ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η Ζάκυνθος του σήμερα μέσα από το κρασί της

Η Ζάκυνθος του σήμερα μέσα από το κρασί της Facebook Twitter
Λίγοι και τολμηροί αντιστέκονται στην άναρχη τουριστική δόμηση και παλεύουν να κρατήσουν ζωντανή την τοπική αγροτική παραγωγή.
0

Πετούσα πρόσφατα, με την πρώτη πρωινή πτήση, τη «γαλατάδικη» για όσους ταξιδεύουν συχνά, για Ζάκυνθο. Τόπος καταγωγής, όμορφες παιδικές μνήμες, ξέφρενα εφηβικά καλοκαίρια, αναίτια αποστροφή τα τελευταία χρόνια. Καθώς προσεγγίζαμε το νησί, θαύμαζα την πανέμορφη ακτογραμμή και τον εύφορο κάμπο.

Η αυλαία πέφτει για την τουριστική περίοδο του 2017. Σκέφτομαι ότι εάν ρωτήσεις έναν επισκέπτη τι του έμεινε από τη διαμονή του στο νησί, θα λάβεις προβλέψιμες απαντήσεις που θα αφορούν το φυσικό κάλλος του τόπου. Σπάνια θ' ακούσεις κολακευτικά σχόλια για τη γαστρονομία ή τη βαριά πολιτιστική κληρονομιά που κουβαλάει το «λουλούδι της Ανατολής». Και εάν ο σεισμός του 1953 τα γκρέμισε όλα, έτσι εύκολα διαγράφουμε από τη μνήμη Φόσκολο, Κάλβο, Σολωμό, Ξενόπουλο και τόσους άλλους λόγιους; Όχι, δεν πρόκειται για «μνημόσυνο», απλώς πρέπει η εξέλιξη να είναι ομαλή, να μη γίνεται με «διαγραφή αρχείων».

Για να υπάρξει μέλλον, πρέπει οι επιχειρηματίες της εστίασης να πιστέψουν στον τόπο τους και να βάλουν στις λίστες ζακυνθινά κρασιά σε προσιτές τιμές. Να γίνει το κρασί και άλλα γαστρονομικά προϊόντα αυτό το «κάτι» που θα θυμάται ο επισκέπτης.


Και αυτός ο εύφορος κάμπος, που τέμνει Ανατολή και Δύση, έχει ακόμα καλλιέργειες; Σαφώς μειωμένες, αλλά, ναι, από λίγους και τολμηρούς που αντιστέκονται στην άναρχη τουριστική δόμηση και παλεύουν να κρατήσουν ζωντανή την τοπική αγροτική παραγωγή.


Ιστορικά, ανάμεσα στις φημισμένες καλλιέργειες της Ζακύνθου ξεχώριζε η αμπελοκαλλιέργεια. Καταγράφονται δεκάδες τοπικές ποικιλίες, με τις Γουστολίδι, Παύλο, Σκιαδόπουλο, Ρομπόλα, Αυγουστιάτη και δύο-τρεις ακόμα να παραμένουν ζωντανές. Και ενώ μέχρι πριν από πέντε χρόνια δύσκολα έβρισκες αξιοπρεπές εμφιαλωμένο κρασί από ντόπια οινοποιεία, πλέον υπάρχουν αξιόλογες επιλογές.

Η Ζάκυνθος του σήμερα μέσα από το κρασί της Facebook Twitter
Από αριστερά: Στη Ρίζα του Βουνού - Αυγουστιάτης, Paolo και Βερντέα Οινόλπη.

Αν θέλετε να γνωρίσετε το παρελθόν και το παρόν του νησιού μέσα από ένα ποτήρι κρασί, σας προτείνουμε να ξεκινήσετε με τις παρακάτω ετικέτες:

ΣΤΗ ΡΙΖΑ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

Κτήμα Γράμψα / Αυγουστιάτης

Στις παρουσιάσεις και στις δοκιμές συνηθίζεται να ξεκινάμε με τα λευκά, όμως ο Αυγουστιάτης (ερυθρό κρασί) του Γράμψα έχει φινέτσα, νεύρο και πίνεται ευχάριστα όλο τον χρόνο. Φρουτώδη αρώματα, με κυρίαρχα το κεράσι και τη φράουλα. Απολαυστικό στο στόμα, με ισορροπημένη οξύτητα, φρουτώδη επίγευση και νύξεις σοκολάτας.

ΒΕΡΝΤΕΑ ΟΙΝΟΛΠΗ

Οινοποιείο Οινόλπη / Σκιαδόπουλο - Παύλος - Ρομπόλα - Γουστολίδι

Η βερντέα μαζί με τη ρετσίνα φέρουν την ένδειξη «Ονομασία κατά παράδοση». Πρόκειται για προστατευόμενους τύπους κρασιού, όχι για ποικιλίες. Η μεταξύ τους διαφορά είναι ότι ρετσίνα παράγει σχεδόν όλη η Ελλάδα, βερντέα μόνο η Ζάκυνθος. Κι αυτό διότι για να γίνει πρέπει να συμμετέχει με ποσοστό τουλάχιστον 50% η τοπική ποικιλία Σκιαδόπουλο. Κοινό βερντέας και ρετσίνας, το οξειδωμένο παρελθόν τους, συχνά σε απωθητικές κλίμακες. Σήμερα, συναντάμε εξαιρετικές προτάσεις σε ρετσίνα από διαφορετικές περιοχές της χώρας και τη «σύγχρονη» βερντέα της Οινόλπης, γεμάτη φρεσκάδα.

ΡΟΜΠΟΛΑ ΖΑΚΥΝΘΟΣ

Αθηνά Τσώλη / Ρομπόλα

Μοιάζει να έχει σχέση με τη φημισμένη κεφαλονίτικη ποικιλία, όμως έχουμε να κάνουμε με διαφορετικό αποτέλεσμα κι αυτό τραβάει το ενδιαφέρον μας. Αντίθετα με τα περισσότερα ντόπια κρασιά, τα σταφύλια προέρχονται από ορεινά, ξερικά αμπελοτεμάχια της βορειοδυτικής Ζακύνθου. Κλειστή μύτη, ορυκτός χαρακτήρας, μέτρια οξύτητα και νότες αλατότητας στην επίγευση. Προτείνουμε να τη συνοδεύσετε με φαγητό.

PAOLO

Κτήμα Μερκάτη / Παύλος - Ρομπόλα

Υπάρχουν κρασιά −και το γράφουμε χωρίς έπαρση− που με περηφάνια νιώθουμε ότι μπήκαν στο τραπέζι των οινόφιλων χάρη στις εμμονές μας. Χρόνια πριν, η αρχή έγινε με Οικονόμου και Σκλάβο. Με συνεχή αναζήτηση, αρχίσαμε σιγά-σιγά ν' ανακαλύπτουμε «διαμάντια» απ' όλη την Ελλάδα. Έτσι, φτάσαμε στο εσωστρεφές Κτήμα Μερκάτη, με τον ιδιόκτητο αμπελώνα της οικογένειας από τα μέσα του 18ου αιώνα. Ελάχιστες παρεμβάσεις στην καλλιέργεια, απόλυτα ήπια οινοποίηση και δύο ετικέτες από λευκά κρασιά βαθιάς παλαίωσης. Παραμονή για δύο χρόνια σε δρύινα βαρέλια με προσανατολισμό σε εκούσιο οξειδωτικό χαρακτήρα, στο πρότυπο των «κίτρινων κρασιών» (vins jaunes) της ανατολικής Γαλλίας. Το Paolo, χαρμάνι Παύλου και Ρομπόλας, αναζητά απεγνωσμένα φαγητό. Κάποιοι το προτιμούν με κρέας και άλλοι με έντονες γεύσεις ιωδίου, όπως οι πετροσωλήνες. Όπως καταλαβαίνετε, μπορούμε να μιλάμε ώρες γι' αυτό το κρασί. Καλύτερα όμως να το πίνουμε συζητώντας.

Η Ζάκυνθος του σήμερα μέσα από το κρασί της Facebook Twitter
Φωτογραφία από το Κτήμα Μερκάτη

Αυτή είναι μια συνοπτική αποτύπωση της Ζακύνθου στον οινικό χάρτη. Το παρόν είναι καλύτερο από τα τελευταία σαράντα χρόνια. Για να υπάρξει μέλλον όμως, πρέπει οι επιχειρηματίες της εστίασης να πιστέψουν στον τόπο τους και να βάλουν στις λίστες ζακυνθινά κρασιά σε προσιτές τιμές. Να γίνει το κρασί και άλλα γαστρονομικά προϊόντα αυτό το «κάτι» που θα θυμάται ο επισκέπτης. Όχι μόνο φωτογραφίες από το Ναυάγιο.


Σπαταλώντας λίγο χρόνο μέχρι το πρώτο ραντεβού, διέσχισα την έρημη πλατεία Σολωμού − επτά και τέταρτο το πρωί ήταν άλλωστε. Μέχρι τον σεισμό του 1953, στην πλατεία υπήρχε το Δημοτικό Θέατρο, έργο του Ερνέστου Τσίλερ, και το Λομπαρδιανό Καζίνο. Από τη δεκαετία του '60 μέχρι σήμερα, σε ένα καλαίσθητο κτίριο στα πρότυπα της «άλλης Ζακύνθου», στεγάζονται η βιβλιοθήκη, ένα καφεστιατόριο και ο μοναδικός χειμερινός κινηματογράφος. Πριν από χρόνια, ο κινηματογράφος σταμάτησε να λειτουργεί, παράπλευρη απώλεια των καιρών. Τελευταία, μια παρέα με όραμα αναβάθμισε και επαναλειτουργεί τον κινηματογράφο με ταινίες πρώτης προβολής.


Ίσως, τελικά, αυτό να είναι το πεπρωμένο του τόπου: βαριά κληρονομιά, απαξίωση και στη συνέχεια αναγέννηση.

Γεύση
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Osteria Mamma 

Γεύση / Ένα νέο ιταλικό σερβίρει πιάτα που περιέχουν άγνωστες στην Αθήνα λέξεις

Θέλοντας να τιμήσει μια επιθυμία της μητέρας της, έπειτα από πολλά ταξίδια και γεύματα σε διαφορετικές ιταλικές πόλεις, η Ελένη Σαράντη ετοιμάζει στο Osteria Mamma πιάτα με μπόλικη comfort νοστιμιά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τα γλυκά των φετινών Χριστουγέννων 

Γεύση / Όλα τα νέα χριστουγεννιάτικα γλυκά σε μία λίστα

Τετράγωνοι κουραμπιέδες, κρητική αλλά και γαλλική βασιλόπιτα, πολλά προζυμένια πανετόνε: Σε αυτή τη λίστα δεν θα βρείτε τα κλασικά γλυκά της Αθήνας -τα ξέρετε ήδη- αλλά όλες τις φρέσκες ιδέες των τριτοκυματικών φούρνων και των πιο δημιουργικών ζαχαροπλαστών.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μέσα στη νέα, πολυσυλλεκτική Αίγλη Ζαππείου

Γεύση / Μέσα στη νέα, πολυσυλλεκτική Αίγλη Ζαππείου

Ένα τοπόσημο της πόλης αλλάζει ριζικά, επενδύει σε μια dream team και σε ό,τι κλασικό, από το φαγητό και το ποτό μέχρι την αρχιτεκτονική του, ακόμα και τη μουσική του μερικές φορές, και περιμένει τη νέα γενιά Αθηναίων, ακόμα κι εκείνους που δεν το είχαν στο ραντάρ τους μέχρι τώρα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η ξέφρενη πορεία του Nolan και η επόμενη μέρα του

Γεύση / Η ξέφρενη πορεία του Nolan και η επόμενη μέρα του

Μπορεί ένα εστιατόριο να είναι μια ιστορία πάθους, ταλέντου, απανωτών δυσκολιών και επιμονής; Φυσικά και μπορεί. Ο restaurateur Κώστας Πισιώτης αφηγείται την πορεία του μικρού εστιατορίου του Συντάγματος, λίγο πριν αυτό ξεκινήσει το νέο του κεφάλαιο. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Starata: Οι χωριάτικες πίτες των Εξαρχείων που μας έμαθε ένας σταρ σεφ

Γεύση / Starata: Οι χωριάτικες πίτες των Εξαρχείων που μας έμαθε ένας σταρ σεφ

Το πιο κλασικό ελληνικό πρωινό, η τυρόπιτα, φτιάχνεται και ψήνεται μπροστά μας σε ένα μικρό μαγαζί που συνεχίζει τη θεσσαλική παράδοση στην Αθήνα. Την πρότεινε ο Σωτήρης Κοντιζάς και τη δοκιμάσαμε.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ντρόμ(ι)σες: Ένα ξεχασμένο αρβανίτικο πιάτο και η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα

Ηχητικά Άρθρα / Ντρόμ(ι)σες: Ένα ξεχασμένο αρβανίτικο πιάτο και η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα

Φτιαγμένο με τα πιο απλά υλικά, αλεύρι, νερό και λάδι, συνδέθηκε, μαζί με την μπομπότα, με την Κατοχή. Ο M. Hulot περιγράφει τις αναμνήσεις που του φέρνει στο μυαλό αυτό το πολύ απλό «φαγητό των γιαγιάδων».
M. HULOT