλοί τον θεωρούν «ξένο», υπερτονίζοντας το επίθετο του βασιλικού «οίκου» απ’ όπου προέρχεται. Εδώ γεννήθηκε πάντως και εδώ πέθανε.

Και βέβαια, κάθε δυο-τρεις αναρτήσεις το διάσημο σκίτσο του Ορνεράκη με το αγοράκι που κατουράει το στέμμα, μια εικόνα που αποτελεί μία από τις σταθερές της ζωής μου, δεν μπορώ να θυμηθώ εποχή που δεν εμφανιζόταν κάπου κάπως και με κάποια αφορμή, παρότι η βασιλεία έληξε το 1974. 

Ματαίως για τον τέως Facebook Twitter
Η αφίσα του Σπύρου Ορνεράκη που κυριάρχησε στον αντιμοναρχικό αγώνα. Πηγή: Βιβλιοθήκη της Βουλής

Τη μονοτονία έσπαγαν κάποιες –εμμέσως σχετικές– σκηνές ελληνικών ταινιών από το YouTube: «Της Αμύνης τα παιδιά» από το Ρεμπέτικο, «Γύρνα ξανά –στην παλιά σου φωλιά– βασιλιά» από τον Θίασο, το δίλημμα «ο βασιλιάς ή το πουλί;» από το Λούφα και Παραλλαγή. Κλασικές, μνημειώδεις σκηνές του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου και οι τρεις, παρότι μόνο η τελευταία είχε να κάνει με τον ίδιο.

Μπορούσες, πάντως, ακόμα και να χαλαρώσεις παρακολουθώντας να περνά από μπροστά σου μέσα από θραύσματα, αναθέματα και πλούσιο φωτογραφικό υλικό ολόκληρη σχεδόν η μεταπολεμική Ελλάδα, από τον Εμφύλιο μέχρι τις μέρες μας.

Ο νεαρός διάδοχος ως Ολυμπιονίκης της ιστιοπλοΐας στη Ρώμη (μάλλον η κορυφαία προσφορά του εκλιπόντος), το affair με τη Βουγιουκλάκη, μια φευγαλέα ατμόσφαιρα ΕΟΤ και ανεμελιάς (με σάουντρακ το τραγουδάκι «Άννα Μαρία» που είχε γράψει ο Γεράσιμος Λαβράνος για τη δροσερή Δανέζα πριγκίπισσα) πριν από τα Ιουλιανά και την πορεία προς τη χούντα. Λιγότερο από πενταετία κράτησε ουσιαστικά η βασιλεία του και όλα έγιναν μαντάρα.

Πέρασε από μπροστά μου και μια εικόνα που το μυαλό θα πρέπει να είχε κάνει delete για να δημιουργηθεί χώρος, και τώρα ξαφνικά επανήλθε σαν φλασιά: Τον Μητσοτάκη (τον πατέρα) να καπνίζει κλονισμένος και σκεπτικός το 1988 μετά την κατακραυγή που είχε δεχτεί όταν χαρακτήρισε «unfair» για τον Κωνσταντίνο το δημοψήφισμα που τον είχε θέσει εκτός των πραγμάτων δεκατέσσερα χρόνια πριν. 

Ματαίως για τον τέως Facebook Twitter
Ο νεαρός διάδοχος ως Ολυμπιονίκης της ιστιοπλοΐας στη Ρώμη (μάλλον η κορυφαία προσφορά του εκλιπόντος).

Έκτοτε εμφανιζόταν ανά διαστήματα στη χώρα οικογενειακώς, σαν έκτακτος προσκεκλημένος, σαν επιφανής ομογενής, σαν επίμονος αναχρονισμός. Πολλοί τον θεωρούν «ξένο», υπερτονίζοντας το επίθετο του βασιλικού «οίκου» απ’ όπου προέρχεται. Εδώ γεννήθηκε πάντως και εδώ πέθανε.

Θα έλεγα επίσης ότι και φυσιογνωμικά δικός μας έμοιαζε, όχι «ξένος». Ειδικά ως μεσήλικας και υπερήλικας έμοιαζε ξεκάθαρα με έναν τυπικό (και όχι απαραίτητα αντιπαθή παρότι οι πιθανότητες ήταν εναντίον του) καλοβαλμένο, καλοζωισμένο, ευκατάστατο Έλληνα δεξιό. 

Παρότι πιστεύω ότι του αξίζουν τα περισσότερα από αυτά που του σέρνουν ακόμα και τούτη την ώρα (η εκεχειρία του πένθους έχει τελειώσει ως ιδέα), μου φαίνεται εύκολο και κακομοίρικο και χωρίς νόημα το κράξιμο του νεκρού. Ίσως επειδή τον είχα δει πριν από δυο-τρία καλοκαίρια στην Ύδρα από αρκετά κοντά, την ώρα που με το αμαξίδιο τον μετέφεραν, εμφανώς κουρασμένο, σε μια θαλαμηγό που είχε ένα χαρακτηριστικά ανάρμοστο και kinky όνομα που όμως δεν μπορώ να θυμηθώ με τίποτα (Ecstasy; Seduction; κάτι τέτοιο…).

Άμα δεις κάποιον, οποιονδήποτε, σε κατάσταση βαριάς αδυναμίας, σου μένει αυτή η εικόνα για πάντα για να σε κρατά νηφάλιο. Ακόμα κι αν ξέρεις ότι τις επόμενες μέρες θα γίνουμε ξανά μαλλιοκούβαρα για πάρτη του.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ