Ποιος είναι ο «καλύτερος» εθνικός ύμνος;

Ποιος είναι ο «καλύτερος» εθνικός ύμνος; Facebook Twitter
Τα κορίτσια είχαν συγκινηθεί επειδή βρίσκονταν εκεί, στην κεντρική σκηνή, λίγο πριν από την πρώτη τους παράσταση και ο εθνικός ύμνος είναι η υπόκρουση που τους το υπενθυμίζει με τον πιο ένδοξο και υπερβατικό τρόπο.
0

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ η ιδέα μου, έχω την εντύπωση όμως ότι ως τηλεοπτικό θέαμα, αυτή η Ολυμπιάδα φαίνεται να εστιάζει λίγο παραπάνω στη διαδικασία της ανάκρουσης αλλά και στο όλο τελετουργικό με τους εθνικούς ύμνους. Γεγονός περίεργο, αν αναλογιστεί κανείς τις έντονες γεωπολιτικές ανισορροπίες και κρίσεις που βιώνει ο πλανήτης και που αναπόφευκτα αντικατοπτρίζονται και στους Αγώνες του Παρισιού, όσο κι αν οι διοργανωτές επιχείρησαν να μας πείσουν με την τελετή έναρξης ότι για λίγο καιρό θα ζούμε όλοι σε μια ολυμπιακή Barbieland.

Οι ευαισθησίες είναι συγχρόνως πιο λεπτές και πιο έντονες από κάθε άλλη φορά στο πρόσφατο παρελθόν. Ήδη έχουν ακουστεί αποδοκιμασίες κατά συγκεκριμένων εθνικών ύμνων και συμβόλων, κάτι που υποτίθεται ότι αποτελεί ένα από τα μεγάλα ταμπού του θεσμού.

Και αν πρόκειται για το Ισραήλ –η παρουσία του οποίου κατανοώ γιατί μπορεί να εκληφθεί ως προκλητική, δεδομένης της διαρκούς σφαγιαστικής του καμπάνιας στη Γάζα, ασχέτως αν οι αθλητές της χώρας δεν φταίνε στην πραγματικότητα–, υπάρχει κάποια δικαιολογία ίσως. Μοιάζει όμως σαν να έχουν ανοίξει οι ασκοί του Αιόλου και σε άλλες «διακρατικές» έριδες, και συχνά τη νύφη την πληρώνουν οι εθνικοί ύμνοι.

Η Ρωσία λείπει ως γνωστόν, αλλά αυτό που λείπει πραγματικά από μια τέτοια περίσταση είναι ο ρωσικός εθνικός ύμνος, ο οποίος παρέμεινε ο ίδιος με τον σοβιετικό (δεν αλλάζουν εύκολα τέτοια διαχρονικά σουξέ) με τον οποίον γαλουχηθήκαμε ως μικρά παιδιά.

Αδίκως, κατά τη γνώμη μου, όχι επειδή δεν κουβαλάνε κι εκείνοι τις αμαρτίες τους –ειδικά οι εθνικοί ύμνοι κάποιων αμετανόητων αποικιοκρατών– αλλά επειδή εμπεριέχουν συγχρόνως και μια αθωότητα ή μια ελκυστική αφέλεια, ως «αρχέγονες» μελωδίες που συνενώνουν ολόκληρους λαούς. Και οι πιο γνωστοί από αυτούς –συχνά οι ύμνοι των χωρών με τα πολλά μετάλλια, αλλά όχι πάντα– συνιστούν με τις δεκαετίες μια οντότητα που αυτονομείται πέρα από τα όρια προέλευσής της.

Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν μόνο τα λόγια του δικού τους εθνικού ύμνου, αναγνωρίζουν όμως διάφορους άλλους, που τους ακούνε από παιδιά στις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις. Πουθενά αλλού όμως δεν μετράνε τόσο πολύ οι εθνικές διακρίσεις όσο στην Ολυμπιάδα, πουθενά αλλού δεν προκαλεί η ανάκρουση του εθνικού ύμνου τόση ηλεκτρική συγκίνηση – στους αθλητές κυρίως, και ειδικά στους πρωτάρηδες, οι οποίοι ζουν ένα όνειρο από το οποίο δεν θέλουν να ξυπνήσουν ποτέ, καθώς βρίσκονται αυτές τις μέρες σ’ ένα απόγειο, όχι μόνο της καριέρας τους, αλλά γενικότερα, σε μια απόλυτη ακμή που ίσως να μην επαναληφθεί. 

Γι’ αυτό ήταν και τόσο ωραίο και συγκινητικό ένα βίντεο που κυκλοφόρησε από τον αγώνα της Εθνικής γυναικών πόλο με την ομάδα των ΗΠΑ, και δείχνει αρκετά από τα δικά μας κορίτσια να απαγγέλλουν με δάκρυα στα μάτια τον εθνικό ύμνο, σε κατάσταση πλήρους συναισθηματικής ευφορίας.

Δεν έχει να κάνει με εθνικισμό ή ακόμα και με πατριωτισμό στην πραγματικότητα. Ούτε επειδή έχουμε τον «καλύτερο εθνικό ύμνο στον κόσμο», όπως θυμάμαι να μας λένε στο δημοτικό και όπως είπε το Σάββατο, χωρίς να διστάσει καθόλου, ο γνωστός για τις πατριωτικές εξάρσεις του εκφωνητής του αγώνα μεταξύ Ελλάδας και Καναδά στο μπάσκετ. Τα κορίτσια είχαν συγκινηθεί επειδή βρίσκονταν εκεί, στην κεντρική σκηνή, λίγο πριν από την πρώτη τους παράσταση και ο εθνικός ύμνος είναι η υπόκρουση που τους το υπενθυμίζει με τον πιο ένδοξο και υπερβατικό τρόπο.

Στο άλλο άκρο, ως θύματα κάποιας κακόγουστης φάρσας των Ολύμπιων θεών, βρέθηκαν οι παίκτες της (φοβερής) ομάδα μπάσκετ του Νότιου Σουδάν, που αποτελεί το σύνολο σχεδόν της αποστολής της χώρας στο Παρίσι, όταν στον αγώνα με το Πουέρτο Ρίκο, αντί να ακουστεί ο δικός τους εθνικός ύμνος, ακούστηκε αυτός του άλλου, του «κακού» Σουδάν.  

Η Ρωσία λείπει, ως γνωστόν, αλλά αυτό που λείπει πραγματικά από μια τέτοια περίσταση είναι ο ρωσικός εθνικός ύμνος, ο οποίος παρέμεινε ο ίδιος με τον σοβιετικό (δεν αλλάζουν εύκολα τέτοια διαχρονικά σουξέ) με τον οποίον γαλουχηθήκαμε ως μικρά παιδιά και όλοι, ασχέτως ιδεολογικής καταβολής, συμφωνούσαμε, εντελώς αντικειμενικά, σαν κριτές της Eurovision, ότι ήταν ο «καλύτερος», τουλάχιστον από εκείνους που ακούγαμε πιο συχνά. Κρεσέντο με το καλημέρα και μετά η μια κορύφωση μετά την άλλη. Δεν συγκρινόταν με κανέναν άλλον, ούτε καν με τον ελληνικό, που τότε τον ακούγαμε εξαιρετικά σπάνια στις Ολυμπιάδες.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Daily / Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Η εξαιρετική ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη που μπορεί να δει κανείς από την πλατφόρμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, έχει ως κεντρικό χαρακτήρα έναν εγχώριο σταρ της (τ)ραπ σκηνής στα πρόθυρα νευρικής κατάρρευσης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Daily / KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Η νέα σειρά του Netflix είναι ένα μεθυστικό – και λίγο βαρύ ίσως – κοκτέιλ όπου συμπλέκονται γλυκά κι αυθαίρετα διάφοροι αρχαιοελληνικοί μύθοι, με ιδανικό πρωταγωνιστή τον Τζεφ Γκόλντμπλουμ στο ρόλο ενός σύγχρονου Δία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

Daily / Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

«Η ζωή γλιστράει ακόμη ένα σκαλοπάτι προς τη βαρβαρότητα…»: Η σπουδαία ποιήτρια αποκαλύπτει με ένα υπέροχο κείμενό της στο London Review Books ότι πάσχει από τη νόσο του Πάρκινσον.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα

Daily / Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα

Μεγάλη αρρώστια βγάζει τελικά στους εραστές της η «επίσημη αγαπημένη», όπως φάνηκε από τις αντιδράσεις για την εθνική μπάσκετ στους Ολυμπιακούς. Ευτυχώς υπάρχει ο Μίλτος Τεντόγλου για να μας επαναφέρει στην τάξη με τη συγκροτημένη χαλαρότητα και το ελεύθερο πνεύμα του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Daily / Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Πώς μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο μικρό κάδρο ενός ανοιχτού βιβλίου, όταν υπάρχει το μεγάλο κάδρο –ο ουρανός, η θάλασσα, τα βράχια, το πολύτιμο τοπίο, οι άνθρωποι στα καλύτερά τους– που μπορείς να το χαρείς μόνο για ένα δραματικά περιορισμένο διάστημα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Daily / Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Ο φετιχισμός όμως και ο ψυχαναγκασμός με τον όρο καλά κρατούν. Σα να υπάρχει μια συλλογική άρνηση να κλείσει ένα κεφάλαιο που έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα αφηγηματικά του όρια και μοιάζει αυτές τις μέρες με περιφερόμενο μαυσωλείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Daily / Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Όταν βρεθεί κανείς σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ