ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΧΘΕΣΙΝΟΥ ιστορικού φινάλε του Curb Your Enthusiasm που σήμανε την οριστική αυλαία για την κωμική σειρά του HBO που μας συντρόφεψε, με μικρά ή μεγαλύτερα διαλλείματα, εδώ και 25 χρόνια (απίστευτο μου φαίνεται), ο δημιουργός, πρωταγωνιστής και ιθύνων νους της σειράς, ο 76χρονος πια Λάρι Ντέιβιντ, λέει σ’ ένα παιδάκι η μαμά του οποίου προσπαθεί να το πείσει ότι πρέπει να διδάσκεται από μικρό τα μαθήματα της ζωής, ότι ο ίδιος, σ’ αυτή την προχωρημένη ηλικία, «δεν έχει μάθει ποτέ τίποτα στην πραγματικότητα», και κανένα πάθημα δεν του έγινε ποτέ μάθημα. Αυτός είναι και ο τίτλος του τελευταίου επεισοδίου της σειράς –«No Lessons Learned»– ένας τίτλος που αντανακλά όχι μόνο την μικροπρεπή συχνά αλλά και πραγματιστική συγχρόνως κοσμοθεωρία του κεντρικού χαρακτήρα αυτής της σειράς, αλλά και έναν από τους κεντρικούς άξονες της άλλης σειράς που έχει συνδεθεί με το όνομά του (και τον έκανε πάμπλουτο), ασχέτως αν σ’ εκείνη δεν εμφανιζόταν μπροστά από την κάμερα.
Ως γνωστόν, ο Λάρι Ντέιβιντ ήταν μαζί με τον Τζέρι Σάινφελντ (ο οποίος εμφανίζεται και στο φινάλε του “Curb” κλείνοντας έναν κύκλο που άνοιξε πριν από 35 χρόνια), ο δημιουργός του Seinfeld, της δημοφιλέστατης κωμικής σειράς που αποδόμησε πολλούς από τους παραδοσιακούς κανόνες της τηλεοπτικής κωμωδίας καταστάσεων χρησιμοποιώντας το αξίωμα «όχι αγκαλιές, όχι μαθήματα ζωής». Τουτέστιν, δεν είναι απαραίτητο ούτε να εξελίσσονται ως άτομα ή ως κοινωνικά όντα, ούτε να γίνονται αβάσταχτα συναισθηματικοί οι χαρακτήρες μιας κωμικής σειράς.
«Το φινάλε του Curb πιθανότατα δεν θα μας σοκάρει ούτε θα μας αποκαλύψει κάποια κρυμμένη αλήθεια» σημείωνε προφητικά πριν από λίγες μέρες ο κριτικός του New Republic, Μπάρι Μάσιακ, ενόψει του επικείμενου τέλους.
Το «Curb Your Enthusiasm» ξεκίνησε δύο χρόνια μόλις μετά το φινάλε του Seinfeld, το οποίο παρακολούθησαν τότε γύρω στα ογδόντα εκατομμύρια θεατές και που επίσης τελειώνει, όπως και το χθεσινό τελευταίο επεισόδιο του «Curb», με τους πρωταγωνιστές στο εδώλιο του κατηγορουμένου για παραβίαση νόμων περί αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Ο Λάρι Ντέιβιντ αποφάσισε να «εκτεθεί» ο ίδιος μπροστά από την κάμερα, βασιζόμενος σ’ έναν αυτοσχεδιαστικό οίστρο, παίζοντας τον εαυτό του, αλλά, όπως σημείωσε χθες ο διευθυντής του New Yorker, Ντέιβιντ Ρέμνικ, «σε μια μεγεθυμένη και παραμορφωμένη εκδοχή, ως ένας σύγχρονος "Ταρτούφος" του Μολιέρου. Ο Λάρι Ντέιβιντ στη σειρά είναι ο πραγματικός Λάρι Ντέιβιντ όσο ο Πορτνόι και ο Ζούκερμαν είναι ο Φίλιπ Ροθ».
«Είναι πολύ δύσκολο να κάνεις το σωστό 24 ώρες τη μέρα» είχε δηλώσει ήδη από το πρώτο επεισόδιο του «Curb Your Enthusiasm» (αρχικά η σειρά είχε αποδοθεί, όχι άσχημα, ως «Μην τρελαίνεσαι» στα ελληνικά, αργότερα όμως αυτός ο τίτλος μάλλον ξεχάστηκε) ο Λάρι Ντέιβιντ και στα 25 χρόνια που ακολούθησαν, ο ίδιος –ή η περσόνα που υποδύεται με τόσο αντικοινωνικό μπρίο και φέρει το όνομά του– έκανε επί της οθόνης ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά (και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές) αποτελέσματα. Η λεγόμενη στις μέρες μας «κωμωδία του cringe» ξεκίνησε μ’ αυτή τη σειρά.
«Το φινάλε του Curb πιθανότατα δεν θα μας σοκάρει ούτε θα μας αποκαλύψει κάποια κρυμμένη αλήθεια» σημείωνε προφητικά πριν από λίγες μέρες ο κριτικός του New Republic, Μπάρι Μάσιακ, ενόψει του επικείμενου τέλους. «Το επίτευγμα αυτής της σειράς είναι κάτι που έχει ήδη κατοχυρωθεί, επεισόδιο με επεισόδιο, χρόνο με το χρόνο. Τι θα σκέφτεστε για το υπόλοιπο της ζωής σας όταν ακούτε να μπαίνει η τούμπα στο μουσικό θέμα της σειράς; Θα ανακαλείτε στο μυαλό σας αυτό το ακατονόμαστο, αβάσταχτο, απρόβλεπτο και συγχρόνως απίστευτα προβλέψιμο συναίσθημα του να είσαι μπλεγμένος στις ζωές των άλλων. Αλλά ο Λάρι έβλεπε τον κόσμο με κάτι περισσότερο από κυνισμό ή απλή ενόχληση. Η σειρά κατανοούσε κάτι τρομερό και τρελό και υπέροχο και αληθινό σχετικά με το να είσαι ζωντανός».
Curb's Last Day on Set | Curb Your Enthusiasm | Max