Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
2

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
Από αριστερά: Ο Στέλιος Μαινας, ο Βασίλης Δημητρίου, η Καρυοφιλλιά Καραμπέτη , ο Αργύρης Ξάφης, ο Σταμάτης Φασουλής, ο Γιάννης Καραχισαρίδης και ο Κώστας Μπάλας στην συνέντευξη που δόθηκε για την παράσταση ΟΡΕΣΤΗΣ του Ευριπίδη που έγινε τον Ιούνιο του 2005 στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Φωτο: ΑΠΕ / ΦΥΛΑΚΤΟΥ ΕΥΗ

 

Θυμάμαι τον συνθέτη Βασίλη Δημητρίου πριν από μία 10ετία περίπου στα γραφεία της Lyra. Αν και χαρούμενος, που η εταιρεία είχε μόλις εκδώσει τις μουσικές του για αριστοφανικές παραστάσεις, μου την ''είπε'', εφόσον, όλο για τον Χατζιδάκι συνηθίζουμε ακόμη να γράφουμε οι μουσικογράφοι, ενώ υπάρχουν κι άλλοι συνθέτες με σοβαρή θητεία στη θεατρική μουσική. Τον κατάλαβα τότε! Ούτε ο ίδιος φυσικά είχε κανένα θέμα με τον Χατζιδάκι, τον οποίο αγαπούσε ιδιαίτερα - απ' όσο γνωρίζω -, ούτε εκείνη ήταν η πραγματική αιτία του ήπιου ξεσπάσματος του.

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τη ''Μαρία με τα κίτρινα'', μεγάλη επιτυχία της Δήμητρας Γαλάνη στη δεκαετία του 1970; Το ''Πεπρωμένο'' που λειτούργησε ως φιλί της ζωής στο ρεπερτόριο του Γιώργου Νταλάρα; Την υπέροχη μπαλάντα ''Αγάπη (Πόσο πολύ σ'αγάπησα)'' από τους τίτλους τηλεοπτικής σειράς με τη φωνή του Χρήστου Θηβαίου;

Διότι ο Βασίλης Δημητρίου, όση μουσική κι αν έγραψε για το θέατρο, όσα έργα σύγχρονης μουσικής κι αν κατέθεσε, όσους ποιητές - μεγάλους στιχουργούς κι αν μελοποίησε, η παρακαταθήκη που αφήνει σήμερα αφορά κυρίως την τραγουδοποιία του. Τραγούδια μεγάλης συνθετικής γκάμας, από μπαλάντες μέχρι καθαρόαιμα λαϊκά, που ερμήνευσαν οι σημαντικότεροι Έλληνες τραγουδιστές και αγαπήθηκαν πολύ από τον κόσμο.

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Μανώλης Μητσιάς, Γιώργος Κακουλίδης και Βασίλης Δημητρίου

 

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τη ''Μαρία με τα κίτρινα'', μεγάλη επιτυχία της Δήμητρας Γαλάνη στη δεκαετία του 1970; Το ''Πεπρωμένο'' που λειτούργησε ως φιλί της ζωής στο ρεπερτόριο του Γιώργου Νταλάρα; Την υπέροχη μπαλάντα ''Αγάπη (Πόσο πολύ σ'αγάπησα)'' από τους τίτλους τηλεοπτικής σειράς με τη φωνή του Χρήστου Θηβαίου; Κι ακόμη, το χαρούμενο ''Ω, τι κόσμος μπαμπά'' με τον Γιάννη Καλατζή, τη μουσική του που έντυσε τους δημώδεις στίχους του ηπειρώτικου ''Χαλασιά μου'' ή το ομότιτλο ατμοσφαιρικό κομμάτι από το σήριαλ ''Βαμμένα κόκκινα μαλλιά'' πάλι με τον Νταλάρα - Τραγούδια, πολλά τραγούδια επιτυχημένα από καλλιτεχνικής και εμπορικής άποψης, φτιαγμένα από έναν πραγματικό μάστορα του είδους. Σχεδόν τριάντα προσωπικοί δίσκοι και περίπου τετρακόσια τραγούδια αποτελούν το έργο του Δημητρίου στο κοινό ταξίδι του με την αφρόκρεμα των ποιητών - στιχουργών αυτού του τόπου: Νίκος Γκάτσος, Μάνος Ελευθερίου, Νάνος Βαλαωρίτης, Βαγγέλης Γκούφας, Άκος Δασκαλόπουλος, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Κατίνα Παΐζη κ.α.

Αξιομνημόνευτη και η προσφορά του στη σύνθεση μουσικής για τηλεοπτικές σειρές: ''Μεγάλος θυμός'', ''Καπνισμένος Ουρανός'', ''Ματωμένα χώματα'', ''Καρυωτάκης'', ''Βαμμένα κόκκινα μαλλιά'', ''Παλίρροια'' είναι μερικοί μόνο ενδεικτικοί τίτλοι από σήριαλ βασισμένα σε κλασικά λογοτεχνικά έργα τα περισσότερα.


Ο Χρήστος Θηβαίος ερμηνεύει την ''Αγάπη'' σε ποίηση Κατίνας Παΐζη από τη συναυλία - αφιέρωμα στον Βασίλη Δημητρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Μάρτιος 2008)

 

Ο Βασίλης Δημητρίου γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1945 στην Αθήνα. Σπούδασε μουσική στο Ελληνικό Ωδείο και το 1966 εντάχθηκε στο τότε Νέο Κύμα. Οι πρώτες του εμφανίσεις ως συνοδός της Καίτης Χωματά στο πιάνο θα τερματιστούν την 21η Απριλίου του 1967 με το κλείσιμο της περίφημης μπουάτ ''Παράγκα''. Ακολουθεί η στρατιωτική θητεία του - ο ίδιος θεωρούσε την περίοδο αυτή ως τη χειρότερη της ζωής του - και με την απόλυση του από τις τάξεις του στρατού, στα τέλη του ΄68, αρχίζει να συνοδεύει όλους τους ανερχόμενους τραγουδιστές στις πλακιώτικες μπουάτ. Αφορμή για να υπογράψει το πρώτο του δισκογραφικό συμβόλαιο με την εταιρεία ΕΜΙΑΛ-Columbia ήταν η συνεργασία του με το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου το 1970 με το έργο ''Άστραψε η Ανατολή''. Ήταν η αρχή κατά κάποιο τρόπο, αφού έμελλε να ηχογραφήσει δύο δίσκους 45 στροφών με ερμηνεύτρια τη Δήμητρα Γαλάνη. Ακολουθούν κύκλοι τραγουδιών και μεμονωμένα κομμάτια του με την πλειονότητα των ερμηνευτών του έντεχνου και του λαϊκού τραγουδιού.


''Η Μυγδαλιά'' (1974) του Βασίλη Δημητρίου και του Νίκου Γκάτσου με την ερμηνεία του Γιάννη Καλατζή

 

Ξεχωριστή θέση στην εργογραφία του καταλαμβάνουν οι μουσικές του για τα αριστοφανικά έργα ''Νεφέλες'' και ''Όρνιθες'' (Επίδαυρος, 1994), για την τριλογία του Μποστ ''Φαύστα'', ''Μήδεια'' και ''Ρωμαίος και Ιουλιέττα'', καθώς και για την τηλεόραση με τις προαναφερόμενες εργασίες του.

Τα τελευταία χρόνια ο Βασίλης Δημητρίου αντιμετώπιζε προβλήματα με το αναπνευστικό του. Έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία ακριβώς 70 ετών και κηδεύτηκε από το Α΄Νεκροταφείο της Αθήνας.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT
Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Μουσική / Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Το άλμπουμ του ανερχόμενου παραγωγού από τη Θεσσαλονίκη, που προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον, φέρνει έναν νέο, πιο προσωπικό ήχο στη σκηνή της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που δεν προορίζεται απαραίτητα για τα clubs.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια
έγραψα σε ένα άρθρο για τον Ρουβά ότι όσο και να έψαξα στο ίντερνετ κάποια αναφορά πέραν την αναγγελία του θανάτου του Βασίλη Δημητρίου (δηλώσεις συναδέλφων, κάποιο αφιέρωμα, έστω η κλισέ αναφορά στην κηδεία-όπου γίνονται και οι παραπάνω δηλώσεις-), δεν υπήρχε καμία αναφορά. Αυτό είναι το πρώτο που βλέπω και μπράβο σου, χάρηκα ιδιαίτερα. Μάλλον η καλλιτεχνικά ανυπαρξία του Ρουβά είναι σημαντικότερη από το έργο ενός πραγματικού καλλιτέχνη
Αντίο κ Δημητρίου..Εγραψε εξαιρετικές μουσικές και πάρα πολύ καλά τραγούδια,το πεπρωμένο πχ είναι κορυφαίο,η δε εισαγωγή στο βαμμενα κόκκινα μαλλιά, υπέροχη! Αλλά και πολλά πολλά άλλα,Αξιολογότατος συνθέτης.Μου άρεσε,πολύ.