ΕΝΑ ΚΑΛΟ ΣΗΜΑΔΙ
Η εσπευσμένη εισαγωγή της Φώφης Γεννηματά στο νοσοκομείο μάς είχε συγκινήσει πολύ. Ήταν απροσδόκητη. Είχαμε πειστεί από τη ζωντάνια της τα τελευταία χρόνια ότι είχε ξεπεράσει οριστικά την ασθένειά της. Η συγκίνησή μας πολλαπλασιάστηκε, μαθαίνοντας τον θάνατό της, διότι πιστεύαμε πως η κατάστασή της ήταν μεν δύσκολη, αλλά ότι της έμενε αρκετός χρόνος.
Ωστόσο, είναι θλιβερό να βλέπεις την ημέρα του θανάτου μιας νέας γυναίκας ορισμένοι να μην έχουν αίσθηση της σημασίας του γεγονότος.
Ένας ευρωβουλευτής γράφει φύρδην μίγδην συλλυπητήρια και πολιτική εκτίμηση για το «πολιτικό κεφάλαιο» που δημιουργεί ο θάνατός της. Μην τυχόν και του κλέψει κανείς τη φοβερή ιδέα του.
Αναπληρωτής καθηγητής σε πανεπιστήμιο την κατηγορεί για πεπραγμένα του ιδιωτικού και δημόσιου βίου της· και όταν άπαντες τον καθυβρίζουν πατόκορφα, απαντά ότι θα ήταν «αντιδημοκρατικό» να μην πει τη γνώμη του.
Κάποιοι ανάρτησαν φωτογραφίες τους με τη Γεννηματά, εκφράζοντας τη θλίψη τους για τον θάνατό της, προφανώς για να δηλώσουν πόσο σημαντικοί είναι, αφού ήταν τόσο κοντά της.
Ευτυχώς, οι αντιδράσεις σε αυτά και άλλα παρόμοια περιστατικά ήταν πάμπολλες και υγιείς, και κυρίως δεν υπαγορεύτηκαν από πολιτικές τοποθετήσεις. Τον σεβασμό προς τους νεκρούς τον κληρονομήσαμε από τους γονείς μας, και τον κρατάμε. Αυτό είναι καλό σημάδι για την κοινωνία μας.
• • •
ΟΙ ΠΡΕΣΒΕΙΣ ΚΑΙ Η ΛΙΡΑ
Ο Ερντογάν έκανε πίσω από τις απειλές του να απελάσει 10 πρέσβεις, οι οποίοι είχαν ζητήσει άμεση και δίκαιη απονομή δικαιοσύνης για τον Τούρκο επιχειρηματία και φιλάνθρωπο, Οσμάν Καβαλά.
Τη διέξοδο για την εκτόνωση της μίνι κρίσης έδωσε ένα τουίτ της αμερικανικής πρεσβείας στην Άγκυρα, το οποίο ακολούθησαν ανάλογες ανακοινώσεις των υπολοίπων χωρών, που έγραφε ότι «Οι Ηνωμένες Πολιτείες επιβεβαιώνουν την προσήλωσή τους στο άρθρο 41 της Σύμβασης της Βιέννης για τις διπλωματικές σχέσεις».
Ο Τούρκος ηγέτης δήλωσε ότι αυτές οι ανακοινώσεις «δείχνουν ότι [οι πρεσβείες] έκαναν ένα βήμα πίσω στη δυσφήμηση της χώρας μας» και ότι «θα είναι πιο προσεκτικές τώρα». Καμιά σχέση, βεβαίως, με το άρθρο 41, αλλά πολύ καλό πρόσχημα.
Καλό πρόσχημα για τον Ερντογάν, διότι το πρωί της Δευτέρας η τουρκική λίρα σημείωσε πτώση 1,6% στις ασιατικές αγορές, επιβεβαιώνοντας τους αναλυτές και την αντιπολίτευση που είχαν προειδοποιήσει ότι η απέλαση θα οδηγούσε σε περαιτέρω υποτίμησή της, μετά την συνεχή της πτώση την περασμένη βδομάδα. Εξάλλου, δεν υπήρχαν εμπόδια, αφού, μετά την ανακοίνωση της απέλασης, το υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας δεν προέβη σε καμιά σχετική ενέργεια.
Η κίνηση του Ερντογάν ερμηνεύεται ως κίνηση αντιπερισπασμού στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η τουρκική οικονομία, η οποία όμως επιβεβαιώνει συγχρόνως τον αυταρχικό και αλλοπρόσαλλο χαρακτήρα της πολιτικής του, όπως επισήμαναν οι Financial Times.
Πηγή: Reuters, Financial Times
• • •
ΠΑΛΙΚΑΡΙΕΣ ΤΟΥ ΟΡΜΠΑΝ
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση μιλάει και συμπεριφέρεται σε εμάς και στους Πολωνούς σαν εχθρούς», είπε ο Βίκτορ Όρμπαν σε συγκέντρωση που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο για την επέτειο της εξέγερσης των Ούγγρων εναντίον της ΕΣΣΔ το 1956.
«Οι Βρυξέλλες θα ήταν καλό να καταλάβουν πως ούτε οι κομμουνιστές δεν πέτυχαν να μας καταβάλουν. Είμαστε ο Δαβίδ, που ο Γολιάθ καλά θα κάνει να τον αποφύγει», πρόσθεσε.
Έξι μήνες πριν από τις εκλογές, και έχοντας απέναντί του τον συνασπισμό όλης της αντιπολίτευσης που τον απειλεί άμεσα, ο Όρμπαν υψώνει εθνικιστικές κορώνες. Είναι αυτό που ξέρει να κάνει καλά.
Αλλά και η Ευρώπη θα πρέπει να κάνει ό,τι πρέπει πριν είναι αργά. Η Ουγγαρία και η Πολωνία πρέπει να καταλάβουν ότι δεν μπορούν να παίζουν με τους κανόνες της ΕΕ στην οποία προσχώρησαν οικειοθελώς.
Πηγή: 20 Minutes
• • •
ΤΟ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΔΩΡΟ
Η Γερμανίδα φωτογράφος, φιλάνθρωπος και ψυχοθεραπεύτρια, Ulrike Crespo, που πέθανε το 2019, κληροδότησε 90 πίνακες και έργα στο χαρτί στο μουσείο Städel — ένα από τα σημαντικότερα δώρα των τελευταίων δεκαετιών, σύμφωνα με ανακοίνωση του μουσείου στις 22 Οκτωβρίου.
Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που κληροδότησε έργα τους είναι οι Βασίλι Καντίσκι, Μαξ Έρνστ, Πάουλ Κλέε, Γκούσταφ Κλιμτ, Έμιλ Νόλντε. Η Crespo είχε κληρονομήσει τα έργα που χάρισε από τον συλλέκτη παππού της.
Το μουσείο θα εκθέσει επιλεγμένα έργα σε έκθεση που θα ανοίξει στις 24 Νοεμβρίου.
Πηγή: The Art Newspaper
• • •
Ο ΜΥΘΟΣ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΩΝ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΚΡΑΧ
Ένας από τους μύθους που συνοδεύουν το Μεγάλο Κράχ του 1929 είναι οι αυτοκτονίες. Βλέποντας την κατάρρευση των μετοχών, άνθρωποι υποτίθεται ότι προσγειώνονταν στα πεζοδρόμια μετά την απογείωσή τους από τον 40ο όροφο.
Στην πραγματικότητα, όπως έδειξε ο Τζον Γκαλμπρέιθ στο βιβλίο του The Great Crash 1929, το ποσοστό αυτοκτονιών τον Οκτώβριο και τον Δεκέμβριο ήταν χαμηλότερο από οποιονδήποτε άλλο μήνα του έτους. Είναι γεγονός, όμως, ότι το ποσοστό αυτοκτονιών αυξήθηκε από 17 στα 100.000 άτομα σε 21,3 το διάστημα 1929-1932.
Υπήρξαν ίσως δυο-τρεις αυτοκτονίες, αλλά το μαύρο χιούμορ συνετέλεσε στη δημιουργία και επιβίωση του μύθου (και οι εφημερίδες που μιλούσαν για πολλές αυτοκτονίες). Το κλασικό ανέκδοτο κάνει λόγο για τον πελάτη ξενοδοχείου που ζητάει δωμάτιο, και ο υπάλληλος του απαντά: «Για ύπνο ή για πήδημα;».
Το καλύτερο, πάντως, το έγραψε ένα καταχρεωμένος από το Μιλγουόκι, που άφησε το παρακάτω σημείωμα στο δωμάτιο του ξενοδοχείου όπου αυτοκτόνησε: «Το σώμα μου να πάει στην επιστήμη, η ψυχή μου στον Andrew W. Mellon (τον τότε υπουργό Οικονομικών), και η συμπόνια μου στους πιστωτές μου».
Πηγή: History