Πώς να συνεχίζεις να ζεις και να χαίρεσαι πού και πού, όταν ο κόσμος πάει κατά διαόλου

Πώς να συνεχίζεις να ζεις και να χαίρεσαι πού και πού, όταν ο κόσμος πάει κατά διαόλου Facebook Twitter
«Όλοι πεθαίνουν. Εγώ θα πεθάνω, εσύ θα πεθάνεις, όλοι θα πεθάνουμε. Γεια σας, με λένε Μαρκ Μάρον και είμαι κωμικός».
0

«ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, το καλύτερο χιούμορ είναι αυτό που προέρχεται από το αληθινό σκοτάδι», λέει στη μέση περίπου του πρόσφατου ωριαίου stand-up special που έκανε για το HBO o ιδιαιτέρως οικείος και αγαπητός σε όσους τον παρακολουθούν τις τελευταίες δεκαετίες 59χρονος κωμικός, ηθοποιός, podcaster, κοινωνιολόγος του μικροφώνου αλλά και συναγωνιστής και σύντροφος τρόπον τινά, Μαρκ Μάρον.

Αμέσως μετά, προσφέρει έναν διαχρονικό ορισμό της κωμωδίας: «Οι κωμικοί παίρνουν πράγματα που είναι πολύπλοκα και τρομακτικά και τα απλοποιούν έτσι ώστε να τα δεις με άλλο μάτι, και να ρίξεις κι ένα γέλιο ίσως. Πιστεύω ότι είναι όμορφο πράγμα».

Λίγη ώρα πριν είχε ξεκινήσει την εμφάνισή του με αυτά τα λόγια και με το γνωστό, θυμόσοφο, στοχαστικό, μελαγχολικό ενίοτε, αλλά ποτέ πικρόχολο και κυνικό, ύφος του: «Δεν θέλω να είμαι αρνητικός, αλλά δεν νομίζω ότι θα γίνει οτιδήποτε καλύτερο, ποτέ ξανά. Δεν θέλω να ξενερώσω κανέναν, πιστεύω όμως ότι κάπως έτσι θα πάει μέχρι να ξεμπερδέψουμε οριστικά μ’ αυτόν τον πλανήτη».

«Οι κωμικοί παίρνουν πράγματα που είναι πολύπλοκα και τρομακτικά και τα απλοποιούν έτσι ώστε να τα δεις με άλλο μάτι, και να ρίξεις κι ένα γέλιο ίσως».

Κατά σατανική σύμπτωση, το προηγούμενο special του Μάρον, που ήταν για λογαριασμό του Netflix (και βρίσκεται ακόμα στην πλατφόρμα) και έφερε τον αποκαλυπτικό τίτλο «End Times», έκανε πρεμιέρα τον Φεβρουάριο του 2020, εκείνη ακριβώς τη στιγμή που έντρομος ο πλανήτης κατέβαζε τα ρολά, μην ξέροντας τι θα του ξημερώσει.

Τρία χρόνια μετά (και αφού στο μεταξύ έπαιξε κεντρικό ρόλο στην ταινία «To Leslie» που έγινε γνωστή από την περιπετειώδη υποψηφιότητα για Όσκαρ α' γυναικείου της πρωταγωνίστριάς της Άντρια Ράιζμπορο), η οπτική του μοιάζει πιο συμπονετική, πιο τρυφερή, πιο αισιόδοξη.

Κι αυτό, παρά τον τίτλο αυτής της παράστασης («From bleak to dark», που στα ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί ως Από τον ζόφο στο σκοτάδι) και παρά το γεγονός ότι στο μεταξύ τού συνέβη το πιο τραγικό γεγονός της ζωής του.

Τον Μάιο του 2020 έχασε εξαιτίας μιας ξαφνικής και καλπάζουσας ασθένειας τη σύντροφό του, σκηνοθέτιδα Λιν Σέλτον, με την οποία αποτελούσαν ένα υποδειγματικά αγαπημένο και ταιριαστό ζευγάρι και μια τρανταχτή απόδειξη ότι ο μεγάλος έρωτας μπορεί να συμβεί ακόμα και μετά τα πενήντα. «Και μετά εκείνη πέθανε», λέει στο κοινό αμήχανα, αλλά αποφασιστικά.

«Ήταν το πιο φρικτό πράγμα που μου συνέβη ποτέ – και πιστεύω και σ’ εκείνη», αστειεύεται αμέσως, υπομειδιώντας πικρά. Λίγο αργότερα, αναρωτιέται μήπως είναι καλή ιδέα να κάνει ένα Ted Talk σχετικά με την απώλεια και το πένθος: «Πόσο δύσκολο μπορεί να είναι; Θα φορέσω ένα από αυτά τα ακουστικά-μικρόφωνα, θα αλλάξω τη στάση του σώματός μου και τον τόνο της φωνής μου και θα ξεκινήσω λέγοντας: “Όλοι πεθαίνουν. Εγώ θα πεθάνω, εσύ θα πεθάνεις, όλοι θα πεθάνουμε. Γεια σας, με λένε Μαρκ Μάρον και είμαι κωμικός”».

Άλλα κομμάτια της παράστασης έχουν να κάνουν με την άνοια του «νάρκισσου» πατέρα του που του είχε κάνει τη ζωή πατίνι παλιά («φρικτό πράγμα η άνοια, αλλά υπάρχουν και κάποια γλυκά σημεία σ’ αυτή την τρομακτική διαδρομή, μην τα χάσετε όσο ακόμα υπάρχει μια επικοινωνία») ή με τις κλινικές αμβλώσεων τις οποίες προτείνει να μετονομαστούν σε «εργοστάσια αγγέλων» μήπως και χαλαρώσουν κάπως οι «χριστιανοί φασίστες», όπως τους αποκαλεί.

Δηλώνει επίσης ότι τώρα περισσότερο από ποτέ δεν μετανιώνει που δεν έκανε παιδιά και ότι είναι μια χαρά με τις γάτες του. Πάνω απ’ όλα όμως, το From bleak to dark είναι μια stand-up διατριβή για το πώς να συνεχίζεις να ζεις –και να χαίρεσαι, αραιά και πού έστω–, ενώ ο κόσμος πάει κατά διαόλου, αν δεν έχει τελειώσει ήδη, τουλάχιστον με τις προοπτικές που τον φανταζόμασταν κάποτε.

Marc Maron: From Bleak to Dark | Official Trailer | HBO

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ