Οι Dury Dava θέλουν να κάνουν τη διαφορά με το πρώτο άλμπουμ τους – και το καταφέρνουν

Οι Dury Dava θέλουν να κάνουν τη διαφορά με το πρώτο άλμπουμ τους – και το καταφέρνουν Facebook Twitter
Θα χαιρετίσω την απόφαση του γκρουπ να τραγουδήσει στη γλώσσα μας. Είναι μια καλή αρχή. Θέλει όμως δουλειά ο στίχος, πιο πολύ και από τη μουσική – πόσω μάλλον όταν θέλεις να πεις πράγματα με υπαινιγμούς, καθώς, τότε, είναι ακόμη πιο δύσκολο. Φωτο: Ευτυχία Βλάχου
0

Dury Dava, δηλαδή ΝταβαΝτούρι, αν διαβαστεί ανάποδα, είναι το όνομα ενός καινούριου ελληνικού συγκροτήματος, που έρχεται να μας συστηθεί μ' ένα διπλό LP [Inner Ear, 2019], που διαρκεί περί τα 70 λεπτά! Παλιά, τα παλιά-καλά ροκ χρόνια, ήθελες το καλώς εννοούμενο θράσος για να ντεμπουτάρεις με διπλό LP (κάτι ασύνηθες εξ αρχής), αλλά τίποτα απ' όλα εκείνα που συνέβαιναν παλιά δεν ισχύει σήμερα στη δισκογραφία και ίσως καλώς από μια μεριά. Οπότε ας το ξεπεράσουμε κι αυτό κι ας πάμε παρακάτω.

Οι Dury Dava αποτελούνται από τους Γιωργή Καρρά κιθάρα, dirluba (ινδικό έγχορδο, που παίζεται με δοξάρι), Ηλία Λιβιεράτο τύμπανα, κρουστά, Δημήτρη Μαντζαβίνο φωνητικά, κιθάρα, μπουζούκι, Κάρολο Μπεράχα μπάσο, πλήκτρα, synth και Δημήτρη Πρόκο κλαρινέτο, νέυ, synth. Το πρώτο άλμπουμ τους έχει σαν τίτλο το όνομά τους, "Dury Dava" δηλαδή, και περιλαμβάνει δέκα tracks με διάρκειες ποικίλες – από 3:57 το συντομότερο μέχρι 13:00 το πιο μακρύ στο χρόνο.

Τι είναι το "Dury Dava"; Είναι ένα άλμπουμ progressive rock με πολλά ethnic στοιχεία (διάβαζε ανατολίτικα) σπαρμένα σε όλες τις συνθέσεις που περιλαμβάνει.

Προσωπικώς χαίρομαι γιατί ένα σημερινό ελληνικό συγκρότημα δείχνει μια τέτοια ουσιαστική καταβύθιση σ' αυτόν τον παλαιό και αγαπημένο ήχο, τον οποίον θα τοποθετούσαμε κάτω από τις κλασικές ταμπέλες progressive / krautrock / fusion / ethnic.

To progressive αντιμετωπίζεται, βασικά, μέσα στο πνεύμα του krautrock τύπου CAN αρχικά (με πολλά ψυχεδελικά στοιχεία εντός), αλλά στην πορεία οι αναφορές στον ήχο (γερμανικών) συγκροτημάτων του χθες όπως οι Embryo, οι Release Music Orchestra, οι Wolfgang Dauner Group (εποχής "Rischkas Soul"), οι ύστεροι Guru Guru και Missus Beastly, οι Dissidenten κ.λπ. είναι ακόμη περισσότερο εμφανείς (ασχέτως αν οι Dury Dava έχουν ακούσει όλα τα προαναφερόμενα ονόματα, κάποια απ' αυτά ή και κανένα).

Περαιτέρω, μια δεύτερη πολύ βασική αναφορά των Αθηναίων φίλων μας (κι εδώ θα υπάρξουν οπωσδήποτε λιγότερες αντιρρήσεις) είναι ο Barış Manço (Μπαρίς Μαντσό) και το συγκρότημα του οι Kurtalan Ekspresi (καθώς το άλμπουμ τους "2023" από το 1975 θα πρέπει να το έχουν λιώσει στα πλατό, στα players ή από τους «σκληρούς» τους). Ο Barış Manço (1943-1999), για όσους-όσες ενδεχομένως δεν γνωρίζουν, υπήρξε ηγετική μορφή του τουρκικού ροκ (anadolu rock), για περισσότερο από 30 χρόνια, ανακατεύοντας rock passages, με παραδοσιακές μελωδίες και ρυθμούς της Ανατολίας, γράφοντας φοβερά τραγούδια και τυπώνοντας απίθανα άλμπουμ.

Εκεί κάπου τοποθετείται ο ήχος των Dury Dava λοιπόν, ένας ήχος που είναι τέλεια προσανατολισμένος σε όλα εκείνα που έχουν κατά νου οι πέντε μουσικοί και μάλιστα δίχως αισθητικές εκπτώσεις – μ' ένα-δυο κομμάτια φοβερά δηλαδή, κάποια καλά, και τα υπόλοιπα απλώς για να γεμίσουν οι δυο δίσκοι. Όχι.

Το double LP έχει απαράμιλλη ενότητα, με tracks που κυλάνε δίχως χάσματα, πράγμα που δείχνει πως σωστά παραχωρήθηκαν οι τέσσερις πλευρές του βινυλίου και πως σωστά αποτυπώθηκε όλη αυτή η «σκέψη» του γκρουπ σ' ένα άλμπουμ, που κανονικά θα έπρεπε να είχε βγει το 1976, τότε που είχε κυκλοφορήσει και το «Σε Άλλους Κόσμους» του Ηρακλή – αλλά αυτό θα ήταν μάλλον αδύνατον (και όχι μόνον, επειδή τα μέλη των Dury Dava ήταν αγέννητα τότε).

Προσωπικώς χαίρομαι, λοιπόν, γιατί ένα σημερινό ελληνικό συγκρότημα δείχνει μια τέτοια ουσιαστική καταβύθιση σ' αυτόν τον παλαιό και αγαπημένο ήχο, τον οποίον θα τοποθετούσαμε κάτω από τις κλασικές ταμπέλες progressive / krautrock / fusion / ethnic, προσφέροντάς μας καταπληκτικά κομμάτια σαν τα «Τρίπτυχο», «Σάτανα», «34522» και «Ταρλάμπασι» (γειτονιά της Κωνσταντινούπολης) (για να αναφέρω ένα μόνο track από κάθε πλευρά).

 

Dury Dava - Σάτανα (Official Audio)

Άλλο θέμα. Ο στίχος. Ο στίχος των Dury Dava είναι γραμμένος στην ελληνική γλώσσα (αν εξαιρέσεις ένα track, το «34522» στο οποίο ακούμε τουρκικά και στη συνέχεια ελληνικά). Εμένα, προσωπικά, ο στίχος μου φαίνεται «άψαχτος», κάπως βιαστικός, ασουλούπωτος, σαν να γράφτηκε πρώτα στα αγγλικά και μετά να μεταφράστηκε όπως-όπως – αυτή την εντύπωση μου δίνει.

Παρά ταύτα θα χαιρετίσω την απόφαση του γκρουπ να τραγουδήσει στη γλώσσα μας. Είναι μια καλή αρχή. Θέλει όμως δουλειά ο στίχος, πιο πολύ και από τη μουσική – πόσω μάλλον όταν θέλεις να πεις πράγματα με υπαινιγμούς, καθώς, τότε, είναι ακόμη πιο δύσκολο. Το λέω, γιατί τους υπαινιγμούς θα πρέπει να τους καταλαβαίνουν και να τους αποκρυπτογραφούν οι περισσότεροι, δεν πρέπει να είναι «βουλωμένο γράμμα». Η πολλή «αφαίρεση», εννοώ, δημιουργεί αρνητικό περιβάλλον, πολύ δε περισσότερο όταν η μουσική δεν είναι abstract και αφαιρετική, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Δεν συνάδει, δηλαδή, ο αφαιρετικός και υπαινικτικός στίχος με μια μουσική τόσο παθιάρικη και λαϊκή.

Οι Dury Dava θέλουν να κάνουν τη διαφορά με το πρώτο άλμπουμ τους – και το καταφέρνουν Facebook Twitter
Φωτο: Ευτυχία Βλάχου

Μάλιστα στο «34522», στα τούρκικα λόγια, διάβασα και κάτι... σιχτίρια που δεν είμαι 100% σίγουρος τι ακριβώς θέλουν να πουν. Ούτε κι εκείνο το "Yaşasın Ege Denizi" (Ζήτω η θάλασσα του Αιγαίου) αντιλαμβάνομαι εντελώς. Μωρέ «ζήτω» εκατό φορές, αλλά τα πράγματα δεν είναι πάντα τόσο απλά. Με την Τουρκία μας συνδέουν πολλά, αλλά μας χωρίζουν και πολλά. Καλό και άγιο είναι να υπάρχει επικοινωνία στα θέματα του πολιτισμού (και ιδίως σ' αυτά της μουσικής, που επί του προκειμένου μας αφορούν περισσότερο), αλλά το Αιγαίο δεν είναι απλώς μια θάλασσα κάπου στη Γροιλανδία. Βρίσκεται ανάμεσά μας και υπάρχουν όροι και συνθήκες που το διέπουν (που πρέπει να γίνονται σεβαστοί και σεβαστές, ώστε να υπάρχει αυτό που λέμε «καλή γειτονία»). Anyway... και για να επανέλθουμε στο "Dury Dava".

Φίλοι μού είπαν πως το άλμπουμ είναι φοβερό, αλλά τα ελληνικά λόγια δεν κολλάνε με τίποτα.

Οπωσδήποτε είναι φοβερό το "Dury Dava", οπωσδήποτε τα ελληνικά λόγια δεν τα έχουμε συνδέσει με τέτοιες μουσικές, αλλά αυτό δεν σημαίνει κάτι. Ας γίνει μιαν αρχή. Αν και δεν θεωρώ εντελώς «αρχή» αυτό που κάνουν εδώ οι Dury Dava (αφού όπως είπαμε υπάρχει ο Ηρακλής, με το «Σε Άλλους Κόσμους», από παλιά, και άλλα ενδεχομένως). Με μιαν αρτιότερη προσέγγιση του ελληνικού στίχου, λοιπόν, νομίζω πως θα φθάναμε ακόμη πιο μακριά, αλλά και έτσι δεν θα τσιγκουνευτώ εκείνο που οφείλω να πω.

Αληθινά μεγάλο άλμπουμ! Μην αμελήσετε!

www.inner-ear.gr

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι Mushrooms από τη Θεσσαλονίκη ήταν ένα από τα καλύτερα ελληνικά συγκροτήματα των '80s

Μουσική / Οι Mushrooms από τη Θεσσαλονίκη ήταν ένα από τα καλύτερα ελληνικά συγκροτήματα των '80s

Αναδρομή στην ιστορία τους μέσα από τα δύο επίσημα LP τους που τώρα κυκλοφορούν ξανά, όπως κι ένα 12ιντσο με ανέκδοτα κομμάτια τους, ενώ η καινούρια μπάντα Seahorse διατηρεί κάτι από το πνεύμα τους
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
O Nick Waterhouse είναι ένας μουσικός που λατρεύει μια άλλη εποχή

Συνέντευξη / O Nick Waterhouse είναι ένας μουσικός που λατρεύει μια άλλη εποχή

Ο Αμερικανός καλλιτέχνης έρχεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για δύο ζωντανές εμφανίσεις, έχοντας μόλις κυκλοφορήσει το τέταρτο άλμπουμ του, με το γνωστό του χαρμάνι από rock 'n' roll, rhythm 'n'n blues και surf soul
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΟΥΧΤΑΡΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ