Ευαγγελία Κουτσοβούλου
Founder του Daphnis and Chloe, μιας εταιρείας γαστρονομικών βοτάνων με έδρα την Αθήνα
Σε κάθε περίπτωση, στο να τρέχεις τη δική σου επιχείρηση βοηθάει πολύ το να έχεις κάποια χαρακτηριστικά γνωρίσματα όπως η ηγετική ικανότητα, η φλόγα, η επιθυμία να ακολουθήσεις το όραμά σου και η δυνατότητα να πείσεις κι άλλους να σε ακολουθήσουν και να δουλέψουν μαζί σου γι’ αυτό.
«Δούλεψε την ενσυναίσθησή σου»
Πέρα από το soft-skill κομμάτι, όμως, υπάρχουν και πάρα πολλά πράγματα που πρέπει να μάθεις πάνω στο κομμάτι της ηγεσίας. Ένα από τα πιο σημαντικά είναι πώς να χτίσεις την ενσυναίσθησή σου, δηλαδή πώς να μπορείς να μπαίνεις στη θέση του άλλου –είτε αυτός είναι προμηθευτής σου είτε κάποιος πελάτης σου– και να βλέπεις τα πράγματα από άλλη σκοπιά.
Η συμβουλή που θα έδινα στον εαυτό μου, λοιπόν, είναι η εξής: δεδομένου πως κατά πάσα πιθανότητα θα πρέπει να έχεις μια ομάδα ανθρώπων γύρω σου, με διαφορετικές γνώσεις και διαφορετικές ικανότητες, όσο καλύτερα κάνεις αυτή την ομάδα να λειτουργήσει, τόσο καλύτερα θα πετύχεις τον στόχο σου. Και μέσα σε αυτό το πλαίσιο η ενσυναίσθηση είναι τρομερά σημαντική.
Πρέπει να μπορείς να καταλάβεις τι ακριβώς περιμένει από σένα ένας πελάτης, ώστε να το προσφέρεις και να τον κερδίσεις, αλλά και τι μπορεί να περιμένει ένας προμηθευτής, ένας παραγωγός, ένας υπάλληλος. Η κατανόηση αυτή είναι απαραίτητη σε όλη την αλυσίδα αυτού που παράγεις. Μόνο όταν όλοι αισθανόμαστε ότι αυτό που κάνουμε αξίζει τον κόπο συνεχίζουμε να το κάνουμε σε βάθος χρόνου.
Μιχαήλ Κασιμάτης
Founder της Blakbear, μιας εταιρείας τεχνολογίας που κατασκευάζει αισθητήρες με έδρα το Λονδίνο
Άπειρα είναι εκείνα που μπορώ να σκεφτώ αναφορικά με το τι θα ήθελα να γνωρίζω προτού ξεκινήσω την Blakbear.
«Ξεκινά από νωρίς να δοκιμάζεις την ιδέα σου»
Η σημαντικότερη συμβουλή που θα έδινα σε κάποιον που μόλις ξεκινάει είναι η εξής: από την πρώτη κιόλας στιγμή πρέπει να σκεφτείς καλά και με κάθε λεπτομέρεια την ιδέα σου.
Πρέπει να έχεις πολύ ξεκάθαρη εικόνα του τι ακριβώς είναι αυτό που σκοπεύεις να προσφέρεις, να δοκιμάζεις και να τεστάρεις συνεχώς το προϊόν σου στον πραγματικό κόσμο και όχι μονάχα να το επεξεργάζεσαι στη σφαίρα της φαντασίας και της δημιουργικότητας.
Ό,τι και να προσφέρει η εταιρεία σου, είναι απαραίτητο η ιδέα σου να είναι σε επαφή με τις ρεαλιστικές απαιτήσεις της αγοράς, οι οποίες αλλάζουν. Δηλαδή, πρέπει να αναζητήσεις από πριν τους πιθανούς πελάτες σου, να τους μάθεις απ’ έξω και ανακατωτά και να γνωρίζεις όσο το δυνατόν καλύτερα τι μπορεί να θελήσουν από εσένα.
Βασίλης Ζούπας
Founder του Woli, ενός τραπεζικού app για παιδιά και νέους με έδρα την Αθήνα
Θα καταλήξω σε κάτι που βλέπω να επανέρχεται συχνά ως πρόκληση, ειδικά στους χώρους της καινοτομίας και της τεχνολογίας: πολύ συχνά οι founders σχεδιάζουν το προϊόν τους πολύ παραπάνω απ’ όσο πρέπει, χωρίς να αναζητούν πρώτα το απαραίτητο feedback γι’ αυτό που φτιάχνουν.
«Να αναζητάς συνεχώς το feedback των άλλων»
Έχω κάνει και εγώ λάθη στο παρελθόν στο στήσιμο μιας επιχείρησης, τα οποία διορθώνονται με βάση το feedback της αγοράς. Στη διαδικασία του στησίματος μιας εταιρείας το feedback πρέπει να το αναζητάς διαρκώς, ακόμα και για τα πράγματα τα οποία θεωρείς δεδομένα.
Στον χώρο της καινοτομίας και της τεχνολογίας αυτή η μόνιμη αναζήτηση είναι ακόμα πιο σημαντική, γιατί ουσιαστικά δημιουργείς κάτι καινούργιο. Η χρήση του δεν είναι αμέσως προφανής στον άλλον, π.χ. δεν είναι παπούτσι για να το φορέσει.
Επομένως η συμβουλή μου είναι να μην κλείνεσαι στο γραφείο σου, να μη σχεδιάζεις ασταμάτητα με κίνδυνο να χαθείς στις δικές σου σκέψεις, αλλά να είσαι μονίμως σε εγρήγορση και να αφουγκράζεσαι τα σχόλια των δυνητικών πελατών σου. Να αναζητάς συνεχώς το feedback, ακόμα και για τα πράγματα τα οποία στο μυαλό σου είναι προφανή.
Αμαλία Κωνσταντακοπούλου
Co-founder & director του The Tipping Point (TTP), οργανισμού που ασχολείται με την εκπαίδευση και έχει έδρα την Αθήνα
Κατέληξα σε τρία πράγματα που θα με συμβούλευα προτού ξεκινήσω αυτό το ταξίδι. Το πρώτο θα ήταν να έχω περισσότερη εμπιστοσύνη στον εαυτό μου, να ακούω πιο συχνά το ένστικτό μου.
«Να μη φοβάσαι καθόλου την αλλαγή»
Ξέρεις, καμιά φορά συνδέουμε το ένστικτο με το ρίσκο, το οποίο δεν είναι απαραίτητα σωστή σκέψη.
Το δεύτερο που θα με συμβούλευα είναι να μη φοβάμαι καθόλου την αλλαγή. Είναι κάτι αναπόφευκτο ώστε να μεγαλώσει και να αναπτυχθεί η ιδέα σου. Μάλιστα, θα έλεγα πως η αλλαγή είναι κάτι που θα έπρεπε να επιδιώκουμε, να μην αντιστεκόμαστε σε αυτή αλλά να τη βλέπουμε ως εξέλιξη. Επίσης, το να είμαστε πάντα ένα βήμα μπροστά.
Το τρίτο και μάλλον σημαντικότερο, που συνδέεται και με τη δουλειά μας στο The Tipping Point, είναι πως θα έκανα στον εαυτό μου περισσότερες ερωτήσεις. Πιστεύω πως οι ερωτήσεις είναι ακόμα πιο σημαντικές από τις ίδιες τις απαντήσεις, ακριβώς γιατί είναι αυτές που σε εξελίσσουν, τόσο προσωπικά όσο και επιχειρηματικά.