Poor Things; Έχω πάει! 

Poor Things; Έχω πάει!  Facebook Twitter
Ο Γιώργος Λάνθιμος και η Έμα Στόουν στα γυρίσματα της ταινίας. Φωτ.: Atsushi_Nishijima/COURTESY OF SEARCHLIGHT PICTURES
0

ΜΟΙΑΖΕΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΣΤΟΧΟΣ ΚΑΙ παρωχημένος στη σύγχρονη οθόνη –μικρή και μεγάλη–, όπου τα όρια ανάμεσα στα παραδοσιακά είδη μυθοπλασίας έχουν θολώσει μέχρι εξαφάνισης, ο διαχωρισμός στις «Χρυσές Σφαίρες» ανάμεσα σε δράματα και σε κωμωδίες / μιούζικαλ.

Η βράβευση του Poor Things στη χαμηλότερου κύρους δεύτερη κατηγορία μοιάζει εκ πρώτης όψεως –και ειδικά για όσους και όσες έχουν τρομοκρατηθεί στο παρελθόν από το δυστοπικό κινηματογραφικό όραμα του Γιώργου Λάνθιμου– αλλοπρόσαλλη (σα να χρίστηκε με κάποιον παράδοξο τρόπο, ως ο αναπάντεχος σύγχρονος διάδοχος του Γιάννη Δαλιανίδη), βλέποντας όμως επιτέλους την ταινία, πριν χαθεί στη χιονοστιβάδα αναλύσεων και αντιπαραθέσεων των social media, διαπιστώνει κανείς πόσο ταιριαστή είναι.

Δεν το βλέπεις να επισημαίνεται και πολύ, αλλά το παραισθητικά εξπρεσιονιστικό Poor Things είναι όχι μόνο πολύ αστείο κατά τόπους, αλλά και εξαιρετικά ανάλαφρο, παρά το ψυχοσεξουαλικό, γκροτέσκο, γκραν γκινιόλ ύφασμά του.

Περισσότερο από κάθε άλλη φορά πάντως, ο Έλληνας σκηνοθέτης φαίνεται να είναι πραγματικά σίγουρος για το δημιούργημά του και αυτή η σιγουριά μετατρέπεται σε ανεμελιά που είναι μεταδοτική.

Αδίκως λοιπόν νομίζω γίνεται τόση φασαρία και τόση ανάλυση για τις υποτιθέμενες ιδεολογικές προθέσεις του δημιουργού, ο οποίος δεν είναι η πρώτη φορά στο έργο του που μοιάζει να προσεγγίζει τους χαρακτήρες του με τον κλινικό αλλά και συγχρόνως ξέγνοιαστο τρόπο ενός φιλοπερίεργου κι εστέτ ερευνητή που διεξάγει ως χόμπι μια σειρά από περίεργα ανθρωπολογικά πειράματα.

Περισσότερο από κάθε άλλη φορά πάντως (και ομολογώ ότι δεν είμαι ο πιο φανατικός υποστηρικτής των ταινιών του πριν από το The Favourite), ο Έλληνας σκηνοθέτης φαίνεται να είναι πραγματικά σίγουρος για το δημιούργημά του και αυτή η σιγουριά μετατρέπεται σε ανεμελιά που είναι μεταδοτική.

Όπως λέει και ο πανδαμάτωρ –πλην όμως θνητός τελικά– επιστήμονας που υποδύεται ο Γουίλεμ Νταφόε στην ταινία, στα τελευταία του λόγια: «Είναι πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά που συμβαίνουν».  

«Ποιος είναι ο επόμενος σταθμός;» ρωτάει ένα μέλος του πληρώματος στο πλοίο που έχει επιβιβαστεί, η Μπέλα της Έμα Στόουν. «Αθήνα» απαντά εκείνος, αλλά στην ταινία δεν εμφανίζεται ποτέ η γενέτειρα του σκηνοθέτη, έστω και σε μια ρετροφουτουριστική ή «steampunk» εκδοχή της όπως το Λονδίνο, η Λισαβόνα, το Παρίσι ή η Αλεξάνδρεια που συναποτελούν το ευφάνταστο σκηνικό του Poor Things. Κρίμα. Μια άλλη φορά ίσως θα μας θυμηθεί κι εμάς το χαρισματικό παιδί που γλίτωσε από δω και πήγε έξω για να «προκόψει», όπως λένε διάφοροι.

Μου φαίνεται μάλλον ταιριαστό με το βαρύ κι αγιάτρευτο εθνικό σύμπλεγμα κατωτερότητας που μας διακρίνει, το γεγονός ότι οι πιο διάσημοι σύγχρονοι «εκπρόσωποί» μας στο διεθνές στερέωμα, ο Yorgos του σινεμά και ο Giannis του πρωταθλητισμού, αποτελούν τόσο ιδιάζουσες περιπτώσεις που διαρκώς ξεγλιστράνε από την επίμονη τάση μας να τους στριμώξουμε στα μέτρα και στις αγκυλώσεις μας.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι σημαίνει η Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Κωμωδίας στο «Poor Things»

Οθόνες / Τι σημαίνει η Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Κωμωδίας στο «Poor Things»

Το Barbenheimer δεν συνέβη ακριβώς, το «Poor Things» αναστάτωσε τις Σφαίρες με μια νίκη-έκπληξη, ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Κρίστοφερ Νόλαν ανεβαίνουν στην κούρσα των βραβείων και η Έμα Στόουν με τη Λίλι Γκλάντστοουν θα πρέπει να λύσουν τις «διαφορές» τους στα Όσκαρ, όπως και ο Κίλιαν Μέρφι με τον Πολ Τζιαμάτι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ