ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Ταξίδι στην άκρη της νοσηρότητας

Ταξίδι στην άκρη της νοσηρότητας Facebook Twitter
Ήταν θέμα χρόνου το πότε αυτή η αναπαραστατική ελευθερία θα ξέφευγε, ξεπερνώντας τα όρια του γκροτέσκο, του μακάβριου, του κακόγουστου, του αισχρού.
0



ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ
τεχνολογικό «θαύμα» της λεγόμενης ενισχυμένης ή επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality), έστω και σ’ αυτήν την όχι και τόσο εξελιγμένη εκδοχή της, βλέπουμε εδώ και καιρό, συνήθως ως χιουμοριστικό meme που περιφέρεται στα social media, τα περιβόητα πλέον «τρισδιάστατα» σκηνικά της εκπομπής του Νίκου Ευαγγελάτου που μας «ταξιδεύουν» στα πιο απρόσιτα σημεία της επικαιρότητας – από το ουκρανικό μέτωπο μέχρι τα κλειστά παιδικά δωμάτια της πατρινής τραγωδίας. Τέτοια κραυγαλέα κόλπα ψηφιακού εντυπωσιασμού κάνουν πλέον κι άλλες εκπομπές «ενημερωτικού» περιεχόμενου της ελληνικής τηλεόρασης, όπως της συζύγου του, η συγκεκριμένη «καινοτομία» όμως έχει συνδεθεί άρρηκτα μαζί του στο μυαλό του μαρτυρικού τηλεθεατή.

Προϊστάμενος του δημοσιογράφου ήταν τότε –όπως είναι και σήμερα, στο Mega αυτήν τη φορά– ο Σταμάτης Μαλέλης, διάσημος από τότε για τις καινοτόμες πρακτικές και τις υψηλές θεαματικότητες που του εξασφάλιζαν.

Είχε μέχρι ένα σημείο κάποιο ενδιαφέρον (νοσηρό) και μια πλάκα αυτή η διαστροφή της πραγματικότητας, αυτή η λούμπεν βερσιόν μιας σύγχρονης spatial («χωρικής» ή «χωροταξικής») δημοσιογραφίας που τοποθετεί τον θεατή σε μια εικονική προσομοίωση των γεγονότων μέσω ολογραμμάτων και άλλων ψηφιακών αναπαραστάσεων. Φυσικά όμως ήταν θέμα χρόνου το πότε αυτή η αναπαραστατική ελευθερία θα ξέφευγε, ξεπερνώντας τα όρια του γκροτέσκο, του μακάβριου, του κακόγουστου, του αισχρού. Αυτό συνέβη στην προχθεσινή εκπομπή του γνωστού δημοσιογράφου-παρουσιαστή, όπου στο πλαίσιο άλλου ενός ζοφερού επεισοδίου της υπόθεσης της Πάτρας εμφανίστηκε μέσα στο πλατό, πλάι του και σε φυσικό μέγεθος («σαν να ήταν εκεί») ένα από τα τρία νεκρά παιδιά. Τα ρεκόρ είναι για να σπάνε και τα όρια για να ξεπερνιούνται, έτσι;

Μοιάζει εδώ και καιρό εντελώς μάταιο να σχολιάζει κανείς τις απίθανες ακρότητες και ατασθαλίες της τηλεόρασης (αυτής τέλος πάντων που είναι αναγκασμένος να βλέπει ο κοσμάκης) και ακόμα πιο μάταιο να φρικάρει και να αγανακτεί, εν προκειμένω όμως με πιάνει ένα σύγκρυο καθώς με τον συγκεκριμένο παρουσιαστή έρχεται στο μυαλό μου πάντα εκείνη η τραγική –και ανεπανόρθωτα τραυματική για τους τηλεθεατές– ιστορία με τον Σορίν Ματέι και την άτυχη όμηρό του, που είχαμε δει σε απευθείας μετάδοση (ωμή και χωρίς ψηφιακά γραφικά) από τον ΣΚΑΙ τον Σεπτέμβριο του 1998.

Όσοι δεν ζούσαν ή ήταν μικροί για να το θυμούνται, μπορούν να αναζητήσουν αποσπάσματα εκείνου του εφιάλτη στο διαδίκτυο. Το χρονικό της φρίκης θα γινόταν αργότερα και ντοκιμαντέρ από το BBC, που ξεκινά με τη φράση: «Ήταν μια ζωντανή μετάδοση ομηρείας που διήρκεσε τέσσερις ώρες, κατά τις οποίες ο κώδικας δεοντολογίας των μέσων μαζικής ενημέρωσης και η Ελληνική Αστυνομία εκτέθηκαν με τον χειρότερο τρόπο». Προϊστάμενος του δημοσιογράφου ήταν τότε –όπως είναι και σήμερα, στο Mega αυτήν τη φορά– ο Σταμάτης Μαλέλης, διάσημος από τότε για τις καινοτόμες πρακτικές και τις υψηλές θεαματικότητες που του εξασφάλιζαν. Είκοσι πέντε σχεδόν χρόνια μετά τον «θάνατο σε ζωντανή μετάδοση», όπως έμεινε στην ιστορία η υπόθεση του Ελληνορουμάνου δραπέτη με τη χειροβομβίδα, η ανατριχίλα επανέρχεται σε εικονική μορφή.

Daily
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ