Ο Pee-wee και η χαμένη αθωότητα

Ο Pee-wee και η χαμένη αθωότητα Facebook Twitter
Οι θεωρητικοί της εποχής είχαν πάθει την πλάκα τους και οι αναλύσεις για το φαινόμενο έδιναν κι έπαιρναν, προκαλώντας τη θυμηδία του δημιουργού και παρουσιαστή της σειράς. Φωτ.: Aaron Rapoport/Corbis/Getty Images/Ideal Image
0

ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ είχε προβληθεί ποτέ σε κάποια ελληνική αίθουσα η ταινία Pee-wee’s Big Adventure (1985), παρότι ήταν το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Τιμ Μπάρτον. Κι εγώ δυο-τρία χρόνια μετά την ανακάλυψα σε βιντεοκασέτα εισαγωγής, και ενώ είχα διαβάσει διάφορα κουλά και θαυμαστά πράγματα για τον πρωταγωνιστή της και για την αλλόκοτη παιδική εκπομπή του που χάλαγε κόσμο στην Αμερική.

Και μόνο οι φωτογραφίες του αρκούσαν. Ο Πί-γουι με το στενό ‘50s κουστούμι, το παπιγιόν, το ποδήλατο, την άφυλη/αμφίφυλη/ασεξουαλική φυσιογνωμία, την επιμελημένη αφέλεια και το vintage/σουρεαλιστικό ντεκόρ που έμοιαζε να τον ακολουθεί παντού, ήταν σαν παιδί που αρνιόταν πεισματικά να μεγαλώσει, κι ας είχε παγιδευτεί στο σώμα ενήλικα. 

Υπήρχε μια ιδιαίτερη τρέλα που περιφερόταν αμολητή στα ‘80s και δεν μπορούσαν να την περιορίσουν οι διάφοροι μπόγιες της κουλτούρας, όπως συμβαίνει σήμερα.

Και το πιο κουλό απ’ όλα ήταν ότι ο άνθρωπος που λεγόταν Πολ Ρούμπενς δεν παρουσιαζόταν ποτέ στις δημόσιες εμφανίσεις του ως ο εαυτός του, αλλά πάντα ως το alter ego του, ως ο ρόλος που τον είχε καταπιεί, ως Pee-wee Herman.

Υπήρχε μια ιδιαίτερη τρέλα που περιφερόταν αμολητή στα ‘80s και δεν μπορούσαν να την περιορίσουν οι διάφοροι μπόγιες της κουλτούρας, όπως συμβαίνει σήμερα. 

Ο Pee-wee και η χαμένη αθωότητα Facebook Twitter
Η παιδική εκπομπή «Pee-wee’s Playhouse» (1986-1990) ήταν το πιο παράξενο πρόγραμμα (γενικά, όχι μόνο παιδικό) στην ιστορία της τηλεόρασης. Φωτ.: John Kisch Archive/Getty Images/Ideal Image

Η παιδική εκπομπή Pee-wee’s Playhouse (1986-1990) ήταν το πιο παράξενο πρόγραμμα (γενικά, όχι μόνο παιδικό) στην ιστορία της τηλεόρασης. Ήταν ένα παράλληλο σύμπαν που ήταν σαν να έχει αναδυθεί από το πιο τρελό παιδικό όνειρο, ένας κόσμος όπου οι πολυθρόνες προσέφεραν αγκαλιές και όπου μπορούσες να παντρευτείς μια φρουτοσαλάτα, όπως είχε κάνει σε ένα επεισόδιο ο Pee-wee. Ήταν σαν να είχε κάνει παιδική ταινία ο Τζον Γουότερς.

Οι θεωρητικοί της εποχής είχαν πάθει την πλάκα τους και οι αναλύσεις για το φαινόμενο έδιναν κι έπαιρναν, προκαλώντας τη θυμηδία του δημιουργού και παρουσιαστή της σειράς.

Παρότι θα ξανάπιανε σποραδικά τον χαρακτήρα που τον έκανε διάσημο (με πιο πρόσφατη περίπτωση την ταινία του 2016 Pee-wee's Big Holiday στο Netflix), η δόξα του Pee-wee κατέπεσε απότομα το 1991, όταν ένα βράδυ, μετά από ντου ρουτίνας της αστυνομίας σε πορνοσινεμά της Φλόριντα, συνελήφθη μαζί με άλλους ατυχείς θεατές ο Πολ Ρούμπενς, με την κατηγορία της «άσεμνης επίδειξης» (βασικά αυνανιζόταν, όπως παραδοσιακά έκαναν οι θαμώνες σε τέτοιους χώρους).

Ο Pee-wee απεδείχθη οδυνηρά ενήλικας και η δημοσιότητα που έλαβε το περιστατικό δεν επέτρεπε πλέον τη σύνδεση του Ρούμπενς με κάποια ιδεατή παιδικότητα. Η καριέρα του επλήγη ανεπανόρθωτα, απέδειξε όμως στη συνέχεια –σε μια ευρεία γκάμα ταινιών, σειρών και ρόλων– πόσο ενδιαφέρων ηθοποιός και καλλιτέχνης ήταν.  

Ο Pee-wee και η χαμένη αθωότητα Facebook Twitter
Φωτογραφία από τη σύλληψη του Πολ Ρούμπενς το 1991. Φωτ.: Kypros/Getty Images/Ideal Image

Πριν από μερικούς μήνες μόλις, είχε δώσει μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του στους New York Times, συζητώντας, μεταξύ άλλων, και για το πόσο έχει αλλάξει το «δημιουργικό τοπίο» από την εποχή που εμφανίστηκε ο Pee-wee πριν από σαράντα σχεδόν χρόνια μέχρι τις μέρες μας: «Μου φαίνεται ότι είναι πολύ πιο δύσκολο να ξεχωρίσεις σήμερα. Όλα μοιάζουν επίπεδα. Αν θες να το παίξεις περίεργος, καλή τύχη». 

Χθες, η αναγγελία του θανάτου του συνοδεύτηκε από ένα μήνυμα του ίδιου, στο οποίο απολογείται για το γεγονός ότι είχε κρατήσει κρυφή την πολυετή «μάχη» του με τον καρκίνο: «Παρακαλώ, δεχτείτε τη συγγνώμη μου που δεν δημοσιοποίησα αυτό που αντιμετώπιζα τα τελευταία έξι χρόνια. Πάντα έτρεφα τεράστιο σεβασμό και απεριόριστη αγάπη για τους φίλους, τους fans, τους υποστηρικτές μου. Σας αγάπησα πολύ όλους και ήταν μεγάλη μου χαρά και απόλαυση να κάνω τέχνη για σας».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ