Σήμερα είναι Παγκόσμια Ημέρα εορτασμού του ευρωπαϊκού αριθμού κλήσης έκτακτης ανάγκης 112. Τι είναι όμως το 112 και πότε και που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε;
Η απάντηση είναι πάντα και παντού. Μπορούμε να καλέσουμε το 112 από οποιοδήποτε τηλέφωνο, σταθερό ή κινητό, με κάρτα ή χωρίς κάρτα, με μονάδες ή χωρίς μονάδες, με κάλυψη δικτύου ή χωρίς κάλυψη δικτύου, από καρτοτηλέφωνο ακόμη και χωρίς τηλεκάρτα.
«Καλούμε το 112 όταν βρισκόμαστε μπροστά σε μια σύγκρουση αυτοκινήτων, στον τραυματισμό ενός παιδιού σε μια σχολική αυλή, σε μια πυρκαγιά, έναν σεισμό, όταν έχει χαθεί ένα παιδί, όταν αντιλαμβανόμαστε ότι κάποιος έχει πάθει εγκεφαλικό και χρειάζεται να μεταφερθεί άμεσα σε νοσοκομείο, όταν έχει χαθεί κάποιος ορειβάτης ή όταν δεν ξέρουμε πώς να διαχειριστούμε ένα παιδί που παθαίνει επιληπτική κρίση. Είναι ένας ενιαίος αριθμός κλήσης που χτυπά σε ένα τηλεφωνικό κέντρο το οποίο, ανάλογα με την έκτακτη ανάγκη, διοχετεύει την κλήση στον αρμόδιο φορέα, είτε αυτός είναι η αστυνομία είτε η πυροσβεστική ή το ΕΚΑΒ ή το Χαμόγελο του Παιδιού ή ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τα χαμένα παιδιά», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο προϊστάμενος του τμήματος Πολιτικής Προστασίας της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας, Νίκος Χηνόπουλος, με αφορμή την εκδήλωση που διοργανώθηκε σήμερα στην Κατερίνη για τον «Τηλεφωνικό Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης».
Το τηλεφωνικό κέντρο στην Ελλάδα υποστηρίζεται στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά ενώ υπάρχει η δυνατότητα εντοπισμού του ατόμου που βρίσκεται σε ανάγκη σαν να υπήρχε κλήση από GPS. Για το λόγο αυτό έχει αποδειχτεί ιδιαίτερα χρήσιμο σε περιπτώσεις ορειβατών που είχαν χαθεί και μέσω του 112 εντοπίστηκαν ταχύτατα από εθελοντές, διασώστες και την πυροσβεστική.
«Το 112 σε άλλες χώρες έχει αντικαταστήσει το 100, το 166 και το 199. Στην Ελλάδα ισχύουν όλα τα παραπάνω αλλά και το 112 που μπορεί να κάνει διοχέτευση της πληροφορίας. Σε κάθε περίπτωση όμως εκείνος που καλεί, θα πρέπει να δώσει ακριβή στοιχεία για το όνομά του, την τοποθεσία στην οποία βρίσκεται και το τηλέφωνο επικοινωνίας του. Θα πρέπει επίσης να περιγράψει, κατά το δυνατόν, το συμβάν στο οποίο βρίσκεται μπροστά και να μη μετακινηθεί, ώστε να μπορεί να εντοπιστεί μέσω GPS και η βοήθεια να έρθει άμεσα», διευκρινίζει ο προϊστάμενος του τμήματος Πολιτικής Προστασίας της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας.
Ο ίδιος τονίζει ότι, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, ποσοστό 6% έως 8% των Ελλήνων δεν γνωρίζει καν την ύπαρξη του 112, πόσο μάλλον τη χρήση του. Ωστόσο υπογραμμίζει ότι δεν θα πρέπει να καλείται σε περιπτώσεις που δεν είναι εξαιρετικά επείγουσες, ούτε για φάρσες ούτε για να λάβει κάποιος πληροφορίες τηλεφωνικού καταλόγου. «Αν, κάποια στιγμή, καλέσουμε, κατά λάθος, το 112 θα πρέπει τουλάχιστον να ενημερώσουμε ότι έχουμε κάνει λάθος, αφενός γιατί μπορεί εκείνη την ώρα να στερούμε τη γραμμή από κάποιον που έχει ανάγκη και αφετέρου γιατί αν το κλείσουμε χωρίς να ενημερώσουμε, θα ενεργοποιηθεί μια διαδικασία διάσωσης με κινητοποίηση πολλών φορέων για τον εντοπισμό του ατόμου που κάλεσε μέσω GPS» λέει και προσθέτει με νόημα: «Δεν παίζουμε με το 112».
Σημειώνεται ότι η γραμμή έχει χρησιμοποιηθεί στο εξωτερικό ακόμη και από τρίχρονα παιδιά που κάλεσαν το 112 για να σώσουν τη μητέρα τους που αντιμετώπιζε έκτακτο πρόβλημα υγείας ή για να ειδοποιήσουν την αστυνομία ότι είχε μπει κάποιος κλέφτης στο σπίτι. «Πρέπει να εκπαιδεύσουμε τα μικρά παιδιά στη χρήση του 112 γιατί σώζει ζωές αν το διαχειριστούμε σωστά», σημειώνει ο κ. Χηνόπουλος και αναφέρει ότι στο πλαίσιο της σημερινής ημερίδας δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες σε εκπαιδευτικούς και υπευθύνους και των τριών βαθμίδων της εκπαίδευσης ώστε να τις μεταφέρουν σε παιδιά και νέους.